mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:14

Ik vind een paard in zijn buik schoppen per definitie not done!

Mijn hoefsmid mag mijn paard best corrigeren waar nodig op een correcte manier maar zodra dat mijn paard een schop in zijn buik zou krijgen schop ik hem het erf af.

Mijn smid heeft gelukkig engelen geduld en bereikt daar ook veel meer mee. Mijn paard kon toen ik hem kreeg niet zijn achterbenen normaal geven ivm een krampbeen als hij nerveus is wordt het erger, de smid heeft de eerste paar keer vrij gewerkt met hem in de paddock om hem vertrouwen te geven en nu geeft hij zijn voeten zelfs één voor één zonder te krampen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:19

Ik had een smid die helemaal verkeerd met mijn paard om ging, dacht van alles te weten.Als mijn paard iets deed zei hij, kijk hij vertrouwd me,maar dat was niet zo hij was dominant naar de smit toe.Tot de smid werd gebeten,was zijn eigen schuld hoor,maar toen hij sloeg met een hamer tegen zijn buik.Dat vond ik echt niet leuk,nu heb ik een hele goede smid die de laatste keer zei hij was super braaf echt waar.Ik hoop niet dat die smid dit leest, want ik had mijn paard licht gesedeerd(haha).

Johanna59

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:33

Een paard weet heel goed wat hij doet. Als hij trapt, dan doet hij dit met opzet tijdens het beslaan of bekappen. Een paard slaat niet uit angst, dan rent hij weg. En als hij vast staat, dan probeert hij uit alle macht lost te komen. Bijten en trappen, is om je te waarschuwen. Hij trapt nooit per ongeluk mis.
Dus als een paard tijdens het werk van de hoefsmid een klier is en een gevaar, dan is het gerechtvaardigd dat hij op zijn sodemieter krijgt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:42

Ik vind het heel erg er vanaf hangen met wat voor een paard de smid bezig is, en hoevaak dit paard al bij de smid is geweest.

Mijn 10 jarige merrie die erg van uitdagen houdt, heeft af en toe echt een tik nodig mocht ze gericht schoppen of bijten.
Maar mijn 5 jarige heeft pas 2 keer ijzers gehad. Dus ik vind het logisch dat het eng kan zijn en dat ze wel eens een schop kan geven (nog niet gebeurd). Dat de smid haar dan een klap terug geeft wil ik echt absoluut niet hebben.
Dit omdat er totaal geen kwaad in dit paard zit, en ik er eigenlijk van overtuigt ben dat ze zal schoppen uit angst. Maar tot nu toe staat ze netjes stil.

Aan het begin was ik er altijd zelf bij, dus gaf ik ze zelf wel een tik als ze iets deden.
Nu zijn ze gewoon zo opgevoed dat de smid alles alleen kan en ze netjes stil staan. Dus denk niet dat het nog nodig is om ze een schop te geven. :)

De smid is toch een hele belevenis voor de meeste paarden.. Stel je paard dan liever gerust dan het met geweld op te lossen! Uiteindelijk zal dat bij veel paarden alleen maar negatief aflopen.
Geef zo'n paard ook de kans om met zoiets vertrouwd te raken!

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:57

marinka staat trouwens niet vast bij de smid.eerst altijd wel,maar toen het zo mis ging bij die andere,heeft ze zichzelf bezeerd,waardoor ze een peesblessure heeft.vanaf die tijd wordt ze buiten gedaan,en houd ik haar vast.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:07

karin1976 schreef:
deze week kwam de hoefsmid,omdat mijn paard kreupel was,en omdat ze bekapt moest worden.
telkens als hij haar achterhoeven knipte,haalde ze uit,omdat ze schrikt van dat knipgeluid.
als ze uithaalde,schopte hij haar onder haar buik.
later kreeg ze een praam op,en besloot hij om alleen te kappen,en niet meer te knippen.
later vroeg hij aan me of ik kwaad was,omdat hij haar schopte.
ergens begrijp ik het wel,want ze trapte echt om hem te raken,maar ik ben er niet blij mee,omdat ze al zoveel mee heeft gemaakt,waaronder mishandeling.
ook vraag ik me af of het nut heeft,want waarschijnlijk wordt ze zo alleen maar banger.
wat vinden jullie?had hij gelijk,of had hij het niet mogen doen?

Nee.
Mijn pony is een keer flink getrapt door een hoefsmid omdat ze wat narrig was, maar niet aan het trappen.
Die man kon gelijk zijn spullen pakken en vertrekken.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:14

Een wat narrig paard is wel op een andere manier bij de les te krijgen, dan door te trappen. Maar als het paard trapt, om wat voor reden dan ook is het echt niet verkeerd om ze een schop terug te geven. Dat komt veel duidelijk over dan" foei je bent stout."

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 17:16

zelfs met de praam op bleef ze trappen.pas toen hij stopte met knippen,en alleen nog kapte,werd ze rustig.
als ik een sigaret opsteek,en de aansteker aanklik(electronische)reageert ze ook paniekerig,dat is ongeveer hetzelfde geluid.geen idee wat ze allemaal heeft meegemaakt.het zijn ook alleen de achterhoeven waarbij ze reageert,de voorhoeven zijn geen probleem.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:31

Oefenen.

Mede ook voor de veiligheid van je hoefsmid.
En die van jou.
En die van je paard. :)

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:01

Deze week moets mijn zus der paard naar de hoefsmid maar ik hield haar vast want zij kon niet. Tja dat paard zag de andere niet en ze liep gewoon zowat de hoefsmid omver dus een shetje erbij gepakt ff voor der neus gezet maar ze bleef draaien niet stilstaan en ze liep ook gewoon echt door je heen. Na een tijdje was hij het beu en zij geef is even hij heeft wat rukken gegeven en boos gedaan. Tuurlijk hij geeft soms wel een klap op de kont in het begin. Maar daarna was ze wel braaf en stond ze stil dus dat is alleen maar beter want ze moet dat gewoon van het begin afleren dat ze niet over mensen heen kan lopen.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:12

sporter schreef:
Onzin die werkt zolang je hem er om bind.

Nope, endorfines (het stofje wat een paard aanmaakt bij praamgebruik) werkt maar tijdelijk

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:22

Karin, heb je al eens een vrouwelijke smid geprobeerd? Kan best zijn dat dit zeer verhelderend werkt en het stukken makkelijker verloopt?

Mijn vriend is ook smid en kan flink zn stem verheffen, zitten een groot aantal onopgevoede paarden tussen, waar hij wel eens gestoord van wordt, maar schopt ze nooit en te nimmer in hun buik!
Het beroep is op sommige momenten erg gevaarlijk en de littekend staan nog in zn bovenbeen van een paard wat zn broek tot flardens aan toe kapot heeft gebeten en in zn rug. Of vorige week nog onder zn haargrens in zn nek, velletje beetgepakt. Die heeft wel een fikse dreun gekregen..weliswaar meer uit reactie, dan uit voorzorg, want dat doet ie niet, stem is genoeg.
Nu doet hij ook geen paarden meer die niet opgevoed zijn, kost teveel tijd die die kan opvullen met paarden die wel beschaafd zijn of angstig, want daar neemt hij dan wel weer de tijd voor en heeft dondersgoed het verschil door. Of doet onopgevoedde paarden enkelt als de eigenaar er zelf is om vast te houden. Vastzetten doet hij niet met dergelijke paarden, levensgevaarlijk.

Raad je dus aan eens een vrouwelijke smid te proberen :) of pb me anders eens je regio, wellicht dat mn vreind nog een fijne smid weet met geduld.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:32

Onder de buik schoppen vind ik echt not done. Nu zal de mijne echt nooit uithalen en al helemaal niet gericht, maar hij heeft wel een ander leuk trucje: langzaam z'n achterbenen naar voren schuifelen en dan gaan zitten zodat z'n voorbenen omhoog komen (geen steigeren), dan móét de hoefsmid z'n voorbeen wel loslaten :') ziet er heel stom uit... maar als hij zo vervelend doet dan mag de hoefsmid van mij ingrijpen, meestal een mep op de kont of borst is afdoende of een flinke stemverheffing. Gelukkig komt dit zelden voor.
Maar een schop zou ik niet accepteren, vooral niet op zo'n gevoelige plek als de buik.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:10

ik denk dat ik terug ga naar mijn 1ste smid.hij was geweldig,en legde altijd eerst zijn hand op haar rug,tot ze ontspande,al duurde het 10 minuten,en had hij weinig tijd.
ze trapte nooit,en bleef netjes staan.
omdat ik verhuisd ben,en marinka ook,werd hij te duur.
maar aangezien deze hoefsmid nu ook 25 euro gaat vragen voor kappen,kan ik net zo goed ferry weer bellen.hij heeft engelengeduld,en ik weet zeker dat hij haar niet schopt,en andersom ook niet.
ik heb wel geleerd dat een goede hoefsmid goud waard is.ik wil niet zeggen dat dit een slechte smid was,maar niet geschikt voor mijn paard.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:10

xNOUSS schreef:
sporter schreef:
Onzin die werkt zolang je hem er om bind.

Nope, endorfines (het stofje wat een paard aanmaakt bij praamgebruik) werkt maar tijdelijk

Ik sluit me bij sporter aan, een praam werkt zolang als je die gebruikt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:21

Ik had een hoefsmid die mijn pony met de hamer een paar keer op de rug sloeg. Die heb ik direct de deur gewezen. als het nodig is dat mijn pony een tik of schop krijgt dan is dat nodig maar ik ben nu gezegend met een geweldige hoefsmid die onwijs lief is voor de pony's en de pony's hebben ook met hem geen enkel probleem.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:30

de meningen zijn dus erg verdeeld.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:33

Ik vind niet dat hij een bang paard mag schoppen. je zegt in je openingspost dat ie bang was voor het knipgeluid. nu koppelt ie t knipgeluid aan het schoppen en loop je het risico dat ie alleen maar banger wordt.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:37

Nee, de smid blijft van MIJN paard af. Als mijn paard hem gericht trapt dan bepaal IK wel wat er gebeurt. maar iemand anders blijft in ieder geval van mijn paard af. :)

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:37

ilse86 schreef:
Ik vind niet dat hij een bang paard mag schoppen. je zegt in je openingspost dat ie bang was voor het knipgeluid. nu koppelt ie t knipgeluid aan het schoppen en loop je het risico dat ie alleen maar banger wordt.

dat denk ik dus ook.ik heb altijd geleerd dat je een bang dier niet mag straffen,omdat dat averechts werkt.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:38

een paard schoppen vind ik niet normaal, maar als je dan weer het verhaal leest dan gaat de veiligheid natuurlijk wel weer voorop.
Maar als je paard dan schopt naar de hoefsmit vind ik dat jij dan je paard moet aanpakken en niet de hoefsmit!
het is en blijft natuurlijk wel jouw beessie ;)

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:40

vinurr schreef:
Nee, de smid blijft van MIJN paard af. Als mijn paard hem gericht trapt dan bepaal IK wel wat er gebeurt. maar iemand anders blijft in ieder geval van mijn paard af. :)

het ging zo snel dat ik met m'n bek vol tanden stond,eigenlijk.later vroeg hij of ik boos was dat hij haar schopte,maar dat hij zich niet laat trappen door een paard.
dat kan ik dan ook wel begrijpen.ik stond aan haar andere kant,dus zag niet dat ze trapte,waardoor ik haar ook niet kon straffen.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:42

silviasilvia schreef:
een paard schoppen vind ik niet normaal, maar als je dan weer het verhaal leest dan gaat de veiligheid natuurlijk wel weer voorop.
Maar als je paard dan schopt naar de hoefsmit vind ik dat jij dan je paard moet aanpakken en niet de hoefsmit!
het is en blijft natuurlijk wel jouw beessie ;)

die kans kreeg ik niet eens,want toen had ze al een trap te pakken.ik vind ook wel dat hij had kunnen zeggen:luister,ze trapte naar me,als jij er niets aan doet,dan doe ik het.
op dat moment krijg ik de kans om haar zelf te straffen,maar die keus kreeg ik dus niet.
ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ze niet echt heftig reageerde op de trap,dus waarschijnlijk was het niet hard

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:38

Schoppen? In de buik? No way dat iemand dat bij mijn paard hoeft te doen. Nooit niet.
Paard mag ook niet uithalen, dat klopt, maar een angstig dier straffen werkt averechts. In de buik schoppen vind ik per definitie not done.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:41

jahoor, mijn hoefsmid is genoeg paardenman om situaties goed in te schatten en daar adequaat op te reageren.