Oudste paard van nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:32

Waar mijn bijrijdpaard staat stond ook een ponytje van 35, nog super fit! Had eigenlijk bijna geen tanden meer en een dikke overbeet maar hij ad gewoon zijn kuil en gras nog super goed. Helaas heeft hij eergister een trap gekregen van een ander paard en was zijn been bij zijn sprong gewricht dwars door midden :( Hij is dus helaas ingeslapen.

amber_steph

Re: Oudste paard van nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:42

Dat is jammer guenivere.
Die van mij is 17, maar al wel een beetje een opatje aan het worden.
ik rij hem 2 a 3x in de week als ditkan(nu met dit weer kan het helaas niet :( )

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:48

@ amber_steph mijn liefste opa is toch wel opa harvy!;) en oma madonna maar de telt nog niet met r 15e jaar.
die is eigenlijk nog een beedje kleuter...

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:43

@quidonna: jah maar opa harvey is 22 dus valt op zich ook redelijk mee, maar als je zie hoe die de wei insprint :P
haha jah lor is ook opa

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:12

ja dat klop. maar hij is mijn liefste oudste opa daarna komt lor want die is jonger!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:00

niemand foto's meer van oude besjes?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:13

In mijn profiel staan er genoeg :D. Maar denk niet dat de modjes er blij van worden als ik die hier allemaal neer plof O:).

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:17

Wauw wat een boel oude, maar ook nog heel knap uitziende paarden komen hier voorbij :)
Bij de stal waar ik rijdt staan ook meerdere 'oudjes', maar deze twee heren zijn het oudste:

Lieuwe is een Frieze ruin van 29 jaar
Afbeelding

En er staat ook een paardje van 32 jaar. Een ruin genaamd Rasta
Afbeelding

Beide met pensioen waar nog wel lekker mee gewandeld en geborsteld e.d. wordt.

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:22

Ik heb net een drie jarig paard gekocht, ik hoop dat ze net zo oud wordt!!!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:23

Jawel :j Onze Trapito van 30 !!!
We hopen dat ze volgend jaar April 31 jaar mag worden <3 . Ze was nog net 28 toen ze bij ons kwam als lekkere knuffelpony en voor af en toe een kort ritje voor mijn (toen 10 jarige) dochter. Inmiddels gaat er niemand meer op haar rug, want ze is behoorlijk mager geworden, ook bijna geen tanden en kiezen meer in haar mond.
Ze is nog gek op eten (seniorenpriores, bietenpulp, winterpeen, brood, luzerne en alles wat ze voorgeschoteld krijgt.
Ze staat nog 24/7 buiten met een schuilstal en een 300 grams deken, samen met haar 3 jonge vrienden en vriendinnen (van 2,4 en 5 jaar).

Afbeelding

Ook hebben we 2 jaar geleden "Opa" overgenomen van iemand die hem anders naar de slacht zou brengen (na jarenlang als lespony te zijn gebruikt).
Hij was toen 26 jaar. Hij woont nu bij een familie die ontzettend blij met hem is, ze maken ook af en toe nog een stapritje met hem <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Omegamedo op 10-12-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:24

Vriendin van me moeder heeft een merrie van 37 ofzo, onze pony is 27. :D

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:26

Onze Hannoveraan van 1.78 meter is nu 28 jaar oud, hij is wel doorgezakt en niet altijd even rad, maar geniet nog van het leven en kan soms nog erg vervelend zijn :D Hij is al zeker 10 jaar met pensioen en hij blijft bij ons tot zijn laatste dag! Misschien leuk om te vermelden hij is al zijn hele leven een luchtzuiger en heeft al minstens 25 jaar een beugelriem om zijn hals, als die eraf gaat, gaat hij onmiddelijk luchtzuigen en wordt hij heel snel erg mager!

Afbeelding
Afbeelding

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:27

op manege t halster in oisterwijk hebben ze een pony gehad (lucky) die is 46 jaar geworden......

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:44

Oh ja dat klopt van manege 't Halster ;)
Daar stonden toch twee hele oude pony's met elkaar in een stal?
Leuk trouwens dat er meerdere mensen zijn die hun oudjes 24/7 op het land hebben! +:)+

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:23

Judith94 schreef:
Oh ja dat klopt van manege 't Halster ;)
Daar stonden toch twee hele oude pony's met elkaar in een stal?
Leuk trouwens dat er meerdere mensen zijn die hun oudjes 24/7 op het land hebben! +:)+

ja dat was fury! (als ik me niet vergis :o )

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:36

Oh wat gezellig al die opa's en oma's hier.
Ik heb zelf een New Forest ruintje (1.36) van bijna 23.
Het is altijd een dikkertje geweest maar in 2009 is spitfire hoefbevangen geweest en is er niet meer zo goed van bekomen.
Verder is het nog een fel kereltje & er word nog volop met m gereden (behalve nu met de sneeuw dan :roll: )
Afbeelding

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:48

wat leuk al die oudjes bij elkaar in 1 topic, ik zit onwijs te genieten.

de mijne is nog niet op leeftijd maar ik hoop dat die van mij ook zón mooie leeftijd mag halen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:06

Mijn welsh pony is 23, maar vergeleken met de andere pony's in dit topic nog een jonge 'oma'. Ze geniet van haar pensioen, maar kan voor anderen nog steeds een echte draak zijn!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:15

Heerlijk om te zien, al die oudjes <3

Afbeelding

Deze mooie dame is alweer bijna 30, en wordt gewoon nog lekker gereden en heerlijk mee getut. Juist als ze stil staat, zakt ze helemaal in.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:18

Hier op stal is 2 jaar geleden is een vosje van 36 jaar ingeslapen.. Rende altijd nog het hardste de wei in..

* gaat foto zoeken *

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:31

Hier op stal is 2 jaar geleden is een vosje van 36 jaar ingeslapen.. Rende altijd nog het hardste de wei in..
http://www.mijnalbum.nl/Album=8DBKDJMQ

http://www.mijnalbum.nl/Album=8DBKDJMQ
bij deze foto zie je wel dat haar lichaam helemaal op was.. Ondanks dat er goed voor haar gezorgt werd.

Aan eten kreeg ze net zoveel als ze zelf wou.. Helaas wou ze niet eten meer eten.. En hebben ze haar laten gaan om dat ze het in de winter anders veelte zwaar zou gaan krijgen. ze staan 24/7 buiten en werd gek als ze alleen op stal stond..

edit: Sorry, dacht dat ik me bericht aan het wijzige was ipv dat ik een nieuwe maakte.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:02

*\o/* wat leuk al die ouwetjes bij elkaar te zien!
Mijne mag er ook bij, mijn opa shet is 32 geworden deze zomer en vind zichzelf nogsteeds de stoerste ter wereld :+

Afbeelding

Heb em bij m'n hafje gekregen, 27 lentes jong was ie toen. Sinds een maandje eet ie geen gewoon hooi meer, zn kiezen zijn zo goed als "op". Nu dus Gras-mix en Seniores Priores, wat worteltjes (en zomers hele dagen op de wei) op het menu en dat gaat prima! (en ergens in mn hoofd het idee dat ie me voor de gek houdt, want hooi "krijgt ie niet weg" maar stro eet ie met bekkenvol :') mijn kleine smiecht..)

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:55

[quote="Judith94"]Oh! Ik zie dat er hier meer oudjes staan die 24/7 buiten staan.
Krijgen jullie ook altijd het commentaar dat dat zo zielig is :S
Mijne staat lekker met n waterdichte deken buiten,
als die een dag op stal staat haal je hem er de volgende dag uit met ontzettend dikke stalbenen :oo

Ja zeker. Ik heb vooral van mijn buren meerdere keren te horen gekregen dat ze zo'n medelijden hadden met die oude pony. Tuurlijk lijkt het misschien soms wat zielig als ze in de regen staan en natuurlijk houd ik haar extra in de gaten bij slecht weer. Vooral bij de overgang van zomer naar herfst met regenbuien en een vacht in ontwikkeling, weeg ik elke dag af of ze een nachtje binnen moet staan. Maar na 1 a 2 uur haar proberen te vangen (anders staat ze altijd gelijk bij me) moet ik het soms toch maar los laten. Echter als ik het idee krijg dat ze het niet meer aan kan, pas ik het natuurlijk wel aan. Sinds ze bij mij is en 24/7 buiten staat is ze juist weer opgebloeid. Bij haar oppasadres stond ze vooral in de winter eigenlijk continue in haar box, met als gevolg dat ze er soms haast niet meer uit kon komen door stijfheid. Daar dachten ze dat ze dan dus ook niet wilde en lieten haar "lekker" op stal staan. Geen verkeerd woord over hen overigens, maar nu weer buiten en lekker zelf veel bewegen doet haar alleen maar goed. Ook nu met sneeuw en gladheid schijfeld ze mooi door de wei en de bak, wat voorzichtiger dan de andere twee, maar ze geeft niet op en dat houdt haar geest wel scherp heb ik het idee. Ze hebben overigens wel de beschikking over een goede en grote schuilstal sinds dit najaar en daar ben ik dan weer wel heel blij mee. Eigenlijk speciaal voor haar. De andere twee kan regen en kou niet schelen.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:04

Dit is Toetje onze kleine shet oma van 79 cm hoog .
nu 34 jaar , vanaf haar 28e bij ons .
Een kneiter slecht gebitje ( tandarts controleert regelmatig maar kan weinig doen ) , lekker aan de slobber , en wat kan ze draven , echt prachtig.
Ze geniet nog zo van het leven . het is een kwebbelshet altijd een roepje of een geluidje .
Toetje krijgt bij warmte of bij kou last van stuipen , dus of onderdak koel houden , of met een heerlijk dekentje warm houden.
Dekentje indertijd cadeau gehad van Juim van de Moonlichtfarm ( mini dekentjes etc verkoop ) als ondersteuning omdat wij dit omaatje een welverdiend pensioen gegeven hebben.
Toetje staat op de weide met toegang tot een openstal /overdekte paddock .

GR M
Afbeelding

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:48

De oudste pony die ik ken is een manegepony, ze is nu als het goed is 40 jaar:
Afbeelding

Ze is wel erg mager, maar er zit zeker nog genoeg pit in :j Ze loopt af en toe rustig een les en verder mag ze lekker los op de wei (of binnenbak als de wei niet kan). Qua gezondheid gaat het ook goed, ze is volgens mij al jaren niet ziek of kreupel geweest.

Deze dame, ook manegepony, is ook aardig op leeftijd (eind 20/begin 30 denk ik). Net zoals bij de pony hierboven, krijgt zij ook meer rust qua lessen maar er zit nog genoeg pit in ;)
Afbeelding

En deze knappe jongen (manegepony) is ook niet meer 1 van de jongsten (in de 20 volgens mij), maar kan nog sprintjes trekken en gek doen (ook met ruiter :Y)) alsof 'ie nog maar 4 of 5 jaar is :P
Afbeelding

Ik ken nog wel meer pony's in de 20, dat vind ik nog niet zo heel oud. Vanaf 35 jaar vind ik ze pas echt oud ;) Echt lieve oudjes zie ik in dit topic, leuk als ze gezond oud kunnen worden en lekker kunnen genieten van hun pensioentje :)