Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:55

Myca schreef:
Misschien tussendoor nog even goed voor het ego...
Er zijn ook beslist verslechteringen ten opzichte van vroeger.

Toen was paardrijden nog meer een team-gebeuren. Vrijwel niemand had een trailer, we gingen allemaal voor dag en dauw met de veewagen naar een wedstrijd. We lazen elkaar voor, we hielpen elkaar en aan het eind reden we allemaal de parade. Parade rijden kunnen ze tegenwoordig niet meer. Iedereen komt met zijn eigen trailer op zijn eigen tijd zijn eigen 'ding doen'. Want dat heet tegenwoordig ook anders. En vroeger leerden we ook meteen goed op de bordjes/letters rijden, dat is in de loop der tijd ook flink vervaagd.

En dat vind ik wel zo jammer he! waar is dat clubgevoel van vroeger gebleven??
Het is nu ieder voor zichzelf en het draait vooral om het presteren, en veel minder om de lol.
Heb je geen trailer, dan wordt het verdomt moeilijk en prijzig om nog wedstrijden te kunnen rijden(voor mij dus de reden om destijds te stoppen met de wedstrijden.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:06

Geweldig !!! Ik heb je verhaal zelf hardop voorgelezen, je hebt het mooi verteld.

Erg herkenbaar allemaal. Ik kreeg 20 jaar geleden een pony (heb dr nog steeds overgens) van mijn opa.
Die kocht een zadel, een hoofdstel met enkel gebroken bit. Jaren op gereden, tot ze op de mange zeiden dat het zadel wat klapperde..dus een soort van (kweet de naam niet meer) schijne kussen eronder en het probleem was opgelost.
Keuze in dekjes was toen erg makkelijk, je had donkergroen, bordeau rood of zwart. Lekker makkelijk, meer was er destijds niet.
In de jaren dat ik haar heb, wel een paar keer een nieuw hoofdstel gekocht. Op een gegeven moment had ze een bloed lip, dus een ander bit, dubbel gebroken, vond het toen al raar dat ie goudkleurig was...(praat ik over 11/12 jaar terug)
Nou zo heb ik mooi door gehobbelt totdat ik besloot dat ik er nog 1 bij wilde, mijn nichtje reed destijds al op mijn pony omdat ik tijd te kort kwam, harstikke leuk. Maar ik wilde er graag 1 bij, die iets groter was. Ging bij vriendinnen op stal staan...en toen ging er een wereld voor me open, samen naar ruitersportwinkels....damm wat een kleuren..damm wat een keuze..en mensen gingen anders met hun paarden om viel mij toen al op. Heel anders dan ik gewend was, ik had het er wel eens met mijn opa over, en die vond het allemaal maar penny gedrag...die vond het allemaal maar niks. :D

Wat ik wel leuk vind tegenwoordig, vergeleken met vroeger is dat de mensen die paarden hebben ook zijn veranderd.
Vroeger was het toch een elite sport, de kinderen waren aan het lessen en de ouders buiten aan het opscheppen over wie de duurste en grootste auto of trailer hadden. Kwam je te voet op de manege vond men dat raar. Ik had ook niks met dat soort lui, en nog steeds niet. Tegenwoordig is het gros gewoon volk, leuke mensen, en daar voel ik me toch prettiger bij.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:24

Waves schreef:
Hehe, grappig stuk en heel herkenbaar!
Ik ben ook na jaren afwezigheid weer terug gekomen in de paardenwereld en (mede door Bokt) ben ik een hoop onbekends tegen gekomen.

Vlas? Ik kende alleen stro en als je een stro-eter had dan was er zaagsel.

Kuil? Wij voerden vroeger alleen hooi. Kuil was voor de koeien.

Fysiotherapeut, osteopaat, readers, natuurgeneeskunde, groene leem, witte leem, mesistral? Bestond allemaal niet. Je had de veearts en als er eens een wondje, rotstraal etc was dan spuitte je er wat blauwsel op en dat was het. Je riep dan ook niet voor iedere scheet de veearts zoals nu, het meeste wist je zelf wel.

Hahahaha..klopt zo !! Zo ging het vroeger idd.
Ik zit gewoon te genieten van dit topic :D en de reacties die daaruit komen..zo herkenbaar allemaal.

CarinaR

Re: Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:51

gos nath, wat een 'heavy'topic...
ga het is op mn gemakje doorlezen..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:07

Ik vind mezelf al redelijk basic, ben niet van de methoden en een paard moet gewoon paard kunnen zijn. MAAAR... mijn moeder had 35 jaar geleden een paard en zij lacht me regelmatig uit. Als ze m'n stalkast ziet ligt ze in een deuk. Ik heb inderdaad wel wat verschillende kleuren dekjes. Moeders had vroeger een bruin Duits zadel, waar waarschijnlijk nooit een zadelmaker is bijgeweest om het helemaal anatomisch aan het veranderende paardenlichaam aan te meten, paard is er zonder noemenswaardige problemen 35 mee geworden. En ze had daaronder 1 vilten onderlegger, die soms mee naar huis ging om te wassen.

Ik nam m'n moeder van de week mee naar een grote ruitersportzaak in Heemskerk. Mamma was er even stil van. We gingen een tussendeken kopen. Moeders:"Tussendeken, wat is dat?" Ik: "Da's de deken tussen de 0-grams regendeken en de echte 350 grams winterdeken" Moeders: " :? ". Daarna vertelde ze dat ze haar enige deken (voor de echte winters die er vroeger nog waren) zelf had genaaid. Stukje balkonluifel-zeil, paar banden eraan. Klaar!

Daarna nog een rondje door de winkel. Moeder plaste bijna in d'r broek van het lachen bij het zien van zilveren en gouden paardrijlaarzen.

Ach, ik doe maar gewoon wat ik leuk/goed vind bij mijn paard. En stoor me niet teveel aan wat anderen vinden dat er allemaal hoort.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:17

Ik vind het ook lastig hoor, er is zoooveel op de paardenmarkt. En iedereen heeft wel een mening over wat goed en wat slecht is. En als ik vind dat ik het zus of zo vind, dan heb ik natuurlijk niks te zeggen, want ik heb dan zogenaamd geen ervaring in die dingen. :D Ach, ik heb nou lekker mijn eigen hobbelpaard, en kijk echt wel naar dingen die wel of niet goed zijn, maar uiteindelijk is zij degene die het aan en op moet en ben ik degene die ermee moet rijden. Over dat dominantiegedoe trek ik me helemaal niks aan. Dat is allemaal net als bij de honden zo overdreven.

Het ene moment is langlaag wel goed, en het andere moment weer niet. Dan is het weer oh zo fout om je paard met bijzet te longeren, en vervolgens zie je die persoon het zelf ook doen. Het blijft giswerk, want je kan nooit in een paardenhoofd kijken en weten hoe het bij hun aanvoelt, toch?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:24

CarinaR schreef:
gos nath, wat een 'heavy'topic...
ga het is op mn gemakje doorlezen..

hehehe...het valt allemaal wel mee hoor ;), maar het is wel leuk om te ontdekken dat ik niet de enige ben die het soms even niet meer begrijpt waarom er zoveel terminologie van allerlei "paarden-geleerden" aan te pas moet komen om maar weer eens opnieuw te ontdekken wat iedereen eigenlijk best al lang weet ;)

Anoeska schreef:
En ze had daaronder 1 vilten onderlegger, die soms mee naar huis ging om te wassen.

Die onderleggers waren wel ontzettend goed, waar zijn die eigenlijk gebleven???

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:53

die hadden geen mooie kleurtjes dus niemand wou die nog hebben :roll:
voor western zadels kan je die naar verluidt nog vinden, maar vaak minder dik dan die dingen van vroeger.

NessaX

Re: Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:24

Leuk geschreven! :D
Ja tegenwoordig heb je echt veel blabla voor je paard :P
Als het je eigen paard is doe je lekker waar je zin in hebt.
Het getuig wat je koopt , kost bijna meer dan je paard ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:28

in mijn geval kostte het geschikte zadel écht meer dan mijn paard _O-

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:16

Als je paard het nu goed doet, dan is er niks aan de hand :)
Is hij tegen de hand of loopt hij niet lekker, dan zou er wel iets zijn hea :P