hoe vaak rijden op 3jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:19

Miscchien ga ik dan eerst maar even langs de weg met hem lopen, want wil wel een beetje afwisseling voor hem en hij moet wel een beetje verkeersmak worden. Mits het wel veilig is natuurlijk ;)

muc

Re: hoe vaak rijden op 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:21

Ik ben ook zo één die al met m´n drie jarige de bos in gaat, door het dorp met een heel mak ander paard. Worden ze mooi mak van. :-) Alleen zijn de muggen op het moment zo agressief hier dat je opgegeten wordt.... dus even wachten totdat het iets koeler is.

Bordeaux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:55

Het ligt ook aan het paard zelf, de ene is als 3 jarige heel anders dan de andere. Maar een paar keer in de week een klein half uurtje rijden kan prima vind ik ;)

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 00:07

Mijn paard heb ik nu net sinds dat hij 3 is (in Mei) zadelmak gemaakt.
Ik reed dan 3 keer per week een half uurtje met hem.
Nu na 2 maanden licht werk heeft hij 2 maanden vakantie op het land.
Hierna weer rustig beginnen met hetzelfde 3x per week een half uurtje.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 00:22

Vrouw waar mijn paard op stalling staat heeft ook een 3 jarige..

Daar rijd ze ook gewoon op hoor, zo'n 3 x per week.
En meestal is het in die 3 x ook nog een keertje op buitenrit..
Nu zullen sommige van jullie wel denken; op buitenrit met een 3 jarige? dat is veeeel te gevaarlijk!

Dit is absoluut niet het geval, beestje is harstikke braaf.. en vind niks eng..
Kijkt soms ff naar wat dingen maar loopt absoluut normaal door zonder gekke sprongen.

Verder staat ie zowieso halve dagen op 't land!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 06:39

ik reed ook met mijn drie jarige in het bos en zelfs in de polder. ligt echt aan het paard!

Ik heb altijd de regel, 3 jaar is 3x en 4 jaar is 4x

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:01

Niet mee eens! een paard die 3 is kun je al wel berijden hoor! en voor een haflinger al helemaal. In boeken en op internet staat dat het al wel mag en het is ook zo. Een 3 jarig paard is nog jong oke dat snap ik, maar dan kun je wel rijden! 15 tot 20 minuten, 3x in de week. En dan 1x in de week ga je iets met hem doen zodat hij je volledig vertrouwd, Join Up bijvoorbeeld!

melaniecr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:14

3 jarige 3 dagen per week (half uurtje)
4 jarige 4 dagen per week (uurtje)
5 jarige 5 dagen per week (uurtje, anderhalf uurtje)
maar iedereen doet het anders, dus.
op een shetlander kan je wel vaker rijden.
maar sommige ponys/paarden kun je beter met 4 pas gaan inrijden. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:31

BunnyIsLief schreef:
Niet mee eens! een paard die 3 is kun je al wel berijden hoor! en voor een haflinger al helemaal. In boeken en op internet staat dat het al wel mag en het is ook zo. Een 3 jarig paard is nog jong oke dat snap ik, maar dan kun je wel rijden! 15 tot 20 minuten, 3x in de week. En dan 1x in de week ga je iets met hem doen zodat hij je volledig vertrouwd, Join Up bijvoorbeeld!

Het ras doet er niet toe; 3 jaar is 3 jaar en is dus te jong.
Ik ben benieuwd welke boeken en internetsites jij hebt gelezen waarin staat dat het vanuit de anatomie en fysiologie bezien prima kan om op een 3-jarig paard te rijden.
En wat de join up betreft: NOOIT zomaar doen met een paard! Je bouwt er ook absoluut geen vertrouwen mee op.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:25

BunnyIsLief schreef:
En dan 1x in de week ga je iets met hem doen zodat hij je volledig vertrouwd, Join Up bijvoorbeeld!

Ik begrijp dat je nogal jong bent maar waarom zou je in godsnaam 1x per week een Join Up doen? :oo

Heb je enig idee wat dat geestelijk voor je paard betekent?

Als je iets leuks met je paard wilt doen wat vertrouwen en werkwilligheid kweekt ga dan aan clickertraining doen. Zo leer je hem allerlei leuke en nuttige die je later onder het zadel weer kunt gebruiken.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:26

Ik rijd mijn jonge fjord van 3 jaar zo'n 3-4 keer in de week, we zijn begonnen in de bak met de knoppen erop te zetten en dat was dan niet langer dan 15-20 minuten, nu deze erop zitten doen wij eigenlijk alleen maar staprondjes buiten af en toe een drafje en soms een klein galopje. Dus wij rijden voorlopig tot hij wat ouder is alleen maar buiten, ik vind het werk in de bak gewoon nog te zwaar voor hem. Het is maar net hoe je aan de slag gaat met een 3 jarige, en wat je van hem vraagt, het echte dressuurwerk vind ik dus ook not done bij een 3 jarige.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:28

Mijn paard is nu 2 maanden geleden 3 geworden, en ik heb er nu 5 x op gezeten. Verder nog helemaal niets. Ze kan het nog niet aan. Ik denk dat je pas antwoord kan geven op zo'n vraag als je je paard echt goed kent :j

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:57

Inderdaad, niet ieder paard is er klaar voor, ik heb het zelfs nog met mijn DA overlegd of ik al kon beginnen en die zei dat dat makkelijk kon, ik moet dan ook wel zeggen dat ik een bull van een fjord heb hoor ;)

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:01

Ik denk dat het echt aan het paard ligt, zelf het ik net een paard gekocht van 3 jaar ( in mei 3 geworden ) en daar rij ik ongeveer 5 keer per week mee. En ook gewoon buitenritten en bij de weg langs, zelfs en Qwart doet hem niks.
Hij is van de manege geweest en liep ook al mee met de lessen en ponnykampen.
Ik heb niet het idee dat hij hier hinder van heeft wel ben ik blij dat hij nu van mij is en dat niet iedereen erop zit.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:16

Dit meen je toch niet.......
En paard kan er kwa karakter nog zo klaar voor zijn.. Maar het (te) vroeg beginnen met het inrijden, kan zo'n slechte invloed hebben op de groei, belasting van de rug en pezen :(:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:33

Een paard is zich niet bewust van zijn eigen lichaam Yvonne1408. Die denk niet, "laat ik staken met rijden zodat ik over 10 jaar nog kan lopen". Dat paard is net 3 jaar, is nog een baby eigenlijk, je zou nu pas moeten kunnen beginnen met longeerwerk en zadelmak maken.
Ik vind het echt heel erg om te lezen dat hij ook al op een manege heeft gelopen en dat jij er nu net zo hard mee door gaat om hem te verpesten. Neem je verantwoordelijkheid en gooi hem op de wei en doe niets zwaars zoals rijden de komende tijd.
Het ligt ook niet aan een paard, het is gewoon een feit dat hij op zn 5/6e nog niet volledig uitgegroeit is en je hem zo makkelijk naar de afgrond rijdt. Ik vind het te makkelijk om het daar op af te schuiven en lekker verder te rijden met je paardje.

Ik vind wel dat je een 3jarige kunt rijden, maar met mate. Deed het zelf ook met mijn toenmalige verzorgpony. Licht werk, buitenritjes, 3 keer per week, variërend van een kwartier tot een uurtje..

Eigen paard 5 en vrijwel onbeleerd (wat rijden betreft). Zie ook aan der bouw dat ze nog groeit.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:13

Ik vind het ook veel hoor yvonne1408, niet verbaasd zijn als het paard ineens niet meer wil...
Jammer ook dat ze op die manege paarden al zo jong mee laten lopen. Toevallig ben ik een 3-jarige aan het inrijden voor een manege en die hoeft gelukkig pas in december af en toe een les te lopen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:23

Daarom ook het op de wei gooien en met rust laten.
Kan hij nog even zijn jeugdje hergenieten, rijden verwerken en zn lichaam wat rusten. Grote kans dat hij een stuk beter loopt als hij van de wei af komt en alles weer oppakt.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:26

ze zeggen meestal
3 jaar> 3 keer per week 30 minuutjes (niet te hard laten werken)
4 jaar> 4 keer per week 40 minuutjes,

ik ben er ook trouwens heel erg voor om hem 2 of 3 maandjes te beleren een beetje,
dus dat je er fatsoenlijk op kan blijven zitten en wat voltens kan maken enz.
niet te veel dus!

en dan gewoon nog een maand of 4 of langer weer op de wei zetten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:49

Het ligt aan het paard of je er op kan rijden met 3 jaar of niet.
Toen ik 9 was (jah lang geleden :o ) heb ik mijn fjord met 2 jaar ingereden.
3 keer per week een beetje stappen, draven en galoperen erop kan echt geen kwaad.
Maar je moet niet te zwaar/groot zijn als je dat doet.
Toen die 3,5 jaar was ben ik meer gaan rijden.
Reed wel heel veel langs de weg, gewoon rechte stukken, is wel beter dan in de bak (zeggen ze :P )

Mijn paard heb ik zelf met 2,5 jaar ingereden. Beetje stappen en draven in de bak, soms een hindernisje.

Heb nu een fjord van 2 jaar staan, daar hebben mijn nichtjes van 4, 5 en 6 al 1 keer op gezeten, en ga hem nu een beetje laten rijden door een iets ouder meisje.
Maar als ik wacht tot hij 5 is dan kan ik er niks meer mee, zijn ze veel te sterk. Zou er ook niet aan moeten denken dat ik mijn paard (net 6) nu nog aan het inrijden ben. Dan had ik er niks mee gekunt.

Mijn zus heeft nu een 4 jarige paard, en zit daar ook al een jaar op, maar kan nu 3 keer per week een half uurtje rijden omdat het paard niet meer kan, du het is echt afhankelijk van je paard/pony, en jezelf.

Vraag me ook af hoe die tot ruiters het doen een paard in de Z met 6 jaar als ze pas met 5 gaan inrijden :roll:

(niet voor TS) Hoeveel mensen die hier reageren (vooral met wachten tot hij 5 is) hebben hier zelf 1 of meerdere paarden ingereden!!!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:22

ik zit echt vol verbazing alle reacties te lezen.
ik ben van mening dat het totaal aan het paard zelf ligt, zowel lichamelijk als mentaal.

ikzelf heb een amerikaanse appaloosa van 2 jr hij zal aan het einde van de zomer in training gaan voor ongeveer 6 maanden.
daar zal hij eerst aan longe worden getraind en sterker gemaakt en ook al wennen aan bit en zadel. en daarna op het gemak echt onder het zadel worden gebracht.

daarna zal ik hem zelf 3 of 4 x per week rijden/longeren.
het lijkt mij trouwens erg moeilijk om te moeten gaan rijden met een stopwatch om te zorgen dat je niet te lang rijd!!
voor mij is het voor een jong paard hetzelfde als voor een oudere: werk je fijn mee, zijn we zo klaar. komen we problemen tegen gaan we daar eerst doorheen voor we stoppen.

tuurlijk is het niet zo dat ik zeg: 7 dagen in de week er vol tegen aan. maar ze zijn ook niet van suiker, en als je een keertje langer heb gereden dan doe je daarna wat langer rustig aan of even helemaal niks.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:34

JoviBan schreef:
@muc:

Zadelmak maken kan best eerder dan op 5 jaar. Mijn jonge merrie kreeg voor 't eerst een barebackpad op toen ze 2 was en een zadel toen ze 3 was. Gewoon een paar keer tussen de dagelijkse dingetjes door gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was, en zo ervaarde zij het ook.
Zadel op en weer af, de volgende keer een stukkie stappen met zadel, weer een volgende keer een stukkie draven met zadel. Aan de hand en zonder ruiter. Dat vind ik 'zadelmak'. En dat is meer een vertrouwenskwestie dan een trainingskwestie imo en je belast het jonge paard er niet mee, lichamelijk niet en geestelijk ook niet. Mits je het in alle rust en vertrouwen doet.
Inrijden (hangen, zitten, stappen, halthouden, weer voorwaarts gaan en de hulpen koppelen, eventueel leren aandraven, paar pasjes draf, weer naar stap en/of naar halt) kan wel wanneer ze 4 jaar zijn (hier ben ik nu zelf mee bezig met mijn 4-jarige merrie).
Het verdere inrijden (doordraven, wat meer oefeningen, eventueel galop) inderdaad pas wanneer ze 5 jaar is. Misschien zelfs de galop pas wanneer ze 6 jaar is.

En nee, we gaan nièt op concours. Ik heb geen paarden om competitie mee te bedrijven.

Over de mensen die er volgens jou "echt verstand van hebben" laat ik me maar niet over uit. Behalve dat die mensen echt niet het beste met paarden voor hebben, maar wel het beste voor zichzelf eruit willen halen.

galop is voor een paard makkelijker dan draf geef me daarom een reden om zo lang te wachten. waarschijnlijk de onkunde om een paard correct aan te late springen? daarnaast is het voor een jong paard goed om door te draven zodat hij op zijn eigen benen laat lopen. in plaats van hem in een sukkel drafje een paar pasje op de voorhand te laten lopen. dus probeer niet de profs af te zeiken. de meesten weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:30

@HTM. Ga aub niet doen alsof de mensen die de tips geven om langer te wachten niet weten waar ze over praten/doen alsof je hun achtergrond weet.
Hier btw 5 ingereden waarvan 1 nog maanden gereden, is niet erg veel maar je hebt een klein antwoord op je vraag. Ging prima.
Vind je opmerking dat als je hem op zijn 2/3e jaar inrijdt omdat ze te sterk zijn als ze zes zijn, helemaal nergens op slaan, sorry. Een normaal gezond paard zou net als op zijn 3e ook op zijn 6e moeten kunnen worden gereden, lukt dat n
http://m.bokt.nl/forums/posting.php?mod ... p=61126174
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 28-07-10 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:37

Waarom zo een haast?
Met een beetje geluk wordt je paard/pony 25. Dus wacht liever een jaartje, maar de kans op eventuele gebreken door te vroeg inrijden kleiner.

Dat sommige nu ervaring hebben met het inrijden en zeggen het gaat prima zegt niks over wat te vroeg inrijden doet met paarden/pony's op lange termijn. Iedereen zijn doel is toch zo lang mogelijk plezier te hebben van je paard/pony.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:43

Argh rotmobiel doet dingen die ik niet wil.

Laatste zin afmakend: lukt dat niet zou ik toch eens heel goed naar m'n eigen vaardigheden kijken. het gaat niet om kracht, dan verlies je altijd.