Delaja schreef:Hij is wel nog echt overbouwd, gelukkig dat je dat zelf ook beseft, dat is namelijk (en ik vind dat iedereen hier daar wel heeeeeeel makkelijk over doet!) niet iets wat nou erg handig is met inrijden. Als je hem nu al inrijdt leert hij hoe het is om te lopen met een overbouwde achterhand, ik zou eerlijk gezegd aanraden om pas verder te gaan als dit een beetje bijgetrokken is zodat hij direct in de goede houding met een goed zittend lijf aan het werk kan gaan! (edit: beetje lastig om te verwoorden via internet maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
Daar komt bij dat het nu ook wel erg warm is, hij zal nog weinig conditie hebben (onder het zadel in ieder geval) en met die warmte zal het hem allemaal dubbel zo zwaar worden...
Als je nou toch besluit om hem in te rijden zou ik het toch echt alleen bij de basis houden, zoals Misteryke al zegt.
mm beetje aparte achterliggende gedachte vind ik dit

dus zolang een paard overbouwd is,moet je er maar niet op rijden omdat ze wat meer op de voorhand vallen?
dan vraag ik mij sterk af hoe je dit gaat doen met bv een volgrioede merrie die overbouwd is? de mijne is 13 jaar, moet ik die dan maar nooit rijden?

overbouwd zijn is geen reden om niet te beginnen.
op de voorhand vallen doen ze in principe bijna allemaal, het is maar net wat je daar als ruiter aan begeleiding geeft om het in goede banen te laten.
rest van je verhaal sta ik trouwens wel geheel achter

)
" 

..