Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:44

Ohja, ik ken nog een vosbonte mini shet te koop staan? echt een schatje, heb ik een jaartje verzorgd, dus als iemand nog een shet hengstje wil, pb me maar! :+

en ja, dat is echt een gave pinto!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:03

Miss_Malfoy schreef:
@johanna59: Ervaring. Doorzettingsvermogen. Ik word altijd verliefd op het dier dat door anderen als rotbok bestempeld word. Het is mijn passie om van zulke dieren iets leuks te maken. Of een dier een poosje te rijden, terug te geven, en dat de eigenaar dan zegt verdorie hij is bij mij ook braver/fijner te rijden geworden!

Rijtechnische zin: Een paard dat zogezegd een betonnen bek heeft, scheef is, tegen de hand, het vertrouwen in de ruiter kwijt, allemaal rijtechnische problemen. Of een paard dat simpelweg nog veel kan leren.

Opvoedkundige zin: Wat ik rijd, moet los kunnen staan met poetsen. Loopt aan een los touwtje mee. Gaat braaf alleen en in de groep op buitenrit. Stapt onmiddelijk opzij als ik dat wil. Gaat overal gewoon langs, al is het eng.
Bij sommige paarden heb ik kans gezien dat nog verder uit te voeren, los kunnen lopen in het veld, bij je komen op commando, buiten op neckrope te rijden zijn. etc etc.

Maar ik snap je vraag niet zo goed... Moet ik minimaal Z starten en deurne gedaan hebben voor ik aan een uitdaging mag beginnen?

Dat zou wel mooi meegenomen zijn. Maar heb je dan een stage adres gehad?
Je moet toch ergens ervaring hebben opgedaan. En dat kan toch alleen maar, als je met veel paarden hebt gewerkt.
Ik geloof je helemaal wat je over je zelf verteld, maar het is vaak een dikke pré, als je dit kan ondersteunen met werk ervaring of een diploma.
We hebben geregeld meisjes bij ons, die stage lopen. Ze komen vaak met het zelfde verhaal als jij. Maar bijna geen uitgezonderd, vallen ze door de mand. Er komt veel bij kijken om een paard te heropvoeden en rijtechinisch te corrigeren. Daar moet je veel ervaring voor hebben. En je bent toch nog maar zeventien? En geen klassering, dus..Ja, dat is dus mega belangrijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:10

Een stage adres? Welneejoh. :D
Gewoon heel veel verschillende paarden rijden. Op de stal waar ik reed kreeg ik ze gewoon aangeboden, moest op den duur nee zeggen want 4 paarden en school was nogal zwaar. Particuliere paarden, paarden voor de handel.... Groen tot z dressuur.
Ik rijd ook m'n appuyementjes en spring wisseltjes. Alleen ik heb geen behoefte om te starten, klaar. Ik train om het paard en mezelf te verbeteren, niet om lintjes te winnen en een bepaald beeld te geven omdat die lui in een hokje dat graag zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:29

Ik ga lekker meekletsen!

Heb nu al een paard maar wil er jong geweld bij en heb er al eentje op het oog. Heb hem namelijk elf mee opgevoed haha :P Eigenaar wil wel redelijk hoge prijs, in principe te hoog maar het paard past wel compleet bij wat ik wil, ken hele medische geschiedenis, heb alles kunnen opvolgen van veulen tot nu. En ik ben heel erg moeilijk om een klik te krijgen dus wil de kans gewoon niet laten gaan.
Paard is onbeleerd maar loopt piekfijn mee aan halstertje, cool in het hoofd, kleine lefgozer met hart op de goede plek, altijd te porren voor plezier, kijkt niet op of om bij de smid, DA, op straat...

Dus die staat binnenkort als nieuwste aanwinst hier te schitteren in mijn weide :)

Ivm hooi: als je de optie hebt, ga dan NU al praten met boeren in je regio. Als ze nog hooi hebben van vorig jaar, vraag of je het mag bekijken, voelen, aan ruiken. Wie nu nog mooi groen lekker ruikend hooi heeft, die heeft kwaliteit. Heb vorige maand ook al bij 1 hooiboer 50 (130kg/stuk) balen gewikkeld hooi besteld en ben gisteren bij een andere boer 250 kleine baaltjes al gaan reserveren.
Hou het weer ook goed in de gaten. Als je merkt dat het echt vaak mooi en lang heerlijk weer is, kan je tellen op een goede maaibeurt in juni/juli. Van die eerste snee probeer ik altijd al 3/4 voor mijn hele jaarvoorraad te kopen, je weet immers nooit wat de tweede snee gaat doen.
Vorig jaar was er hier echt amper wat in augustus/september en toen zijn de boeren alles wat nog niet verkocht was van juni gaan vasthouden en de prijzen enorm gaan opdrijven.
In juni heb je vaak ook nog een redelijke prijs. Met wat geluk is augustus even goed en zakt de prijs of blijft hij glijk, maar is de tweede snee slechter dan mag je wel flink meer gaan neertellen.
Dat moet je dus heel goed gaan afwegen.

Op voorhand al bij boeren langsgaan en je nummer achterlaten geeft je ook meer zekerheid dat je überhaupt genoeg hooi zal hebben. Ga je pas eens alles gemaaid is, dan zit de kans er dik in dat er al heel wat besproken/verkocht is.
Probeer ook om te regelen dat je je hooi zelf na het persen van het land mag afhalen. Komt meestal ook goedkoper uit dan laten leveren ;) Moet je wel flink wat mensen voor op de been krijgen + traktor + laadkar maar hey, ik heb zo vorig jaar toch lekker €250 uitgespaard aan leveringskosten...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:38

Welkom en alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Varekaj!
En bedankt voor de uitleg ivm hooi. M'n nieuwe paard komt bij een verre oom te staan. Die heeft een grote lap weide bijgekocht die hij zelf gaat gebruiken voor hooi. Lekker voordelig dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:45

Inderdaad lekker handig! Heb zelf geen materiaal om te hooien, anders kon ik daar zelf ook wel een deeltje in voorzien. Heb echter vlakbij een boer gevonden die makkelijk per seizoen zo'n 3000 balen hooi wegvoert, dus ik ga niet krap komen te zitten denk ik met mijn bestelling van "amper" 250 baaltjes die ik al geplaatst heb :')

Wat wel zo handig is, maar iets duurder, is hooi in plastic. Dat kan je gerust buiten laten liggen, eventueel gewoon extra zeiltje erover tegen de vogels en hoef je ook niet te gaan nutselen voor een stal als je die niet hebt. Gewoon goed opletten dat er geen gaatjes in komen.

Ik bestel ook liever te veel. Heb nu bij 2 boeren een bestelling staan: 1 deel gewone kleine balen en een deel ingepakte balen. Gaat me stuk geld kosten maar heb zonet even uitgeteld dat ik voor 2 paarden normaal voor zo'n 9 maanden hooi heb gereserveerd :') Heb eigen stukje land + kleine weide die ik huur, dus als het moet kan ik in de zomer al bijvoeren als het gras op is. Wat je nog overhebt kan je nog altijd houden als "oud hooi" mocht er eentje ziekvallen en op rantsoen moeten of kan je gewoon lekker doorverkopen.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:00

Hee gezellig topic!

Ik ben ook wat aan het rond neuzen. Op dit moment kan ik het nog niet betalen met mijn C&A hongerloontje.. Maar ik ga misschien nog wat er bij zoeken wat dichtbij huis is. Wil daar niet stoppen omdat ik het kwa werkgever toch wel tref op mijn leeftijd en ik het heel gezellig vind.
Van €120 in de maand onderhoud je geen paard. Zonder reserves.

Dus eerst ga ik kijken wat er kwa stalling is hier. Als ik niks vind wat mij bevalt dan hoef ik ook geen extra baantje. Ik vind nu in de regio Zaanstad eigenlijk niks wat te fietsen is.
Ik wil namelijk gewoon een landje. Het liefst 24/7 buiten. Sowieso in de zomer. Bak is leuk erbij maar geen must zeker niet als er dichtbij iets is.
Had wel iets gezien bij Alkmaar. Helaas te ver. 30 euro ofzo, geen geld toch..

Wat ik kwa paarden zoek weet ik wel. Ik ben niet zo groot en ben niet echt gek van paarden maar van pony's. Ik pas makkelijk nog op c-pony's en daar kijk ik ook naar. Het liefste een welsh want daar ben ik gewoon verliefd op!

Maar eerst alles in orde kwa weiland en inkomen voor ik er aan begin!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:05

Ik meld me ook! :D
Ik ga samenwonen met mijn vriend en samen gaan we een paardje kopen! Wanneer weten we nog niet precies, maar iig wel vanaf augustus pas ivm vakantie. :) Stalling is al gevonden nu alleen paard nog!
We zijn trouwens nu alvast begonnen aan onze 'paardenuitzet'! Echt super leuk om te doen!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:07

Jessicajoann schreef:

Waaaaar??? En hoe en wat? :D Dat is vlakbij mij namelijk!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:07

zooo het topic loopt al aardig vol :D

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:10

Samir schreef:
Jessicajoann schreef:

Waaaaar??? En hoe en wat? :D Dat is vlakbij mij namelijk!

Volgens mij had ik die via Google op bokt gevonden. Ik ga straks op de pc dan kan ik het opzoeken voor je!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:22

Heb ook vorige week een nieuw paard gekocht, de 2e. Heb er niet voor hoeven zoeken, is nl een paard wat k al had zadelmak gemaakt en ingereden had voor de stal waar k rijd. Hij blijft daar dus ook lekker staan. Heb wel een klinische keuring laten doen. Maar verder niet, ben nu al een paar maanden met m bezig en vond het niet nodig om m helemaal binnenstebuiten te halen.
Heb niet echt tips aangezien t bij mij allemaal vanzelf leek te gaan. Ik heb dan ook de mazzel eerst een paard maanden aan de gang te kunnen gaan met mijn mannen (met de 1e precies hetzelfde verhaal) zodat je weet of een paard qua karakter en rijden/gevoeligheid bij je past.
De 1e is een idioot :) niet heel fijngevoelig met rijden maar super rillerig als t om spanning gaat en de 2e is juist weer heel nuchter maar om te rijden veel vlugger en lichter en bewegelijker. Toch passen ze allebei wel heel goed bij me. Wat dus wil zeggen, probeer echt een beetje met je toekomstige paard te 'werken' voordat je de knoop doorhakt. Dat geeft je al zoveel info. En laat idd een kundig iemand met je meegaan.
Veel plezier en succes iedereen!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:24

Ik ben ook op zoek naar een nieuw paardje! Mijn eigen lieve paardje staat te koop omdat ik de klik kwijt ben met haar. Er zijn al geintresseerden, dus ik hoop dat dat een beetje gaat lopen..
Ik ben op zoek naar een Fjord, eventueel Haflinger mag ook nog. Ben wel een beetje op marktplaats aan het kijken, maar er staan er niet zoveel op helaas. Het heeft ook geen haast hoor, wil eerst mijn eigen paard kwijt zijn!

Ik heb de paarden gewoon aan huis staan, ideaal! Ik woon nog bij mijn ouders en mijn vader is nu gestopt met werken, maar heeft veel weiland e.d.! We willen binnenkort nog een binnenbak gaan realiseren, maar dat is nog even alles berekenen! Ik ben ook maar een arme student, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:35

@Yess: geef je helemaal gelijk! Was ook niet op zoek naar een eigen paard, wel een bijrijdpaard/verzorgpaard zodat ik meer kon leren alvorens ik ooit een eigen paard zou aankopen. ben toen op een kleine fokstal terechtgekomen. Had van oorsprong eerst een jonge ruin op het oog maar de andere stalruiter wou die ook heel graag, dus heb ik die laten gaan. Omdat hij toen out is gegaan na een ongeluk ben ik ook de andere paarden gaan rijden en ben toen bij die ene aangekomen.

Heb die eerst maandje gereden en de eigenaar van de stal vond het verrassend dat ik er zoveel mee kon, al bleef dat paard toen wel enorm explosief en moeilijk. Daarna nog een dikke maand op proef genomen, mee mogen nemen naar de plek waar ik vast ging lessen. Die hebben me dat paard compleet afgeraden maar toch, er was zoiets raars, zo'n klik, dat ene stemmetje dat altijd zei "onderschat dit niet, dit kan wel eens goud worden". Goed, nog weekje of 2 overheen laten gaan en dan toch beslist om het risico te nemen.
Heb met dat paard door tegenslag laatste jaren al heel wat problemen achter de rug, maar weggaan doet die nooit meer en inderdaad... als je ermee overweg kan heb je met dat paard inderdaad goud in handen.

Met de andere die er gaat bijkomen is het soortgelijks, in het begin had ik er niet veel mee. Nu ken ik die echter al heel wat langer en da's er ook zo eentje: koel vanbuiten, maar als je net dat ene tikje weet aan te klikken dan doet ie alles voor je...

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:37

ik ben alleen nog op zoek naar een stalletje :P
krijg namelijk mijn verzorgfjord <3 alleen k vind dat ze nu net iets te ver weg staat om er effe naar toe te gaan (met een geluk 15 minuten fietsen :') )
dusjaa maar ga jullie wel helpen met zoeken :P ]
mijn fjordiee <3 http://www.mijnalbum.nl/Album=SWPYY3CM

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:39

Leuk zeg, dat je echt een paardje kan kopen dat je al een tijdje kent! Dan heb je ook een fijn beeld hoe het paard is, wat je na een keer proefrijden nog een beetje mist. Als ik een paardje vindt die me tijdens de proefrit aanspreekt, wil ik proberen om een proefweekje te regelen.

Heb nog even verdergezocht op Marktplaats en kwam een leuke arabische merrie tegen. Ze is nog maar net beleerd (terwijl ik op zoek ben naar een meer ervaren leerpaard) maar haar karakterbeschrijving past helemaal! Heb toch maar even gemaild, je weet maar nooit! :)

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:41

can i join?
ik ben dus opzoek naatr en haflinger.
gelukkig heb ik al een pension stal met overdag weidegang :D
nu alleen de pony nog haha

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:50

Leuk topic dit! Ik heb helaas in december mijn paardje moeten laten inslapen vanwege een langdurige en ongeneeslijke blessure, en ben sinds een week of drie aan het kijken naar een nieuw maatje. Ik vind het erg lastig omdat mijn vorige paard manegepaard is geweest op de manege waar ik rij en haar dus al twee jaar kende voor ze van mij werd. En dan is het heel spannend om vreemde paarden te gaan bekijken en proberen. De eerste 5 paarden waren niks. Twee wel leuk, maar geen wauw-gevoel. Begon al erg te twijfelen, moet ik daar op wachten, gaat dat wel gebeuren, komt dat niet pas als je een band met een dier hebt? Zag mezelf al na 50 paarden nog geen nieuw maatje hebben gevonden...
Maar.... Ik heb er toch eentje gevonden! Een leuke, lieve merrie, lekker aan de maat (met mijn 1.86 pas ik niet overal op) net 7 geworden en cool in dr koppie. Echt wat voor mij. Het is nog even afwachten op de keuring (röntgen en klinisch) waar ik morgen een afspraak voor ga maken, maar als ze daar doorheen komt (wat ik wel verwacht, is twee jaar terug nog helemaal gekeurd) dan is ze van mij!!
Ze komt te staan op de manege waar ik nu ook rij. Genoeg faciliteiten en gezelligheid (vind ik persoonlijk ook wel belangrijk). Ik blijf het spannend vinden want hoe zal ze reageren als ze bij mij op stal staat, blijft het allemaal goed gaan etc maar de eerste paar maanden ben ik van plan wekelijks privelessen van mijn vaste instructrice te nemen (die is ook meegegaan om het paard te bekijken, ik koop dr ook gerust een met drie benen vanwege t lieve koppie... ;)) en dan komt het vast helemaal goed. Spannend, maar toch ook wel enorm leuk, heb er veel zin in!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:00

wat leuk Bella123! vind het ook best spannend en vraag me af of ik ooit weer dé klik zal voelen met een paard. Al moet ik wel zeggen dat ik heel kieskeurig ben met het uitkiezen van advertenties qua karakterbeschrijving enzo. Dus als ik een paardje ga bekijken doet hij alvast aan al m'n eisen, dan is het enkel nog kwestie van klikken :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:10

Ik vind de klik altijd zo moeilijk! Had ik bij mijn 1e paard helemaal niet. Die kwam bij ons op stal als probleempaard om te trainen en toen lachte ik m'n instructice nog uit met een 'wat issie lelijk' na 3 maanden training hoorde ik dat de eigenaresse m een enkeltje diepvriesland wilde doen en heb k alles op alles gezet om m te kopen, omdat ik opeens doorhad hoe bijzonder k m vond.
De 2e vond k wel meteen leuk, maar steeds leuker naarmate k meer met m werkte.
Heb ook al zoveel beesten gereden die ik de eerste tijd geweldig vond maar naarmate ik langer met ze bezig was toch heel blij was dat het niet mijn eigen waren. Meestal moet je echt met ze bezig zijn voordat je weet wat je er aan hebt. Natuurlijk moet je wel op de 1e gevoel afgaan. Weet ook wel dat k in een luxe positie zit door alles maanden te kunnen rijden, zolang ze op stal staan :)
Laatst bijgewerkt door Yess op 03-04-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:18

Die klik vind ik ook zo moeilijk. Meestal zijn dat de "projectjes" die toch zo leuk/dankbaar blijken te zijn. Ik denk dat het ook komt omdat je zonder verwachting aan zo'n paardje begint en de veranderingen vaak zo groot zijn.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:20

Dat is zeker waar! Als je er zelf maar wat in ziet en vertrouwen in hebt!

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:23

jaa de klik is zeker moeilijk
ik heb heel veel geluk gehad met mn verzorgpony(nu bijna eigen pony)want de eigenaar zei ook gelijk: je hoeft het maar te zeggen en je krijgt haar <3
ik heb zelf geen paardje meer nodig
maar dit is zo een schatje: http://dieren.marktplaats.nl/paarden/42 ... -jaar.html
staat van mij op 3 minuten fietsen ofzo is zo een lieverd <3

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:08

Samir schreef:
Ik meld me ook! :D
Ik ga samenwonen met mijn vriend en samen gaan we een paardje kopen! Wanneer weten we nog niet precies, maar iig wel vanaf augustus pas ivm vakantie. :) Stalling is al gevonden nu alleen paard nog!
We zijn trouwens nu alvast begonnen aan onze 'paardenuitzet'! Echt super leuk om te doen!

huh paardenuitzet? :o?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:15

ik ben geen aanstaande eigenaar! :d
ik weet niet of ik wel een eigen paard zou willen en of ik die verantwoordelijkheid wel aankan.

maar ik lease wel een paard voor 50 euro per maand, en dan heb ik 2 vaste dagen en de rest in overleg, kan me een beetje mede-eigenaar noemen, alles mag, niks moet, mag alleen nog even niet naar buiten, omdat we gister net zijn verhuist, en ik niet meer zo'n held ben buiten, moet weer worden opgebouwd

maar stel nou dat ik toch een paardje zou willen kopen, al is het maar een shetje [is ook een paard :D ]
dan zijn tips altijd welkom