ik kan mn ongeneeslijk zieke paard niet meer betalen wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:31

LynnS_ schreef:
Mijn excuses.
En ik besef dat, maar er bestaat wel een kans, dat er 'goede' mensen zijn die het als gezelschap zouden willen houden.. Ik zou alleszins wel zo zijn.. Moest ik over paar jaar de kansen/mogelijkheden hebben, dan toch. x

En dan tref je de verkeerde en dan staat je paard voor 5000 euro te koop op marktplaats als sportpaard uit conditie.
Sorry maar dat is geloven in sprookjes, tenzij je een goede kennis/oud bijrijder of weet ik wat treft die het over wil nemen.

Het gebeurt, mama met dochter komen kijken voor paard en je krijgt er een prachtig beeld van.
Ondertussen schuiven ze het beest na de koop direct door naar de handelaar en het feest is compleet.
En dan heb je niets meer te zeggen over je paard en wil je niet weten wat het dier nog moet lijden.

JolliegirlJarig

Re: ik kan mn ongeneeslijk zieke paard niet meer betalen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:33

Dan kies ik liever voor mijn paard zijn zekerheid en maak ik 'm af... :)
Zodat ik zelf die verantwoordelijkheid genomen heb.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:36

De eerste keer dat je een paard moet laten inslapen, is een hele hoge drempel die veel mensen vaak te laat nemen. Die nemen ze vaak omdat ze met de rug tegen de muur staan en de DA hen dit ernstig adviseert zeg maar.

Een paard wiens botten en pezen langzaam "oplossen" .... kan je beter te vroeg bij zijn dan te laat! Beter echt veel te vroeg!
Een paard wiens been doormidden knakt omdat het binnenwerk is opgelost, heeft echt ongelooflijk veel pijn. Dat wil je toch ten alle tijden voorkomen? En tevens, die verantwoording ga je als meid met ballen toch zekerwel zelf nemen!
Die beslissing laat je toch niet over aan een ander???? Hoe nobel die ander ook is.

Ik neem ten alle tijden dit soort beslissingen zelf: die verantwoording ben ik schuldig t.o.v. mijn paarden! Ik zal ze niet in de steek laten, ook niet in de laatste fase van hun leven.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:39

Respect TS dat je het paard zo lang hebt verzorgd. Ik vind zelf dat ik erg goed ben voor mijn dieren en ik krijg dat ook vaak te horen, maar een dier blijft wel een dier. Op een bepaald moment moet je je dat beseffen en een keuze maken. Respect voor je!

(Voor ik aangevallen word: natuurlijk moet je zo goed mogelijk voor je dier zorgen, ook als hij ziek/kreupel/geblesseerd/wat dan ook is, en niet meteen weg doen als hij niet aan je verwachtingen beantwoord. Ik vind alleen wel dat er een grens is).

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:41

145 euro is een heleboel veel geld in de maand, zeker als je het moet doen van 1 salaris waar ook nog alle vaste lasten vanaf gaan. Met twee salarissen was het goed te doen, nu niet meer, dat wist je toen ook niet hoe het zou lopen.
Je hebt hem al een aantal jaar een luizenleventje gegeven en m.i. alles gegeven wat zijn paardenhartje begeert...waarom wachten totdat hij zo slecht wordt dat hij de keuze voor jou maakt? Is dat niet juist oneerlijk? We kunnen allemaal in een pennywereld leven waarin grasmaaiers een leuk huis vinden, maar helaas gaat dat maar al te vaak mis.
De weg van de minste weerstand? Lijkt me niet, dat had een weg geweest van je paard doodleuk verkopen zonder ook maar om te kijken naar het welbevinden van het beestje. Dan had je hem ook niet laten scannen etc. Laat je daarover niks aanpraten, want dat is gewoon niet waar.
Je loopt nu tegen de grenzen van je eigen kunnen op, dit kan je simpelweg niet volhouden, je hebt hem al 4 jaar pensioen gegeven, het zou ideaal zijn om dat tot zijn dood vol te houden, maar wanneer wordt hij zo slecht dat hij niet meer kan? Over 1 jaar...over 2 jaar? Wat is het verschil met hem nu in laten slapen t.o.v. het wachten totdat hij niet meer comfortabel is?
Wij kunnen deze beslissing niet voor je maken, laat jezelf geen onwaarheden / schuldgevoelens aanpraten, je hoeft je tegenover niemand te verdedigen aangezien je een paard hebt met beengebreken...beengebreken waarvoor menig paard 4 jaar eerder bij de slacht was beland. Maar probeer wel te voorkomen dat je je paard voor bent in deze beslissing, hoe moeilijk dat ook is.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:45

Sorry... paard als weidemaatje weggeven of ergens neerzetten waar je er geen controle over hebt zou ik niet doen.
Vaak wordt er gewoon gereden op dieren die kapot zijn.
Dan is je paard beter af als ie ingeslapen wordt of naar de slacht gaat. Weet je zeker dat ie nooit meer pijn zal hebben!
(ik weet waar ik over praat.. heb zelf ook een dure grasmaaier en plekje proberen te zoeken...).

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:49

scoxxx schreef:
Een paard wiens botten en pezen langzaam "oplossen" .... kan je beter te vroeg bij zijn dan te laat! Beter echt veel te vroeg!
Een paard wiens been doormidden knakt omdat het binnenwerk is opgelost, heeft echt ongelooflijk veel pijn. Dat wil je toch ten alle tijden voorkomen? En tevens, die verantwoording ga je als meid met ballen toch zekerwel zelf nemen!
Die beslissing laat je toch niet over aan een ander???? Hoe nobel die ander ook is.

Ik neem ten alle tijden dit soort beslissingen zelf: die verantwoording ben ik schuldig t.o.v. mijn paarden! Ik zal ze niet in de steek laten, ook niet in de laatste fase van hun leven.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Misschien is het nu na 4 jaar juist wel het moment om hem te helpen door hem naar de groene weides te sturen.

JolliegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:11

broertje schreef:
scoxxx schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Misschien is het nu na 4 jaar juist wel het moment om hem te helpen door hem naar de groene weides te sturen.

Ik sluit me hier ook bij aan..
Dit kan mooi aan mijn mening toegevoegd worden.

Liefde is loslaten...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:51

LynnS_ schreef:
Mijn excuses.
En ik besef dat, maar er bestaat wel een kans, dat er 'goede' mensen zijn die het als gezelschap zouden willen houden.. Ik zou alleszins wel zo zijn.. Moest ik over paar jaar de kansen/mogelijkheden hebben, dan toch. x

Je neemt een behoorlijk risico, heel veel mensen willen wel goed doen maar snappen het niet, gaan er toch weer opzitten omdat ze denken dat het wel meevalt, of de kosten van zo'n paard blijken toch tegen te vallen en het paardje gaat verder de handel in...

Kim, ik ken jou en Mos ook en je hebt al die jaren alles voor hem gedaan!! Nooit bespaart op dierenartskosten of zijn welzijn, hem zijn rust gegeven wanneer dat nodig was.. Jij hoeft je niet schuldig te voelen als je nu zou besluiten dat het genoeg is geweest voor hem. Ik heb met Evita op een gegeven moment ook het besluit genomen, mocht ik ooit in zo'n situatie terecht komen, dan laat ik haar inslapen. De wereld is te gek om er op te vertrouwen dat deze paardjes nog goed terecht komen, die mensen zijn mij helaas te zeldzaam. Sterkte met je keuze!!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:39

TS, ik denk dat het voor jezelf en voor je paardje verstandig is hem te laten gaan.
Je kwelt jezelf door droog brood te moeten eten en emotioneel weet je dat het zo echt niet langer kan... Het paardje is niet zoals het hoort te zijn en de keus komt er toch aan, hoe hard het ook is.

Ik sta op het moment voor dezelfde keuze...gister is geconstateerd dat de knieen van mijn paardje zo erg versleten en los zijn dat het gevaarlijk is om er nog op te gaan zitten en hij heeft er zelf erg veel last van.
Na 3 jaar trainingen, supplementen enzo heb ik gister dan ook meteen de knoop doorgehakt.
Mijn paardje mag gaan genieten van de eeuwig grote heides waar hij zo van kan genieten.
Ik moet nog een afspraak maken maar mijn keus is gevallen op Nijkerk. Ben aanwezig geweest bij twee paarden die ingeslapen zouden worden maar dat ging geheel niet vlekkeloos en dat wil ik mijn paardje niet aandoen.

Eerst nog even een paar weken genieten en hem flink verwennen. Soms is het moeilijk de keus te maken maar TS, het komt er toch aan.
Waarom jezelf en zeker ook je paardje nog langer laten lijden?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:53

Ik heb een 9 jarig paard laten slachten dat al meerdere keren zwaar hoefbevangen was geweest. Ik had dit paard misschien nog enigzins kunnen oplappen maar wist dat ze een keer niet meer in de benen zou komen vanwege opgelopen schade,of vanwege een volgende bevangenheid. Hier wilde ik niemand meer mee opzadelen,mezelf ook niet meer,en wat nog belangrijker is; het paard verdiende dit ook niet. Als je van dieren houdt moet je soms een moeilijke keus maken,het is niet anders.
Aan de andere kant geef ik al jaren een afgekeurd paard met artrose een goede oude dag.Dit heb ik toendertijd gedaan omdat ik wist dat dit paard niet leed,en direct ook nog niet zou lijden.Het is al 4 jaar een blij en vrolijk paard dat regelmatig speelt met vriendjes,dus dit is een goede keus geweest. Mocht dit tezijnertijd veranderen,dan weet ik wel wat ik zou doen,het houdt gewoon een keer op.
Sterkte!

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:13

Kim heb je nog een Pb gestuurd

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 16:40

Dankje wel voor al jullie reacties. Ik moet zeggen dat ik er echt nog niet uit ben. A.S. Zondag ga ik weer eens bij hem kijken ( 3 weken niet geweest ivm kapotte auto) en zijn gedrag in de kudde bekijken. Als hij echt nog zo speels is, laat ik hem voor nu maar even waar hij is, zodat ik rustig hierover kan nadenken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:27

milobeer schreef:

Dat zijn een paar (jonge) dames die hier ook op Bokt zitten. Het komt op mij vrij amateuristisch over en zij houden de paarden niet zelf, ze worden ter adoptie aangeboden. Dan ben je dus net zo ver van huis als nu.
En die stichting true illusion heet niet voor niets "illusie"!!!

TS, wees voorzichtig met herplaatsen en bedenk dat wanneer je paard "er aan toe is" om ingeslapen te worden, je over het algemeen te laat bent om lijden te voorkomen. Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst in deze moeilijke situatie.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:00

@ Aerdenhout, inslapen kost 145 euro en ophalen door Rendac 48 euro.

TS, misschien niet wat je wilt horen, maar ik denk toch echt dat slacht of inslapen de meest humane optie is voor jouw paard. Eén van mijn paarden heb ik afgelopen herfst moeten laten gaan, dat was een enorm zware keuze waar ik het nu nóg moeilijk mee heb, maar het was het beste voor het dier.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:17

Heel hard: paard merkt er niets van, die gaat slapen en gaat dood. Wij zijn degene die er moeite mee hebben.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:58

eline_di schreef:
spettertjuh schreef:
Hoi Kim

Ik ken jou en ik ken Moskai, ik weet hoe moeilijk je het hebt met hem en hoe zwaar de financiële lasten voor je zijn. Er is nog een andere mogelijkheid voor Moskai hier is de link http://www.stichtingtrueillusion.com/default.php?p=4

Ik heb het even gelezen en het klinkt mij goed in de oren, lees het eens en denk erover na. Ik weet niet of het een goed idee is maar misschien zijn er mensen hier op bokt met ervaring hiermee. Op deze manier kan je Moskai nog een goed alternatief bieden ipv een spuitje, zo blijft er controle op hem en je kan nog contact met hem houden en misschien bijdrage in de kosten voor een veel lager bedrag dan wat je nu voor hem betaald

Niet doen! Bedriegers.
Sorry dat ik het zeg, maar TS breng je paard alsjeblieft niet hierheen!
Vragen hierover? Die beantwoord ik via PB

Ik waarschuw je ook!
Niet naar die 'stichting' doen
Zij hebben mij ook kapot gemaakt!!!

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:40

Als het paard pijn heeft zou ik hem een spuitje geven.
(Ik zou hem/haar absolut iet naar de slager brengen. Dat vind ik zo hard...)
Heeft het paard geen pijn...
Dan zou ik het naar een (goedkoop) weiland brengen.
Waar hij gewoon kan genieten.
Ik zou niet meer naar de dierenarts gaan als hij ongeneeslijk ziek is...

Ik snap dat het vreselijk is.
Sterkte en Succes :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:48

Naar de slager is hij in een keer dood, hij merkt er niks van......... 't is voor je eigen gevoel heel hard, maar naar het paard best heel vriendelijk eigenlijk........ het is minder naar dan je denkt.
Maar je moet je eigen gevoel daarin volgen hoor ;)

JolliegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:52

Ik wilde net reageren maar zie dat Yamcha dit al heeft gedaan.

Voor de eigenaar klinkt een kopschot hard... maar voor het paard is het de allersnelste pijnloze dood die er maar is.

maar ik vind dat men moet doen waar iemand zich fijn bij voelt. :)

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:52

Yamcha schreef:
Naar de slager is hij in een keer dood, hij merkt er niks van......... 't is voor je eigen gevoel heel hard, maar naar het paard best heel vriendelijk eigenlijk........ het is minder naar dan je denkt.

Bij een spuitje toch ook??? :o

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:54

JolliegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:00

RobinJoep schreef:
Yamcha schreef:

Bij een spuitje toch ook??? :o

Bij een spuitje krijgt het paard een verdoving om te gaan liggen.
Een paard is een vluchtdier. Zeker als je een paard hebt die nog goed kwiek is, maar bijvoobeeld dood moet ivm zware artrose, kan er wel eens tegen gaan vechten. Niet elk paard zal zomaar willen gaan liggen.

Bij de slager lopen ze de schietruimte in en is het direct gebeurt.

Niets mis met inslapen hoor, mits dit correct gebeurt.
Evenals bij de slager. :)

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:03

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:08

Even een vraagje: hoe snel is het verloop van deze ziekte? Heb jij en/of de dieren arts enig idee hoelang het nog duurt tot het echt niet meer kan?