Kind leren paardrijden: Manege of Priveles? (poll)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waar kan een kind het beste leren paardrijden?

1. Op een manege
147 (55%)
2. In privelessen op pony van instructrice
61 (22%)
3. In privelessen op eigen pony
59 (22%)

Totaal aantal stemmen: 267

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:44

Ahh grappig dat dat het dochtertje van TS is :D
Zag dat filmpje en zat met open mond te kijken, vond het zóóó knap!
(maar ik durf het niet aan := )

Ja voltige is natuurlijk ook wel erg leuk, maar de mijne moet eerst maar wat beter op der bibs blijven zitten :))

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:45

Chaos schreef:
Van je foto-topic word ik blijer, daar krijgt het kind ruimte om te leren.
Naar mijn mening dan.

Een combinatie is niks mis mee, maar ik weiger te zeggen dat kinderen goed leren rijden op die groepslessen.
Als je het kan combineren, super! Echt waar.

Ja vind de combinatie super zo! :D bedankt.
We gaan ook vaak buitenritjes doen met der eigen pony, heb der dan naast de fiets :D

We zijn laatst met de manege op buitenrit geweest met de kleintjes, zo gaaf!! mama's met kids op pad (en begeleiding uiteraard) was 1 van de laatste zonnige dagen van het jaar wss.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:47

naambordjes schreef:
Chaos:
Tja inderdaad zijn dat verschillende meningen en dat geeft ook helemaal niks :D
Een groen poppetje zonder beugels en teugels op een peerd zetten zou ik niet aandurven :=
Vind het prettig dat ze zo met veel plezier naar les gaat en leert balans te krijgen etc.

Op der eigen pony breng ik der de rest ondertussen wel bij zodat ze straks daarmee naar de les kan :)

Heb dat van jou nog nooit gezien/meegemaakt maar zal best heel leerzaam zijn idd.
Zag op bokt ook een 5-jarig klein huppeltje op een fries met longeersingel in draf en galop.
Vind het zéér knap maar vind het al heel wat dat mijn dochtertje zo met der eigen pony los rondstuurt :))

Ze zijn nog zo klein :+: hihi.

Hihi, nee, een groen poppetje niet.
Maar om snel een situatie te schetsen, onze beginners leren rijden aan de longe, als ze kunnen stappen, draven en galopperen aan de longe -met bokriempje, of beugelriem om hals, dat er niet in de mond getrokken wordt-. Dan krijgen ze een les "voltige", of 2, of 3. Kinderen vinden dat geweldig! Vervolgens hebben ze balans, evenwicht en al een keurige houding en zit meestal, dus dan is het sturen niet moeilijk meer.. :)

En het is héel knap van je dochter, het hummeltje is 5, en kijk haar stralen! :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:50

@naambordjes: ik weet zeker dat Amber dat wel kan, hoor, voltige. Ik stond echt te kijken toen die van ons meteen de eerste keer zonder handen op een dravende haflinger zat...!!!

naambordjes

Chaos schreef:
naambordjes schreef:
Chaos:
Tja inderdaad zijn dat verschillende meningen en dat geeft ook helemaal niks :D
Een groen poppetje zonder beugels en teugels op een peerd zetten zou ik niet aandurven :=
Vind het prettig dat ze zo met veel plezier naar les gaat en leert balans te krijgen etc.

Op der eigen pony breng ik der de rest ondertussen wel bij zodat ze straks daarmee naar de les kan :)

Heb dat van jou nog nooit gezien/meegemaakt maar zal best heel leerzaam zijn idd.
Zag op bokt ook een 5-jarig klein huppeltje op een fries met longeersingel in draf en galop.
Vind het zéér knap maar vind het al heel wat dat mijn dochtertje zo met der eigen pony los rondstuurt :))

Hihi, nee, een groen poppetje niet.
Maar om snel een situatie te schetsen, onze beginners leren rijden aan de longe, als ze kunnen stappen, draven en galopperen aan de longe -met bokriempje, of beugelriem om hals, dat er niet in de mond getrokken wordt-. Dan krijgen ze een les "voltige", of 2, of 3. Kinderen vinden dat geweldig! Vervolgens hebben ze balans, evenwicht en al een keurige houding en zit meestal, dus dan is het sturen niet moeilijk meer.. :)

En het is héel knap van je dochter, het hummeltje is 5, en kijk haar stralen! :D

Ahh okee snap nu wat beter hoe jullie het doen :j
Klinkt ook heel goed idd.
Daar ben ik met mijn meissie eigenlijk ook mee bezig, zitten zitten en zelf sturen :D

De manegeles is voor erbij, lekker sociale contacten met de andere meisjes en elke week op een andere poown en les van iemand anders dan der eigen mama :D hihi

Haha thnx! Ja die straalt altijd van oor tot oor :))

naambordjes

avaluna schreef:
@naambordjes: ik weet zeker dat Amber dat wel kan, hoor, voltige. Ik stond echt te kijken toen die van ons meteen de eerste keer zonder handen op een dravende haflinger zat...!!!

Het is meer de onzekerheid van mams zelf denk ik := bang dat ze er af kukelt :P

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:57

Er zijn van die beugels aan die singels, die hebben ze snel gegrepen, hahaha, ik moet wel een beetje glimlachen, je laat je dochter op een pony staan de tweede les :D , hahaha, ik zelf vind het trouwens ook anders als een instructeur les geeft en ik zelf niet, dan geef ik toch de verantwoordelijkheid af en mag ze meer ;)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:00

avaluna schreef:
Er zijn van die beugels aan die singels, die hebben ze snel gegrepen, hahaha, ik moet wel een beetje glimlachen, je laat je dochter op een pony staan de tweede les :D , hahaha, ik zelf vind het trouwens ook anders als een instructeur les geeft en ik zelf niet, dan geef ik toch de verantwoordelijkheid af en mag ze meer ;)

Nouuu toen ze erop ging staan zat ik wel even van ohow wat gaan ze nu doen :')
M'n hart bonkte wel even sneller hoor _O-

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:28

naambordjes schreef:
[Filmpje hoe het bij ons gaat:
(dit was mijn dochtertje der 2e les overigens)

Tsja, dit is dus de reden dat ik op zoek ben naar een manege met PONY-les. Beentjes van dit meiske komen nauwelijks onder het zadel uit, aandrijven is dan een hels karwei. Dat is 1 van de belangrijkste redenen (Naast zuinigheid op mijn eigen nieuwe zadel :o ) dat ik voor zoon een apart westernzadel gekocht heb. Daarop kan hij wel goed aandrijven.

Wat dit filmpje dus betreft: Ook een fjord vind ik erg groot en sterk om echt te leren sturen. Anders zou ze het net zo goed op onze Fries kunnen leren. Dus ikzelf zou echt gaan voor een manege met kleinere pony's, zeker gezien de lengte van mijn dochter

naambordjes schreef:

Yep!@ Dat is idd mijn dochter en ze straalt inderdaad zodra ze te paard zit :D. Heeft straks echt al een goede basis qua zit en zithulpen voor ze die teugels in handen gaat krijgen! Weet dus ook niet hoe lang we die echte rijlessen kunnen gaan uitstellen madam kennende.... :+

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:30

Ik zou eerst manege. En daarna prive les. ;)

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:00

Ik zou kiezen om te beginnen op een manege.
Omdat je aan de tips die anderen krijgen ook enorm veel kan hebben.
Zo heb ik het zelf iig altijd ervaren.

Je leert niet alleen van de instructrice maar ook van de rest van de groep.

EDit: oeps ik zag nu pas dat er al een beslissing was genomen ;-)
Op onze manege startte je trouwens ook nooit meteen in een groep, eerst een aantal lessen individueel aan de longe inderdaad.

xxxme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:10

Ik zou ook beginnen met manege lessen. Ik denk dat je het in het begin zo leuk mogeljk moet houden zodat ze plezier blijven houden in het rijden en zich rustig kunnen ontwikkelen!

hahaha, zie het ook nu pas. Dat krijg je met die grote topics :+

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:16

ik ook heb gekozen voor privlessen..

Bij ons op de manege krijgen alle kinderen eerst priveles of in groepjes van 3
Als ze het lichtrijden goed beheren, en een rondje galop zonder handen, gaan ze groep in
gemiddeld is dit een 10 lessen per kind

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:20

En is het een optie om op de manege te leren rijden en 1 keer in de zoveel tijd privéles te nemen?
Zo kan ze oefenen wat ze met de privéles leert tijdens de manegelessen.

Want als je haar als beginner direct privéles gaat geven, gaat ze er nog niet echt veel aan hebben in mijn ogen.
Iemand die ik ken is beginner en volgt elke week privéles, terwijl ze eigenlijk evengoed in de manegeles kan meerijden om het lichtrijden onder de knie te krijgen...

anniek_uc

Re: Kind leren paardrijden: Manege of Priveles? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:26

Bij de stal waar ik werkte begonnen de kinderen met Privélessen.
Dit ook op verschillende pony's, zijn er een stuk of 4 a 5 die daar voor gebruikt worden.

Na ongeveer een les of 10 en ze het dus al een beetje onder de knie hebben worden ze de groep in gedaan.
Zodat ze kunnen handelen naar wat er gebeurd.

Ik vind het niets om een kind want absoluut niet weet wat te doen in een groep te zetten. Ze krijgen niet volop de aandacht.
Die kinderen hadden het ook gewoon super hoor, het waren maar 10 lessen en stonden gewoon tussen de andere kinderen te borstelen, leerde de stal zo al een beetje kennen.

De groep waar ze toen in kwamen was wel gewoon een net beginnende groep, dus als nog in een rijtje en de eerste paar lessen geen galop.
Maar die kinderen wisten wel waar ze mee bezigwaren en zo zijn het niet 2 vreemde dingen tegelijk ( nieuwe kinderen en ponyrijden).
Ze worden ook netjes op pony's van hun maat gezet.

Dus ik zeg eerst een paar privelessen en dan lekker de groep in. Gezellig. :)

annick_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:46

ik heb gekozen voor prive les op eigen pony want hij bouwt een band met het paardje op ze leren allebei :D

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:36

Mijn dochter is nu 10 en heeft vanaf haar 5de les. Eerste jaren op de manege, nu op eigen paardje. Wat ik jammer vind aan de manege is dat ze erg met de handen rijden (weinig op zit). Het leren stabiel zitten, wordt weinig aandacht aan gegeven (bij ons dan!!)
Met een slechte zit stoor je je paard ook enorm in de mond.
Nu rijdt ze veel op barebackpad en dat heeft haar zit enorm goed gedaan. Ze heeft er nu ook veel meer lol in. Het strakke, nette zitten is eraf, ze heeft gewoon pret met haar pony en zit als een huis! Het serieuze gezicht is veranderd in een blij gezicht.

Als ik nu de keus zou hebben zou ik direct voor prive les gaan! Maar bij ons op stal zijn ook zat vriendinnetjes beschikbaar, daar is geen manege voor nodig!

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:28

Zilfstar schreef:
Tsja, dit is dus de reden dat ik op zoek ben naar een manege met PONY-les. Beentjes van dit meiske komen nauwelijks onder het zadel uit, aandrijven is dan een hels karwei. Dat is 1 van de belangrijkste redenen (Naast zuinigheid op mijn eigen nieuwe zadel :o ) dat ik voor zoon een apart westernzadel gekocht heb. Daarop kan hij wel goed aandrijven.

Wat dit filmpje dus betreft: Ook een fjord vind ik erg groot en sterk om echt te leren sturen. Anders zou ze het net zo goed op onze Fries kunnen leren. Dus ikzelf zou echt gaan voor een manege met kleinere pony's, zeker gezien de lengte van mijn dochter

Ik heb op der eigen pony een heel klein zadel liggen maar daar komt ze zelfs niet onderuit en ze heeft een C-pony.
Een pinokkio-shetzadel gaat amper met die korte beentjes en ze kunnen op die leeftijd nog helemaal geen kuitdruk etc geven :)

Ach het gaat mij om der plezier, het is ontzettend leuk maar geen moeten.. misschien wil ze over een paar jaar wel helemaal niet meer paardrijden.
(als ze het van mama heeft zal het wel meevallen :)) )

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:31

MarcoBorsato schreef:
Priveles, ik ben anti-manege. Als je priveles van een goede instructeur vergelijkt met een gemiddelde manegeles snap je wat ik bedoel

Helemaal mee eens!

Ik heb ruim 9 jaar op een manege gereden, toen een tiidje voor mezelf, daarna 6 jaar gestopt, vervolgens privé les van een goede instructrice en zonder te liegen binnen 4 maanden (inmiddels 10) meer geleerd als in al die jaren op de manege.

Nu kan ik zeggen dat ik kan rijden

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:31

Manege vanwege het ervaren van verschillende pony's en paarden, en het sociale gedeelte.

NiKip

Re: Kind leren paardrijden: Manege of Priveles? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:35

Ik heb vroeger eerst een paar privé lessen gehad om de basis te leren (lichtrijden etc) en daarna gewoon in de manegeles.
Ik vond dit een hele fijne methode :)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:41

hoihoi

ik zelf heb op de manege leren rijden, en heb nu een eigen pony.
op een manege zelf vind ik beter, daar doet ze vriendinnetjes op en leert ze zoals je al zei op verschillende pony's rijden. Dat is heel erg belangrijk! Als je dochter op maar 1 pony leert rijden en later op een andere pony zal moeten, zal ze dat heel moeilijk vinden denk ik. Bij ons op de manege kreeg ik eerst een aantal privélessen. Daarna ging ik in een rijtje rijden voor de basis en daarna in een groep hoger die al een beetje door elkaar reed. en ik heb nooit gevonden dat het te snel ging.
maar het is natuurlijk mijn mening..

groetjes

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:45

Ik heb gestemt op manegeles. Daarbij wel de kanttekening voor het eerste jaar, eerste jaren.

In een les rijd je niet alleen maar worden er ook spelletjes etc. gedaan. Daar leren kinderen enorm veel van. Daarbij is de spanningsboog van een kind van 6 - 8 nog erg laag. Tijdens een manegeles "moet" je niet constant op blijven letten maar kun je ook tussendoor een beetje rondhobbelen.

Als je een goede manege vindt zou ze waarschijnlijk toch eerst een paar prive lesjes krijgen voor de basis alvorens ze de groep in gaat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 12:55

Hier in de buurt heb ik 2 maneges waar ze zou kunnen lessen (eigenlijk 3, maar naar die derde ga ik niet. Ben eenmaal geweest en daar lopen nu 4 grote Duitse Doggen waarvan er 3 mijn pup destijds hebben aangevallen (bijna verscheurd). Dus ik heb de keus uit die 2.

Let wel: we gaan het NU nog niet doen! DE beslissing is er nog niet. Immers ze is:
A. nog geen 6 (wordt ze eind december)
B. Is druk bezig met zwemdiploma en dat vinden we erg belangrijk!
C. Ze geeft nog niet aan echt te willen rijden, vind het rondcrossen aan de longe op Jippe eens per 2 a 3 weken prima.

We denken zelf dat we haar eerst maar eens haar Zwem ABC gaan laten halen en dat ze dan mag kiezen of ze doorgaat met zwemmen of dat ze wil paardrijden. Hoe het nu gaat haalt ze eind december haar A en zullen B en C wel snel volgen. Dus is ze 7 tegen de tijd dat ze ABC heeft. Mooie leeftijd om te starten met echt rijden denk ik zo. Als ze dat wil!

De eerste manege is:
1. goedkoopste (10 euro per uur met rittenkaart) (positief)
2. Zet beginners meteen in de les met de eerste keren een bijloper ernaast (negatief)
3. Heb ik zelf gereden dus ik ken de situatie daar (positief dat ik het daar ken (stallen, pony's, bak), negatief omdat ik het ken (manier van doen, lesgeven) :o )

De tweede manege is:
1. duurder (ong 13 euro per uur, rittenkaart) (negatief)
2. verplicht eerste privelessen van 3 kwartier incl poetsen en zadelen die 20 euro kosten
3. Daarna pas in groepslessen als de basis erin zit

Kosten zijn dus negatief, maar de aanpak positief en dat vind ik belangrijk!

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:00

Goed idee van je om der eerst te laten zwemmen en diploma's te laten halen :j
Ondertussen kan ze idd veel plezier beleven aan de fries als ze zin heeft.

Ik zou kiezen voor manege2.
Hier leren de kindjes ook zadelen en alles er omheen, dat vind ik wel belangrijk en als je de aanpak van de lessen van menege2 beter vindt zou ik daarvoor kiezen.
Die 3 euro per les heb je er zo uit als ze daar meer van opsteekt en dus sneller vooruit gaat.
Ze is dan ook al 7 ipv 5 jaar.