Stokmaat niet belangrijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:21

Ik val denk ik een beetje uit de boot dan..(of was het nu buiten de boot *LOL* )
Ik vind stokmaat wel belangrijk.. Heel raar is dat bij mij,maar hoe groter hoe beter.. Verward Als klein meisje wilde ik alleen op de grootste paarden op bijvoorbeeld de kermis *LOL* Nou ja,klein ben ik nog steeds 1.58 Bloos!
Als het paard van een ander is dat ik moet rijden,maakt de stokmaat me niet uit ik 'spring' nog op een shet,maar als eigen paard let ik daar toch zeker op hoor..Nu is mijn paard ook niet overdreven groot ,ong 1.68 Maar veel kleiner moet het niet zijn..

Groetjes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:09

Je hebt groot en breed, en groot en smal...
Ik op een groot en breed paard is geen gezicht! En dan is 1,70 groot...
Ik heb laatst op het paard van een stalgenootje mogen rondsturen, en die is 1.68 en dat stond prima, maar die was niet zo heel veel breder dan Andrew met zijn 1,49 stokmaat (kom bij hem met mijn hakken zo tegen de onderrand van de buik met zadel). wel wat langer en breder natuurlijk, maar het voelde precies goed. Behalve als ik er naast sta!!! Dan is het toch wel erg hoog en groot! Knipoog

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:20

ik vind de stokmaat ook wel degelijk belangrijk... ik (met mijn 1,83 m) sta dus echt voor geen meter met een damenspaardje van 1,65 lijkt echt nergens naar...

persoonlijk vind ik de combinatie groot en breed beter bij mij passen ... rij op de manege regelmatig op een vrij grove Z springer van 1,75 m en dat lijkt wel ergens naar ... maar een damespaardje is niks voor mij ... dus ik vind stokmaat wel duidelijk mee tellen !!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:00

Apple schreef:
Stokmaat is in zoverre belangrijk dat je wel wilt dat je hulpen goed doorkomen. Je wilt niet met je benen onder het paard uitbungelen.
Nu zegt stokmaat niet alles: er is ook nog wel wat verschil in hoe breed of juist smal een paard is.
..

Ben ik het helemaal mee eens! Ik ben ongeveer 1,70 en mijn Fjord 1,44 en dat ik te groot zou zijn voor mijn (brede) paardje? Nooit niet! maar was het een rank sportpony`tje dan was het natuurlijk een heel ander verhaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:50

BeNGeL schreef:
ik vind de stokmaat ook wel degelijk belangrijk... ik (met mijn 1,83 m) sta dus echt voor geen meter met een damenspaardje van 1,65 lijkt echt nergens naar...
!!

natuurlijk, ben ik het geheel mee eens. De combinatie moet passen, er mag niet iets te veel onder de buik uit steken of te ver boven het paard uit. en een Vlieg op een heel groot paard vind ik ook niks. Maar wat eigenlijk bedoeld wordt, is dat veel mensen een groot paard willen omdat ze gewoon vinden dat dat stoer staat, of dat ze denken dat kwaliteit in de grootte zit.

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 10:06

Citaat:
natuurlijk, ben ik het geheel mee eens. De combinatie moet passen, er mag niet iets te veel onder de buik uit steken of te ver boven het paard uit. en een Vlieg op een heel groot paard vind ik ook niks. Maar wat eigenlijk bedoeld wordt, is dat veel mensen een groot paard willen omdat ze gewoon vinden dat dat stoer staat, of dat ze denken dat kwaliteit in de grootte zit.

Ik doelde dus eigenlijk op jou laatste regel.

Ik wist niet hoe ik het nou vertellen moest.

Terwijl ik van mezelf vind dat ik niet slecht op mijn paard sta.

Niet te groot en niet te klein.

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:58

btw als je hoe het eruit ziet even achterwege laat, gaat het vooral om wat een paard kan dragen aan gewicht. zoals hier al meerdere malen genoemd is.

maar wat zijn daar nou per ras de standaard maatstaven voor? hoeveel kilo kan een bepaald ras ongeveer aan bij normaal tot intensieve (in ieder geval minimaal een uur) dagelijkse inspanning door een normale, redelijk fatsoenlijke ruiter (in ieder geval niet iemand die extreem hobbelt etc, en binnen zijn eigen beste inzicht zijn paard of pony zo goed/gezond mogelijk probeert te trainen) zonder binnen bepaalde tijd ergens last van te krijgen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:33

sophie, dat verschilt zo erg per paard... maar dat voel je zelf wel.

persoonlijk kijk ik liever neer op de andere ruiters in de piste Haha!

nee hoor niet waar. ik rijd op vanalles. om eerlijk te zijn zat ik (ok, 1m63) heel goed op de ijslanders van 1m38, ook op sonja's fjord van ong 1.35. maar dat zijn heel stevige pony's. ik zou me nooit wagen op 1.35 welsh-pony'tje oid, iets met arabisch bloed.
bij een arabier zou ik ook voor het stevige model kiezen. vanaf 1m70 mag het ook wat ranker zijn (op dat soort pezige paardjes val ik namelijk Haha! ). maar ik kruip evengoed op die reus van 1m85 bij ons, een echt huge paard, gelukkig niet te dik, dus maar een beetje een vreemd plaatje Schijnheilig

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:40

Mystica schreef:
Mij is altijd geleerd dat het paard de goede hoogte heeft als zijn schoft net zo hoog is als jouw neus.

volgens mij komt pride tot mn neus of iets eronder, kga zo ff kijken Haha! (dit is mijn 1400e bericht!! Lachen )

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:01

Scheve mond ik zat er dus helemaal naast Frusty hij komt net niet tot mijn schouders, dus hij is best klein voor mij Verdrietig