tot welke leeftijd rijden jullie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:19

Tot mijn paardje het niet meer toe laat..!
Zo lang ik merk dat hij ervan blijft genieten.. maar uiteraard wel op tijd beginnen met minderen zodat hij er langer van kan genieten ;)
het moet geen last voor m worden ;)

c_alsemgeest

Re: tot welke leeftijd rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:21

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:44

elanor schreef:
LadyGrace, paarden snappen niet dat ze "lekker pensioen" of "hun welverdiende rust" hebben; dat is een mensen-concept. Als ze nog graag werken, waarom dan niet? :)

Één keer in de week rijden lijkt me trouwens juist niet goed. Als ze verder alleen maar 'niksen' heb je een grotere kans op blessures als je één keer in de week rijdt dat wanneer ze gewoon regelmatig wat lopen. :)

nouja.. persoonlijk zou ik er wel voor kiezen ;)
Ik zou dan gewoon lekker wandelingen aan de hand gaan maken.. of rustig stappen.. en mischien wat leuk grondwerk :D

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:52

Zolang ze fit en gezond zijn maakt de leeftijd niets uit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:15

LadyGrace schreef:
elanor schreef:
LadyGrace, paarden snappen niet dat ze "lekker pensioen" of "hun welverdiende rust" hebben; dat is een mensen-concept. Als ze nog graag werken, waarom dan niet? :)

Één keer in de week rijden lijkt me trouwens juist niet goed. Als ze verder alleen maar 'niksen' heb je een grotere kans op blessures als je één keer in de week rijdt dat wanneer ze gewoon regelmatig wat lopen. :)

Ik zou dan gewoon lekker wandelingen aan de hand gaan maken.. of rustig stappen.. en mischien wat leuk grondwerk :D

Mijn merrie stopte met eten en drinken als er niet gereden werd :')
Longeren, wandelen, grondwerk, met vriendjes op het land.
Het maakte haar helemaal niks uit, zodra er niet gereden werd kwijnde ze weg.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:08

Mijn merrie is nu pas 5, maar ij denk dat zij ook gewoon door wilt werken als ze ouder wordt (zonder gebreken natuurlijk).
Ze moest begin van het jaar verplicht op stalrust, was mw het echt niet mee eens.
Ze geniet er ook echt niet van om alleen maar op het land te staan.
Ze wil iedere dag werken. Longeren raakt ze haar energie ook niet voldoende kwijt.
Denk dat het deels karakter is, en dus later ook zo blijft grotendeels

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:45

LadyGrace schreef:

Wat jij persoonlijk wil kiezen voor jezelf, moet je zelf weten, maar als je voor je paard moet kiezen, vraag dan aan je paard wat die wil. Geloof me, mijn merrie (nu 23) zou me oorlog bezorgen als ik alleen maar zou gaan wandelen en wat grondwerk doen. Schrikparcoursje? Wat een saaie onzin allemaal (haar mening!). Zij wil gewoon gereden worden en dan bij voorkeur niet te kinderachtig. Zij wil DOEN, dat is haar karakter en dat is over 4 jaar echt niet anders.

Bonikaodin, waarom zouden ze geen wedstrijden meer lopen op hogere leeftijd? Zolang het paard fysiek het werk aankan, kun je het gewoon blijven doen en als het paard daar plezier in heeft moet je dat ook zeker doen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:46

mijn paard is 21 en ik rijd haar dagelijks :D

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:49

ik reed nog gewoon op mijn pony van 29 jaar oud.
zag je er trouwens ook niet aan dat ze zo oud was:

http://94.100.122.157/795450001-7955000 ... _r-Mi.jpeg

ik kon er ook nog gewoon wedstrijden op rijden.
maar toen kreeg ze artrose en hield het op.
ik heb haar in maart in moeten laten slapen:(

Groetjes, Geeske

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:06

Waratje schreef:
LadyGrace schreef:
Bonikaodin, waarom zouden ze geen wedstrijden meer lopen op hogere leeftijd? Zolang het paard fysiek het werk aankan, kun je het gewoon blijven doen en als het paard daar plezier in heeft moet je dat ook zeker doen.

Zeker :j Warina liep op haar 25e nog Z2 met dikke winst.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:15

Ik heb een 21jarige ruin en die rijd ik nog 5x in de week soms n half uur en dan eens n uur.
Op buitenritten ben ik meestal 4u weg en dat houdt hij nog makkelijk vol.
Natuurlijk ga je dan niet meer vollop met hem crossen etc maar hij is nog fit en vitaal
Een jong arabiertje van 5jaar houdt hem niet bij in de galop :D
Maar dat verschilt ook per paard/pony denk ik

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:05

Mijn merrie is nu 25 en wordt nog 2 keer per week gereden en staat verder lekker op het land. Met buitenritten is ze wel nog zo gek als een deur en met een simpel trensje naar buiten is ook nog steeds onmogelijk :))

Denk dat je best gewoon naar het paard kan kijken en wat ie wil. Ik heb zelf weining tijd dus gaat ze lekker het land op.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:49

Toen ik 10 jaar was kreeg ik mijn d-pony. Toen was hij ook ongeveer rond de 10 zeiden ze. ( was toeval ) Ik heb hem 13 jaar gereden dus nu is hij iets van 23 jaar alweer. Het is altijd goed gegaan, ik rij ook dagelijks tot november 2009. Hij struikelde, tja... kan zo nu en dan eens gebeuren, dus ik reedt verder, niks aan de hand. Volgende dag stond hij kreupel, ik dacht van ja zal wel van dat struikelen komen ( en dat struikelen was nog niet eens zo bijzonder hoor maar ja, 't zal wel ) dus toen dacht ik naja paar dagen rust. Na paar dagen nog niet over. Met een dierenarts gebelt, hij zei waarscheinlijk peesblessure geef hem pijnstillers. Ik dat gedaan. Ging heel langzaam beter. Toen hij weer goed liep, 2 weken daarna voor de 1e keer weer proberen galopje ( dat was nog geen 2 galopsprongen ) ging het gelijk mis. Weer hartstikke kreupel. Ik tevoet naar huis. Weer pijnstilling. Dierenarts laten komen voor foto's te maken. Zegt hij; paard heeft Spat, artrose, is op! Hier moet je niet meer op rijden, hij moet met pensioen. Ik huilen |( Stort je droom in, geen buitenritten meer met het paard waar je van hou en al 13 jaar op rijdt. Nu is hij dus met pensioen. Hij loopt nu trouwens heel erg goed, niet meer mank geweest. Ik rij nog wel zo af en toe nog 'ns een klein rondje met hem, gewoon alleen in stap en zonder zadel, alleen hoofdstel om. Dat is heerlijk, toch nog lekker aandacht voor hem, op deze manier. Maar mis onze ritjes wel hoor! Heb ondertussen een nieuw paard gekocht. maar mijn 23-jarige mag ook blijven hoor, voor z'n oude dag. :D

Liefdesgeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:57

Mijn pony was 32 jaar toen ze met pensioen ging. Nu is ze inmiddels 35 jaar. :)

meary33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:12

licht eraan hoe actief hij/zei nog is,, maar als hij echt hele oud word dan moet je ook niet verder gaan,,
ik zou ook tot ong, 26 gaan