Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alleen zijn de muggen op het moment zo agressief hier dat je opgegeten wordt.... dus even wachten totdat het iets koeler is. BunnyIsLief schreef:Niet mee eens! een paard die 3 is kun je al wel berijden hoor! en voor een haflinger al helemaal. In boeken en op internet staat dat het al wel mag en het is ook zo. Een 3 jarig paard is nog jong oke dat snap ik, maar dan kun je wel rijden! 15 tot 20 minuten, 3x in de week. En dan 1x in de week ga je iets met hem doen zodat hij je volledig vertrouwd, Join Up bijvoorbeeld!
BunnyIsLief schreef:En dan 1x in de week ga je iets met hem doen zodat hij je volledig vertrouwd, Join Up bijvoorbeeld!

) heb ik mijn fjord met 2 jaar ingereden.
)
JoviBan schreef:@muc:
Zadelmak maken kan best eerder dan op 5 jaar. Mijn jonge merrie kreeg voor 't eerst een barebackpad op toen ze 2 was en een zadel toen ze 3 was. Gewoon een paar keer tussen de dagelijkse dingetjes door gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was, en zo ervaarde zij het ook.
Zadel op en weer af, de volgende keer een stukkie stappen met zadel, weer een volgende keer een stukkie draven met zadel. Aan de hand en zonder ruiter. Dat vind ik 'zadelmak'. En dat is meer een vertrouwenskwestie dan een trainingskwestie imo en je belast het jonge paard er niet mee, lichamelijk niet en geestelijk ook niet. Mits je het in alle rust en vertrouwen doet.
Inrijden (hangen, zitten, stappen, halthouden, weer voorwaarts gaan en de hulpen koppelen, eventueel leren aandraven, paar pasjes draf, weer naar stap en/of naar halt) kan wel wanneer ze 4 jaar zijn (hier ben ik nu zelf mee bezig met mijn 4-jarige merrie).
Het verdere inrijden (doordraven, wat meer oefeningen, eventueel galop) inderdaad pas wanneer ze 5 jaar is. Misschien zelfs de galop pas wanneer ze 6 jaar is.
En nee, we gaan nièt op concours. Ik heb geen paarden om competitie mee te bedrijven.
Over de mensen die er volgens jou "echt verstand van hebben" laat ik me maar niet over uit. Behalve dat die mensen echt niet het beste met paarden voor hebben, maar wel het beste voor zichzelf eruit willen halen.