Het geroddel op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:30

Haha, leuke theorie Woartel :-)
Maar je zou toch denken dat de gemiddelde mens wat geciviliseerder is..

Woartel schreef:
Mijn theorie is als volgt: mensen die dieren hebben (of dat nou honden of paarden zijn) hebben soms de behoefte om de alfateef te spelen. Nu zeg ik niet dat alle dierenmensen dominant zijn, maar af en toe krijg ik heel erg die indruk. Verder gaat het om het altijd gelijk hebben in discussie. (Rijtechnische) discussies ga ik altijd uit de weg, want anderen hebben toch altijd gelijk. Moet ook wel zeggen dat ik een beetje 'anders' ben dan de dressuurknikkers op stal.

Daarbij komt ook nog dat als mensen een kliekje vormen, ze altijd mensen daarbuiten zullen pakken. Waarom? Zodat ze zelf geen slachtoffer worden, en ze lekker gemeen lijken. En af en toe pikken ze even op een 'vriendin' zodat de rangorde weer hersteld is. Serieus, we zijn af en toe gewoon beesten.

mika11

Re: Het geroddel op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:52

Met mijn vorige paard stond ik nog op een grotere pensionstal. Ik heb erg veel moeilijkheden met dit paard gehad. (lang verhaal). Dat paard is uiteindelijk verkocht maar via via geruchten op stal hoorde ik wat sommige stalgenoten er over zeiden. Dat was echt niet leuk, vooral omdat dat juist de mensen waren die het paard niet goed kenden omdat ik nooit met hen om dezelfde tijd reed. Ik vond het niet leuk omdat er een heel verkeerd beeld over het paard en de omstandigheden was ontstaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:39

Woartel schreef:
Mijn theorie is als volgt: mensen die dieren hebben (of dat nou honden of paarden zijn) hebben soms de behoefte om de alfateef te spelen. Nu zeg ik niet dat alle dierenmensen dominant zijn, maar af en toe krijg ik heel erg die indruk. Verder gaat het om het altijd gelijk hebben in discussie. (Rijtechnische) discussies ga ik altijd uit de weg, want anderen hebben toch altijd gelijk. Moet ook wel zeggen dat ik een beetje 'anders' ben dan de dressuurknikkers op stal.

Daarbij komt ook nog dat als mensen een kliekje vormen, ze altijd mensen daarbuiten zullen pakken. Waarom? Zodat ze zelf geen slachtoffer worden, en ze lekker gemeen lijken. En af en toe pikken ze even op een 'vriendin' zodat de rangorde weer hersteld is. Serieus, we zijn af en toe gewoon beesten.

Vind ik wel erg.... kort door de bocht. Ook vind iok het woord "dressuurknikkers" erg typererend om te gebruiken.
Imo kun je ook leren door met elkaar te discuseren over de verschillende manieren van rijden én ook de verschillende paarden.
Veel pensionklanten hebben 1 paard en daardoor kán hun visie nog wel eens beperkt zijn en kán het zeker helpen om te overleggen wat je ziet en waarom.
Mag hopen dat iedereen vind dat hij/zij "gelijk" heeft, anders zijn ze onzeker en gaat het meer om advies vragen.
Maar ook als je zeker van je zaak bent, kun je nog leren van een discussie en dat kan ook pas later pas terug te zien zijn...

Roddelen over relaties en spullen is imo weer heel wat anders... :Y)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:45

ze kunnen beter over je banketstaaf, dan van je vreten. ;)

je bent wel populair als ze over je pronken/roddelen

laat gaan, laat ze banketstaaf. wat kan jou het schelen.
mischien moet je is vragen aan die gene of meerdere een lesje van je willen. ~~}>
jij schijnt toch beter te kunnen rijden, als ze over je banketstaaf.

populariteit/benkendheid word met de mond verspreidt :D

Tammy_

Re: Het geroddel op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:58

ik sta ook op een grote stal, ongeveer 70 pensionpaarden en pony's? veel meiden die dezelfde sport doen, dezelfde klasse rijden etc is gewoon DE formule voor nare roddels :')
hier op stal hebben zelfs OUDERS elkaar een keer aangevlogen, omdat de een dr dochter dit zei, en de andere dochter dat, moeders willen hun kind beschermen dus gingen ze zelf maar vechten :+
ik sta gelukkig heerlijk met mijn pony en 2 andere vriendinnen in het stalgebouw waar de manegepony's ook staan, echt veel minder gezeur :Y) lieve kleine kindjes die vragen of je even kunt helpen, want de pony waar ze op moeten rijden doet zo boos of wilt z'n bit niet in, hoor ik veel liever dan weet je wat ik nou gehoord/gezien heb over pietje/klara? nu zie ik de andere ruiters meestal alleen met rijden, en dan is iedereen toch meestal druk bezig met z'n paard. In de kantine word nog wel eens gepraat, maar toch is het minder dan in de gangen :+

bloempjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:23

Ik denk altijd; ze praten toch onzin. Ik doe er echt niet aan mee ;)

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:32

Het geroddel komt vaak van mensen die jaloers zijn
de ene keer zijn het de mindere rijders die jaloers zijn op de goede ruiters die bij hen op stal staan.
de andere keer zijn het de betere rijders die het niet kunnen hebben dat de wat mindere rijders niet alleen naar stal toe gaan voor hun paard maar ook voor de gezelligheid. en ook zij zijn vaak jaloers omdat bij de wat mindere rijders er toh meestal wel een band tussen andere bestaan, en zij dan ook een heel andere band met een paard of pony hebben dan de mensen die alleen maar willen presteren.

ik ben zelf ook recreatief met een jonge pony
dit doe ik ook op mijn tijd en wanneer ik denk dat het nodig is.
en daar word ook ontzettend veel over gepraat

zo is er altijd over iemand wel iets.
maar de grootste roddels bestaan uit Jaloezie:)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:39

Ook ik merkte op mijn voormalige pensionstal veel afgunst en geroddel.
Er waren problemen met huurder en verhuurder van de lokatie.
De meeste pensionklanten stapte op met zogenaamde klachten die er absoluut niet waren, maar wel de huurder een slechte naam kon bezorgen. O.a. paarden zien er slecht uit, te weinig hooi, weidegang enz.enz.
In mijn ogen niet terecht, ons paard was eerder iets te dik dan te mager!
Wij zijn de huurder en tevens mijn instructeur trouw gebleven.
Hierdoor merkte ik geroddel over mijn persoontje ook helaas op bokt/hyves enz.
Ook naar mensen toe die mij niet eens kennen! Maar zowel een vooroordeel hebben......
Ik moest vaak tot 10 tellen en maar niet reageren...........
1 troost, ondertussen zijn diverse ex-pensionklanten al diverse keer verandert van pensionstal,
dan vraag je je toch af aan wie ligt het dan!
Het lelijkste vind ik dat deze personen maar olie op het vuur blijven gooien.
Ik doe gewoon mijn eigen ding en bemoei mijzelf niet met deze mensen, maar ondertussen roddelen zij wel door.............
Laat gewoon iedereen in zijn waarde en kijk eerst naar je zelf voordat je oordeelt en roddels verspreid over een ander!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:54

roddelen gebeurd idd bijna overal.
Maar je heb roddelen en je heb roddelen. Wat ik heel vervelend vind als je iemand ontzettend kleineerd, of minderwaardig maakt enz...
Daar heb ik een schurft aan.

Op mijn vorige stal was de staleigenaresse de allergrootste roddelkont.
Die l.ulde over iedereen, en als je dan weg gaat nog het meest.
Ach...toen niet leuk, maar nu weet ik: is niet wijzer. Vooral zo doorgaan, mensen komen vanzelf achter je ware mentaliteitl.
Blijf jij maar in de waan dat iedereen je leuk en aardig vind, ik vind het best.

Nu sta ik op een stalletje met 8 boxies.
heerlijk en iedereen is idd 1. Gaan goed met elkaar om. Als we elkaar kunnen helpen doen we het.
Kunnen elkaar om advies vragen enz...
heb het er super naar mijn zin en mijn paardjes ook. *D

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:18

superwoman schreef:
Imo kun je ook leren door met elkaar te discuseren over de verschillende manieren van rijden én ook de verschillende paarden.
Veel pensionklanten hebben 1 paard en daardoor kán hun visie nog wel eens beperkt zijn en kán het zeker helpen om te overleggen wat je ziet en waarom.
Mag hopen dat iedereen vind dat hij/zij "gelijk" heeft, anders zijn ze onzeker en gaat het meer om advies vragen.
Maar ook als je zeker van je zaak bent, kun je nog leren van een discussie en dat kan ook pas later pas terug te zien zijn...

:j Eens, maar...
je hebt altijd te maken met emoties en onzekerheden. Volgens mij is dat de grootste boosdoener van het vele geroddel.

Soms is de advies-gever niet zo uhm tactisch, soms is de advies-ontvanger enigszins onzeker waardoor het advies niet goed wordt ontvangen: "jij vindt zeker niet dat ik goed ben voor mijn paard" .
En soms is het ook beiden waardoor het helemaaaal gezellig wordt :Y)

Ach, pensionstallen zijn vaak net kleuterklassen. Er wordt moord en brand geschreeuwd achter elkaars rug, maar in de pauze speelt iedereen weer gezellig samen :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:24

Ik denk af en toe ook wel eens wat leedvermaak onder elkaar.
Soms word je er eens afgegooid of het gaat een tijdje niet zo goed met rijden
Dan weten je stalgenoten vaak precies te vertellen waarom het fout ging.

Maar als bij hen dan een keer hetzelfde gebeurd komt er leedvermaak in het spel:
Zie je wel, je dacht wel dat je het zo goed wist, maar het gebeurt jou ook!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:26

Och ja ik ken het maar al te goed.... sommige mensen hebben echt niks beters te doen dan zich zo erg met anderen bezig houden :roll:

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:51

ach en weet je:

Ze kunnen beter over je l.ullen dan van je vr.eten.
Want dan kost het nog geld ook.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:42

superwoman schreef:
Woartel schreef:

Vind ik wel erg.... kort door de bocht. Ook vind iok het woord "dressuurknikkers" erg typererend om te gebruiken.

Dressuurknikkers zijn in mijn ogen mensen die hun paard naar beneden rukken, etc.. Gaat absoluut niet over dressuurruiters, ik rijd zelf ook dressuur. Maar wat ik bedoel zijn mensen die enkel en alleen voor de prestatie paardrijden en daarbij vergeten dat sommige dingen die ze gebruiken en doen meer fout dan goed doen.

Discussie, tuurlijk. Maar probeer maar eens een discussie te voeren met iemand die er heilig van overtuigd is dat nageeflijkheid wordt getraind door te longeren met touwtjes. Ik discussieer met mensen die open staan voor andere meningen, niet met mensen die enkel als doel hebben om hun eigen mening op te dringen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:53

Op mijn vorige stal waren idd
ook meer mensen die serieus wedstrijden reden of mensen die dat
niet deden, maar wel wel dachten dat ze alles wisten.

Pff werd daar echt niet goed van, altijd commentaar en geroddel over
iedereen. Nu sta ik op een manege en er hier is echt een top sfeer, wel
wat 15 jarige meisjes met puber kriebels haha, maar echt geen narigheid
over en weer.

Wel zie ik hier wel heeeel veel onwetendheid en dat is weer sneu naar de paarden toe.
Veel mensen zien het nut absoluut niet in van buiten zetten, daar is het toch koud&nat?
(hoorde vorige week de opmerking: ja de paarden vervelen zich niet hoor! Die hebben speelgoed op stal!)
En idd veel geruk en gepluk. En natuurlijk al het gehobbel en geplof op die paarden ruggen
waar ik af en toe echt niet naar kan kijken. Of kinderen die de paarden op nix af slaan.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:12

Tsja, roddelen op een pensionstal heb je al snel denk ik. Je zit toch met medestalgenoten die ook van de voorzieningen gebruik willen maken.
Roddelen wordt, naar mijn mening, echter versterkt als de manier van omgang en verzorging van de paarden niet top is!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:23

Discussie, tuurlijk. Maar probeer maar eens een discussie te voeren met iemand die er heilig van overtuigd is dat nageeflijkheid wordt getraind door te longeren met touwtjes. Ik discussieer met mensen die open staan voor andere meningen, niet met mensen die enkel als doel hebben om hun eigen mening op te dringen.[/quote]

mijn god wat een idioot voorbeeld, je doet net alsof longeren met touwtjes om de nageeflijkheid te verbeteren iets slechts is!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:49

Geroddel is overal en altijd, maar soms zijn het niet alleen roddels.

Daarbij haal ik even deze quote aan,
annetmulder schreef:
De meeste pensionklanten stapte op met zogenaamde klachten die er absoluut niet waren, maar wel de huurder een slechte naam kon bezorgen. O.a. paarden zien er slecht uit, te weinig hooi, weidegang enz.enz.

Onze Nick stond ook op deze stal. Daar kwam Nick zeker 50 kg te licht in pension en is daar in no time weer opgeknapt. Daar zul je mij ook absoluut niet over horen.
Waar je mij wel over hoort is idd het feit dat er met weet ik veel hoeveel land de paarden te vaak binnen stonden. Dat er bij elk drupje regen alles weer binnen gehaald werd. Dat ik om 11 uur s ochtends een dode vogel in de drinkbak op de wei aantref, dit netjes meld, ik een rit maak van zeker 3 uur en tot mijn verbazing nog steeds een zwemmende (voor zover een dode vogel kan zwemmen ;) ) vogel aantref in de waterbak bij thuiskomst...

Echter wegens financiele problemen (en dit is GEEN roddel, maar simpelweg overal op te vragen en te checken -incl de KVK- ) ontbrak het op die stal idd steeds vaker aan fatsoenlijk hooi, voldoende stro etc etc. Ook werden daar alle gedane beloftes (zadelkast binnen 2 weken, werden 3 maanden, buitenbak wordt opgeknapt en verplaatst -moet nog gebeuren- binnenbak wordt vergroot -yupz, moet ook nog steeds gebeuren-) zonder uitleg teruggetrokken.

Roddel is 1, maar niet durven toegeven dat het zwaard van Damocles boven je hoofd hangt omdat de deurwaarders en anders schuldeisers je inmiddels al weer gevonden hebben, je nergens meer voer/hooi of stro kan halen omdat niemand meer wil leveren wegens wanbetaling, dat vind ik iets heel anders dan roddelen...

Ik persoonlijk ben daar weg gegaan niet omdat ik vond dat ze niet hun best deden, maar omdat ik als de dood voor het komende beslag was. (En ik bleek achteraf net op tijd. -info KVK-) Als dat gebeurt, wordt er ook beslag gelegd op mijn paard en dat wil ik dus ten alle tijden voorkomen. Ik ga er verder juridisch niet over uitwijden, maar simpelweg je paard wegtrekken op een pensionstal waar beslag op is gelegd is in strijd met de wet, ook al is het JOUW paard!
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 03-01-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:49

Ik blijf erbij dat jaloezie met een grote J de oorzaak van al het geroddel is. ;)

En wat de poster boven mij zegt, daar kan ik me ook in vinden (niet gezien de aangehaalde situatie, maar puur juridisch inhoudelijk)! ;)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:52

Buitenzorg schreef:
Geroddel is overal en altijd, maar soms zijn het niet alleen roddels.

Daarbij haal ik even deze quote aan,
annetmulder schreef:

Onze Nick stond ook op deze stal. Daar kwam Nick zeker 50 kg te licht in pension en is daar in no time weer opgeknapt. Daar zul je mij ook absoluut niet over horen.
Waar je mij wel over hoort is idd het feit dat er met weet ik veel hoeveel land de paarden te vaak binnen stonden. Dat er bij elk drupje regen alles weer binnen gehaald werd. Dat ik om 11 uur s ochtends een dode vogel in de drinkbak op de wei aantref, dit netjes meld, ik een rit maak van zeker 3 uur en tot mijn verbazing nog steeds een zwemmende (voor zover een dode vogel kan zwemmen ;) ) vogel aantref in de waterbak bij thuiskomst...

Echter wegens financiele problemen (en dit is GEEN roddel, maar simpelweg overal op te vragen en te checken -incl de KVK- ) ontbrak het op die stal idd steeds vaker aan fatsoenlijk hooi, voldoende stro etc etc. Ook werden daar alle gedane beloftes (zadelkast binnen 2 weken, werden 3 maanden, buitenbak wordt opgeknapt en verplaatst -moet nog gebeuren- binnenbak wordt vergroot -yupz, moet ook nog steeds gebeuren-) zonder uitleg teruggetrokken.

Roddel is 1, maar niet durven toegeven dat het zwaard van Damocles boven je hoofd hangt omdat de deurwaarders en anders schuldeisers je inmiddels al weer gevonden hebben, je nergens meer voer/hooi of stro kan halen omdat niemand meer wil leveren wegens wanbetaling, dat vind ik iets heel anders dan roddelen...

Ik persoonlijk ben daar weg gegaan niet omdat ik vond dat ze niet hun best deden, maar omdat ik als de dood voor het komende beslag was. (En ik bleek achteraf net op tijd. -info KVK-) Als dat gebeurt, wordt er ook beslag gelegd op mijn paard en dat wil ik dus ten alle tijden voorkomen. Ik ga er verder juridisch niet over uitwijden, maar simpelweg je paard wegtrekken op een pensionstal waar beslag op is gelegd is in strijd met de wet, ook al is het JOUW paard!

Dit alles heeft niets met de sfeer en omgang met andere pensionklanten te maken. dacht ik zo.
Speculaties heb je immers altijd.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:01

Sommige vrouwen "kletsen" ook wat meer dan andere vrouwen hoor. Zijn vaak wel dezelfde die verhalen vertellen en roddelen. Heel vervelend! Zo kan het op een grote stal de spuigaten uitlopen daardoor.

Sta op een hele kleine stal, met maar drie pensionpaardjes en twee eigen paarden, en zie weinig mensen. Als er mensen zijn is het gewoon gezellig :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:15

Woartel schreef:
Dressuurknikkers zijn in mijn ogen mensen die hun paard naar beneden rukken, etc.. Gaat absoluut niet over dressuurruiters, ik rijd zelf ook dressuur. Maar wat ik bedoel zijn mensen die enkel en alleen voor de prestatie paardrijden en daarbij vergeten dat sommige dingen die ze gebruiken en doen meer fout dan goed doen.

Discussie, tuurlijk. Maar probeer maar eens een discussie te voeren met iemand die er heilig van overtuigd is dat nageeflijkheid wordt getraind door te longeren met touwtjes. Ik discussieer met mensen die open staan voor andere meningen, niet met mensen die enkel als doel hebben om hun eigen mening op te dringen.

Dat woord kende ik niet en vind het ook niet zo handig om te gebruiken, omdat jij hierdoor wel een kwetsende/iig negatieve benaming geeft voor sommige mensen wat imo ook over komt als roddelen..
Overgens zijn het niet alleen de prestatie-ruiters die soms vergeten dat sommige dingen die ze gebruiken en doen meer goed dan fout doen. Iedereen maakt fouten!
Dat sommige mensen minder goed zijn in discuseren is een feit, maar volgens mij zijn er maar weinig mensen die hun eigen mening willen opdringen zonder "goede bedoelingen" (ookal zitten ze er soms vér naast :Y) )
Als je goed kan discuseren, zou je de argumenten van die mensen zo kunnen weerleggen of "tactische" vragen stellen waardoor ze er beter over na moeten denken en vervolgens meer open staan voor andermans mening. (desnoods zonder dit toe te geven, want niet iedereen kan dat goed :D )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:18

woods schreef:
superwoman schreef:

:j Eens, maar...
je hebt altijd te maken met emoties en onzekerheden. Volgens mij is dat de grootste boosdoener van het vele geroddel.

Soms is de advies-gever niet zo uhm tactisch, soms is de advies-ontvanger enigszins onzeker waardoor het advies niet goed wordt ontvangen: "jij vindt zeker niet dat ik goed ben voor mijn paard" .
En soms is het ook beiden waardoor het helemaaaal gezellig wordt
:Y)

Ach, pensionstallen zijn vaak net kleuterklassen. Er wordt moord en brand geschreeuwd achter elkaars rug, maar in de pauze speelt iedereen weer gezellig samen :Y)

Hélemaal mee eens, vooral het dikgedrukte zorgt imo voor veel geroddel!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:51

lovezico schreef:
rodellen is niet leuk {x)

Daar ben ik het helemaal mee eens, daarom ga ik er ook niet te diep in, maar doe er luchtigs over van o waarom? en of wat is het probleem dan of ja dat is vervelend, klaar. En hou de mensen gewoon beetje op afstand.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:53

Ik sta sinds een paar jaar op een stal waar het gelukkig ook niet aan de orde is en ik moet zeggen ik bemoei me zelf ook nergens mee. Misschien dat dat scheelt? Ik ga naar mijn paard en heb - met wie ik tref op stal een leuk praatje of een keer een buitenritje en hou het eigenlijk altijd wat oppervlakkig.