Hekel aan rijden, raar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:14

Tsja Lindsey, en ik vind het dan weer 'raar' dat mensen een dier houden als ze het niet kunnen bieden wat het nodig heeft. Rijden/longeren zou wat mij betreft uberhaupt niet noodzakelijk moeten zijn. Ik vind dat er iets verkeerd gaat als je moet rijden omdat een paard anders te weinig beweging krijgt omdat het de hele dag opgesloten staat. :n

Een hond is trouwens een heel ander dier dan een paard. Ik vind beide geweldig, maar het fijngevoelige van paarden zou ik niet kunnen missen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:14

Grappig, ik mis het rijden niet als het kan (zadel dat past en pony ok) zoals nu, maar als het niet kan kan ik niet wachten tot ik er weer op kan.
Wat ik nu mis is het niet met pony kunnen fietsen (lijf geeft problemen en kan daar geen fiets laten staan)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:17

Shanna schreef:
Ik kijk er echt tegenop dat mijn 2 jarige over 1/2 jaar ook maar eens aan het werk moet.. Al is het maar omdat het verkooptechnisch beter is als het paard beleerd is. Die jaren gaan mij veel te snel, ze is nu al bijna net zo groot als haar moeder en toont ook al volwassen! Net als dat ik dus opzie tegen het doorrijden van mijn haf. Hij is vorrig jaar al beleerd.

Mijn paard is 3 en ik zie er ook tegenop..Vraag me soms af of ik wel de juiste keus heb gemaakt om zo'n jonkie te kopen. Hij is heel lief en zet nauwelijks een stap verkeerd maar het inrijden lijkt me zo'n gedoe en daar heb ik ook helemaal geen zin in.. :\ En dan moet je het natuurlijk ook nog bij gaan houden...Ik kan er dan niet 1x per 2 maanden op gaan zitten want dan leert hij het nooit. :n Het verzorgen ed vind ik wel leuk om te doen hoor.
Hiervoor heb ik een pony van 36 gehad, de laatste paar jaar heb ik alleen maar getut en geknuffeld, in zijn betere jaren daarvoor ging ik ong 1x per maand of nog minder op buitenrit, en dat vond ik prima...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:17

Haha herkenbaar. Ik heb een verzorgpony waar ik niet op rijd. Ik krijg ook áltijd de vraag: 'Waarom rij je er niet mee?' & 'Vind je het niet jammer dat je er niet mee rijdt?' Simpel antwoord: Ik mag er wel wat rondjes mee rijden maar ik heb haar nooit gezien als rijpony zegmaar :) Vind het ook gewoon echt niet nodig. En ja, ik hou wel van rijden, maar bij haar zie ik het gewoon anders :P

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:34

Ieder zijn ding :D Zolang je paard een goed leven heeft en jezelf ervan geniet prima toch!

Ik zelf hou wel van rijden, maar ben wel iemand die rijdt met plezier. Geen verplichting 6 dagen in de week trainen. Gewoon ook heerlijke buitenritten maken, genieten van het 1 zijn. En daarbij train ik wel voor de wedstrijden maar 6 dagen trainen, nee niet mijn ding. Zolang beidde partijen er lol in hebben dan is het goed :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:00

lindsey schreef:
Ik vind het eigenlijk wel raar.

Je paard op een pensionstalling zetten is redelijk duur en om nou zoveel geld te betalen om alleen maar naar een paard te kijken en een beetje met hem te tutten zou niet mijn ding zijn. Dan kan ik mijn geld wel beter besteden. Neem een hond is veel goedkoper en kan je ook borstelen/mee wandelen en trucjes leren.

Alleen; een hond is geen paard he :o Dan kun je tegen een hondenliefhebber die overdag werkt ook wel zeggen dat hij beter een kat kan nemen of een parkietje. Dat je van paarden houdt wilt toch niet automatisch zeggen dat je ook van honden houdt? Overigens heb ik beide; ik vind beide leuk. Maar om nou te zeggen dat ik geen paard wil omdat ik al een hond heb? Nee, die twee zijn gewoon niet vergelijkbaar voor mij.

Citaat:
Tutten met je paard belangrijker vinden dan rijden is niet erg als het paard veel in de wei staat.
Wel een uur tutten met je paard en maar een half uurtje of niet rijden terwijl het paard de rest van de dag bijna zijn box niet uitkomt is wel zielig. Een paard heeft beweging nodig. In de wei kan hij dat prima zelf regelen maar als hij veel binnen staat heeft hij echt de lichaamsbeweging die hij krijgt door rijden / longeren nodig.

Ja dat vind ik ook. Maar ik vind het sowieso sneu voor een paard om binnen te staan. Mijn paard staat op wei met schuilstal; nou die staat echt zowat nóóit binnen. Zelfs niet als het sneeuwt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:02

ik merk trouwens wel dat het uitmaakt of een paard mijn eigen paard is. Bij manege en verzorgpaarden had ik veel meer de neiging tot rijden. Met mijn eigen paard vind ik het met name belangrijk dat ze blij is; en dat wordt ze niet van rijden. Wellicht dat ik rijden weer helemaal super ga vinden als ik een paard heb die rijden zelf echt leuk vindt.

carlibonke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:11

Ik vind dat je zelf mag weten of je wel of niet van rijden houd.
En ik vind het ook een beetje raar dat sommige mensen je dan aankijken van; 'Wat doe jij nou?'
Want je komt je paard wel verzorgen, je laat je paard niet aan andere mensen over.
En het is soms net zo leuk om naast je paard een buiten 'rit' te maken, dan dat je er altijd op moet zitten.
sommige mensen rijden alleen maar, en die poetsen het paard nauwelijks.
En andere mensen poetsen en verzorgen het paard meer en rijden nauwlijks of niet.
Maar er zijn natuurlijk ook mensen die het allebei doen :D

Dus gewoon blijven doen waar je mee bezig bent :D :D

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:23

Rijden is bijzaak geen hoofdzaak.

Ik verzorg al 10 jaar 2 shetlanders, vroeger met ze gereden en nu ben ik te groot, maar geen denken aan dat ik een ander paard zoek waar ik wel mee kan rijden, dan maar niet rijden.
Ik doe er genoeg andere leuke dingen mee, ik heb ze dan wel voor de kar lopen af en toe, en een kleiner meisje rijd er wel eens op omdat 1 van de pony's rijden gewoon heel leuk vind, die fleurt dan helemaal op.

Verder ben ik 2 jaar geleden van manege gewisseld, ik kan nu zelf bepalen of ik wil rijden of niet, er zijn dus ook alleen grondwerk lessen bij mijn manege, zijn dan mensen die graag samen iets doen met paarden maar er niet op hoeven of willen zitten.

Ik ben wel iemand die het rijden heerlijk vind, dus ik kies wel vaak om te rijden maar als ik dat niet wil en het hele uur wil knuffelen mag dat dus ook.
In het begin dat ik daar kwam mochten we ook nog niet gelijk rijden, we moesten eerst grondwerk doen en naar het rijden toewerken (duurde ongeveer een half jaar) we werden er toen ook vaak op gewezen dat rijden maar een bijzaak is van het samen zijn mat paarden :)

Dus wat je doet is naar mijn idee helemaal niet gek, en al vinden anderen dat wel dan is dat hun probleem toch :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:59

Rijden krijg ik alleen zin in als vriendin met haar paard aan het rijden is :P

Ik doe ook alles behalve rijden, ze is dan ook nog niet ingereden, ze is 5 jaar.
Maak ook veel lange wandelingen en kom altijd weer mensen tegen die zeggen dat ik erop moet zitten oid.

Vraag altijd of zij het willen proberen, ze gaat compleet door het lint als er ineens iets op haar rug zit. :=
Daarom zie ik er ook een beetje tegenop om met haar te gaan rijden, vind het nogal spannend..

Maar ik mis het niet hoor, vermaak me prima zo. Veel mensen vinden dat raar, maar niemands mening erover interesseerd me eigenlijk iets....

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:20

suus_ schreef:
Ik doe ook alles behalve rijden, ze is dan ook nog niet ingereden, ze is 5 jaar.
Maak ook veel lange wandelingen en kom altijd weer mensen tegen die zeggen dat ik erop moet zitten oid.

Vreselijk die 'leuke' opmerkingen... Ik ga wel eens met het paard al langeteugelend naar buiten (je loopt er naast en paard loopt voorop tussen twee lange teugels... draven moet dan eigenlijk heel langzaam zodat ik gewoon kan blijven lopen en niet hoef te rennen)... en dan zeggen mensen 'Heeft ze vakantie?'. Ondertussen zie je het paard zichzelf uitsloven en op der mooist in een bijna verzamelde draf zich heel stoer voelen, ontzettend vakantie :+

Die opmerkingen kan ik dan wel weer naast me neerleggen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:58

Ik heb 2 geweldig leuke paarden, zou ze niet kunnen missen! Rijden hoeft van mij niet (anderhalf jaar niet meer gereden, daarvoor 1x per maand), een van de twee wordt 3x per week gereden door m'n bijrijdster.
Ik ben gek op mijn paarden, het zijn mijn dieren, maar dat rijden kan me gestolen worden. Het is echt mijn hobby om lekker de stallen schoon te maken, alle drolletjes te zeven uit het vlas (en daar dan ook lang mee bezig zijn). Kost me 500 euro per maand, maar kan het betalen, dus ach.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:01

Vooral lekker blijven tuinieren in die stal Quellian 8-) . Ik wist niet dat er zo veel bokkers waren die ook zo weinig om het rijden geven. Leuk om te lezen..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:12

Ik rijd ook bijna niet..
Heb er geen hekel aan maar sta ook niet te springen om te gaan zodat ik kan rijden..
Onvoorstelbaar hoeveel mensen een paard hebben alleen voor het rijden.. En laat het rijden nou net geen hoofdzaak maar een extraatje zijn..

Mijn paard is geen dressuurknol en ik ben geen dressuurmiep, ik verzorg, knuffel, poets, VD en wandel veel liever..
En als ik rijd ik het 20 minuutjes en dan regelmatig met alleen een neckrope..

050206051012

Re: Hekel aan rijden, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:15

Ik krijg al zweethanden als ik eraan denk dat ik erop moet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:17

Ik heb dat ook hoor, het is altijd zoveel moeite om het paard helemaal klaar te maken, want als ik er dan op zit, heb ik helemaal geen zin meer om te rijden! :D Ben vaak ook veel liever gewoon op een andere manier met ze bezig..

Maar wellicht komt dat ook doordat het paard dat ik rijd eigenlijk helemaal niet mijn type is, qua karakter.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:23

Ik heb dus een fjord en een shet. Uiteraard kan ik niet op de shet rijden, dus die wordt dan ook voor de wagen beleerd.
Ik ben speciaal voor de paarden richting de Veluwe verhuisd en hoe mooi het hier ook is, ik loop meestal de bekende stukjes. Ikzelf rijd bijna niet, maar een aantal vriendinnen van mij wel.
Ik kan dan zo genieten, ik op de fiets zij op Norvid en dan gaan we hele stukken doen. Straks als mn shet beleerd is ga ik op de kar.

Het liefst zou ik Norvid ook weer terug in het tuig willen hebben, alleen het geld groeit helaas niet op mn rug. Dus ik moet keuzes maken.
Nor vind het prima om te tutten, grondwerk te doen of gewoon te wandelen, fietsen doe ik bijna niet meer met hem.
Norvid kan bij mij weken/ maanden stilstaan, ik ga erop en er is niks aan de hand. Topknol <3

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:32

lindsey schreef:
Ik vind het eigenlijk wel raar.

Je paard op een pensionstalling zetten is redelijk duur en om nou zoveel geld te betalen om alleen maar naar een paard te kijken en een beetje met hem te tutten zou niet mijn ding zijn. Dan kan ik mijn geld wel beter besteden. Neem een hond is veel goedkoper en kan je ook borstelen/mee wandelen en trucjes leren.

Tutten met je paard belangrijker vinden dan rijden is niet erg als het paard veel in de wei staat.
Wel een uur tutten met je paard en maar een half uurtje of niet rijden terwijl het paard de rest van de dag bijna zijn box niet uitkomt is wel zielig. Een paard heeft beweging nodig. In de wei kan hij dat prima zelf regelen maar als hij veel binnen staat heeft hij echt de lichaamsbeweging die hij krijgt door rijden / longeren nodig.

Tja je hebt pensionstalling en je hebt pensionstalling. Ik betaal voor al mijn luxe dus echt geen hoofdprijs :n
Paardjes staan 24/7 buiten, verdeeld over paddock en weiland. Ze hebben eten en drinken. Ik kom om ze liefde en verzorging te geven of gewoon te kijken.

Ik had geestelijk vrij zwaar werk toen ik weer begon met paardrijden (na een tijdje nam ik mn fjord over) hij was echt mn uitlaatklep voor mn werk. Ik werkte in een hospice, mensen gaan daar binnen 3 maanden dood. Best zwaar als jezelf nog maar 21 bent ;)
Ik kon bij Norvid huilen, troost vinden en tja inmiddels is hij gewoon mn psycholoog geworden.
Mijn hond reageerde heel anders hierop, sowieso is het geen knuffel :+
Ik heb daar aan die stalling nog steeds een hele leuke vriendin overgehouden, wij waren met onze paardjes de wandelclub.
En ondanks dat ik nu 100 km verderop woon hebben we nog steeds contact en komen we bij elkaar om naar de paardjes te gaan.

Tuurlijk heb ik soms wel eens even zin om hier over de tankbanen te knallen, je haren los en even voluit gaan. Maar dat is gelukkig bij mn fjord geen probleem. Hoewel hij soms naar mijn mening te langzaam gaat _O-

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:34

Ik hou er ook niet zo van.
Het echte trainen en elke dag rijden doe ik sowieso niet. Geef mij maar een buitenritje en 2x in de week rijden.
Maar, dat is al veel vergeleken met sommige hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:59

Volgens mij heb ik het gevonden, een leuke jonge meid met zéér veel liefde voor paarden kwam toevallig op mijn pad .. Dus die hobbelt nu sinds vorige week op mijn pony rond. We vinden het beide helemaal geweldig (of pony dat ook vind ben ik nog niet zo uit, maar hij doet z'n rondjes en laat geen druppel zweet dus eigenlijk heeft hij niet te klagen :+ ), pony krijgt toch beweging en ik hoef me niet te forceren om erop te kruipen :Y)

Uiteraard heb je dan momenten dat je ziet dat er iets niet lukt (heb nogal een speciaal geval), dat je ziet dat ze de dingen wat je zegt wel probeert maar nog niet de exact juiste timing heeft, of te snel opgeeft of ... En dan kan je het op een bepaald moment niet meer aanzien en spring je er toch 5 minuten zelf op, waarna alles wonderwaar een stuk beter gaat :))

Ik geniet op deze manier veel meer van mijn pony dan wanneer ik er zelf altijd op zou "moeten" rijden ;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:41

Ik herken dit wel, gedeeltelijk dan... :j

Ik kan ook enorm genieten van gewoon bezig te zijn met mijn paard. Poetsen, tutten, wassen, manen vlechten, grondwerk, ... héérlijk!
Ik ben er dan ook van overtuigd dat je niet persé met een paard moet rijden om er een goede band mee te krijgen. Maar pas op: ik rijd ook héél graag! Alleen dat competitieve en dat fanatieke trainen is niet aan mij besteed. Soms dagdroom ik wel eens over hoe het zou zijn om Z-dressuur te starten en al die moeilijke oefeningen onder de knie te hebben, maar dan besef ik al gauw dat dat niets voor ons is.
Ik rijd basisdressuur om mijn paard recht te richten en voor de rest ben ik heel vaak in het veld te vinden. Gewoon lekker op het gemakje met paardlief rondstruinen, <3

isbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:12

Ook ik herken dit gedeeltelijk. Toen twee jaar geleden mijn paard niet meer bereden kon worden, maar wel hele lange wandelingen mocht maken, vond ik dit helemaal niet erg, fijn juist! Ik heb absoluut géen hekel aan rjden, maar een must is het ook niet. Mijn paard hebben we moeten laten inslapen afgelopen maand, maar met mijn verzorgpaardje rijd ik wel. Twee keer in de week een buitenritje vind ik heerlijk, elke dag trainen niet, gelukkig deelt pony ( en eigenaresse) mijn mening.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:15

Haha ik vind eigenlijk alles leuk, ik rijd graag maar kan ook uren knuffelen met een paard.
Toen ik nog jonger was had ik ook totaal geen intresse in het rijden, ik vind het niet zo gek!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:16

Meid, we kunnen ons de hand geven.
Al heb ik niet zo zeer een hekel aan rijden, maar het is niet iets wat moet.
Ik reed vroeger dagelijks en soms meerdere paarden en pony's op een dag.
Nu vind ik het nog wel eens leuk, maar door lichamelijke klachten hou ik dat zowiezo niet zo lang meer vol.
Ik wandel en poets ook wat af en help vrijwillig met poep opruimen, dat mensen zich echt afvragen wat vind je daar nu aan.
Ik word al happy als ik mijn paardjes in de wei vrolijk rond zie lopen, rollen en eten.
Laat ze maar raar kijken, mij doet het niks.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:47

Shanna schreef:
Ik heb een shetlander, maar ook die is volwassen en moet eigenlijk aan het werk..

Als ik een paard was, had je me mogen adopteren haha :D

Ik ben ook niet zon rijdster, maar het ligt ook aan het paard.
Ik zou graag eens (de magische ) Z willen bereiken.
Maar dan heb je ook een doel.

Het liefst lummel ik een beetje buiten, en bij mijn vorige baan
Ging ik altijd zwemmen/poedelen met de paarden.
Heerlijk :))