"te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:50

winnieloves schreef:
Prisca schreef:
Mhh wat is geen klik ik denk dat er aan iedere klik gewerkt moet worden net al met mensen omgaan is het geven en nemen.

Ik denk dat veel mensen die hun paard te koop zetten met er is geen klik, andere problemen hebben. Dan denk ik aan blessures, onopgevoed paard etc. Het is natuurlijk een hele makkelijke smoes, paard doet het niet (ruiter geeft verkeerde hulp) en hoppa paard staat te koop. Mensen kijken ook te veel naar het paard, ipv naar zichzelf. Ik vind inderdaad dat je aan een klik moet werken, tenzij het niet het paard is wat je zoekt (reacreatiepaard terwijl je de sport in wilt, te moeilijk paard etc).

Ik zeg tegenwoordig met mijn lessen dat ik het fout doe en wat moet ik doen om het beter te doen. Je krijgt gelijk ook een andere benadering van de instructeur en werkt positiever voor ons beide. ik zou geen makkelijk paard willen hier leer ik van.

Iedereen gaat met rijden door een dipje of soms dip ik rij dan vaak even niet laat hem een beetje en pak het later weer op. Voordeel is dat ik geen haast heb en leuk en fijn wil rijden. De rest volgt dan vanzelf. Dit zouden mensen meer moeten doen ipv de druk op de ketel te houden en beide over de zeik te rijden waardoor later een klik mist.
Ligt altijd aan de ruiter nooit aan het paard.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:34

Ik kan me goed voorstellen dat zoiets kan gebeuren maar heb zelf gelukkig niet deze ervaring. Ik ben na de dood van mijn kwpn ruin een welshcob merrie gaan inrijden en daarna bijrijden voor haar eigenaar en kort daarop heb ik zelf weer een paard gekocht. Een NAS merrie. Van beide dames geen moment spijt en ik moet eerlijk toegeven dat het allebei super tuttebollen zijn tijdens hun "periode" maar veel makkelijker in de omgang dan mijn vorige paard. Mijn vorige paard was behoorlijk bijdehand en haalde altijd fratsen uit. Ik kon overigens wel alles met hem want ik kende hem ook al erg lang. De beide dames die ik nu rijd zijn eigenlijk vele braver. De zomerse gil en pismomenten nemen we er dan maar bij :o
Bij allebei de merries ben ik helemaal bij het begin begonnen. Eerst wandelen aan de hand om elkaar te leren kennen. Daarna grondwerk, rijden en daarna het grote genieten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:10

Ireen_ schreef:
Mootje schreef:
Gast9373, Je kan kinderen toch niet vergelijken met paarden :? Ik heb een paard om mee te presteren en niet om hem als een mens te behandelen... Kan het paard niet meer wat ik ermee wilt, dan komt er gewoon een ander in de plaats!

Dat is voor iedereen ook anders. Ik kan me absoluut niet voorstellen om op die manier met een paard om te gaan (niet meer goed = weg en een ander), jij zal me andersom waarschijnlijk voor gek verklaren dat ik 5 jaar lang een pony heb onderhouden (op een pensionstal a 250 in de maand) die niet meer gereden kon worden. En van mij had ze 30 mogen worden.

De vergelijking met een overleden kind gaat nogal ver en vind ik ook een beetje misplaatst, maar er zijn echt mensen die zo veel van hun dier houden dat ze het niet kunnen rijden bijvoorbeeld voor lief nemen. En dat heeft niks te maken met het wel of niet als paard/mens behandelen van je paard. Ik denk dat dit trouwens ook de personen die meer moeite met een nieuw paard hebben of zich er flink op verkijken.

Gast9373, ik vind trouwens niet dat je zo kunt oordelen als je dit nog nooit meegemaakt hebt. Ik heb na 3,5 maand weer een paard gekocht en als je me dat van tevoren had gezegd had ik dat nooit gelooft. Wil ook niet zeggen dat ik het overlijden van mijn pony toen verwerkt had. Mijn nieuwe paard (= afleiding, gewoon lekker bezig zijn met je hobby) heeft daar juist bij geholpen. Je valt ook nogal in een gat als je ineens hele dagen binnen zit, dan merk je pas hoe veel tijd het eigenlijk kost!

met een paard nog nooit meegemaakt, wel met een hond ;) en zelfs dat heeft ff geduurd voor er een ander kwam, ik kon t niet met het verdriet dat ik er voor had.

@ mootje, dat is jouw visie van hoe jij met je paard omgaat :) Voor mij betekend mijn paard netzoveel als een kind voor mij zou betekenen. Ze is alles. En heb haar zeker niet om te presteren. Het is mijn dier van vlees en bloed en niet een ding om wedstrijden mee te doen.
Als zij niet meer kan wat ik zou willen heb ik pech, dan zorg alsnog voor haar tot dat ze niet meer pijnloos kan leven ofzo :)
Ik doe haar echt nie weg omdat ze nie meer presteerd en ruil haar zonder pardon in voor een ander...NOOIT

Anoniem

Re: "te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:28

dat jij het niet kon wil niet zeggen dat een ander het ook niet kan..... Iedereen gaat er anders mee om! De een kan niet praten over zn verdriet, de ander wel en de eerste begrijpt van de tweede niet hoe je er zo over kunt praten. Iedereen is anders en maakt andere beslissingen, gelukkig maar!

En dat je wedtrijden rijdt wil niet zeggen dat je je paard als een ding ziet hoor ;)
maar dat is weer een andere discussie :)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:17

Toen we javayo in moesten laten slapen heb ik wel even afstand genomen, ze was wel niet mijn eigen paard, maar na een paar jaar dag in dag uit voor haar te hebben gezorgd voelde het wel zo, ik zou haar ook gekocht hebben als het niet einde oefening was geweest... na een paar maanden werd me gevraagd een paard bij te rijden, en toen ik dat een paar weken had gedaan ging het toch weer kriebelen... uiteindelijk heb ik ruim een half jaar later m'n eerste eigen paard gekocht. ik was er bang voor dat ik niet zo'n klik zou krijgen als met javayo, maar ookal is volumia een heel ander paard was de klik er vrijwel direct. rijtechnisch hebben we wel zo onze problemen gehad, maar ik kon meteen met hem lezen en schrijven. echt mijn beste maatje.

Hij heeft inmiddels z'n plekje al wel verdiend tot hij de pijp uit gaat. hij gaat nooit meer weg :) na hem, of ooit wellicht erbij, zou ik vast wel weer een ander paard nemen. en na met zowel javayo als met volumia een klik te hebben gehad ben ik er ook niet zo bang voor, ik vind dat echt wel weer een fijn paard. maar zal wellicht wel een zoektocht worden die wat langer wordt als de vorige keer. volum had ik bij de eerste dag paarden kijken al gevonden ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:37

Prisca schreef:
ik zou geen makkelijk paard willen hier leer ik van.

ik vind dit nogal dubbel...
Wat is een moeilijk paard? Paard wat alleen luisterd wanneeer je precies de juiste hulpen geeft, een paard wat niet "normaal" reageerd en die je moet corrigeren, een paard etc etc.
Imo kun je soms ook veel leren van "makkelijke" paarden. Zodat je in eerste instantie leert hoe je de hulpen moet geven, voordat je een paard krijgt waarbij je méér moet doen dan bij het makkelijke paard (corrigeren of je hulpen nog beter leren uitvoeren)

De opmerking vind ik nogal dubbel omdat het voor een moeilijker paard ook wel eens geen pretje zijn wanneer de ruiter nog zoveel moet leren...echter hangt dat helemaal af van wat er moeilijker is aan het paard en hoever de ruiter staat in z'n ontwikkeling ;)
De opmerking wordt namelijk nog wel eens gegeven door mensen die trots zijn op zichzelf dat ze doorzetten, terwijl ik daarbij soms denk dat het paard beter af zou zijn bij een ruiter die minder veel moet leren ;) Maar nogmaals hangt dit echt van veel factoren af en beoordeel ik Prisca daar niet op, vooral omdat ik haar niet ken :Y)

Apple

Re: "te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 09:33

En wat voor de een 'een makkelijk' paard is hoeft dat voor de ander nog niet te zijn :-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:18

Apple schreef:
En wat voor de een 'een makkelijk' paard is hoeft dat voor de ander nog niet te zijn :-)

idd :j

readyornot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:46

ik heb van kind af aan altijd verschillende pony's gereden en gehad.
wanneer ik nu een niew paard kreeg om te rijden was het de eerste maanden gewoon een paard,
en op een gegeven moment ken je elkaar beter en dan word je een combinatie, en bij het ene paard
is dat sneller als bij de andere is ook maar net wat je leuk aan het paard vind. heb zelfs 1 keer gehad
dat mijn pony iedere keer er heel hard van door ging en ik weer boos als zij dat deed en schelden haha.
totdat ik er af viel en mijn sleutelbeen brak daarna waren we echte maatjes geworden ik liet haar meer in
haar waarde, probeerde haar voor te zijn als ze er vandoor ging of wou gaan. en op een gegeven moment
kun je lezen en schrijven met z'n pony.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:08

superwoman schreef:
Prisca schreef:
ik zou geen makkelijk paard willen hier leer ik van.

ik vind dit nogal dubbel...
Wat is een moeilijk paard? Paard wat alleen luisterd wanneeer je precies de juiste hulpen geeft, een paard wat niet "normaal" reageerd en die je moet corrigeren, een paard etc etc.
Imo kun je soms ook veel leren van "makkelijke" paarden. Zodat je in eerste instantie leert hoe je de hulpen moet geven, voordat je een paard krijgt waarbij je méér moet doen dan bij het makkelijke paard (corrigeren of je hulpen nog beter leren uitvoeren)

De opmerking vind ik nogal dubbel omdat het voor een moeilijker paard ook wel eens geen pretje zijn wanneer de ruiter nog zoveel moet leren...echter hangt dat helemaal af van wat er moeilijker is aan het paard en hoever de ruiter staat in z'n ontwikkeling ;)
De opmerking wordt namelijk nog wel eens gegeven door mensen die trots zijn op zichzelf dat ze doorzetten, terwijl ik daarbij soms denk dat het paard beter af zou zijn bij een ruiter die minder veel moet leren ;) Maar nogmaals hangt dit echt van veel factoren af en beoordeel ik Prisca daar niet op, vooral omdat ik haar niet ken :Y)

Het is idd dubbel door de dingen die in het verleden zijn gebeurt en ook de dingen die ik afgelopen half jaar heb ontdekt weet ik gewoon dat hij niet makkelijk is. Wat voor mij makkelijk is is idd voor een ander moeilijk. In mijn geval bedoel ik moeilijk tussen zijn horen om over een bepaalde grens te gaan ipv 1 meter voor de grens al te stoppen.

Nog steeds blijft hij dus een uitdaging die ik echt nodig heb met rijden. Met een kant en klaar paard zou ik mij erg vervelen.