Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:38

runningkawa schreef:
Die leermeesters heb ik gelukkig ook gehad
Dus zijn er meer dan je denkt

Alleen veel mensen voelen zich te groot om bij het oude boertje te luisteren als hij paarden in de wei ziet.
Of naar die handelaar te luisteren, die elke week 10 andere paarden op stal heeft staan en zijn bedrijf al 30 jaar runt, nadat hij het over heeft genomen van zijn pa.

Nee, de mensen van tegenwoordig geven het liever een dure naam en smijten er een hele boel geld tegen.
Terwijl je ogen en oren de kost geven gratis is.

Ga maar eens een paar avonden langs de wei zitten waar een groep paarden staat.
Allemaal gratis
Plus goed voor je eigen gestel, lekker relaxen ipv alleen maar haasten Lachen

Helemaal mee eens hoor! Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. toch? En inderdaad zijn die clinics te duur. Ik ga daar dan ook niet naar toe Haha! Jammer genoeg kwam ik die boer met natuurlijke omgang met paarden door jaren ervaring opgedaan pas tegen toen ik eigenlijk geen problemen meer had in de omgang met mijn paard. Soms heb je pech Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:44

Anya, als ik deze zinnen lees, dan vraag ik me af wat parelli bedoelt:
Citaat:
Never be nicer to your horse than any other horse would be for your horse and never be meaner to your horse than any other horse would be to your horse.

Als je uberhaupt al wilt communiceren met je paard (of elk ander dier), dan lijkt het mij wel handig om kritisch te bekijken of je wel begrepen wordt door het betreffende dier. Om het voorgaande waar te maken, kun je beter feeling hebben dan 3 meter boeken. Bovendien wil ik graag dat het paard zich op mij richt en niet andersom. Dan bedoel ik geen slaafse gehoorzaamheid als van een robot, maar ik bedoel gewoon dat het paard eigenlijk voortdurend nieuwsgierig moet zijn voor wat ik (of wie dan ook met hem bezig is) wil en vraag. De antwoorden van het paard zijn weer interessant voor mij natuurlijk, maar de basis is dat hij bezig is met mij.

Voorbeeld: mijn paard heeft soms in een stoere bui nog wel eens de neiging om net iets te dicht bij me te komen lopen, hij raakt me niet, maar hij is wel dichtbij. Dat voel je dus als het goed is en dan vraag je ietsjes afstand, hij loopt op zijn plek en ik op de mijne. Er zijn mensen die dit dus totaal niet voelen en zich dus over meters laten wegdrijven door het paard. Dit gaat dus redelijk subtiel, ze worden niet letterlijk weggeduwd, maar ze verplaatsen toch hun "ruimte". Nu kun je volgens mij 100 boeken lezen en 1000 regels uit je hoofd leren, maar als je het niet voelt, dan merk je het simpelweg niet. Je kunt in dat geval wel met je zelf afspreken dat ie niet dichterbij mag komen dan 15 centimeter, maar dat slaat nergens op omdat een paard ook vol eerbied en vertrouwen dichterbij kan zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:59

Lovely:
helemaal eens. Natuurlijk staat of valt iedere manier van communiceren met het gevoel van degene die probeert te communiceren (en daar hoort ook begrijpen bij). Paarden zijn heel erg goed in mensen subtiel iets laten doen. Een stapje verder naar achteren, een stapje opzij enzo. En inderdaad als je dat niet voelt helpen die honderd boeken ook niet. Maar die honderd boeken (aj dat zijn er wel heel veel) kunnen je wel helpen je bewust te worden van het gedrag van paarden en je eigen reactie daarop. Ik vraag absoluut geen slaafse gehoorzaamheid van mijn paard. Sterker nog: ik zou haar helemaal niet leuk vinden als ze slaafs gehoorzaam was. Ik kan alleen maar zeggen dat ik veel heb gehad aan die NH boeken en vooral video's. Ik heb ze gebruikt om mijn eigen ideeen aan te toetsen en mijn eigen gedrag verder aan te scherpen. En het heeft me op weg geholpen om te experimenteren met dingen die andere mensen in mijn omgeving raar vonden.

Bijvoorbeeld: B'elanna staat als ik er ben altijd met de staldeur open. Ze weet dat ze er in principe niet uitmag. Ze vindt het leuk om te proberen hoever ze kan gaan. Dus bijvoorbeeld voorhoef over de drempel. Als ik dan haar naam zeg, trekt ze hem weer in. Als ze denkt dat ik niet kijk (bijvoorbeeld om de hoek sta) sluipt ze lekker toch de stal uit (echt waar ze kan sluipen) op weg naar het hooi. Als ik dan mijn hoofd om de stalgang steek en ze ziet me... neemt ze gauw een hap hooi en schuifelt de stal weer in. Maar voor zover dat kan (dat is interpretatie natuurlijk) lacht ze. Dit is al ruim een jaar een zeer succesvol door ons allebei gewaardeerd spelletje. Ik had nooit het lef gehad om haar los door de gang te laten lopen zonder die boeken/video's. De eerste stalling waar ik stond was het meer gemeengoed om PAARD LOS te roepen als een paard zich eens losgerukt had. En dan ging iedereen als een gek achter dat paard aan lopen vangen. Ik roep Lanna gewoon (vraag het vriendelijk) en dan komt ze. Of dat NH is of niet, zal mij eigenlijk worst. Het werkt voor mij en ik heb het aan NH te danken.

Sorry lang verhaal geworden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:04

Dat vind ik dus geen NH
maar gewone opvoeding
En ik zit hier te lachen, want Kawa doet dat spelletje precies zo.
Als hij schijnheilig kon fluiten Schijnheilig , dan deed hij dat, terwijl hij 1 voetje verder dan de deur zet.
Kijk ik, gaat het voetje vlug terug.
Maar zelf heb ik dat nooit NH gevonden, maar gewoon je paard aanleren dat hij ergens moet blijven staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-03 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:04

hebben jullie geluk met al die leermeesters, want die heb ik niet gehad
Ik bedoel, ik heb met mijn paard ook zeven jaar op een normale manier proberen om te gaan, van iedereen die wat met paarden deed advies gevraagd, maar helaas niets heeft geholpen. Ben trouwens best wel benieuwd wat voor advies jullie me dan zouden geven. Haar grote probleem was dat ze altijd helemaal over de zeik ging bij het buitenrijden. wilde alleen maar hard, hard, hard, en als je maar een beetje aan de teugels zat, dan kwam ze ontzettend in verzet (echt flippen), ze was bang van alles en heel erg schrikkerig. had echt alles geprobeert, wat zou je doen???

Ik weet wel trouwens, dat jij (runningkawa) een heel goede band en communicatie hebt met je paard, dat moet je toch zowieso altijd zelf doen, kan niemand je bij helpen, maar ik ken ook weer duizenden mensen die denken dat zonder hoofdstel rijden iets is wat ze nooit zouden kunnen. Daarbij vind ik ook dat als je zegt dat je van alles iets probeert te leren, waarom zou nh je dan niet iets kunnen leren. Ik leer toevallig alleen maar van nh-ers, maar dat hoeft toch niet voor iedereen te gelden. Mijn paard heeft er baat bij, omdat hij zo ontzettend angstig is, maar asl een andere aanpak ook werkt, is dat toch ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:07

Hahaha, kan die van jou ook sluipen?? Dat kan die goochemerd van mij ook hoor *LOL*. Vond ik m ergens met een pluk snoei in zijn snuit en volgens mijn interpretatie keek hij alsof hij zich reuze betrapt voelde Haha!. Hij kan ook heel erg goed stilstaan, op dat ene voetje na dan onder het mom van "dat deed ik niet, dat deed mijn voet, stoute voet". Ach ja, het zijn geen robots, het blijven paarden en juist daarom is het belangrijk om een paard als paard te blijven zien, met paardengedrag en paardenreacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:13

ho ho, ik zeg niet dat NH niet goed is.
Maar ik vind veel dingen gewoon geen NH, maar gewoon opvoeding.

En ik stoor me idd vaak aan het opdringen van het NH, net als Sonja

Het enige wat ik doe is heel nuchter denken en handelen, meer niet.
En idd, gaat dat soms anders dan met sommige NH dingen.
Maar andere dingen ook weer niet.
maar toch is het paardonvriendelij in sommige ogen.
Maar dan vraag ik me af, hoe je dan toch het vertrouwen krijgt met de paarden, dat is dan echt niet uit angst, ook al krijgen ze wel degelijk een klap op een hoofd als dat toevallig daar land.
Maar een sec. later komen ze gewoon weer naar je toe.

En wat betreft jou paard buiten
Hoe doet ze het als er een ander paard bij is?
Want wat iedereen weet zijn paarden kudde dieren en is het soms erg eng, alleen in het bos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:17

Wat NH betreft krijg ik soms het idee dat er 6 weken uitgetrokken wordt om een probleem te behandelen wat in 6 seconden rechtgezet zou moeten kunnen worden.

Sanne, het buitenrijden zou ontspannend voor je paard moeten zijn, maar is het kennelijk niet. Je zou eens kunnen proberen met een ander paard op pad te gaan. Trouwens, is ie altijd zo stressy of pas als je een bepaalde afstand van stal hebt? Als je een beetje lef hebt, zou je eens kunnen proberen om niet aan de teugels te komen en te vertrouwen op je andere hulpen zoals zit en stem. Bij sommige paarden helpt een borsttuig goed als rem en weer andere paarden kun je beter op de neus rijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:17

helaas, met andere deed ze het ook, probeerde er soms langs ze rennen. In stap kon ze soms wel even rustig achter een ander paard stappen, maar zodra je ging draven, dan was ze weg, hoofd in de lucht, proberen er langs te gaan, en zichzelf zo opfokken dat ze altijd zeik en zeiknat thuiskwam. Er hebben zelfs een keer mensen tegen me gezegd dat ik dat paard niet zo ontzettend moest afmatten, ik had een halfuurtje gestapt.....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:23

als ik niet aan de teugels zat, was het drie uur galoperen...... In de bak was ze ook altijd heel schrikkerig, trouwens. Heb twee jaar over de b gedaan, toen was ze eindelijk een beetje gewend aan het juryhokje..... Als je buiten de bak kwam was ze al gestrester, en het werd erger naarmate je langer reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:28

Sanne, ik zou zo gauw ook niet weten waarom jouw paard zo extreem gestressed is, ik neem aan dat je zelf al alle fysieke oorzaken hebt uitgesloten en dat je zelf het schoolvoorbeeld van ontspanning bent?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:30

runningkawa schreef:
ho ho, ik zeg niet dat NH niet goed is.
Maar ik vind veel dingen gewoon geen NH, maar gewoon opvoeding.

En ik stoor me idd vaak aan het opdringen van het NH, net als Sonja

ik begin ook nooit te zeggen dat je dan maar nh moet doen.... ik had het in dat forum over dat je het het paard moet aanleren, maar dan beginnen mensen gelijk, o jij doet nh, geef hem maar een brokje als hij het touw kapot maakt???? en ik heb al zo vaak mensen paarden zien afmatten die er totaal niets van begrepen, dat ik niet vind dat dat een eerste oplossing is en dat je dat zeker niet moet gaan promoten op zo'n forum als dit.

Het enige wat ik doe is heel nuchter denken en handelen, meer niet.
En idd, gaat dat soms anders dan met sommige NH dingen.
Maar andere dingen ook weer niet.
maar toch is het paardonvriendelij in sommige ogen.
Maar dan vraag ik me af, hoe je dan toch het vertrouwen krijgt met de paarden, dat is dan echt niet uit angst, ook al krijgen ze wel degelijk een klap op een hoofd als dat toevallig daar land.
Maar een sec. later komen ze gewoon weer naar je toe.

idd, als een paard dat doet, gelijk naar je toe komen nadat je een klap geeft, heb je het inderdaad rechtvaardig gedaan, ga er ook vanuit dat jij het goed doet, maar hoe vaak je weer niet mensen angstige paarden ziet slaan.....

En wat betreft jou paard buiten
Hoe doet ze het als er een ander paard bij is?
Want wat iedereen weet zijn paarden kudde dieren en is het soms erg eng, alleen in het bos

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:37

Lovely schreef:
Sanne, ik zou zo gauw ook niet weten waarom jouw paard zo extreem gestressed is, ik neem aan dat je zelf al alle fysieke oorzaken hebt uitgesloten en dat je zelf het schoolvoorbeeld van ontspanning bent?

ik weet het ook niet, alleen dat ze door de vorige eigenaars alleen maar door het duin moest crossen. fysieke oorzaken zijn wel uitgesloten. Dat ik zelf heel erg ontspannen ben weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik denk het wel. Ik ben in ieder geval niet bang, want toen ze nog zo was, ging ik ook wel eens zonder zadel, gewoon goed vasthouden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:39

Het lijkt er op dat jouw paard zou moeten leren dat buitenrijden geen verplichte crosstour is. Zolang je niet bang bent, is het goed. Het zal er toch op neerkomen dat je veel stapt en maar kleine stukjes draaft, net zolang tot ze daar oke mee is. Probeer haar zoveel mogelijk te ontspannen, vooral in stap. Als ze wil zakken met de hals, dan is dat natuurlijk heel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:41

Ga je elke bosrit draven/ galoperen?

Je zegt dat ze door de vorige eigenaar alleen maar mocht crossen.
En wat is er nu leuker dan dat Lachen

Wat doet ze als je elke keer blijft stappen.
Natuurlijk een hoop gedribbel, maar als je dat negeert.
En hou dat eens vol, desnoods een jaar (ja lekker saai Lachen )
En kijk of hij rustiger word en weet dat er gestapt moet worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:43

Runningkawa: volgens mij ben jij gewoon zo'n natuurtalent.
NH betekent toch alleen maar Natural Horsemanship. Jij kunt het gewoon. Ik heb er een zetje voor nodig gehad. En nu ik het ook gewoon kan, ben ik ook een stuk minder recht ik de leer. Ik doe wat mij goed uitkomt en wat ik denk dat past bij B'elanna. Tot beider tevredenheid. En verder heb ik vooral 'lol met mijn knol' of ik nou dressuur, western of freestyle rondhobbel. En daar gaat het volgens mij in de hele NH ook om. Om mensen te helpen die een probeem hebben zoals sanne83 beschrijft of zoals ik had toen ik mijn B'elanna kocht. En nogmaals ik heb toen pech gehad. Ik heb twee jaar verprutst aan hele dure dressuurlessen die alleen de volgende adviezen opleverden
1. scherper bit
2. scherpere sporen
3. rij eens met slof
4. verkoop dat luie paard, het wordt nooit iets
5. die trailer krijg je dit paard nooit meer in
Voor mij was NH toen een openbaring. Nu vind ik het inderdaad niet meer dan normale omgang met je paard. Helaas zijn er nog teveel paarden en paardeneigenaren met problemen die op zo'n moment onoplosbaar blijken.

En Sanne: ik kan op basis van je omschrijving geen advies geven. Ik ken je paard niet. Dit gedrag kan uit zoveel dingen voortkomen. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere paard absoluut niet. Maar de basis lijkt me inderdaad altijd te zitten in een goede communicatie met je paard, op de voet gevolgd door respect en vertrouwen (niet perse in die volgorde). Als jij denkt dat bij NH-ers te kunnen vinden zou ik gewoon doorgaan. Als je maar altijd zelf ook blijft denken i.p.v. klakkeloos overnemen. Ik denk namelijk dat dat eigenlijk de lading van dit topic dekt. Goeroes klakkeloos volgen lijkt mij nooit goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:55

runningkawa schreef:

ik heb ook een keer twee drie maanden alleen maar gestapt buiten, ze blijft doorgaan. Toen was ik het op dat moment echt helemaal zat Scheve mond
en zakken in de hals deed ze al helemaal niet. Ik heb daar met dressuurrijden twee jaar over gedaan om haar een beetje nageefelijk te krijgen. altijd koppie in de lucht...
grappig trouwens al die adviezen die jij opschrijft anya, heb ik ook allemaal gehad, met slofteugel buitenrijden enzo.

maar ik heb nu al een groot gedeelte opgelost, ok ik ben er nog niet helemaal, maar het gaat elke keer beter. Vooral met behulp van de one-rein-stop (western) en met patronen rijden, heb ik echt heel veel aan gehad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:02

sanne83"]
[quote="runningkawa schreef:

ik heb ook een keer twee drie maanden alleen maar gestapt buiten, ze blijft doorgaan. Toen was ik het op dat moment echt helemaal zat Scheve mond
en zakken in de hals deed ze al helemaal niet. Ik heb daar met dressuurrijden twee jaar over gedaan om haar een beetje nageefelijk te krijgen. altijd koppie in de lucht...
grappig trouwens al die adviezen die jij opschrijft anya, heb ik ook allemaal gehad, met slofteugel buitenrijden enzo.

maar ik heb nu al een groot gedeelte opgelost, ok ik ben er nog niet helemaal, maar het gaat elke keer beter. Vooral met behulp van de one-rein-stop (western) en met patronen rijden, heb ik echt heel veel aan gehad.
[/quote]

de pony van een vriendin is zo'n gigantisch rennerig typje. Ik weet niet of je er wat aan hebt, kan ook wel helemaal niet werken, maar werkte voor haar wel...

mee naar buiten met rustig paard. Als ze sneller ging stappen of dribbelen: teugels opnemen en gelijk weer los als ze ook maar iets langzamer leek te gaan een pas. Dat proces heb ik eindeloos herhaald (echt dagen en dagen). Tot de pony erachterkwam dat gewoon normaal lopen betekende "alle druk weg". Daarna moest de eigenaar nog leren loslaten op tijd, hetgeen uiteindelijk ook gelukt is. Ze gaat nu gewoon met de pony naar buiten....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:35

ze komt in het duin heel erg in opstand tegen druk op twee teugels, geen idee waarom, ze paniekt gewoon heel snel. daarom dat die one-rein stop echt geweldig werkt, schijnt iets western-achtigs te zijn, maar omdat ik verder nooit met westernmensen in contact kom, had ik dat anders nooit geweten. Ik heb ook wel een echt debiel paard hoor, ze is en rennerig en paniekerig. Dus als je iets tegen het rennen wil doen, paniekt ze en als je niets doet, rent ze alleen maar heel erg hard.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:35

Ik vind zelf NH ook totaal niet mijn manier van omgaan met paarden.
Ik vind het zweverig overkomen. Maar dat zal komen doordat ik er totaal niets vanaf weet...

Ik doe ook dingen 'met gezond verstand' en ook hier krijgt de 1 sneller een tik dan de ander. So be it... En als iemand mijn manier niet goed vind, dan mag die bewijzen dat zijn manier beter is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:05

Citaat:
Runningkawa: volgens mij ben jij gewoon zo'n natuurtalent

Bedankt voor het compliment, maar zelf geloof ik daar niet zo in Lachen
Ik heb eerder geluk gehad om als jong meisje op handelstallen te mogen rijden en voordat je na gaat denken gevoel ontwikkeld. (nadenken doe je vaak pas als je ouder bent)
Want veel gaat idd van gevoel uit en meteen reactie daarop.
Dus niet eerst denken, want dan ben je meteen een paard seconden later.

Dus ik zie het meer als mazzel gehad hebben.
En dan nog zit ik er heel, heel vaak naast hoor Lachen
Als ik echt een natuurtalent was, reed ik wel GP

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:34

Allereerst vind ik NH gewoon klets. Net als andere spirituele/paranormale dingen zoals wicca, met doden praten etc.

Maar naar aanleiding van wat Anya zegt:
Anya schreef:

Ik citeer (uit mijn hoofd even, dus er kan een foutje inzitten) Pat Parelli zelf:

Never be nicer to your horse than any other horse would be for your horse and never be meaner to your horse than any other horse would be to your horse.

Waarom zijn NH-ers zo fel tegen de 'ouderwetse' manier gewoon een schop voor z'n hol. Ik weet zeker dat niemand zo hard kan slaan/schoppen bijten als het paard. Dus waarom zou je hem gewoon niet een flinke trap geven als het paard zelf trapt?
Het spreekt elkaar dus gewoon flink tegen!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:42

Zo dat is er uit of niet ? Haha!

Ik vind heel simpel dat een ieder moet doen wat ie zelf wil. Kijk, als je publiekelijk een topic opent over hoe zeer jij je paard wel niet de trailer in ramt kan je reacties verwachten. Net als dat je verteld dat je met NH jarenlang bezig bent om het op een normale manier te doen. Krijg je ook reacties van.

Voel jij je prettig bij jouw manier van werken, prima dan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:45

idd fasel
daar sluit ik me bij aan.

Maar als ik zeg dat ik mijn knol een knal op zijn kop verkoop, heb ik geen zin om steeds te horen dat het fout is.
Want hoe dan ook, ze luisteren wel, zonder angst.
En dat is waar het mij uiteindelijk om gaat.
op welke manier dan ook.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:00

Ik geloof best dat NH goed kan werken voor een hoop paarden. Maar ik geloof ook dat een heleboel dingen van NH een heleboel mensen al "automatisch" doen, en dat het hele gedoe om NH enorm is opgeblazen.
Mijn paard moet je bijv echt niet 4 waarschuwingen gaan geven hoor. Aan de ene kant is ze een braaf paardje waar je een heel eind mee kan komen zonder dat ze respect voor je heeft. Dat lukte mij in het begin ook. Tot ze begon te puberen, op een gegeven moment was het zo erg dat ik haar in training heb moeten zetten omdat ik er weinig meer mee kon. Toen heb ik ook moeten leren om consequenter en harder tegen haar te zijn. Want als ze bv. niet om wil (haar favoriete streek }>) en je zegt eerst 3 keer dat ze om moet, dan heeft zij zo iets van ja doei, bekijk het maar. Dus als ze om moet zeg ik haar 1 keer "om", en als ze het dan niet doet dan doet ze het ook niet als je het nog strenger vraagt oid. Dan moet ze gewoon even voelen wie ook al weer de baas was Schijnheilig Een tik werd dus niet, dan ging ze fijn terug staan schoppen Scheve mond We hebben er heel wat ruzie om gehad (Sher is een vechter en niet echt snel onder de indruk) maar tegenwoordig gaat ze gewoon om als ik zeg "om".Zo hebben we wel meer dingen gehad waar we "doorheen" moesten. En ja, ik heb haar heel wat geslagen en geschopt. Maar nu heb ik wel een paardje wat respect voor me heeft en ze is absoluut niet bang voor me.
Ik denk trouwens dat er zat paarden zijn pas na de 4de waarschuwing onder de indruk zijn, gezien de staat van de manegepaarden toen ze van het land kwamen Schijnheilig Ik weet niet hoe jullie paarden er dan uitzien?