is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Re: is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:38

Ik heb mijn paarden bij mijn ouders staan, dus vroeger ook aan huis.

Het kost me per maand voor 1 fjordje en 2 shetjes ongeveer 150euro, alleen aan hooi/stro/brokken. Dan kan ik mijn mest bij de buurman kwijt voor niets, dat is ook nog een kosteplaatje als je dat moet betalen.

In de zomer wat minder omdat ze dan het land opgaan en ik geen stro en brokken en een tijd geen hooi hoef aan te schaffen.

Moet wel elke dag paraat staan. Gaat veel tijd inzitten, uitslapen ken ik niet, maar ben dit al 28 jaar gewend. Ik heb alleen maar paarden aan huis gehad.

Ow..toen ik mijn man leerde kennen en die aan de andere kant van het land woonde ben ik daar samen met mijn fjord heen verhuist. Toen kwam mijn fjord op een volpension te staan. 175 euro per maand incl grote rijbak en dagelijks weidegang van 8.30/1700. Deze pensionhouder verzorgde alles.

Ik heb nu geen bak, moet alles zelf doen, en ben maar 25 euro goedkoper uit als op die pensionstalling in zuidlimburg.

Zelf vond ik het wel makkelijk hoor op pension staan, maar ik miste echt het buitenwerk. Juist datgene wat bij een paard houden hoor.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:42

Mijn voerrekening per maand is al €400,- dit is puur brok, meusli, lucerne en slobber
Hooi eten ze voor €200,- per maand
stro is €70,- per maand

Dit alles is voor slechts 2 paarden.
Land word gratis 2 maal per jaar bemest, mestbult word ook gratis opgehaald 2 maal per jaar dus die kosten bespaar ik me weer. Straks gaan de paarden met ons mee naar Duitsland en daar zal ik in eerste instnatie gewoon moeten betalen voor land bemesten en mest ophalen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:44

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de pension prijzen of je wel of niet goedkoper uit bent.

Hier ben ik als ik op pension zou gaan al gauw 250 euro of meer per paardje kwijt per maand.

Dan is met 3 paardjes een eigen stukje grond toch echt veel voordeliger.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:50

Wat ik ongeveer kwijt ben:

ca. 100 euro per maand aan voer kosten (ik voer D&H dus niet goedkoop)
Hooi kost ca. 400 euro per jaar, dan hebben ze s'morgens en s'avonds een flinke portie en overdag staan ze op de wei. (Hooi komt van eigen land grotendeels en is incl. schudden en persen, geen eigen tractor)
Stro kost 200 euro voor het gehele jaar en vaak hebben we nog over.
Weideonderhoud ca. 150 euro per jaar incl. bemesting , walsen, 1 keer uitmaaien.

Dus ca. 2000 euro per jaar. Voor 2 paarden en 2 pony's

De onderhoud om de weides, huis en dergelijke die zou je zonder de paarden ook hebben dus die tel ik niet mee.

Verzorging, smid en dergelijke heb ik op een pension ook.

Stroom valt allemaal wel mee. We hebben niet veel meer dan de buren die geen dieren hebben. Water komt uit de grond gepomt en kost bij ons alleen wat stroom.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:09

Pashon schreef:
ze zullen er ongetwijfeld zijn de stallen die het doen, maar ik kan niet geloven dat die een lang bestaan hebben mede door de reden die jij net aangaf. en dus zullen die stallen of op moeten doeken of goede kwaliteit hooi aanschaffen

Tja, weet je, het is een hit-actief.
Dus paarden staan daar hele dag buiten. Helaas 1 modderzooi. En weinig schoon gemaakt.
Ideale huishouding als je het goed aanpakt.

Maargoed er zijn heel veel mensen die er toch mee weg lopen en die het niet (willen) zien.
Ik heb ook de keuze moeten maken, of veel buiten en zien dat het steeds slechter ging met mijn merries, vooral mijn oudje was bezig met overleven of meer op stal met een paar uurtjes per dag naar buiten, goed voer, rust enz..
Nou ik heb voor het laatste gekozen en halleluja _/-\o_ _/-\o_ ik en anderen hebben zienderogen mijn paarden zien opknappen.
TEvens de DA zei het ook.

Maargoed, ik hoor wel steeds meer negativiteit over die stal.
Wel jammer, maar ze doen het echt zelf.
(houden ook wel van manipuleren en je afhankelijk maken....oeps, meelezers die boos gaan worden nu???) :7

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:12

Wilawander schreef:
Ik snap niet dat mensen die ze thuis hebben staan duurder uit zijn. Op pension betaal ik hier 250 euro per paard. dat kosten ze thuis alle 4 nog niet in de maand.
Stalbaouw enz is een eenmalige uitgave en als je die verdeeld over de jaren.

Ik vindt het ideaal, geen gezeur wie wanneer in de wei gaat of over kapot gelopen weides. Geen gezeur over setjes en dergelijke. Lekker alle rust. Ideaal. Geen reistijd. enz.

Onderhoud gaat natuurlijk veel tijd inzitten maar je gaat toch buitenaf wonen om buiten te zijn en dan weet je dat voor je er gaat wonen.

Ooowww wat lijkt me dat heerlijk.
Ik kan niet wachten op viva la france 8-)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:22

Ja voor ons geldt het wel , dat het goedkoper is ,en ook makkelijker om de paarden aan huis te hebben.
Qua kosten ben ik per maand zo n 200 euro kwijt voor onze vier dieren , Genieten doe ik van het feit dat je vanuit huis gewoon de zorg kan doen.Verder verdienen de pony s door kinderlesjes ( twee middagen per week ) hun eigen onderhoud
In de zomer huur ik weidegang voor onze eigen kudde , en daar zijn goede faciliteiten waar ik dan ook weer meer kinderlesjes geef.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:28

Pashon schreef:
Mijn voerrekening per maand is al €400,- dit is puur brok, meusli, lucerne en slobber
stro is €70,- per maand

Land word gratis 2 maal per jaar bemest, mestbult word ook gratis opgehaald 2 maal per jaar dus die kosten bespaar ik me weer. Straks gaan de paarden met ons mee naar Duitsland en daar zal ik in eerste instnatie gewoon moeten betalen voor land bemesten en mest ophalen.

Wauw, voer je met goudkorrels??
Voor twee paarden? twee shires ofzo?

Ik heb hier 3 paarden staan. Aan voer per maand zo'n 60,-
Hooi per maand 60,- als ik een keer te royaal ben geweest 90,-
En voor stro, nog geen stro baal in de week. totaal per maand 10,-
en zaagsel zo'n 28 euro in de maand.

Kunstmest halen we bij een boer vandaan. dus betalen we minder dan bij een dierenzaak

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:29

deflin schreef:
Pashon schreef:
stro is €70,- per maand

Wauw, voer je met goudkorrels??
Voor twee paarden? twee shires ofzo?

Ik heb hier 3 paarden staan. Aan voer per maand zo'n 60,-
Hooi per maand 60,- als ik een keer te royaal ben geweest 90,-
En voor stro, nog geen stro baal in de week. totaal per maand 10,-
en zaagsel zo'n 28 euro in de maand.

Kunstmest halen we bij een boer vandaan. dus betalen we minder dan bij een dierenzaak

Kan het me ook niet voorstellen hoe dat zo duur kan zijn. Ik voer D&H 1 van de duurste voeren. En geef lange niet zoveel uit. Was niet best hahaha

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:30

eowyn04 schreef:
Wilawander schreef:
Ik snap niet dat mensen die ze thuis hebben staan duurder uit zijn. Op pension betaal ik hier 250 euro per paard. dat kosten ze thuis alle 4 nog niet in de maand.
Stalbaouw enz is een eenmalige uitgave en als je die verdeeld over de jaren.

Ik vindt het ideaal, geen gezeur wie wanneer in de wei gaat of over kapot gelopen weides. Geen gezeur over setjes en dergelijke. Lekker alle rust. Ideaal. Geen reistijd. enz.

Onderhoud gaat natuurlijk veel tijd inzitten maar je gaat toch buitenaf wonen om buiten te zijn en dan weet je dat voor je er gaat wonen.

Ooowww wat lijkt me dat heerlijk.
Ik kan niet wachten op viva la france 8-)

Is het ook, We wonen er nu 10 jaar, alles is nog niet klaar maar we doen het kalm aan en vakantie is ook niet meer nodig want het is elke dag vakantie

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:31

Oké, mijn laag stro verbruik komt omdat ze 24/7 de beschikking over land en stal hebben

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:37

Wilawander schreef:
Is het ook, We wonen er nu 10 jaar, alles is nog niet klaar maar we doen het kalm aan en vakantie is ook niet meer nodig want het is elke dag vakantie

Sommige mensen zeggen dat idd ook tegen mij. Kan je straks nooit meer weg, maar als ik straks daar woon, beter tempje, mooi uitzichtje, je eigen stekkie is het elke dag vakantie.
En tuurlijk zullen we naar nederland komen, daar valt altijd in de toekomst wat voor te regelen.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:56

Pashon schreef:
stro is €70,- per maand

Dit vind ik ook wel heel erg veel.
Bij mij is het ongeveer 100,00 (Bix slobber wortels)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:19

eowyn04 schreef:
Wilawander schreef:

Sommige mensen zeggen dat idd ook tegen mij. Kan je straks nooit meer weg, maar als ik straks daar woon, beter tempje, mooi uitzichtje, je eigen stekkie is het elke dag vakantie.
En tuurlijk zullen we naar nederland komen, daar valt altijd in de toekomst wat voor te regelen.

Ja precies. Voor ons is vakantie niet meer echt mogelijk. Naast de paarden nog kippen, honden, katten, konijnen en over de 100 parkieten met kweek, daar is niet makkelijk een oppas voor te vinden maar ik heb er geen problemen mee. Ik geniet nog steeds van elke morgen die hinnik uit de paardenstal. De paarden op de wei, de honden die heerlijk buiten ravotten enz.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:31

Ik heb het heel best op de plek waar mijn paarden staan, en sta daar niet nduur.
Maar wat zou ik ze graag thuis hebben staan.
Dat is zoveel makkelijker.
Even snel langswippen, eruit gooien etc etc.

En hoe meer mensen er op stal komen, hoe meer gezeik over zou je dit, of zou je dat...

De kosten vallen denk ik bij ons erg mee.
Het licht moet toch al branden voor de kalveren, en die 100ltr extra water op en dag wordt ook niet opgemerkt.
Ik doe een maand met een groot pak kuil voor 2 pony's die kost € 30,-
Biks geef ik niet absurd veel, maar denk dat dat hooguit € 25,- per maand is.
Stro ligt er al, maar als ik dit tegen waarde zet kost het me ca € 10,- per maand.

Is totaal € 65,- per maand voor 2 pony's, dus € 32,50 voor 1 pony.
Hiervoor kan ik ze niet wegbrengen.

Heb jammer genoeg thuis geen rijbak, of iets wat daar op lijkt, anders had ik ze allang thuis gehad.
Je weet niet wat je mist, als je ze ergens anders hebt staan.

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:06

Ik heb ook sinds vorig jaar de 1 pony + 1 paard thuis staan. Het plezier wat je daarvan hebt = onbetaalbaar. Ik werk me rot maar heb ik er graag voor over. Het enige nadeel is dat ik nu al sinds november in de winterstop zit omdat mijn bak niet goed is.
Verder de kosten ongeveer 200 euro per maand aan stro, kuil, vlas en krachtvoer voor beide paarden. Dus dat valt wel mee. Je moet niet je eigen uren gaan tellen alleen, want dan kun je ze beter in pension zetten. Wij zijn in het weekend altijd bezig met hooi/stro/vlas halen. Alles weer netjes maken etc etc. Maar nogmaals, het plezier = onbetaalbaar

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:15

Hier ook voorkeur om ze thuis te hebben hoor. Ook al was ik duurder uit (hoewel ik dat niet onmiddelijk geloof ;)), ik lees hier prijzen voor voer, waarvan ik denk... waar haal je het dan vandaan? Ik koop D&H, een min of meer duur voer, bij de groothandel, komt er nog 10% korting overheen. doe met 1 zak 1 a 2 maand (3 welshpony),nu mss iets meer ivm 2 in de groei en een drachtige. waar je het koopt doet ook veel hoor.
zowiezo denk ik dat je met meer gewoon goedkoper uitbent. Ik sta verder in pension ook niet duur, 270 per maand voor 3 ponies.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:17

Uiteindelijk zullen wij ook goedkoper uit zijn. Toen we weggingen betaalden we voor onze vier paarden 1000 euro per maand (deels zelfverzorging). Een forse prijsverhoging zat eraan te komen. Ik denk dat wij binnen vijf jaar onze investeringen (bodem, omheining, schuilstal, Hit) er wel uit hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:26

driebergen schreef:
Amalarab: geen idee tegen wie je het hebt, maar mocht je er aan denken de paarden aan huis te nemen, moet je er wel over nadenken of je wilt uitslapen of niet. Je kiest zoiets waarschijnlijk voor lange tijd.... beetje rot als je na een half jaar bedenkt dat je dat leven helemaal niet fijn vindt...

TO dus! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:10

Ik heb ze liever aan huis staan.
Eerst had ik ze in een huurweide aan de andere kant van het dorp. Daarna toch maar een eigen weide genomen maar die ligt 2 straten van mijn huis af. De achtertuin van mijn huis is net te klein om 2 paarden te houden. Het zou wel kunnen maar dan trappen ze alles zo kapot.
Ik word ook een beetje gek van het heen en weer rijden en slepen met spullen en aangezien ik ook niet bij een leuk bos in de buurt zit hebben we toch besloten om een nieuw huis te laten bouwen naast een groot bosgebied. We hebben er weidegrond bij en een eigen stuk bos.
Binnen twee jaar twee grote weides inrichten is wel even een grote investering (normaal doe je dat ook niet 2 keer, beetje stom }:0 )
Maar als alles straks weer voor elkaar is, is het het wel weer dubbel en dwars waard.
Ik bouw geen vaste stallen maar ga de helft van het garagepand inrichten als wasplaats/noodstallen (watervoorziening, putje, voorzieningen om ze vast te zetten, demontabele stalpanelen e.d.). Als ik dan mijn auto onder de carport zet kan ik er met de paarden in tutten en met oud en nieuw kunnen ze daar binnen staan. In de weides gaan we mooie schuilstallen zetten want mijn paarden lopen 24/7 buiten.

Als ik kijk naar hoeveel gras ik nu nog over heb had ik dit jaar eigenlijk 200 baaltjes hooi minder hoeven aanschaffen. Omdat ik koudbloeden heb heb ik ze tijdens de koude periode, met het oog op het hoge fructaangehalte in het gras, op zand staan. Met niet-hoefbevangengevoelige paarden was deze winter ik wel 1000 euro goedkoper uit geweest qua hooi.
Omdat ik ze geen krachtvoer geef heb ik die kosten ook niet en omdat ik de weide uitmest en 2 keer per jaar wormeitelling laat doen hoef ik maar 1 keer per jaar te ontwormen (vanwege eventuele paardenhorzellarven). Scheelt iedere 8 weken de kosten van een kuur (en je kweekt geen superwormen).
Voor mij is een bos belangrijker dan een overdekte rijbak, dus daarvoor hoef ik ook geen pensionstal.
Het ligt er helemaal aan wat je met de paarden wilt... ik heb bewust gekozen voor de methode van paardnatuurlijk omdat ik die voor paarden het meest geschikt vind. Mooi meegenomen is dat het ook een goedkope manier is :Y)
Het is alleen even die eerste investering :roll:

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:34

En die investering is het weer dubbel en dwars waard als je 's ochtends naar buiten loopt en je hoort het zachte gehinnik van je diertjes...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:59

(ik reageer op de beginpost)
Wat ik niet kan begrijpen is,hoe kun je nou geen zin hebben om je dieren te verzorgen?
Ik ben blij dat ze aan huis staan,heb alles zelf in de hand,eigen heer en meester!
Nee voor mij geen pensionstalling meer.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:07

Ik heb regelmatig betwijfeld of het goedkoper is om ze aan huis te hebben.
Het scheelt niet heel veel denk ik...
Ik ben gestopt met optellen wat het me kost :D Vlas, hooi en brokken. Onderhoud aan de wei, mest afvoeren.
Nu gaan we weer een stuk verharden voor de wintermaanden. Er is een trekker met weidesleep aangeschaft en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het heerlijke aan een pensionstal lijkt me een fijne(binnen) rijbak :o
maar ik ben wel blij dat ze hier staan :j Ik maak zelf uit hoe lang ze buiten lopen wanneer ze eten krijgen etc

Als er wat is ben ik vlakbij. Pony moet nu stappen ivm een blessure. Die neem ik nu dus gewoon mee als ik de hond ga uitlaten :P

In de vakantie is het trouwens niet handig dat ze thuis staan...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:15

Vergeet niet dat mensen die landelijk gaan wonen vaak een hogere hypotheek moeten afsluiten om dat te kunnen financieren. Die kosten moeten ook meegenomen worden in de berekeningen. Jaren geleden heeft hierover een artikel gestaan in ik meen de Bit.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:22

Pashon schreef:
stro is €70,- per maand

Vraagje:

eten jou paarden 4 grote balen hooi in de maand op? Als je een dure grote baal hebt is 50 euro. En jij voert voor 200 euro? Ik doe 3 tot 4 weken over 1 grote baal met een drachtige merrie en een jaarling...