Ben ik nu zo'n Dierenbeul?????

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:31

*LOL* *LOL* Ik dacht zelf eigenlijk aan chronische ongehoorzaamheid of iets dergelijks Haha!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:57

Wat ik nu niet snap aan dat NH-gedoe, ze zeggen dat je een paard niet mag slaan, of iig niet zo snel, en dat zou heel natuurlijk zijn. Maar als mijn paard in de kudde staat en ze trapt naar de leider kan ze meteen een trap terug verwachten hoor! Paarden gaan echt niet zo zachtzinnig met elkaar om.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:05

klopt steeffie,als ik mijn paard kriebel he op zn nek,bij zn schoft,kribelt hij mij terug,en dat word steeds harder,soms zelf beetje bijten,maar dat snappen ze niet dat ze ons daar pijn mee doen.
als ik sommige paarden welleens nar elkaar zie schopen en bijten,zou je denken wow,maar hun doet dat niet zo'n pijn en vinden dat eerder beetje normaal.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:14

steeffie schreef:
Wat ik nu niet snap aan dat NH-gedoe, ze zeggen dat je een paard niet mag slaan, of iig niet zo snel, en dat zou heel natuurlijk zijn. Maar als mijn paard in de kudde staat en ze trapt naar de leider kan ze meteen een trap terug verwachten hoor! Paarden gaan echt niet zo zachtzinnig met elkaar om.


Nee, bij NH sla je je paard niet gelijk - en nooit met een zweep oid. Je geeft hem eerst 3 waarschuwingen, de 4e is tsjakka! - maar de 4e is praktisch nooit nodig, hij begrijpt die 1e drie ook wel.

Paarden in een kudde slaan ook nooit gelijk - eerst oren in de nek, neus optrekken, tanden tevoorschijn, en dan pas een klap. Wij mensen slaan altijd gelijk, zonder "aankondiging" vooraf.

Waarom denkt iedereen toch altijd dat NH alleen maar aaien en praten is? Daar kan je geen paard mee opvoeden... maar je kunt hem wel vertellen "geen stap verder, want anders...!" - en dan is de klap zelf gewoon niet meer nodig.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:50

Ik geef je groot gelijk, ik zou hetzelfde gedaan hebben. Het heeft niks te maken met slaan in de zin van het woord slaan. Het lijkt mij een corrigerende mep om te voorkomen dat er een volgende keer ongelukken gebeuren.

Daarnaast voor degene die het er niet mee eens zijn: een kind laat je ook niet telkens iets doen wat niet mag en dan alleen maar foei zeggen. Dan geef je een keer een tik en dan weten ze het een stuk eerder.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:03

Georgette schreef:
Een leraar vertelde ons een keer hoe hij dat deed met veulens.

Zo ongeveer een paar uur na de geboorte zette hij moeder en veulen vast in de stal. Als het veulen dan ging hangen, liet hij het gewoon hangen, totdat het veulen er zelf achter kwam dat als hij zelf een stapje naar voren zou doen, hij geen druk meer op de neus zou hebben.
Bij het ene veulen duurde het langer dan bij het andere, maar hij liet ze gewoon hangen. Zo leerden ze het het snelst en vergaten ze het ook nooit meer voor de rest van hun leven. Knipoog


Kom op meiden, niet zo stoer doen. Een paar uur na de geboorte lijkt me wel erg vroeg hoor! Wat veel mensen doen (en wij ook) is na een paar dagen, als het veulen aan het halster is gewend, merrie + veulen vastzetten in de stal. Je blijft wat in de buurt, poetst merrie en veulen wat, strooit wat op, enz. Je laat het veulen max een kwartier staan omdat dat het maximale is wat zo'n jonkie kan hebben. Meestal gaan ze wel even hangen. Dan geef je ze 'n tikje met de zweep en als ze een stapje naar voren doen zeg je 'braaf!' En dat doe je een paar dagen achter elkaar. Werkt prima. Volgens mij is dit bijna hetzelfde als wat hierboven staat, maar als je 't even eeen beetje anders doet is het direct een stuk vriendelijker.

Dat geldt ook voor een aantal andere verhalen: ik vind dat een paard af en toe een rotschop of een vreselijke lel moet hebben, maar ik ben er nog nooit trots op geweest dat ik het heb gedaan. Als je het te vaak doet, worden paarden ook hier immuun voor - en dan vind ik zo'n mepper die daar iedere dag weer met klappen en kabaal haar paard tot de orde moet roepen bijna net zo erg als zo'n trutmuts die zich door d'r paard door de halve stal laat slepen.

Ik heb een paard van vier, die is nu redelijk genormaliseerd. Maar toen ze bij ons kwam als tweejarige vloog ze achter naar de stal in als ik m'n hand meer dan 20 cm omhoog deed. Ik kies dus toch voor vriendelijkheid, wat heb ik een meelij gehad met dat paard!!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:04

Niet leuk he Merilyn, als er over je gekletst word...........
Al is het niet waar, je trekt het je eigen toch aan..........

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:08

Ik had ook een paard wat over mij heen liep, omdat hij er een triomfantelijke kop bij trok moest ik er eigenlijk alleen maar om lachen.

Totdat het niet meer leuk was en ik er niet meer om kon lachen, hij drukte me regelmatig tussen schot en hemzelf in, bij het rijden werden de problemen alleen maar groter etc etc.

Ik ben hem toen heel consequent aan gaan pakken en dat betekend ook af een toe een tik, schop oid. In het begin was hij er verontwaardigd maar later schikte hij zich erin. Hij is daarvan enorm opgeknapt en goed handelbaar, tijdens het rijden ging het ook ineens stukken beter.

Ik vind dus dat je juist gehandeld hebt, paarden zijn continu op zoek naar een grens en als niemand die stelt is er geen houden aan. Het ene paard zal wat meer zoeken naar die grens dan een andere, maar toch.

En zoals eerder genoemd, kijk maar eens naar de kudde, ze krijgen een of twee waarchuwingen en daarna is het ook trap of bijt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:10

Lovely"]
[quote="sanne83"][quote="Lovely schreef:
Sanne, dank je voor je antwoord. Maar stel nou dat dat paard bijt of trapt op het moment dat jij iets wilt van hem wat hij gewoon niet wil doen. Dat lijkt al heel erg op een machtsspelletje omdat het paard geen inspraak duldt. Persoonlijk ben ik daar nogal strikt in en daar kan een paard ook op vertrouwen. Weten waar je staat als paard is, denk ik, ook een goede basis voor vertrouwen.


geef even een voorbeeld ofzo, van iets wat jij wilt maar je paard niet, en dat hij echt gaat trappen en bijten.
[/quote]

Oke, even een simpel voorbeeld. Je vertelde zelf al dat je vindt dat een paard met jou mee moet lopen jou hoort te volgen. Stel nou dat je naast een paard loopt dat daar heel anders over denkt en dat ie stopt wanneer hij daar zelf zin in heeft en zich graag mee laat sleuren en dus zelf wil bepalen waar hij loopt en in welk tempo. Stel je voor dat paard stopt zomaar om niks, omdat ie toevallig geen zin heeft om die kant op te lopen. Stel je verzoekt hem diverse keren om mee te lopen en hij vertikt het en je besluit om hem een tikje met het touw te geven en vervolgens haalt hij uit. Dus op het moment dat je optreedt en je zin doordrijft, dan kun je een trap verwachten. Het paard trapt dus niet uit verdediging of angst of schrik, maar gewoon uit een soort eigengereidheid en heeft dat ook altijd gedaan.
Dan vertel ik er nog even bij dat dat paard voortdurend inbreekt op je ruimte en je zo manipuleert dat jij hem moet volgen en niet hij jou (althans, dat is zijn streven).

Zou jij dit paard:
a. even kort en bondig vertellen dat hij eigenlijk niet bepaalt wat er gebeurt en dat hij veel liever is als hij volgt; of
b. heel hard na gaan denken hoe je dat paard aan het lopen krijgt zonder bij hem het nogal gevoelige *trap-knopje* aan te raken. Met als doel dat hij vergeet dat ie ooit losse achterbenen had.
[/quote]

weer kies ik voor geen van beide, Haha! Ik zou zo'n paard bijvoorbeeld eerst de achteruit aanleren, want je zegt al dat hij door je heen loopt. je moet dan een middel hebben om hem terug te sturen, waardoor je ook nog eens respect krijgt. Dan zal het zowieso al minder worden. Dan ga je bijvoorbeeld met hem lopen, ik zou dan beginnen met achteruitlopend, zodat je hem kan zien. ligt een beetje aan het paard hoe je hem vooruit krijgt; of iemand die je even helpt, geeft als jij gaat lopen en het paard loopt niet mee, een knal in de lucht (!) met een lange zweep, of je geeft druk op het touw en laat los precies op het moment dat het paard ook maar een beetje naar voren wil komen. stuift hij gelijk door je heen, hup gelijk in de achteruit, en dan oefenen je met volgen en vooral met stoppen en achteruitgaan. dan kan je als het goed gaat, steeds meer gewoon gaan lopen en dan loopt het paard schuin achter je.
nu ik erover nadenk snap ik eigenlijk niet hoe een paard je kan raken (met trappen) als je hem probeert te laten meelopen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:26

Sanne, hij kan je ook niet raken, maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat hij trapt. Achteruit kan hij wel, maar letterlijk schoorvoetend, laten we zeggen dat je elke halve pas opnieuw moet vragen en ja, dat betekent dat je elke pas 2 keer moet vragen. Vooruit jagen heeft geen zin, dan gaat hij er van door.

Zelf zou ik een dergelijk paard éérst duidelijk maken wat mijn ruimte is en dat hij daar dus uit blijft, geen gehang tegen me aan dus en ook niet op 5 cm afstand. Tegelijkertijd zou ik zijn aandacht opeisen met stop en ga oefeningen, maar dan niet door druk op het touw te zetten, ik zou zelf iets meenemen om mijn arm iets langer te maken, desnoods een zweepje. Du moment dat hij naar me waagt te slaan, dan wordt ik boos en krijgt zo'n paard waarschijnlijk een schop. Daarna is het goed opletten of hij "weerwoord" geeft, als dat zo is, dan mag je dat ook niet accepteren. Ik zou dat paard zo aanpakken dat hij zichzelf eigenlijk "straft". Hij zal misschien best een klap krijgen en een ruk aan het touw of misschien wel aan het bit, maar ik zal wel heel duidelijk zijn, ook als hij zich "schikt". Maar ik zal niet de situatie gaan ontlopen om omzeilen zolang ik geen onbekende of extreem moeilijke dingen vraag. Dus als je ergens voor kiest, dan moet je dat met overtuiging doen en ik denk dat je dan al de helft verder bent. Vertwijfeld optreden heeft nooit zin, dat leidt alleen maar tot ellende, of het nou om dwarse, stoute of hangende paarden gaat, het is altijd zo.

Beautifull-mickey: dat voorbeeld van dat knabbelen vind ik dus echt iets wat je gewoon niet moet doen met je paard. Bij mijn eigen paard krabbel ik hem wel en dat vindt hij fantastisch Lachen. Soms hou ik een borstel in mijn hand, dan kan hij daar aan terugkroelen. Maar hij mag het niet bij mij doen. Simpelweg om de kans groot is dat hij mij pijn doet, terwijl hij het goed bedoelt en dat lijkt mij niet zo fijn. Er wordt aan mij dus niet geknabbeld. Een andere regel is dat mijn paard best aan me mag komen met zijn neus enzo, maar niet in mijn gezicht. Ik mag wel met mijn gezicht bij hem komen, maar andersom mag niet. Hij heeft mijn vertrouwen voor 99,9% maar vanwege die 0,1% risico mag het dus niet. Hoe lief hij ook is, het blijft een paard met paardengewoonten.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:45

ik geef je helemaal gelijk hoor, dat je iets beter doortastend kan doen, dat zowieso, veel te gevaarlijk als hij door je heen rent. Maar opzich is een goeie achteruit altijd wel handig, maar dat is weer iets waarvan ik niet aanneem dat hij het kan, maar dat moet je hem leren. Hij kan trouwens bij een iemand op het kleinste signaal achteruit gaan en bij de ander helemaal niet, ligt aan de hoeveelheid respect die hij voor jou heeft.
Laatst heb ik nog geholpen met iemand die z'n paard aan het inrijden is, heel dominant en snel afgeleid. Gingen we ook deze oefening doen. hij liep gewoon dwars door je heen, dus elke keer als hij niet stopte, gewoon keihard op en neer springen, met je armen wapperen, totdat hij (desnoods uit verbazing) stilstaat. Drie keer gedaan en toen was het afgelopen, liep super mee. en gelijk werd het dominante gedrag een stuk minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:50

Sanne83, het lijkt mij ook wel prettig om altijd de aandacht te hebben van het paard. Ze kijken heus wel eens de andere kant op, maar in principe moeten ze op jou letten. Overigens denk ik echt dat een duidelijk optreden alleen maar goed is voor het vertrouwen en soms moet je streng zijn en heel soms moet je bepaald gedrag gewoon in de kiem smoren, zoals hangen om een zeikerige reden (waar dit topic eigenlijk over gaat).

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:58

Georgette schreef:
Een leraar vertelde ons een keer hoe hij dat deed met veulens.

Zo ongeveer een paar uur na de geboorte zette hij moeder en veulen vast in de stal. Als het veulen dan ging hangen, liet hij het gewoon hangen, totdat het veulen er zelf achter kwam dat als hij zelf een stapje naar voren zou doen, hij geen druk meer op de neus zou hebben.
Bij het ene veulen duurde het langer dan bij het andere, maar hij liet ze gewoon hangen. Zo leerden ze het het snelst en vergaten ze het ook nooit meer voor de rest van hun leven. Knipoog


Precies!
Dat paard stond er 5 dagen.. Ik neem aan dat ie niet 5 dagen oud was? Schijnheilig Mijn pony heeft al leren vaststaan toen ie een veulen was. Een volwassen paard hoort het gewoon te kunnen. Ook een jaarling. Op deze manier leerden wij het de veulens meestal ook. De moeder blijft er toch wel rustig naast staan dus dan is het zo over. Lachen
Ik heb een hekel aan paarden die op hun 3e nog opgevoed moeten worden. Knipoog
Maar goed, de manier waarop ik het zou oplossen ligt gewoon aan het paard. Mijn shetlander zou ik geen tikken geven als ie zou hangen. Dat zou echt vreemd zijn en dan moet er dus echt een goede reden zijn wil hij gaan hangen. Eerst daar dus eens naar kijken. Knipoog
Als mijn verzorgpony het zou doen kreeg ze gelijk een flinke tik op haar dikke reet. Die rent gewoon over je heen als je niet af en toe laat zie wie de baas is. Knipoog

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 00:11

Ik vind dat echt geen beulerij hoor! Sommige paarden vereisen nou eenmaal veel duidelijkheid en daar krijg je brave goedopgevoede paarden van. Je kan je paard toch beter 1 keer een slechte ervaringen geven door heb duidelijk te maken dat hangen niet leuk is, dan dat hij dat zelf uiteindelijk ondervind door zich echt een keer naar te bezeren als hij gaat hangen (omdat hem dat niet duidelijk ontmoedigd wordt) Nee hoor! Dat jonge spul moet nou eenmaal een keertje hard aangepakt worden! Helemaal bij dit soort klierderij. Bij andere dingen moet je juist gewoon veel geduld en tijd voor zo'n paard hebben. Maar bij dit soort dingen is dat vaak overbodig, zoals je kan zien aan het resultaat Lachen

Mer1980

Berichten: 19025
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 08:47

Chiaartje schreef:
Ik ken haar alleen van horen zeggen, en ik vind het nogal belachelijk om recreatieruiters af te schilderen als nono's, en dat ook nog eens verkondigen over een stal waar inderdaad veel recreatieruiters zijn, dat slaat werkelijk helemaal nergens op.


off-topic: volgens mij moet je eerst eens leren lezen, want er staat nergens dat ik recreatie ruiters af doe als Nono's er is verder niemand in dit topic die daar echt overheen valt, dus blijkbaar voel je je wel aangetrokken tot je eigen woorden. Misschien zegt het wel genoeg over jezelf.

Wat betreft dat ik ermee zit dat mensen mij afschilderen als dierenbeul opzich valt mij wel mee, mensen die alles maar denken te weten maar geen oplossing bieden en mij dan achter mijn rug om zwart maken terwijl het WEL heeft geholpen, daar heb ik een hekel aan. Een gruwelijke hekel zelfst.

on-topic: ik ben blij dat het een gezonde discussie heeft opgeleverd.

kimmegie

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:47

Ik sta dus ook op die stal en ben een reacreatieruiter. MAAKT DAT WAT UIT?????

En ik ben het niet eens met de manier waarop je te werk gaat.
Je kan het har toch eerst rustig leren en net wat irma zegt mag ze niet wennen op stal.
Het is een jong paard en kan nog maar weinig, maar nu moet ze zeker alles kunnen wat een ander paard ook al kan... Wat een gelul zeg.

En chiaartje schreef over Merilyn dat ze de wijsheid in pacht heeft, nou idd.
Zo kom je ook echt wel over en zo gedraag je je ook. Sorry hoor.
Prima dat je er veel vertsand van hebt maar niet iedereen is gedient an de manier waarop je iets brengt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:11

kimmegie schreef:
En ik ben het niet eens met de manier waarop je te werk gaat.
Je kan het har toch eerst rustig leren en net wat irma zegt mag ze niet wennen op stal.
Het is een jong paard en kan nog maar weinig, maar nu moet ze zeker alles kunnen wat een ander paard ook al kan... Wat een gelul zeg.

En chiaartje schreef over Merilyn dat ze de wijsheid in pacht heeft, nou idd.
Zo kom je ook echt wel over en zo gedraag je je ook. Sorry hoor.
Prima dat je er veel vertsand van hebt maar niet iedereen is gedient an de manier waarop je iets brengt.



sorrie proef ik hier wat frustratie? Dit is duidelijk iemand die nog veel van merylin kan leren..........

kimmegie

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:18

Pardon ik hoef helemaal niks te leren van haar!!!!
Heb een goede instructrice dus wat wil je hier mee zeggen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:24

Nou uit dat kleine stukje dat je geschreven hebt proef ik een grote bron van frustratie. Ik weet niet waar dat aan ligt. Merilyn heeft dit goed opgelost........ik zou het niet anders doen! En daarom geef ik je de tip om wat meer naar haar te luisteren en wat minder energie te steken in het afkraken van iemand die duidelijk weet wat ze doet.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:37

Amen Gijsenkim!!

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:42

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..

Oftwel: Als jij je paard met een te zachte hand alles toestaat wat hij of zij wil, dan kan je wachten totdat er ongelukken gebeuren..

Paarden onderling zetten elkaar ook op de plaats als de kudde het ergens niet mee eens is. Je ziet paarden toch ook elkaar meppen bij oneenigheid? En daarna word er weer normaal gedaan..

Nee, ik geef Merilyn groot gelijk, had het op dezelfde manier opgelost!

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:49

Paarden mogen gerust een corrigerende tik krijgen. Straffen moet wel gebeuren op het moment dat ze iets verkeerd doen. Het ene paard moet je zo behandelen het andere op een andere manier.

kimmegie

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:51

ik bepaal nog altijd zelf naar wie ik luister en naar wie niet.
Iedereen moet zijn eigen gang kunnen gaan vind ik.

En je mag iemand wel of je mag iemand niet en dat heeft niks met frustratie te maken vind ik.

Ik hou er niet van als mensen overduidelijk laten blijken hoe goed ze zichzelf wel niet vinden dus.....

En wie zegt dat ik niet eens kwaad wordt op mijn paard. Er hoeven als je een zachtere hand gebruikt niet altijd ongelukken te gebeuren.
Ik kan lezen en schrijven met mijn paard dus wat is het probleem.

Mer1980

Berichten: 19025
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 09:52

kimmegie schreef:
Ik sta dus ook op die stal en ben een reacreatieruiter. MAAKT DAT WAT UIT?????

En ik ben het niet eens met de manier waarop je te werk gaat.
Je kan het har toch eerst rustig leren en net wat irma zegt mag ze niet wennen op stal.
Het is een jong paard en kan nog maar weinig, maar nu moet ze zeker alles kunnen wat een ander paard ook al kan... Wat een gelul zeg.

En chiaartje schreef over Merilyn dat ze de wijsheid in pacht heeft, nou idd.
Zo kom je ook echt wel over en zo gedraag je je ook. Sorry hoor.
Prima dat je er veel vertsand van hebt maar niet iedereen is gedient an de manier waarop je iets brengt.


Ik geloof dat ook jij moet leren lezen.

WENNEN op stal heeft toch NIETS met HANGEN te maken??????

Wat je schrijft slaat echt nergens op? En rustig leren heeft toch niets te maken met over iemand heen walsen en touwen kapot trekken.

Dat paard hangt nu niet meer dat geeft veel meer rust en loopt nu netjes mee. Ik weet niet wat jouw probleem is, maar denk na voor je wat schrijft. Dat je het niet eens bent dat ik dat paard 4 tikken heb gegeven prima, maar wat je schrijft dat slaat nergens op. En ik dring NIEMAND wat op op jullie stal en bemoei mij met NIEMAND. Masja heeft mij gevraagd en ik heb geholpen.

dat jij niet gedient bent van mijn manier is jouw probleem dan kijk je de andere kant op. maar iemand zwart maken slaat nergens op je was er niet eens bij!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:53

Nou hehehe was dat nou zooo moeilijk. Jij vind Merilyn gewoon niet aardig en je grijpt dit voorval aan om het haar maar even moeilijk te maken.. Flauw hoor en erg kinderachtig!