Mag je paard een hoefsmid schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Re: Mag je paard een hoefsmid schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:22

Nouja, whatever............... Ik blijf erbij, er is er maar 1 die mijn dieren straft en dat ben ik zelf.En dat is het laatste wat ik er over zeg.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:22

gootje12 schreef:
Er zijn er twee , die dat hebben gevraagd.Dan probeer ik op een andere manier dan slaan toch door te dringen tot dat paard. En trouwens ik hoef bijna nooit hard op te treden. Beetje ervaring doet wonderen

ik heb ook zat ervaring in de paarden,
en ik los ook een heleboel op door te herhalen en vriendelijk te blijven,
maar 1 ding word mijn paard hard voor mij dan ik ook voor haar!
bijt ze mij bijt ik terug schopt ze me schop ik haar terug .
en als ze wat anders flikt krijgt ze toch echt wel een lel voor der kop en dat weet ze dondersgoed.
ze leeft bij mij als een god in frankrijk dus zielig zijn de meeste paarden hier niet.
ze worden zo omdat ze veels te veel vertroetelt worden en nooit een keer op hun plek gezet worden.
kijk naar het gedrag onderling en neem dat over!
kom je een heel eind mee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:25

Advokaatje van de duivel spelen even: ik zeg het ligt aan de situatie! (eens kijken wat jullie daar dan van vinden)
Nee een paard mag in beginsel niet trappen, naar geen enkel mens hoe klein of groot ook. En ook naar dieren in beginsel niet. (Paarden onderling is wat anders, bedoel nu bijv honden die langs lopen of poezen)

Daarbij ga ik er dan vanuit dat deze mensen het paard met respect behandelen en dat de smid dus netjes zijn/haar werk doet.

MAAR... als een smid onredelijk gaat lopen doen, terwijl paard braaf is en bijv een been gaat lopen verdraaien en hem pijn doet, of bij hoefijzers een nagel fout slaat dus hem pijn doet.... wat dan?

Mag hij dan trappen, (reflex!) wegtrekken etc?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:27

Er is een verschil tussen uithalen van schrik/pijn, en gericht slaan.
Gericht slaan is uit den boze, in elke situatie

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:28

Ja hoor van mij mag een van mijn paarden de smid trappen, ik hoop dan wel dat de smid het paard even op zijn nummer zet en een gerichte mep of trap terug geeft!
Maar die van mij zijn opgevoed, dus doen ze dat soort dingen niet! :D :D :D :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:30

Mijn paarden mogen de smid niet schoppen.

Er is een smid die niet meer bij mij op het erf mag komen deze had wel hele losse handjes terwijl daar geen reden voor was.
Ik kon daar verder weinig van zeggen het was niet mijn paard. Deze smid weet wel dat ik het met zijn manier van handelen niet eens was.
Ik heb de eigenaar van het paard ook gezegt dat ik de beste man niet meer op het erf wil hebben.

De laatste keer bij het bekappen/beslaan heb ik de smid dat hij het paard mocht schoppen/slaan.
De merrie maakte er een zooitje van, liet zich omvallen en had last van losse achterbenen.
Ik heb nog nooit een smid gezien met zoveel geduld die steeds het paard een korte pauze gaf en dan weer in alle rust opnieuw aan te vangen.

Mijn oude smid in Nederland weigerde zulke paarden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:10

Zilfstar schreef:
Advokaatje van de duivel spelen even: ik zeg het ligt aan de situatie! (eens kijken wat jullie daar dan van vinden)
Nee een paard mag in beginsel niet trappen, naar geen enkel mens hoe klein of groot ook. En ook naar dieren in beginsel niet. (Paarden onderling is wat anders, bedoel nu bijv honden die langs lopen of poezen)

Daarbij ga ik er dan vanuit dat deze mensen het paard met respect behandelen en dat de smid dus netjes zijn/haar werk doet.

MAAR... als een smid onredelijk gaat lopen doen, terwijl paard braaf is en bijv een been gaat lopen verdraaien en hem pijn doet, of bij hoefijzers een nagel fout slaat dus hem pijn doet.... wat dan?

Mag hij dan trappen, (reflex!) wegtrekken etc?

Wegtrekken wel. Gericht trappen niet.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:38

Anoeska schreef:
Volgens het andere topic is het inderdaad geen probleem als je paard de hoefsmid schop, als het maar uit angst is. Want uit angst is nooit erg :?

dat heb je dan verkeerd begrepen,want dat heb ik nooit gezegd.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:42

ik ben het met sporter eens,
Wegtrekken wel. Gericht trappen niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:43

die van mij krijgt altijd een worteltje als ze raak trapt. hoezo? :Z

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:53

Dr is 1 smid die heel hard geschopt mag worden door mijn paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:13

Amy77 schreef:
Dr is 1 smid die heel hard geschopt mag worden door mijn paarden...

Zo ken ik ook wel een paar mensen waarbij paard een wortel zou krijgen mocht ie die trappen :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:40

Ik denk dat deze discussie feitelijk al gevoerd wordt in het anderen topic; [PP] mag een hoefsmid je paard schoppen?
In mijn ogen is het dus nogal dubbel om dit topic te openen. De discussie of het paard dan wel de smid mag trappen kan en wordt prima in het andere topic gevoerd worden. Hier een slotje.