Zijn dressuur ruiterd nou echt zo slecht???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:54

promptertje schreef:
Ik heb meer moeite met de wannabe-dressuurruiters, die als een gek alle spullen kopen die "in" zijn en waardoor ze er professioneel uit moeten zien, maar ondertussen voor geen meter kunnen rijden, en nooit eens buiten de bak rijden want "dan kunnen ze hem niet houden".

Met de échte dressuurruiters heb ik geen problemen, daar heb ik alleen maar bewondering voor

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:36

Das idd wel erg vervelend wat je nou beschrijft maar ook ik ben niet zo weg va de standaard dressuurmiep. Ook al rijdt ik zelf dressuur. Bij mij in de manege loop t een stal rond dat NOOIT (echt het hele jaar door niet!) ook maar iets anders met het paard doet als dressuurrijden (ja hooguit een keer longeren. Daar zie ik nu echt de lolniet van in en de paarden ongetwijfeld ook niet. Toegegeven: ik heb geen last van die mensen en ze zijn nog best ardig ook maar zelf zou ik het NOOIT zo willen. Dan heb je toch helemaal geen band met je paard als:
- Je niet durft te springen omdat je paard dan wilt wordt (raar he? hij vind het leuk!)
- Je niet buiten durft te rijden omdat je paard dan wild wordt (ook niet gek als hij nooit buiten komt, deed men vertrouwensoefeningen dan werd het misschien nog ietsmaar nee en MOET getraind worden.
- en Freestylen? Ben je gek, dat is veel te gevaarlijk met ons paard!
En dus gaat men maar rondjes sjokken in de bak Gaaaap

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:38

je hebt een theorethisch doel. hoe je er komt ziet niemand die jureert (sommigen wel). dus het maakt niet uit hoe je er komt. als je alles correct deed, en je hebt een normaal gebouwd paard, in het algemeen normaal, kom je zo in het Z, want je kan het paard alles leren. moet zijn dat iedereen fouten maakt.
ik zie het liefst een springmatig dressuren Haha! dus het paard wordt gedressuurd, maar iets losser dan met de echte dressuur, waar ik vaak zie dat ze ineengetrokken worden, wat men dan verzameling noemt...
maar springruiters nemen het niet zo nauw met de dingen.
en mijn vriendin heeft leren meppen, met haar springpaard te krijgen. omdat haar instructeur dat ook doet, en het werkt toch bij hem want hij springt 1.40m internationaal. no offence voor mijn vriendin, geloof dat ik nooit iemand zoveel van een paardje heb zien houden als zij. offence tegen die ruiter .

heb iets tegen die dressuurruiters die alleen maar hem ineengetrokken houden, nooit iets anders mee doen dan dressuren.
heb iets tegen springruiters die hun paard over 1.20 meppen omdat ze de 1.30 willen halen.
heb iets tegen recreatieruiters die echt niet weten waarmee ze bezig zijn
heb iets tegen enduranceruiters die hun paard overtrainen door ipv kort maar sterk lang en traag trainen (trainen!)
heb iets tegen freestyleruiters die hun paarden echt spieren doen verrekken omdat ze nooit de anatomie bestudeerd hebben.
heb iets tegen westernruiters die nooit de teugel oppakken maar wel met een driemeterscharenbit rijden.

en sommigen noemen dat vooroordelen. eigenlijk zijn het geen vooroordelen. het zijn feiten, dat het bij rel. veel van die ruiters in die tak gebeurt. terwijl elke tak goed kan zijn mits goed gereden. als je maar een beetje oplet, kan je echt niet veel fout doen.
wat zou ik doen? niet té veel dressuur rijden, vooral veel impuls willen, los voorwaarts, goed stuwend,... van mij moet hij niet meteen perfect appuyeren. met springen, ach als die zo'n springkanon is dat ie er makkelijk een metertje uit plukt en er lol in heeft, why not? ik hou erg van springen, maar m'n paard moet het ook graag doen!
ik zou wel gaan buitenrijden. heerlijk lange wandelingen, rengalopje, losse teugel op bepaalde veilige stukken.
met vrijheidsdressuur zou ik neit teveel doen maar da's m'n eigen mening hoor.
ieder z'n planning, ieder z'n meug... zolang je oplet, en nog kan terugkijken op het geheel, toppie

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:20

starletta schreef:
ik ben ook een dressuurtrut !! Tong uitsteken Haha!

euhzz... dressuurlulletje bedoel je zeker of niet robin Bloos! Knipoog

starletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:21

nou nou zo kan die wel weer !!!

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:25

starletta schreef:
nou nou zo kan die wel weer !!!

okeeeee... Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:53

iid ponyzotje! ik ben het met jou eens, precies zoals ik het ook vind.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:58

Ik rijd ook dressuur, en met mn ene rijd ik met meer afwisseling dan met de ander, en waarom?
Die is nog jonger, dus veel afwisseling vind ik dan nog belangrijker, ze is sloom van springe/longeren/buitenrit wordt ze wat heter.
Met de ander minder, omdat hij serieus heet is, ik kan m in het bos alleen met mexicaans stangetje rijden want anders is hij in galop ofzo echt niet te houden of je moet tegen een boom aanrijden.En dan kan je wel zeggen dan moet je vaker gaan, nou vorige eigenaresse ging 1x in de 2 weken (woonde naast tbos) en hij was bij haar net zo heet.
Ik ga meestal 1x per maand, tis misschien weinig maar ik rijd ook niet allene in de bak, ook in de wei, ga op concours, stap vaak buiten de bak af.
Ik denk dat ik het best goed doe, de diers zien er super uit, glimmen als een gek, hebben zat levenslust, komen ELKE dag in de wei en hebben plezier in t werk omdat ik niet elke dag op dezelfde oefening(en) zit te hameren maar ook t werk afwisselend hou.
Ik trek mn pony niet in elkaar ofzo, dat noem ik ook geen dressuur.
Daarvoor is de zit uitgevonden en ik denk dat t ene paard beter 'onder controle' te houden is dan de ander, en aangezien ik nog veel moet leren (iedereen wel maar ik heel veel Lachen ) doe ik er misschien iets langer over om t paard onder controle te houden , maar laatste 2 (van de 6) maanden heb ik t dier in de bak volledig onder controle, en natuurlijk is er weleens een uitspatting maar dat moet ook kunnen.

Ik rijd zonder hulpteugels, en geef alleen de hulpen die nodig zijn.
En er zijn ook zat springruiters die met slof rijden het zijn niet alleen de dressuurruiters, ik vind t springen ook prachtig zolang het maar niet hoger wordt als een meter Lachen mij zul je ook nie tsnel zien in een parcours, maar thuis spring ik wel lekker gewoon op laag niveau.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:13

en veel mensen hier hebben t r over dat de 'dressuurmiepjes' rukken sjorren en hulpteugels gebruiken, op de een of andere manier ben ik dan altijd nog op de goede plekken geweest Lachen want op de manege reed er zowat niemand aan de teugel, en daarna heb ik alleen maar (in mijn ogen) goede manieren gezien.Al kwamen er NHS trainingen op die manege en er kwamen dan verw(ende)aande meisjes en die konden er idd heel wat van ja, oeiii me paard gaat er 'vandoor'...ja dan moet je misschien je zweep van 1,50m niet op zn kont laten komen( t was misschien 2 pasjes dat t paard harder ging) en dan trekken aan die mond, verschrikkelijk om te zien en die brave beesten maar lopen.Gekke dieren ik was al lang gek gaan doen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:29

Altijd dat schijnheilige gedoe hier...
Iedereen moet zich helemaal verantwoorden en het goedpraten als ze iets gedaan hebben wat niet volgens het bokt-profiel gaat anders dan kan je zelf het best meteen in de grond zakken.
Bijvoorbeeld iemand die heel trots een foto plaatst van zijn/haar paard die een slof om heeft, nou dan gaat het hele topic al over (het juiste gebruik van) de slof, terwijl diegene onderhand echt wel weet dat je die er niet teveel aan mag pakken. Trouwens er worden ook veel (rij)fouten gemaakt uit onwetendheid, dat je gewoon denkt dat je goed bezig bent zonder dat je verteld wordt van niet, dan ben je nog geen dressuurmiep die het slecht voor heeft met z'n paard.
Vaan heeft ook littekens op z'n achterbenen omdat ie paar jaar geleden achter kreupel was en ik hem wou helpen door hem sportbandages om te doen in plaats van stalbandages en dat was helemaal gaan broeien.. ja ik wist het gewoon niet, plaats me wat dat betreft maar in het hokje pennymeisje, maar bedenk wel dat die het vaak toch goed voor hebben met het paard.
Dat iedereen het op bokt hier zo geweldig schijnt te weten en zelf de Anky is kan ik me ook wel eens aan irriteren, maar dat is dan toch niet zo bedoelt, je wil gewoon zo goed mogelijk raad geven...
Maar ach, nou ik erover nadenk, ik doe het allemaal zelf ook, het gaat gewoon automatisch Verward

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:49

'de beste stuurlui staan aan wal' hoor je wel vaak. en dat is negatief bedoeld. terwijl ik dat niet zo zie. ook al kan je het zelf niet, je mag toch zeggen wat je ziet? maar dan krijg je meteen van 'kan je het zelf beter???' nee, maar dit is wat ik zie.
ik heb mezelf ook verantwoord: 'zolang je oplet, en nog kan terugkijken op het geheel, toppie'
opletten, het geheel niet uit het oog verliezen. ik heb het moeilijk en ik ben geen goede ruiter, maar dit houd ik in acht, en daarmee kom ik vooruit. en ik pluk niet want ik rijd een pony die als je iets verkeerd doet je dat ook meteen laat weten Haha!.
en ik trek ook niet meteen voorbarige conclusies over dingen die ik zie aan een paard. hoewel mijn indruk van de ruiter vaak wel blijkt te kloppen Haha!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:57

zo ken ik ook iemand die zeer goed, hum hum, dressuur rijd in de binnenbak, maar niet op wandeling durft zonder stang, trens en slofteugel, stel je voor dat hij schrikt seg, of dat die bandages vuil worden bahhh!!!!!!! zo vertelde ze me ook dat als ze springt (veplicht wedstijdjes) ze er bij haar paard er echt de sporen in moet zetten, zo zielig. Dan rijdt ze proefjes met een mank paard dat is overbelast en met een paard die zeer gevoelig is in de mond omdat hij tanden wisselt, maar ja... wat kan ik eraan doen. laatst probeerde ze Assie in de krul te trekken, hield ze de teugels heel kort , en maar benen geven, tot ze na een halfuur protesteren uiteindelijk haar hoofd liet zakken, Wat loopt ze mooi hé!!!!!!!O:) Gelukkig zijn er nog mensen met een gezond geweten die echt dressuren om die band te krijgen, dat gevoel van 1 zijn met je paard. Die hun beesie echt ontspannen hebben lopen aan de teugel, dat vind ik mooi! zo heb ik ook Astra beleerd, met losse teugel en dan lichtjes vragen. loopt ze nu al prima.Zonder hulpteugels, getrek en gesjouw, en geprik. zozo Vingers aflikken

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 01:15

Jahaaa, uitzonderingen daar gelaten. (grapje)

Overal waar TE voor staat is niet goed, Uitgezonderd TEvreden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 02:45

ponyzotje schreef:
heb iets tegen westernruiters die nooit de teugel oppakken maar wel met een driemeterscharenbit rijden.
Ach, als ze de teugels toch niet oppakken, kan er ook wel een tienmeterscharenbit in, beest voelt er dan toch niets van Haha!.

On-topic: Ik vind dressuurruiters niet per defintie slecht of verkeerd bezig. Er zijn dressuurruiters die hun paard dag en nacht op stal houden, hem er alleen even uitplukken voor de training, nooit eens iet anders doen dan dressuur in de bak en dat vind ik wel zielig. Maar het zijn echt niet alleen dressuurruiters die dat doen.

Er zijn denk ik genoeg dressuurruiters die ook eens een sprongetje maken of een buitenrit en die hun paard enkele uren tot meer op de wei hebben.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:41

CCCCorine schreef:
Er zijn denk ik genoeg dressuurruiters die ook eens een sprongetje maken of een buitenrit en die hun paard enkele uren tot meer op de wei hebben.

Ik denk dat dit vooral het geval is bij mensen die hun paarden thuis hebben staan, ik wil niet vooroordelen maar ik vind het altijd zo lijken..
Ik heb het idee dat die elke dag wel minstens een paar uur buiten komen in weitje aan het huis en dat bij zo'n dressuurstal ja.. daar zie je vaak in verhouding nogal lege weien en daar heb ik meer het idee bij dat de ruiter dan komt rijden (dressuren, springen) en weer op stal zet en dat weidegang niet automatisch bij de service van een pensionstalling zit
(als je daar trouwens om vraagt, mag hij dan gewoon onbeperkt in de wei bij een gemiddelde stal? Blond )

Kan zijn dat ik er helemaal langs zit hoor, maar zo'n idee heb ik, ben verder ook niet thuis in pensionstsallen e.d. Bloos

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:57

ik vind het ook zo gek dat je bij ons altijd de weidegang moet AANVRAGEN...

en overigens CCCCorine, ging over dat ze dat beweren enzo, naja het maakt niks uit, ik kon ook wel andere dingen verzinnen, maar t was maar een voorbeeld. Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:22

Lenn heeft gelijk. Jeetje wat zijn er een boel verkeerd bezig zeg. Zoals ik. Even een samenvatting van wat een goede paardeneigenaar zoal moet doen.

1. Zijn paard overdag, de momenten dat hij niet rijd, in de wei hebben staan.
2. Geen hulpteugels gebruiken. (over het algemeen)
3. Onder het rijden zijn paard volledig vrijlaten en vragen of hij dit en dat wel even wil doen.
4. Geen bandages omdoen want daar worden de benen zwak van.
5. Geen zware bakken, want dat is niet goed.
6. Het paard moet toch wel bijna elke dag gereden worden, anders is hij zielig.
7. Vervolgens ben je dan ook nog helemaal verkeerd bezig als je niet bijna elke dag wat anders met je paard doet.
8. Maar je moet een paard toch wel de baas blijven. Hoe in vredes naam met al die regels om hem in zijn waarde te laten?

Sorry, beetje overdreven misschien, maar wel iedereen gaat er in mee in zo'n topic als dit. Moet je voor jezelf eens al die regels waar je het mee eens bent opschrijven. Wedden dat je spontaan je paard wegdoet?

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:55

De dressuur ruiters zijn zelf ook meestal nogal kritisch tegenover de springruiters hoor. En nee ik ben dressuur ruiter Haha!...
Altijd maar gezeur dit is zielig dat is slecht. als iedereen dat nou voor zich zelf beslist...

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:00

Ik heb een hekel aan die dresseur miepje's die hun paard nooit eens een buitenritje of variatie bieden.

Ik vind het echt triest voor die paarden dat ze elke dag die rondje's moeten lopen, die worden het ook zat.

Bij mij vlakbij dresseur stal, ik zie ze nooit met hun paard naar buiten gaan ( ja er zijn 3 uitzonderingen die doe het wel dan) terwijl we hier toch parken hebben. En als ze het doen ( uitzondering) gaan ze door de straat in plaats van het park nee dat vind je paard leuk..... En springen doen ze al helemaal niet nou wat leuk voor die paarden.

En als ze de wei in gaan naar hun peesbeschermers want stel je voor, en rijden zonder bandages kan natuurlijk niet Lips are sealed
En meestal kan er ook nog geen knuffeltje vanaf ook belachelijk.

Mwah ik heb het niet zo op dat soort mensen die zo zijn.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 23:57

Moet eerlijk zeggen dat wij ook zo'n stel op stal hebben staan. twee paarden waar ze de dressuurwedstrijden mee rijden. die worden dus elke dag dressuur getraind nooit iets anders, dus geen buiten ritten, ook niet even lekker los in de wei of zo want dan kan hij zich verwonden oid en kunnen ze geen wedstrijden meer rijden. het meest decadente van alles vind ik dat ze graag jachten rijden en daarvoor hebben ze allebei een ander paard gekocht. hun speelpaard noemen ze die. maar die staan ook nooit los. worden wel gereden buiten en springen en dressuur. een goed half uur per dag en de rest van de dag staan ze op stal.
dat vind ik nou wel sneu. dan denk ik wel eens wat zielig voor die paarden. dan rij ik niet zo hoog als zij maar mijn paard loopt lekker los in de wei te crossen, rij er mee buiten, spring en dressuur en af en toe longe. hij heeft volgens mij meer lol dan hun paarden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:40

ponyzotje schreef:
dus het paard wordt gedressuurd, maar iets losser dan met de echte dressuur, waar ik vaak zie dat ze ineengetrokken worden, wat men dan verzameling noemt...

In elkaar getrokken is ook niet dressuur. Bij dressuur horen de paarden minstens zo los te zijn als bij springen.

Citaat:
maar springruiters nemen het niet zo nauw met de dingen.

Generaliseren is niet echt nodig.

Citaat:
geloof dat ik nooit iemand zoveel van een paardje heb zien houden als zij. offence tegen die ruiter .

En wat als hij het ook niet beter weet en het zo geleerd heeft?

Citaat:

Als je de teugel nooit oppakt, heeft dat paard geen last van het bit natuurlijk Knipoog
Dat ze met scharenbit rijden is omdat het in de wedstrijd verplicht is. (Bij paarden ouder dan 6 jaar in de amateur en open klasses)

brigitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:40

tja
van die hindernissen in de bak is niet normaal
maar springen is natuurlijk ook wel super tof!!!
(mijn persoonlijke mening)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:22

Je mag natuurlijk nooit generaliseren en ik ken veel dressuurruiters die heel goed met hun paard omgaan.
Maar ik ken er minstens net zo veel die alle vooroordelen waarmaken. Superzeikerig. "Mijn paard kan niet in de buitenbak want dan wordt ie gek. " Iedere dag dressuur met een megachagrijnig paard. 4 winterdekens. Als het paard "uch" zegt voor volledig onderzoek naar de uithof. Paard altijd op stal want in de wei zouden ze wel eens wat kunnen krijgen. Paard mag absoluut niet in aanraking komen mat andere paarden want daar krijg je alleen maar vechtpartijen van. En ik kan zo nog wel even doorgaan.

Maar er is hoop. Knipoog

Minne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:09

*wer een pb die dacht dat hij een post was*

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:19

Waterkippie"]
[quote="Zep schreef:
Ik ben een dressuurtrut en ik ben er trots op Tong uitsteken

*LOL*
[/quote]

Me too.... Haha! Haha!