'slechte' paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 05:41

xRaven zie mijn 2 eerdere post.
ik heb eigen wei en toch is het geen optie......

heb je eigenlijk ooit een kronkelpaard van dichtbij meegemaakt?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 07:37

xRaven sommige paarden zijn niet te redden. Het ligt niet aan opvoeding, omgang of iets dergelijks. Sommige zoals mariska32 zegt worden zo geboren, andere hebben een genetische afwijking of een tumor iets dergelijks. Zou jij een echt vals paard laten leven xRaven, met alle gevaren die daarbij horen? Ga jij deze ff vangen voor de hoefsmid, dierenarts of iets dergelijks...... Dit is niet op te lossen met bakken snoepjes en biks.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 07:54

Paarden worden nooit en te nimmer "vals" of "slecht" geboren. Dit wordt in de loop der jaren ontwikkeld door omstandigheden die doorgaans door de mens gecreëerd worden (omgang, huisvesting, voeding, etc.). Mocht een paard toch "valse" of "slechte" eigenschappen hebben, zonder dat er een mens aan te pas komt, dan zal het dier iets mankeren: pijn is daarbij meestal de grote boosdoener.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:00

Shenavallie, het eerst wat bij me opkomt, jouw post lezende is deze

Beetje flauw maar toch...
Deelde jouw mening tot ik mijn meerdere tegenkwam.
Wacht maar tot jij de jouwe tegenkomt......

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:02

Ha ha ha, erg grappig :D , maar je laatste zin snap ik niet helemaal?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:04

Als jij een echt fout paard tegenkomt zul je je mening wellicht ook bij moeten stellen

Nav dit topic heb ik weer eens gegoogled naar de volle zus van mijn paard. Die stond destijds te koop als super betrouwbaar.
Ik zag nu dat ze uitgebracht wordt door iemand in Brabant in het M1. Ik ga haar denk ik eens opsporen hoe ze zich daar gedraagt.

Norton

Re: 'slechte' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:06

Jury ik dacht hetzelfde als jou vroeger, dan het nooit zo kon zijn dat paarden gewoon fout zijn. Tot het licht bijna uit mijn ogen werd geslagen door een A-pony veulen. Later nog wel paarden gezien waar je bang van werd als je er alleen maar naar keek.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:19

Norton schreef:
Jury ik dacht hetzelfde als jou vroeger, dan het nooit zo kon zijn dat paarden gewoon fout zijn. Tot het licht bijna uit mijn ogen werd geslagen door een A-pony veulen. Later nog wel paarden gezien waar je bang van werd als je er alleen maar naar keek.

Dat is wel erg heftig, maar wat was de aanleiding? Een veulen kan ook dusdanig bang zijn, dat het geen andere uitweg ziet. Dit is niet per definitie vals, maar wellicht eenmalig geweest?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:24

jury schreef:
Als jij een echt fout paard tegenkomt zul je je mening wellicht ook bij moeten stellen

Nav dit topic heb ik weer eens gegoogled naar de volle zus van mijn paard. Die stond destijds te koop als super betrouwbaar.
Ik zag nu dat ze uitgebracht wordt door iemand in Brabant in het M1. Ik ga haar denk ik eens opsporen hoe ze zich daar gedraagt.

Ik ben uitgegaan van wat de TS zei, nl. dat een paard of pony niet vals geboren wordt. Dat een paard op latere leeftijd dit gedrag vertoont, heeft een reden/aanleiding. Maar een veulen van een week of 2 weken oud is - voor zover ik weet - niet vals. Ik heb ze nog nooit meegemaakt in ieder geval. Wel dat een veulen uit angst bepaald gedrag vertoont, maar dit is - bij juiste handeling door de mens - doorgaans eenmalig en niet structureel. Als het wel structureel zou zijn, dan zou je - in geval van een veulen van een week à twee weken - een VA moeten inschakelen om dingen uit te sluiten. Maar ook bij jezelf te rade moeten gaan wat je anders zou kunnen doen. ;)

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:29

Geen aanleiding. Pony met veulen in wei en moesten naar binnen. Dus pak mama vast en loop naar stal in de stal (die kleine liep dan altijd los en liep altijd al op zijn achterbenen of voorbenen met zijn oren plat) deed ik bij moeders het halster af en dan moet je bukken. Dat kleine monster (hengstje), was altijd heel speels dacht ik, tot hij mij vol op mijn schouders sloeg en toen zich omdraaide en nog eens op mijn nek wilde springen niet met de oortjes naar voren hoor. Mond open oren plat en lelijk doen. Nou die heeft echt wel een lel gehad en viel toen weer aan. Heb de deur dichtgetrokken en een potje zitten janken van de pijn. Nooit meer bij dat monster in de buurt geweest, dag of twee later was hij weg. Veulen is verkocht aan handelaar werd gezegd. Ik heb verder geen idee. Mama was echt wel een lieve poon.

Ik ben niet snel bang echt niet maar echt gemene paarden dat is een andere categorie. Vaak zie je het al aan de blik in de ogen.......... Ik kan het niet omschrijven tis een gevoel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:43

Ik heb een 3 jarige op stal gehad, groen uit het land. Ding was levens gevaarlijk, heeft hier een week op stal gestaan. Heb de eigenaar toen gesteld dat tie binnen 2 dagen van mijn af moest zijn, terug naar de fokker waar ze hem vandaan had of de slager. Door die pony zijn we een nacht in touw geweest omdat alles los liep omdat hij door alles heen gedenderd was (hengsten bij elkaar, merries er ook gezellig bij en dat midden op de weg, alles op die ene merrie na liet zich zo vangen gelukkig). En heeft ons een ambulance op het erf bezorgd omdat hij zich op z'n eigenaar liet klappen waardoor ze haar benen niet kon bewegen (viel allemaal mee achteraf). Dat (en de verdere omgang) was voor mij voldoende om er klaar mee te zijn.

Ik ken bange pony's, ken ze met een apart karakter, ken dominante ponys. Maar zo een als deze ben ik gelukkig ook nog maar 1x tegen gekomen en hoop dat het daar bij blijft.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:57

xRaven schreef:
Amaryllis schreef:
xraven: dat vind ik echt kortzichtig. Wanneer jouw paard bekend is als vals/gek/gemeen en dan iemand gericht zou doden moet je als mens denken en er een eind aan maken.

we leven niet meer in de oertijd waar we ons voedsel met dieren moesten delen. Alles heeft een evolutie doorgemaakt, zowel mensen, paarden, en de rollen van mensen en paarden tov elkaar. Paarden weten niet beter dan de habitat waarin ze opgroeien, wat vaak een omheinde wei of een stal is. Dus kom dan niet aan met een verhaal dat paarden mensen mogen doden als zij dat zouden willen wat dat is gewoon niet zo. En mocht een paard wel zo denken, heb ik nog een heel goed adres in Nijkerk achter de hand.

ik zeg niet dat hij dat zomaar zou mogen.
ik zeg alleen dat doden niet altijd de enige oplossing hoeft te zijn.
Die hebben ze voor mensen ook, waarom zouden ze die dan niet kunnen verzinnen voor dieren ?

En jij dnekt dat een paard daar gelukkig van word?
De hele dag in een klein hokje en staat dag en nacht in eigen stront, want je moet zo'n paard ook uitmesten maarja wie doet dat dan? Ik zie jou dan ook niet lekker bij zo'n paard even de stront weghalen. En voeren? alles maar een beetje door de tralies gooien en dan vind ie het wel?
en bij een privewei kunnen natuurlijk ook altijd kinderen komen, en als je dan bezoek hebt? En als je nichtje nou denkt laat ik eens dat paard aaien? Tja dan klink je wel anders dan maakt het je natuurlijk wel uit wie je paard vermoord heeft.
Dan heeft je paard er niks aan en jij ook niet.
Dan zie ik maar 1 oplossing denk ik...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:53

Ik geloof niet in valse/slechte paarden, ze worden of zo gemaakt door mensen wat 9 van de 10 keer zo is of inderdaad iets medisch maar dan is het paard echt niet van nature zo, er zijn ook mensen die een tumor in hun hoofd hebben die totaal veranderen van karakter. Dus nee valse paarden bestaan er niet, ze maken veel mee dat kan vanalles zijn waar je als mens zijnde weinig aan kunt veranderen of ze worden gewoon slecht op gevoed. Het is ook geen schande als je een paard hebt waar je niet mee overweg kan, je kunt immers niet elk paard mogen, en denk dat het daar vaak begint toegeven dat je paard af en toe te heftig is voor je is echt niet raar maar dan kun je 2 dingen doen, het inzien en veranderen of het dier verkopen en niet stug doorgaan zonder ook maar iets te willen veranderen, en zo het gedrag alleen maar verergeren en dan ga je uiteindelijk zelf geloven dat je zo'n "gevaarlijk" paard hebt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:04

zucht...

MaximeViola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:07

Mijn pony komt van een boer vandaan waar ze altijd tussen de koeien stond en een beetje verwaarloosd werd
dat merk je nu wel aan haar ik kan haar stal in lopen maar als een ander dat doet rent ze meteen naar de hoek
van der stal en gaat ze met der kont naar je toe staan
Ook heeft ze maar 1 pony die ze aardig vind de rest is ze altijd een beetje gemeen tegen.
Maar ik denk niet dat een pony vals geboren wordt het is gewoon hoe jij hem opvoedt
maar als je een pony koopt die verkeerd is opgevoed is het er moelijk uit te krijgen

MaximeViola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:15

Wij hadden ook een pony op de manege die was echt gewoon gevaarlijk
we hadden hem nieuw gekregen ik mocht er als eerst op dus ik liep rustig zn
stal in hij begon helemaal te steigeren de trappen hij was gewoon niet optezadelen
de manege eigenaar erbij gehaald die had hem te pakken gekregen halster omgedaan
toen gingen we rijden hij was onhandelbaar hij wou steeds de lesgever aanvallen
en dan kan je wel zeggen jij rijd toch op die pony jij bent de baas
maar dat beest was echt onhandelbaar het leek wel of het enige
waar hij aandacht was dat ze mensen moest aanvallen
we hebben die pony daarna weer terug gebracht naar de vorige
eigenaar

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:17

IK vind er zijn geen enkele slechte of valse paarden. Als die er zijn dan is dat de schuld van de oude eigenaar. Want een paard word niet zomaar vals waarschijnlijk dat hij nare dingen heeft meegemaakt maar als hij je aanvalt zou dat nooit zijn door boosheid denk ik gewoon van angst

xx

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:19

MaximeViola schreef:
stal in hij begon helemaal te steigeren de trappen hij was gewoon niet optezadelen
de manege eigenaar erbij gehaald die had hem te pakken gekregen halster omgedaan
eigenaar

Dus is dat paard dat vals? Of gewoon niet begrepen?
Blijkbaar was dat probleem er niet of minder bij de vorige eigenaar?
Want anders koop je zo'n paard niet toch?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:26

mariska32 schreef:
zucht...

Precies!

Ik ga niet weer in herhaling vallen, maar is het nou zo moeilijk te begrijpen dat er een wezenlijk verschil is tussen paarden die echt levensgevaarlijk zijn en dit er gewoon in zit en de paardjes die gewoon wat "lastiger" zijn.

Gelukkig zijn er maar heel weinig paarden die in de eerste categorie vallen en daardoor hebben heel veel mensen geluk dat ze er nog nooit mee in aanraking zijn gekomen. Komen ze er wel ooit eens mee in aanraking, hoop ik voor ze dat ze het overleven en dan piepen ze wel anders ;)

MaximeViola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:28

Tigra_ schreef:
MaximeViola schreef:
eigenaar

Dus is dat paard dat vals? Of gewoon niet begrepen?
Blijkbaar was dat probleem er niet of minder bij de vorige eigenaar?
Want anders koop je zo'n paard niet toch?

Noujaa kweet niet of je het vals moet noemen
maar iniedergeval onhandelbaar
De man waar we de pony van hadden
was een goede kennis en die zij dat het een hele brave
pony was en dat je er alles mee kon doen
dus we hebben hem een late brengen
we hebben hem toen op stal gezet
maar daarna als je hem eruit wou halen
was het een ramp

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:32

Paarden hebben geen geweten, ze kunnen geen verschil maken tussen wat goed of slecht is, maar kunnen wel een verschil maken tussen wat mag en wat niet mag. Dit staat natuurlijk los van medische reden. Je hebt dan ook weer vaak van die "zure" merries die moeilijk te genieten zijn, maar ook deze leren dat slaan niet mag. Dus vals... nee ik geloof er niet in.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:35

@ winddancer O ik snap helemaal wat je bedoelt , ik denk dat die mensen gewoon nog niet de ervaring met die laatste soort paarden hebben ( waar ze blij mee moeten zijn ).
Ik kende er ook 1 die zo gek als een deur was, en die is nooit geslagen, of verkeerd behandelt, die is altijd al zo gek geweest. Niemand kon er wat mee, inrijden was al helemaal geen optie, tenzij je graag een einde aan je leven had. Hij had wel inteelt in de bloedlijn, het was een prachtig paard, maar dat was ook alles.
Uiteindelijk is dit ook worst geworden en ik denk dat dit het beste voor het paard geweest is, er is nog veel te lang mee gesleept naar mijn mening, omdat iedereen wel zei, ach dat kan toch niet, zo mooi jong paard, ik zal hem wel opvoeden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:37

Winddancer schreef:
mariska32 schreef:
zucht...

Precies!

Ik ga niet weer in herhaling vallen, maar is het nou zo moeilijk te begrijpen dat er een wezenlijk verschil is tussen paarden die echt levensgevaarlijk zijn en dit er gewoon in zit en de paardjes die gewoon wat "lastiger" zijn.

Gelukkig zijn er maar heel weinig paarden die in de eerste categorie vallen en daardoor hebben heel veel mensen geluk dat ze er nog nooit mee in aanraking zijn gekomen. Komen ze er wel ooit eens mee in aanraking, hoop ik voor ze dat ze het overleven en dan piepen ze wel anders ;)

Dat is zeker moeilijk gezien jullie misschien van mening zijn dat ze bestaan wil niet zeggen dat een ander dat ook vindt, ik zie hier ineens wonderbaarlijk "veel" valse en slechte paarden maar waarschijnlijk is meer dan de helft daarvan zeker overdreven of gewoon onkunde van de eigenaar, en nee ik ben ook niet echt ervaren genoeg voor de echte "moeilijke" paarden maar om ze dan gelijk een stempel te geven nee, helaas lopen er nu nog altijd teveel mensen rond die denken dat ze zoooooo ervaren zijn dat als hun het paard niet aan kunnen dat ze dan maar vals zijn of wat dan ook.
Zeker hier op bokt overschatten mensen zich volgens mij behoorlijk.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:38

is 29 jaar ervaring genoeg voor je tigra?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:39

mariska32 schreef:
is 29 jaar ervaring genoeg voor je tigra?

Nee al had je 50 jaar ervaring daar ken ik er ook genoeg van maar dat zegt echt 0,0.