Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Zep"]
Ik ben ook echt niet verplicht om te chippen
[/quote]
Precies!![]()
Het feit al dat de KNHS probeert mensen te dwingen om te chippen vind ik niet normaal.
[quote="CGJ12"]
Je wilt toch niet dat al die werknemers van Virbac op straat komen te staan in deze tijden. Denk een beetje sociaal.......
[/quote]
Dit is wel een héél slecht argument om je paard te laten chippen!
[quote="draumpje"]
het is verdorie een dier van vlees en bloed, geen computer
principes he , die mik je niet zomaar aan de kant
[/quote]
Mijn idee!! Een chip hoort niet in een dier.![]()
[quote="Arrabelle"]
Een DNA-onderzoek: daar kan dus heel erg mee geknoeid worden, dit weet ik uit ervaring. Een DNA onderzoek is dus niet waterdicht. En hoe wil jij dan een gestolen paard uit een hele groep halen, allemaal maar even een DNA-onderzoekje??????????
[/quote]
Ja, en als je paard gestolen wordt en hij is gechipt heb je wel garantie dat hij wordt teruggevonden!
[quote="napoleon"]
De enige andere optie die bestaat is idd een DNA-test, dit lijkt een hele mooie oplossing maar naast dat het heel veel moeite kost qua tijd om aan te vragen, kost het je elke wedstrijd (!) zo'n 300 euro........Elke wedstrijd die je namelijk wil meedoen, ben je verplicht een DNA-test te ondergaan.
[/quote]
Op sommige wedstrijden wordt gecontroleerd. Als je paard gechipt is kost het je niets, is je paard DNA-geregistreerd kost het inderdaad wat, maar geen 300 euro. Het is dus niet zo dat je iedere wedstrijd dit bedrag zou moeten betalen.
[quote="napoleon schreef:Trouwens als ik voor mijn eigen paard spreek denk ik dat hij het niet leuk zou vinden als er elke week net voor de wedstrijd een naald in zijn donder word gestoken om DNA te testen, lekker stressvol voor zo'n dier!
Jura"]
[quote="napoleon"]
De enige andere optie die bestaat is idd een DNA-test, dit lijkt een hele mooie oplossing maar naast dat het heel veel moeite kost qua tijd om aan te vragen, kost het je elke wedstrijd (!) zo'n 300 euro........Elke wedstrijd die je namelijk wil meedoen, ben je verplicht een DNA-test te ondergaan.
[/quote]
Op sommige wedstrijden wordt gecontroleerd. Als je paard gechipt is kost het je niets, is je paard DNA-geregistreerd kost het inderdaad wat, maar geen 300 euro. Het is dus niet zo dat je iedere wedstrijd dit bedrag zou moeten betalen.
[quote="napoleon schreef:Trouwens als ik voor mijn eigen paard spreek denk ik dat hij het niet leuk zou vinden als er elke week net voor de wedstrijd een naald in zijn donder word gestoken om DNA te testen, lekker stressvol voor zo'n dier!
mango schreef:het lijkt me nl dat brandmerken echt pijn doet want een paard voelt al een minescuul vliegje op zn kont maar zo heeft iedereen zn voorkeuren!
trouwens ik zie het bij een paar paarden van ons die brandmerken hebben en echt netjes vind ik het niet je blijft er wat van zien vind ik lelijk maarja dat ben ik!!
mango schreef:en ik weet ook dat chippen bij katten en honden al heel lang word gedaan en daar heb ik ook nix raars van gehoort dus ik denk dat het allemaal toch een beetje overtrokken is die meningen maar gelukkig mag je hier hier absoluut je mening ventileren!!!
napoleon schreef:
Al deze informatie heb ik van onze eigen FEI-dierenarts, die overigens altijd erg streng de regels naleeft, neem aan dat deze geen banketstaafkoek loopt te verkondigen......................
Ik weet dat DNA getest word door o.a. haar (weet er zelf alles van.....) maar dat is niet de enige methode...............
Citaat:kost het je elke wedstrijd (!) zo'n 300 euro........Elke wedstrijd die je namelijk wil meedoen, ben je verplicht een DNA-test te ondergaan.
Citaat:Trouwens als ik voor mijn eigen paard spreek denk ik dat hij het niet leuk zou vinden als er elke week net voor de wedstrijd een naald in zijn donder word gestoken om DNA te testen, lekker stressvol voor zo'n dier!
Sjuimpje"]
[quote="mango schreef:het lijkt me nl dat brandmerken echt pijn doet want een paard voelt al een minescuul vliegje op zn kont maar zo heeft iedereen zn voorkeuren!
trouwens ik zie het bij een paar paarden van ons die brandmerken hebben en echt netjes vind ik het niet je blijft er wat van zien vind ik lelijk maarja dat ben ik!!
petraaken schreef:Zannekin, Bij mijn weten is chippen in België ook verplicht of je moet geen wedstrijden rijden natuurlijk. Heb nog een gezelschapspony bij mijn paarden lopen die is ook nog niet gechipt. Roxette is 4 jaar geleden gechipt op de keuring in Vrouwenpolder en ondervind geen hinder evenals mijn andere merrie en nu ook haar veulen. Allemaal gechipt.
Desiree schreef:Ja, en als je paard gestolen wordt en hij is gechipt heb je wel garantie dat hij wordt teruggevonden!
Oho, wat naief om dat te denken. Dat chipje gaat heus niet in een paard keihard rondroepen "IK BEN GESTOLEN" zodat iedereen het hoort hoor! Je hebt nog altijd de hulp nodig van mensen die het dier signaleren want als niemand (zoals de politie) er naar omkijkt, dan vindt niemand hem ook.
Desiree schreef:Ja, en als je paard gestolen wordt en hij is gechipt heb je wel garantie dat hij wordt teruggevonden!
Oho, wat naief om dat te denken. Dat chipje gaat heus niet in een paard keihard rondroepen "IK BEN GESTOLEN" zodat iedereen het hoort hoor! Je hebt nog altijd de hulp nodig van mensen die het dier signaleren want als niemand (zoals de politie) er naar omkijkt, dan vindt niemand hem ook.
Arrabelle schreef:Mensen hebben allemaal hun eigen mening en principes, maar ik ben toch maar blij dat mijn paardje gechipt is, stel je voor dat je op elke wedstrijd z'n DNA moet laten testen, dan mag je wel een extra baan nemen om het te kunnen betalen. En nogmaals met DNA wordt heel veel geknoeid!!!dus het geeft ook geen garantie. Dit vind ik in ieder geval.
Arrabelle schreef:Een DNA onderzoek is nou niet bepaalt goedkoop, (uit eigen ervaring)
Ik rij met mijn paard nu 6 jaar wedstrijden, ze is nu ongeveer 4 jaar gechipt en ik ben al een stuk of 20 keer gecontroleerd. En tegenwoordig staat het transpondernummer vermeldt op je startkaart.