een eigen paard? help mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:38

ik mocht ook nooit mijn eigen paard/pony van mijn ouders ,
en achteraf ben ik "blij" dat ze voet bij stuk gehouden hebben, als je gaat studeren, op kot gaat of een zwaardere studie gaat doen met veel huiswerk, sociaal contact onderhouden, en nog een beetje mens zijn, dan ben je in de avond pas om een uur of tien ten vroegste klaar,
wil je dan nog naar je paardje?
met dit weer?
ga je dan bij -10 zijn stal uitmesten om tien uur in de avond?
ga je hem dan nog rijden enz?

zoals eerder gezegd zoek een leuke verzorg pony, desnoods wat verder weg van huis,
dan ziet je mam ook dat je het echt wilt.
en kijk dit voor minimaal een jaar aan.
dan heb je de leuke warme zomer en de irritante koude winter gehad en als je dan zonder te mopperen elke keer met veel plezier naar je verzorgpony gaat, dan weet je mam dat je er echt voor gaat, en dan zal ze ook makkelijker samen met jou willen kijken naar je eigen paardje.

kijk eventueel ook naar andere rassen, die karakter eigenschappen delen met een ijslander, maar wel goedkoper zijn?

in ieder geval heeeel veel succes!!!! en geniet nog even van het rijden en bezig zijn met paardjes zonder meteen al die verantwoordelijheid en kosten op je hals te halen.

amsterdam_30

Re: een eigen paard? help mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:40

Voordat iedereen hier serieus op in gaat: Zoek ff andere topics van TS ;). Ze zoekt een bijrijdpaardje en heeft interesse in zo ongeveer ALLE rassen en heeft hier dus ook allemaal verschillende topics voor geopend.
Erg vaag dus.. en bokt-vervuiling als je het mij vraagt :P..

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:49

Ach je bent jong en je wilt wat ;)

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:50

amsterdam_30 schreef:
Voordat iedereen hier serieus op in gaat: Zoek ff andere topics van TS ;). Ze zoekt een bijrijdpaardje en heeft interesse in zo ongeveer ALLE rassen en heeft hier dus ook allemaal verschillende topics voor geopend.
Erg vaag dus.. en bokt-vervuiling als je het mij vraagt :P..

_/-\o_

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:51

ik ben ook even gaan kijken naar je berichten en topics TS en ze hebben gelijk.
waarom verspil je zoveel mensen hun tijd als je over elk paardenras info wilt omdat je elk paarden ras graag zou willen hebben?

kijk en lees dan eerst vooraleer je topics start en zoveel mensen jou willen helpen terwijl je er eigenlijk niets mee doet.

ik zou hier eigenlijk graag een slotje op willen!

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:02

waarschijnlijk is de TS gewoon jong en vindt ze allerlei paardenrassen leuk,
hoe dan ook, dit is mijn pasgemaakte lijstje met hulp van boktwiki;
Overzicht
Eenmalige aanschaf kosten
Paard: € 2.000
Zadel (+zadelmaker): € 500,00
Hoofdstel en bit: € 70,00
Halster + touw: € 20,00
Verzorgingsproducten: € 25,00
Dekens: € 150,00
Sjabrak 2x: € 50,00
Klinische keuring + rontgölogisch: € 500,00
EHBO set: € 100
Totaal: € 3.415
Terugkerende kosten per maand Alle kosten op jaarbasis
Pensionstalling: € 285,00 x 12 € 3.420,00
Les (2x mnd): € 30,00 x 12 € 360,00
Verzekering: € 40,00 x 12 € 480,00
Hoefsmid (om de 8 weken): € 30,00 x 6 € 180,00
Wormkuren (om de 8 weken): € 26,00 x 6 € 156,00
Totaal per maand maximaal: € 411,00 € 4.596
Totaal per maand minimaal: € 355,00

Onvoorziene kosten (per jaar)
Dierenartskosten: € 700,00
Vervanging spullen: € 600,00
Totaal per jaar min. : €5196,00 Totaal per jaar max.: €5896,00
Verzekering €480,00 - Wormkuren (om de 8 weken) €156,00 - Hoefsmid (om de 8 weken alleen bekappen) €180,00 - Pensionstalling € 3.420,00 - Les (2 keer in de maand) €360,00 – (Onvoorziene dierenartskosten €700,00) - Inenting+ voorrijkosten €80,00 – (Vervanging van spullen €600,00) – (Gebitscontrole €80,00) – (Zadelcontrole €60,00)
Totaal: € 4676,00 per jaar
Max. Totaal (+onvoorziene kosten): € 6116,00 per jaar

We zijn overigens allemaal (een beetje) penny (geweest),
Ik droomde vroeger ook van een Fries. Maar ook van een arabier, en van een fjord, en van een tinker, dat wisselde. Dromen over een eigen paard hoort er ook bij

Ik denk dat een slotje de TS niet verder zal helpen, beter zou zijn uitleggen waarom een eigen paard in dit geval niet verantwoord is ..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:25

TS, ik begrijp dat je een eigen paard wil. Drie jaar geleden (toen ik 14 was dus :P ) zeurde ik m'n ouders ook de oren van hun kop. Maar het antwoord bleef nee, wat ik ook probeerde. Naderhand maar heel goed.

Ten eerste, denk k dat je niet genoeg ervaring hebt voor een eigen paard. Ik geloof dat je ergens schreef dat je nog zou gaan bijleren over de verzorging van paarden. Dat zijn imo toch dingen die je al moet weten vóór je erover denkt een eigen paard te kopen. Ook moet je leren over ziektes van paarden, voeding, gedrag van paarden. De basis van die dingen moet er toch wel in zitten voor je aan een eigen paard begint. Jij kunt beter voor een verzorgpaard gaan, kun je héél veel van leren, maar je hebt altijd de eigenaar nog die de eindverantwoording heeft en waarschijnlijk ook veel over paarden weet.

Verder kan ik je uit eigen ervaring zeggen dat het GEEN slim idee is om een eigen paard te nemen. Ik dacht ook toen dat ik er wel een paard bij kon nemen tijdens school. Maar je hebt geen stallen aan huis neem ik aan, je ouders kunnen niet de verzorging van het paard op zich nemen en ze kunnen ook niet de kosten dekken. En naast school verdien je op jouw leeftijd niet genoeg voor het onderhoud van een paard.
Ook gaan je cijfers eronder lijden (of je paard). Je krijgt nog te maken met moeilijke repetities en over een paar jaar met examens. Nou, ik spreek uit ervaring, daar kun je echt geen eigen paard bij gebruiken. Die heeft namelijk ook dagelijks verzorging nodig als jij zit te blokken op je eindexamen ;) Dan heb je de keuze: óf je doet braaf je schoolwerk en laat je paard staan, óf je besteeds volle aandacht aan je paard, dikke kans dat je dan je examen niet haalt en zonder diploma zit.

Bij mij was de regel: "Je mag geen paard tot je je Havo diploma hebt" Na mijn diploma is het paard er dan ook gekomen. En ik merk nu dat het een grote verantwoordelijkheid is, die ik echt niet naadt m'n school had willen hebben. Mijn ouders weten namelijk niks van paarden, dus ik ben alleen in de omgang en verzorging van mijn paard.

Mijn advies, zoek een verzorgpaard, doe ervaring op, maak je school af en ga dan voor een eigen paard ;)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:33

Ik heb ook altijd mijn eigenpaard gewild, me moeder ook ene me broer en vader ook, maar dat gaat niet als je met zijn 6e thuis bent...
Nu heb ik gewoon het geluk gehad dat k tegen iemand opgelopen ben die mij tot mede eigenaar benoemd heeft en ik dus alleen maar de spullen (wat al aardig duur is...) en de hoefsmid doen.
Maar wat ik je mee wil geven, al hebben wij niet alle kosten toch werk ik voor haar spullen (dan denk je dat je alles hebt sloopt ze weer iets....) en dan heb ik het alleen nog over spullen, maar tijd is ook super belangrijk.
Als je niet vaker dan 6 á 7 x per week heb neem dan A.U.B. geen paard!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:55

ik begrijp heel goed dat je meerdere paarden/ rassen leuk kunt vinden en zou willen hebben,
maar aangezien zij meerdere malen met rassen op de proppen komt en daarom uitleg vraagt over hoeveel het kost en hoe ze haar moeder dan kan overtuigen,
zorgt ervoor dat ik denk dat ze gewoon aandacht wilt, en echt niet weet wat ze wil en hoe ze het wilt.

ik hoop dat de TS zich voor haar 14jaar een beetje verantwoordelijk gedraagt en geduld uitoefend,
een leuke verzorgpony neemt, desnoods die van de buren, en lekker geniet van haar jeugd,
vooraleer ze een paard gaat forceren.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:58

Ik zou eerst eens gaan zoeken naar een goede stalling en kijken naar de kosten ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:17

Sorry hoor maar dat een paard echt niet kan naast je middelbare school vind ik echt onzin. Ik heb het altijd gered. En ik ben gewoon geslaagd voor mijn havo, zonder problemen.

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:05

het gaat er niet om wat andere kinderen hebben.. het gaat om de ervaring. over een paar jaar ga je studeren en vind je iets anders leuk. ik zal gewoon doorsparen en zeker niet voor een ijslander gaan op zn leeftijd. da moet je toch echt wat meer ervaring hebben sorry
maak een lijstje met kosten en kijk waar je hem e.v.t.kunt stallen later.. zet een advertentie op internet voor een verzorgpaardje of reageer.

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:07

nou idd.. hoop dat ze dan niet meer vaker zulke onzin typt. want de andere bokers geven wel goede antwoorden en informatie.. beetje zonde van het werk toch?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:35

Zou leuk zijn als TS ook nog eens reageerde... blijkbaar te hard geschrokken

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:24

pluklief schreef:
Sorry hoor maar dat een paard echt niet kan naast je middelbare school vind ik echt onzin. Ik heb het altijd gered. En ik ben gewoon geslaagd voor mijn havo, zonder problemen.

moest jij ook een baantje naast je middelbare school doen en je paard helemaal zelf onderhouden?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:26

Ts wil een andalusier , arabier , IJslander, Criollo en ga zo maar verder :')

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:30

Ik wil, ik wil, ik wil... een oplaas krokodil :')

Het lijkt mij ook verstandig om gewoon te wachten tot je uberhaubt weet wat je wilt en iets meer rij ervaring hebt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:38

xDefinetly schreef:
waarschijnlijk is de TS gewoon jong en vindt ze allerlei paardenrassen leuk,
hoe dan ook, dit is mijn pasgemaakte lijstje met hulp van boktwiki;
Overzicht
Eenmalige aanschaf kosten
Paard: € 2.000 De rassen die Ts wil zijn nogal wat duurder :') Andalusier , Criollo , Ijslander zoiweso over de 5000 ?
Zadel (+zadelmaker): € 500,00 Kan nog oplopen ook :)
Hoofdstel en bit: € 70,00
Halster + touw: € 20,00
Verzorgingsproducten: € 25,00 Een poetskoffer is dit bedrag maar wat dacht je van verdere verzorgingsspullen?
Dekens: € 150,00 Voor 2 dekens ja :') Sommige dekens zijn zelfs duurder!
Sjabrak 2x: € 50,00
Klinische keuring + rontgölogisch: € 500,00
EHBO set: € 100
Totaal: € 3.415
Terugkerende kosten per maand Alle kosten op jaarbasis
Pensionstalling: € 285,00 x 12 € 3.420,00
Les (2x mnd): € 30,00 x 12 € 360,00
Verzekering: € 40,00 x 12 € 480,00
Hoefsmid (om de 8 weken): € 30,00 x 6 € 180,00
Wormkuren (om de 8 weken): € 26,00 x 6 € 156,00
Totaal per maand maximaal: € 411,00 € 4.596
Totaal per maand minimaal: € 355,00

Onvoorziene kosten (per jaar)
Dierenartskosten: € 700,00
Vervanging spullen: € 600,00
Totaal per jaar min. : €5196,00 Totaal per jaar max.: €5896,00
Verzekering €480,00 - Wormkuren (om de 8 weken) €156,00 - Hoefsmid (om de 8 weken alleen bekappen) €180,00 - Pensionstalling € 3.420,00 - Les (2 keer in de maand) €360,00 – (Onvoorziene dierenartskosten €700,00) - Inenting+ voorrijkosten €80,00 – (Vervanging van spullen €600,00) – (Gebitscontrole €80,00) – (Zadelcontrole €60,00)
Totaal: € 4676,00 per jaar
Max. Totaal (+onvoorziene kosten): € 6116,00 per jaar

We zijn overigens allemaal (een beetje) penny (geweest),
Ik droomde vroeger ook van een Fries. Maar ook van een arabier, en van een fjord, en van een tinker, dat wisselde. Dromen over een eigen paard hoort er ook bij

Ik denk dat een slotje de TS niet verder zal helpen, beter zou zijn uitleggen waarom een eigen paard in dit geval niet verantwoord is ..

Dus denk dat de kosten nog heel wat zullen oplopen;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:42

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:45

heb nog wel 1 vraagje aan de TS, voor je rond gaat vragen wat een bepaald ras kost, maak dan eerst eens even duidelijk een keuze :\ Je bent dol op arabieren, bent onder de indruk van de quarter horse, zou ook wel een fries willen, je wil weten wat een andalusier kost, wat een ijslander kost, of een merens geschikt voor je zou zijn. Wat wil je nou voor een paard?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:06

Dilan1993 schreef:
pluklief schreef:

moest jij ook een baantje naast je middelbare school doen en je paard helemaal zelf onderhouden?

Ja ik paste op, op een gegeven moment zowat iedere avond. Ideaal, je kan 's middags naar je pony en 's avonds tijdens het oppassen huiswerk maken.

Dat bokt-wiki lijstje kan inderdaad aardig oplopen maar qua stalling enz. rekenen ze aardig wat. Ik betaal minder dan de helft per maand.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:12

Dilan1993 schreef:
pluklief schreef:

Ja ik paste op, op een gegeven moment zowat iedere avond. Ideaal, je kan 's middags naar je pony en 's avonds tijdens het oppassen huiswerk maken.

Dat bokt-wiki lijstje kan inderdaad aardig oplopen maar qua stalling enz. rekenen ze aardig wat. Ik betaal minder dan de helft per maand.

Inderdaad, ik zit in 3vwo en heb een pony die iedere dag verzorgd moet worden. En ik pas ook regelmatig op. Ik heb heél af en toe een dagje dat het niet lukt (dat is een stuk of 5 keer per jaar) maar als je het wilt kan het makkelijk. Maar qua geld denk ik niet dat het allemaal gaat lukken. het zal misschien mogelijk zijn maar ik zou toch zorgen dat je ouders ook wat betalen en anders echt niet doen. stel je pony krijgt wat en moet naar een kliniek? Ga het maar is betalen.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:17

als ik jouw was, zou ik idd wachten tot je wat ouder ben.
zelf ben ik 13 met twee eigen pony's,
een 3 jarige haflinger, waar ik elke dag wat mee doe, & dus heel veel tijd kost,
en nog een a welhs van 15 waar ik een verzorger voor heb.
maar als ik alles zelf moet betalen.... ;( red je echt niet hoor!
blij dat me mama alles betaalt :o

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:24

Het is inderdaad erg belangrijk om alles goed op orde te helpen. De dierenarts koste zijn erg hoog als je pony wat krijgt ,, dat zie ik nu ook met mijn pony .. Die kan niet meer gereden worden door zijn blessure maar je moet er altijd op voorbereid zijn. Het is inderdaad wel een kosten plaatje een paard .. Maar o zo leuk om te hebben !!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:39

Trouwens weet nog een leuk ras ;) Hobbelpaard :j