Chippen- mijn bezwaarschrift is afgewezen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:04

Nee, ik bedoel dhr Jan Heidema die binnen de KNHS verantwoordelijk is voor de afdeling I&R. En dat met veel liefde doet en je graag en vriendelijk te woord staat als je vragen hebt omtrent de procedure. >;)

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:26

Zep"]
Ik ben ook echt niet verplicht om te chippen
[/quote]

Precies!
Het feit al dat de KNHS probeert mensen te dwingen om te chippen vind ik niet normaal.

[quote="CGJ12"]
Je wilt toch niet dat al die werknemers van Virbac op straat komen te staan in deze tijden. Denk een beetje sociaal.......
[/quote]

Dit is wel een héél slecht argument om je paard te laten chippen! *LOL*

[quote="draumpje"]
het is verdorie een dier van vlees en bloed, geen computer

principes he , die mik je niet zomaar aan de kant
[/quote]

Mijn idee!! Een chip hoort niet in een dier.

[quote="Arrabelle"]
Een DNA-onderzoek: daar kan dus heel erg mee geknoeid worden, dit weet ik uit ervaring. Een DNA onderzoek is dus niet waterdicht. En hoe wil jij dan een gestolen paard uit een hele groep halen, allemaal maar even een DNA-onderzoekje??????????
[/quote]

Ja, en als je paard gestolen wordt en hij is gechipt heb je wel garantie dat hij wordt teruggevonden! *LOL*

[quote="napoleon"]
De enige andere optie die bestaat is idd een DNA-test, dit lijkt een hele mooie oplossing maar naast dat het heel veel moeite kost qua tijd om aan te vragen, kost het je elke wedstrijd (!) zo'n 300 euro........Elke wedstrijd die je namelijk wil meedoen, ben je verplicht een DNA-test te ondergaan.
[/quote]

Op sommige wedstrijden wordt gecontroleerd. Als je paard gechipt is kost het je niets, is je paard DNA-geregistreerd kost het inderdaad wat, maar geen 300 euro. Het is dus niet zo dat je iedere wedstrijd dit bedrag zou moeten betalen.

[quote="napoleon schreef:
Trouwens als ik voor mijn eigen paard spreek denk ik dat hij het niet leuk zou vinden als er elke week net voor de wedstrijd een naald in zijn donder word gestoken om DNA te testen, lekker stressvol voor zo'n dier!

DNA wordt gecontroleerd door een pluk manen van het paard te nemen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:28

Jura"]
[quote="napoleon"]
De enige andere optie die bestaat is idd een DNA-test, dit lijkt een hele mooie oplossing maar naast dat het heel veel moeite kost qua tijd om aan te vragen, kost het je elke wedstrijd (!) zo'n 300 euro........Elke wedstrijd die je namelijk wil meedoen, ben je verplicht een DNA-test te ondergaan.
[/quote]

Op sommige wedstrijden wordt gecontroleerd. Als je paard gechipt is kost het je niets, is je paard DNA-geregistreerd kost het inderdaad wat, maar geen 300 euro. Het is dus niet zo dat je iedere wedstrijd dit bedrag zou moeten betalen.

[quote="napoleon schreef:
Trouwens als ik voor mijn eigen paard spreek denk ik dat hij het niet leuk zou vinden als er elke week net voor de wedstrijd een naald in zijn donder word gestoken om DNA te testen, lekker stressvol voor zo'n dier!

DNA wordt gecontroleerd door een pluk manen van het paard te nemen.
[/quote]

Al deze informatie heb ik van onze eigen FEI-dierenarts, die overigens altijd erg streng de regels naleeft, neem aan dat deze geen banketstaaf loopt te verkondigen......................

Ik weet dat DNA getest word door o.a. haar (weet er zelf alles van.....) maar dat is niet de enige methode...............

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:40

mango schreef:
het lijkt me nl dat brandmerken echt pijn doet want een paard voelt al een minescuul vliegje op zn kont maar zo heeft iedereen zn voorkeuren!
trouwens ik zie het bij een paar paarden van ons die brandmerken hebben en echt netjes vind ik het niet je blijft er wat van zien vind ik lelijk maarja dat ben ik!!

Ik ben zowel bij branden als chippen geweest, beide vele malen meegemaakt, en ik kan je verzekeren dat een paard op het branden lang niet zo heftig reageert als op het inbrengen van een chip.

Verder is het juist de bedoeling dat je een brandmerk ziet *LOL*
Ik heb er 2 met een brandmerk en bij beide zijn ze heel mooi gedetailleerd!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:31

Sjuimpje schreef:
Ik ben zowel bij branden als chippen geweest, beide vele malen meegemaakt, en ik kan je verzekeren dat een paard op het branden lang niet zo heftig reageert als op het inbrengen van een chip.

Dat is mij inderdaad ook opgevallen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:52

mango schreef:
en ik weet ook dat chippen bij katten en honden al heel lang word gedaan en daar heb ik ook nix raars van gehoort dus ik denk dat het allemaal toch een beetje overtrokken is die meningen maar gelukkig mag je hier hier absoluut je mening ventileren!!!

bij honden en katten word subcutaan gechipt(onderhuids) en niet musculair(in de spier) zoals bij paarden dat is al een heel verschil van pijn en gevoeligheid bij de handeling en genezing

en het is niet alleen mijn mening maar ook een door mijzelf door observatie vastgesteld feit

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 02:13

napoleon schreef:

Al deze informatie heb ik van onze eigen FEI-dierenarts, die overigens altijd erg streng de regels naleeft, neem aan dat deze geen banketstaafkoek loopt te verkondigen......................

Ik weet dat DNA getest word door o.a. haar (weet er zelf alles van.....) maar dat is niet de enige methode...............

Zonder jou op deze informatie aan te vallen kan ik je hierbij vermelden dat jouw FEI-dierenarts
wel degelijk
banketstaafkoek loopt te verkondigen.
Als hij/zij dan zonodig streng de regels wil naleven, moet hij/zij er wel voor zorgen dat hij/zij de regels ook kent!!!

Citaat:
kost het je elke wedstrijd (!) zo'n 300 euro........Elke wedstrijd die je namelijk wil meedoen, ben je verplicht een DNA-test te ondergaan.

artikel 5 lid 4:
Totdat op het verzoek, als bedoeld in art. 5, lid 3 is beslist, mag met het desbetreffende paard niet aan wedstrijden worden deelgenomen, tenzij de directie van de KNHS tijdelijk schriftelijke ontheffing verleent om met het desbetreffende paard aan wedstrijden deel te nemen totdat op het bezwaar is beslist. Deze tijdelijke ontheffing zal op het wedstrijdterrein op verzoek van een official worden getoond!

Tevens art. 13 lid c,
Voor rekening van de deelnemer komen de kosten van:
Het DNA onderzoek, telkens indien het aan een wedstrijd deelnemend paard voor identificatie is aangewezen.

Dus geen verplichting maar per willekeurige steekproef!

Citaat:

Als deze informatie door jouw dierenarts wordt verstrekt dan is dit dus compleet onjuist!!!!!
Artikel 8:
Indien toestemming is verleend voor identificatie d.m.v. DNA-onderzoek, zullen ter vaststelling van de identiteit van het daartoe aangewezen paard door de afgevaardigde/vertegenwoordiger of door een andere daartoe officiëel door de KNHS aangestelde functionaris ongeveer twintig haren met haarwortels worden getrokken. Deze worden onderverdeeld in een A-monster en een B-monster etc.

No way dus dat er ook maar iemand met een spuit in mijn paard gaat prikken!!!! Daar verleen ik dus geen toestemming voor!
En als dat evt. gevolgen zou hebben voor een uitslag???? Een proces!!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:59

hey eyes, waar vind je die informatie?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:02

Sjuimpje"]
[quote="mango schreef:
het lijkt me nl dat brandmerken echt pijn doet want een paard voelt al een minescuul vliegje op zn kont maar zo heeft iedereen zn voorkeuren!
trouwens ik zie het bij een paar paarden van ons die brandmerken hebben en echt netjes vind ik het niet je blijft er wat van zien vind ik lelijk maarja dat ben ik!!

Verder is het juist de bedoeling dat je een brandmerk ziet *LOL*
Ik heb er 2 met een brandmerk en bij beide zijn ze heel mooi gedetailleerd!
[/quote]
Ik vind een brandmerk mooi. Zie je tenminstte wat voor ras het is. Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:09

petraaken schreef:
Zannekin, Bij mijn weten is chippen in België ook verplicht of je moet geen wedstrijden rijden natuurlijk. Heb nog een gezelschapspony bij mijn paarden lopen die is ook nog niet gechipt. Roxette is 4 jaar geleden gechipt op de keuring in Vrouwenpolder en ondervind geen hinder evenals mijn andere merrie en nu ook haar veulen. Allemaal gechipt.

Vand de mensen die ik hier ken is geen enkel paard gechipt en die komen gewoon op wedstrijden hoor. Ik zal een keertje op de site van het ministerie zoeken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:21

Ja, en als je paard gestolen wordt en hij is gechipt heb je wel garantie dat hij wordt teruggevonden! *LOL*

Oho, wat naief om dat te denken. Dat chipje gaat heus niet in een paard keihard rondroepen "IK BEN GESTOLEN" zodat iedereen het hoort hoor! Je hebt nog altijd de hulp nodig van mensen die het dier signaleren want als niemand (zoals de politie) er naar omkijkt, dan vindt niemand hem ook.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:50

....of ze halen hem eruit. Niet eenvoudig maar mogelijk.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:00

Prima schreef:
hey eyes, waar vind je die informatie?

Hey Prima, KNHS identificatie/registratie.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:32

Desiree schreef:

Oho, wat naief om dat te denken. Dat chipje gaat heus niet in een paard keihard rondroepen "IK BEN GESTOLEN" zodat iedereen het hoort hoor! Je hebt nog altijd de hulp nodig van mensen die het dier signaleren want als niemand (zoals de politie) er naar omkijkt, dan vindt niemand hem ook.

In Engeland kun je dan weer een freezemark laten zetten om aangegeven dat het paard gechipt is, alsmede waar de chip zit. Op zich wel een goed idee, maar goed, als je gestolen paard rechtstreeks op transport gezet wordt heb je er ook bar weinig aan... brandmerk of freezemerk overigens ook niet.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:21

Desiree schreef:

Eh, ik denk dat Jura dat bijzonder cynisch bedoelde hoor! Haha! Als reactie op Arabella....
Laatst bijgewerkt door Pava op 24-07-03 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:22

Mensen hebben allemaal hun eigen mening en principes, maar ik ben toch maar blij dat mijn paardje gechipt is, stel je voor dat je op elke wedstrijd z'n DNA moet laten testen, dan mag je wel een extra baan nemen om het te kunnen betalen. En nogmaals met DNA wordt heel veel geknoeid!!!dus het geeft ook geen garantie. Dit vind ik in ieder geval.

Mijn paard is gechipt en gebrandmerkt, en ik heb van beiden geen spijt. Ze heeft nergens last van gehad en nu heeft ze ook nog steeds nergens last van. Er zijn heus wel ergere dingen die gebeuren met paarden en andere dieren, maar dan doen we onze ogen dicht.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:25

Arrabelle schreef:
Mensen hebben allemaal hun eigen mening en principes, maar ik ben toch maar blij dat mijn paardje gechipt is, stel je voor dat je op elke wedstrijd z'n DNA moet laten testen, dan mag je wel een extra baan nemen om het te kunnen betalen. En nogmaals met DNA wordt heel veel geknoeid!!!dus het geeft ook geen garantie. Dit vind ik in ieder geval.

Ik rijd al drie jaar wedstrijden met een ongechipt paard en heb nog niet één keer een controleur gezien. Dus ik ben bij lange na nog niet failliet gegaan aan de contra-expertise... En daar ga je trouwens ook niet failliet aan, want zó duur is het nou ook weer niet.

Arrabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:30

Een DNA onderzoek is nou niet bepaalt goedkoop, (uit eigen ervaring)

Ik rij met mijn paard nu 6 jaar wedstrijden, ze is nu ongeveer 4 jaar gechipt en ik ben al een stuk of 20 keer gecontroleerd. En tegenwoordig staat het transpondernummer vermeldt op je startkaart.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:35

Arrabelle schreef:
Een DNA onderzoek is nou niet bepaalt goedkoop, (uit eigen ervaring)

Ik rij met mijn paard nu 6 jaar wedstrijden, ze is nu ongeveer 4 jaar gechipt en ik ben al een stuk of 20 keer gecontroleerd. En tegenwoordig staat het transpondernummer vermeldt op je startkaart.

Ik ben in drie jaar nog nooit gecontroleerd. Het feit dat er van je paard een DNA-monster bekend is staat in je paardenpaspoort.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:37

Ik denk dat er een beetje van het oorspronkelijke onderwerp afgeweken wordt.

Het gaat er niet om of je nou voor- of tegenstander bent van chippen, DNA, brandmerken of wat dan ook.
Het gaat er niet om wat nou beter is of wat slechter is, wat voor- en nadelen zijn etc.
De discussie daarover is al lang geleden vaak genoeg gevoerd.

Waar het hier om gaat is dat de KNHS een positie inneemt die neigt naar een dictatoriaal bewind. Oké, er is een uitzonderingsregel maar die wordt stelselmatig afgewezen.
Die uitzonderingsregel is er niet voor niks en een ieder is vrij om daar wel of geen gebruik van te maken.
Echter de KNHS gebruikt argumenten die m.i. beslist juridisch aan te vechten zijn. Alleen al het feit dat men probeert de Europese regelgeving aan de laars te lappen. Verder zijn er nog tal van punten denkbaar waartegen men in beroep kan gaan aangaande de wet gelijke behandeling.
Als je echter enige artikelen bij name kunt aangeven, zoals Jura en ik toen gedaan hebben (zie mijn bezwaarschrift), dan hebben ze weinig om op te staan.

Voor mij was het een principekwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:38

Citaat:
maar ik ben toch maar blij dat mijn paardje gechipt is, stel je voor dat je op elke wedstrijd z'n DNA moet laten testen

heb je dan al ooit chip controle gehad?
Ik nog nooit en ook nog nooit gezien.

Mag van mij wel, vooral bij de paarden zonder startkaart, want daar word maar wat aangerommeld.

Arrabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:47

heb je dan al ooit chip controle gehad?
Ik nog nooit en ook nog nooit gezien.

Mag van mij wel, vooral bij de paarden zonder startkaart, want daar word maar wat aangerommeld.[/quote]

Ik ben zo'n stuk of 20 keer al gecontroleerd, zo gebeurd.

Er wordt zeker maar wat aangerommeld, vooral met paarden die met een verkeerde startkaart gestart worden. Dat gebeurde hier een keer:

Een meisje hiero had een E-pony en daar reed ze heel erg goed mee in de klasse Z2 pony's. Een poosje later startte dat zelfde meisje met een D-pony!!!! in de klasse Z2, nieuwe naam en nieuwe stokmaat, maar uiterlijk dezelfde pony. Als die pony nou gechipt geweest was, had dit dus niet kunnen gebeuren. Nu is het pas uitgekomen nadat het dier werd na gemeten. Iedereen hier wist namelijk dat het gewoon die E-pony was.
Wat was het nou: dat kind wilde perse in de pony equipe, maar dat kan niet met een E-pony. Dus dan laat je hem toch in België meten als D-pony, FEI-paspoort erbij en geen haan die er naar kraait, dus lekker wel!!!!!!!
Ik vind het goed dat dit soort mensen gestraft worden, de straffen zouden veel hoger en zwaarder moeten zijn.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:48

Eyes, de argumenten van de KNHS zijn ook daadwerkelijk juridisch aangevochten. Dat leidde tot een proces, waarbij de rechter besloot dat de KNHS DNA-registratie toe móet staan als alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:50

dan word er bij jullie heel wat meer gecontroleerd dan hier

Ik ken ook voorvallen van mensen met universele startkaart die met hetzelfde paard onder een andere naam 4x het M hebben afgerond, voordat ze naar het Z gingen

Arrabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:54

Misschien komt dat omdat hier ook best vaak buitenlanders (belgen) rijden.
Wat je zegt, met het zelfde paard meerdere malen in klasse rijden,
mede daarom is het chippen een voordeel, dan zullen dit soort praktijken minder voorkomen.

Ik was vroeger ook tegen, maar achteraf niet meer eigenlijk. Bij ons zijn ze nog niet allemaal gechipt, alleen degene die op wedstrijd komen.