Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:25

Delaja schreef:
Hij is wel nog echt overbouwd, gelukkig dat je dat zelf ook beseft, dat is namelijk (en ik vind dat iedereen hier daar wel heeeeeeel makkelijk over doet!) niet iets wat nou erg handig is met inrijden. Als je hem nu al inrijdt leert hij hoe het is om te lopen met een overbouwde achterhand, ik zou eerlijk gezegd aanraden om pas verder te gaan als dit een beetje bijgetrokken is zodat hij direct in de goede houding met een goed zittend lijf aan het werk kan gaan! (edit: beetje lastig om te verwoorden via internet maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :Y) )
Daar komt bij dat het nu ook wel erg warm is, hij zal nog weinig conditie hebben (onder het zadel in ieder geval) en met die warmte zal het hem allemaal dubbel zo zwaar worden...

Als je nou toch besluit om hem in te rijden zou ik het toch echt alleen bij de basis houden, zoals Misteryke al zegt.

mm beetje aparte achterliggende gedachte vind ik dit :=
dus zolang een paard overbouwd is,moet je er maar niet op rijden omdat ze wat meer op de voorhand vallen?
dan vraag ik mij sterk af hoe je dit gaat doen met bv een volgrioede merrie die overbouwd is? de mijne is 13 jaar, moet ik die dan maar nooit rijden?

Afbeelding

overbouwd zijn is geen reden om niet te beginnen.
op de voorhand vallen doen ze in principe bijna allemaal, het is maar net wat je daar als ruiter aan begeleiding geeft om het in goede banen te laten.

rest van je verhaal sta ik trouwens wel geheel achter :j

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:32

Zoals ik al zei in de edit, lastig te verwoorden via internet. Dit is namelijk helemaal niet wat ik bedoelde

Jouw paard is volwassen en overbouwd en zal dus ook altijd overbouwd blijven.
Het paard van de TS is nu nog overbouwd met een grote kans dat het nog bijtrekt. Als hij nu leert te lopen met een ruiter op zijn rug met een overbouwde achterhand en dat trekt bij moet hij opnieuw zijn balans vinden (niet dat die overbouwdheid in 1 dag weg is maar toch)
Ik hoop dat ik het nu beter heb verwoord, het blijft lastig!

offtopic: wát een manen zeg :~

Lowara

Re: Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:33

aaah zo! zat al te denken.. "mmm wat een aparte beredenering :+ "

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:11

KimENlinda schreef:
Esther schreef:
Met longeren krijg je erg veel belasting op de pezen, die bij en jong paard ook nog eens ongetraind zijn. Bij een paard die al wat ouder is en die je goed in balans, in buiging en stelling kunt laten lopen aan de longeerlijn is de belasting wat minder.
Pezen sterker maken door rechtuit te werken en te wandelen op het harde zou een goed idee zijn.
Dus imo is 10 minuten longeren ook te lang. :o

Met wandelen bouw je geen conditie en spieren op neem ik aan.
En als hij los in de bak loopt loopt hij ook op de volte.
Dan zou dat ook al slecht voor de pezen zijn?

Ga maar eens wandelen, wel in een stevig tempo en je zult zien wat het met de conditie en spieren van je paard doen, als je daarbij ook nog door heuvelachtig terrein gaat wandelen helpt het nog extra.
Als een deel van de route ook nog over verharde ondergrond gaat is dit ook nog goed voor de ontwikkeling van de botten, pezen en hoeven.

Heb eens een winter alleen met paard kunnen stappen/wandelen over de weg omdat de bak niet begaanbaar was, na de winter kwam ik weer eens in de les en de eerste vraag die ik kreeg was wat ik toch met mijn paard gedaan had, hij zag er zo goed bespierd uit en liep ook zo goed.

Lianne18_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:17

Ik denk dat je best kunt beginnen, mijn haf heb ik nu 1 jaar en ze is ingereden toen ze 2,5 / 3 was, alleen toen had ik haar nog niet dus daar heb ik zelf eigenlijk niet over beslist. Ik vind dat je als het paard er aan toe is dat je er best aan kunt beginnen..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 06:52

Leuk dier, gefeliciteerd!
3 jaar en waarschijnlijk ook net 3 geworden ook.
Ikzelf ben groot voorstander van later inrijden, omdat het beter is voor de gwrichten, pezen en kraakbeen. Paarden zijn nog lang niet uitgegroeid op die leeftijd en vroegtijdige slijtage kunnen een gevolg ervan zijn.
Lekker verkeersmak maken aan de hand, wassen, alle basisdingen vanaf de grond leten, maar dat doet ie al keurig begrijp ik? Dieren die zo snel leren en braaf zijn, moet je geestelijk altijd in bescherming nemen door niet te snel teveel te willen (mijn mening he).
Je zou eens op paardenbegrijpen.nl kunnen kijken en daar grondoefeningen vandaan kunnen halen, rechtrichten vanaf de grond..in het najaar wegzetten, kijken of je ergens een plek op de weide bij een opfokje kunt krijgen bv en hem de winter lekker de tijd te geven om alles te verwerken en bij te tanken van het geleerde.
Op zn 4e er weer uit halen en al het geoefende weer oppakken en de oefeningen uitbreiden en zo halverwege half zomer eind zomer erop. Meestal zijn ze dan gegroeid en uitgezwaard, meer volwassen zeg maar en geloof me, het geleerde vergeten ze echt niet..dus het is mooi gewonnen tijd, zonder je paard te overbelasten :)
Dan maak ik het nog gekker, dan doe ik de paarden nog altijd een maand of 3 wegzetten, alleen bij 'op de koffie gaan'..en dan, kilometers maken en rijden..
Dit is hoe ik het zou doen he..en ik begrijp dat dit niet jouw ding is en veel teveel tijd in beslag neemt, maar op je vraag nu inrijden kan ik dan wel heel kort zijn, niet doen als je het ons toch vraagt :P..

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:41

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 26-06-23 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 10:46

Amy77 schreef:
Leuk dier, gefeliciteerd!
3 jaar en waarschijnlijk ook net 3 geworden ook.
Ikzelf ben groot voorstander van later inrijden, omdat het beter is voor de gwrichten, pezen en kraakbeen. Paarden zijn nog lang niet uitgegroeid op die leeftijd en vroegtijdige slijtage kunnen een gevolg ervan zijn.
Lekker verkeersmak maken aan de hand, wassen, alle basisdingen vanaf de grond leten, maar dat doet ie al keurig begrijp ik? Dieren die zo snel leren en braaf zijn, moet je geestelijk altijd in bescherming nemen door niet te snel teveel te willen (mijn mening he).
Je zou eens op paardenbegrijpen.nl kunnen kijken en daar grondoefeningen vandaan kunnen halen, rechtrichten vanaf de grond..in het najaar wegzetten, kijken of je ergens een plek op de weide bij een opfokje kunt krijgen bv en hem de winter lekker de tijd te geven om alles te verwerken en bij te tanken van het geleerde.
Op zn 4e er weer uit halen en al het geoefende weer oppakken en de oefeningen uitbreiden en zo halverwege half zomer eind zomer erop. Meestal zijn ze dan gegroeid en uitgezwaard, meer volwassen zeg maar en geloof me, het geleerde vergeten ze echt niet..dus het is mooi gewonnen tijd, zonder je paard te overbelasten :)
Dan maak ik het nog gekker, dan doe ik de paarden nog altijd een maand of 3 wegzetten, alleen bij 'op de koffie gaan'..en dan, kilometers maken en rijden..
Dit is hoe ik het zou doen he..en ik begrijp dat dit niet jouw ding is en veel teveel tijd in beslag neemt, maar op je vraag nu inrijden kan ik dan wel heel kort zijn, niet doen als je het ons toch vraagt :P..

Ik ben nu inderdaad met dingen vanaf de grond bezig. Ook wil ik hier een beetje vrijheidsdressuur bij gaan doen. Wij hebben in de buurt geen plekje voor opfok oid. Misschien verder weg wel, maar ik wil er wel heen kunnen om te kijken of het goed gaat. Ik denk dat hij hier op stal blijft en dat we rustig aan verder gaan. Er zijn mensen op stal die zeggen dat hij er zelf nou na een paar weken al beter uit ziet. Ik vond hem ook wat magertjes toen hij net kwam. Ik zie hoe het loopt, geef hem de tijd. En als ik denk dat hij zover is ga ik verder. Het is hier op internet natuurlijk moeilijk om te zien hoe hij er echt voor staat.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:28

feli met je nieuwe paard, Kim, ziet er goed uit...

zou rustig aan doen....lekker overdag op de wei...lekker laten groeien...vooral omdat hij wat een diep rug heeft, als je hier bv nu elke dag 30 min op gaat rijden, kan hij met de bespiering die hij nu heeft, nooit correct zn rug gebruiken...en daar kan je wel problemen mee krijgen...

heeft da paard in mond gekeken...wij hebben ooit een poolse merrie gekocht die door jansen en van den hout als 3 jarige op paspoort was gezet maar in de mond was ze toch echt nog maar 2!!

3 jarige is handigere teverkopen als 2 jarige!!

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:35

KimENlinda schreef:
VeerenAshley schreef:
Weet je zeker dat er nog nooit iets met je paard gedaan is? (Dit omdat hij zo rustig reageert.)

Hier twijfel ik zelf inderdaad ook aan. Ze zeggen van niet, maar dat weet je nooit zeker.

Wat een leuk paardje

Ik zal er even rustig mee verder gaan, je kan hem altijd nog even stil zetten.
Zolang jij hem niet overbelast is het niet erg.

Succes ermee

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:39

Ik zou zeggen, ga lekker zo door, maar ga er niet op. Je kan hem best rustig aan laten wennen, dan komt het zeker goed als je hem echt in gaat rijden.
Geef hem nog lekker zijn vrijheid, lekker op de wei laten staan, en af en toe even oefenen. Je hebt nog alle tijd!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:44

lekker in de wei tot het weide seizoen over is. Je geeft aan dat de paarden bij jullie in de winter op stal komen. Ik vind het persoonlijk sonde om dan met dit hete weer in te rijden..
Hij laat zien dat de basis er in zit (hangen/er op zitten) dat lijkt mij voor nu even genoeg.
Ga desnoods een zomertje spieren kweken aan de longe zodat zijn rug sterker is als je er na de zomer op klimt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:11

ten eerste deze website :http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm staat vol met onzin, niet alles maar wel veel. doodleuk een link naar arno's kanaal, tewijl arno zelfs van een filmpje waar de sporen erin geprikt worden, ruggebruik ver te zoeken is en er gesjord word aan de teugels dat het een groot voorbeeld is van hoe mensen zouden moeten rijden, alleen omdat het paard geen bit heeft. dat stuk over groepshuisvesting klopt helemaal, maar de stukken over het bit is totale onzin
http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... aardenmond
over die hoeven, verkalking van kraakbeen kan meerdere oorzaken hebben, behalve inderdaad overbelasting ook erfelijke botafwijkingen(oa atrose), verkeerde hoef of beenstand(maar dan meestal niet symmetrisch) of een verwonding. verder staat er een verwijzing naar hoefnatuurlijk, een website die een hele slechte manier van bekappen promoot, het natuurlijk bekappen. hier wordt dat goed uitgelegd: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm + http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm
Citaat:
Hoe gaat dit eruit zien? Tussentijds zul je zien dat de 'knik' steeds verder uitgroeit naar beneden.

ja inderdaad, de knik in de voetas!
Citaat:
Afbeelding

dit plaatje klopt niet! dit zou het hoefbeen kunnen zijn van een (zwaar)hoefbevangen paard. dit omdat de draagwand en het hoefbeen met elkaar verbonden zijn door de hoeflederhuid. oftewel, het hoefbeen en de draagwand lopen parallel! dus niet zoals op de foto van elkaar af!

Afbeelding
de pijlen geven aan waar het hoefbeen vast zit.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm

zeg het maar als ik een onderwerp ben vergeten, als jij het tegendeel denkt te kunnen bewijzen of als je vragen hebt, desnoods over een ander onderwerp dat om NH of ''natuurlijke'' hoefverzorging gaat. als ik het zelf niet weet dan vind ik het net zo interessant als jij dus dan vraag ik het aan iemand die het zeker wel weet

zo tot daar deze ronduit belachelijke website

verder moet je het feit dat het eigenlijk te makkelijk gaat niet direct als geluk of toeval zien, wieweet is er al wat mee gedaan. dus moet je er ook overna denken waarom hun dan zouden zeggen dat hij nog nooit een zadel opgehad heeft, of een hoofdstel of iets dergelijks, dat zijn positieve dingen die je wilt noemen bij verkoop! hebben ze het al een keer geprobeerd en is dat helemaal fout gegaan? in dat geval kun je het beste zo snel mogelijk iemand erop zetten voordat hij te sterk wordt! als ik jou was zou ik hem eerst op z'n minst ruitermak maken(opstijgen zonder problemen en aan de hand kunnen stappen met ruiter) en in de opfok, maar liever nu inrijden en dan lekker nog een jaar in de opfok en daarna het weer oppakken

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:13

amillia schreef:
ten eerste deze website :http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm staat vol met onzin, niet alles maar wel veel. doodleuk een link naar arno's kanaal, tewijl arno zelfs van een filmpje waar de sporen erin geprikt worden, ruggebruik ver te zoeken is en er gesjord word aan de teugels dat het een groot voorbeeld is van hoe mensen zouden moeten rijden, alleen omdat het paard geen bit heeft. dat stuk over groepshuisvesting klopt helemaal, maar de stukken over het bit is totale onzin
http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... aardenmond
over die hoeven, verkalking van kraakbeen kan meerdere oorzaken hebben, behalve inderdaad overbelasting ook erfelijke botafwijkingen(oa atrose), verkeerde hoef of beenstand(maar dan meestal niet symmetrisch) of een verwonding. verder staat er een verwijzing naar hoefnatuurlijk, een website die een hele slechte manier van bekappen promoot, het natuurlijk bekappen. hier wordt dat goed uitgelegd: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm + http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm
Citaat:
Hoe gaat dit eruit zien? Tussentijds zul je zien dat de 'knik' steeds verder uitgroeit naar beneden.

ja inderdaad, de knik in de voetas!
Citaat:
Afbeelding

dit plaatje klopt niet! dit zou het hoefbeen kunnen zijn van een (zwaar)hoefbevangen paard. dit omdat de draagwand en het hoefbeen met elkaar verbonden zijn door de hoeflederhuid. oftewel, het hoefbeen en de draagwand lopen parallel! dus niet zoals op de foto van elkaar af!

Afbeelding
de pijlen geven aan waar het hoefbeen vast zit.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm

zeg het maar als ik een onderwerp ben vergeten, als jij het tegendeel denkt te kunnen bewijzen of als je vragen hebt, desnoods over een ander onderwerp dat om NH of ''natuurlijke'' hoefverzorging gaat. als ik het zelf niet weet dan vind ik het net zo interessant als jij dus dan vraag ik het aan iemand die het zeker wel weet

zo tot daar deze ronduit belachelijke website

verder moet je het feit dat het eigenlijk te makkelijk gaat niet direct als geluk of toeval zien, wieweet is er al wat mee gedaan. dus moet je er ook overna denken waarom hun dan zouden zeggen dat hij nog nooit een zadel opgehad heeft, of een hoofdstel of iets dergelijks, dat zijn positieve dingen die je wilt noemen bij verkoop! hebben ze het al een keer geprobeerd en is dat helemaal fout gegaan? in dat geval kun je het beste zo snel mogelijk iemand erop zetten voordat hij te sterk wordt! als ik jou was zou ik hem eerst op z'n minst ruitermak maken(opstijgen zonder problemen en aan de hand kunnen stappen met ruiter) en in de opfok, maar liever nu inrijden en dan lekker nog een jaar in de opfok en daarna het weer oppakken

Super! Bedankt, ik zal er aan beginnen.
Inderdaad, het is zo moeilijk omdat ik zelf niet weet wat ermee gebeurd is. Ruitermak is hij bijna al. Daar ben ik meer mee bezig, rondjes lopen op het terrein, in de bak. En eergisteren bij een merrie in de bak (even hinniken, maar toen waren de pionnetjes die er stonden toch interessanter).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:20

Wat een leuke paardje, die heeft wel al een holle rug he, en zo mak al met alles, ik denk toch dat er al eerder mee is gereden, ik zou als ik jou was hem een jaartje laten aansterken en lekker groeien.

toen mijn arabiertje erg jong was had hij geen holle rug, en ik ben ook niet te vroeg begonnen, wel verkeersmak maken en alles, maar dan aan de hand, en pas met 3 jaar en 5 maanden oud 1 a 2 keer per week een kwartier erop en daarna een half jaar niet rijden en toen hij 4 jaar was geleidelijk aan oppakken, en nu is hij 13 en supermak en braaf, is niet snel van iets onder de indruk, ik heb er een heel leuk paard aan. dus neem de tijd en doe rustig aan. Je hebt toch alle tijd?

Natuurlijk kan je al lekker met hem aan de gang van alles laten wennen en leren maar ga niet te intensief mee rijden, Andalusiers, half of 100% maakt niet zoveel uit, zijn laatrijp.

Maar het is je paard je moet zelf weten wat je ermee doet, maar als het zo goed gaat wil je al te snel gaan te veel doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:42

Prachtig paard maar ik vind hem wel nog heel puppy-achtig. Het lijkt er een beetje naar dat dit een paard is dat pas tegen z'n 5 sterk genoeg zal zijn om echt te gaan werken. Dat wil niet zeggen dat je tot dan niets moet doen, maar wel dat je doordacht moet trainen
Zeker met die brave paarden is het moeilijk om ze niet te overwerken. Die blijven wel gaan, ook als ze er niet helemaal klaar voor zijn.

Ik zou hem de zomer nog op de weide laten of hooguit af en toe eens gaan wandelen. Als je het geduld kan opbrengen zou ik hem zelfs tot na volgende zomer laten staan. Maargoed, ik lees dat je toch echt graag wil beginnen. Houd het nu dan idd heel rustig. Als hij echt zo braaf is kan je misschien kijken of je ermee kan fietsen. Dan kan je kilometers maken en daar krijgen ze heus ook wel conditie en spieren van. In de winter kan je dan beginnen met longeren, balkjes lopen en nog wat van die 'speelse' training. Na de winter kan je dan heel rustig gaan oppakken onder zadel. Als stuur en rem erop zitten kan je hem weer de zomer vakantie geven en de winter daarop beginnen met het 'echte' trainen (nog steeds rustig opbouwen uiteraard).

Waar ik reed (nu train ik er niet meer), hebben ze ook enkel jonge paarden en dat gaat er heel rustig aan toe. De 2 veulens (nu 2,5) zullen in de winter opgeleerd worden voor de kar en dan weer de wei op om de winter daarop zadelmak gemaakt te worden. De 4-jaarse die er nu staat is ook deze winter opgeleerd voor de kar en onder zadel en staat nu lui te wezen op de weide, hooguit een keer een buitenritje met kar of onder zadel. Ook hij zal in de winter weer opgepakt worden. Het is ook een paard die nog wat week is in de achterhand en hij heeft vooral deugd van rustige stapritjes of beetje kilometers maken voor de kar.

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:02

Ik zou gewoon rustig aan gaan beginnen. Gewoon niet teveel van hem vragen en hem ongeveer 3 keer in de week niet te lang trainen. En je kunt hem ook altijd nog verder doorrijden en dan nog een half jaartje het land op doen.

edit; je paard geeft zelf wel aan wat hij aankan. Probeer daar goed op te letten en ook daarnaar te handelen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:04

Het maakt het mij juist zo moeilijk dat de meningen heel erg verdeeld zijn. De een zegt wel rustig beginnen, de ander zegt nog een jaar niet inrijden..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:06

KimENlinda schreef:
Misteryke schreef:
misschien is er mogelijkheid om hem nu in te rijden en eens de basis er in zit hem terug op weide te zetten om aan te sterken en dit voor bv. de winterperiode (indien je hiervoor natuurlijk mogelijkheid hebt ivm weide). Op de manege waar ik werk worden de veulens op 3 jaar ook licht ingereden, tot wanneer ze los in de piste kunnen stappen, draven en galoperen, en nadien gaan ze terug voor jaar de wei op. Als ze terug komen op hun 4 jaar wordt dit terug opgepakt en dit gaat meestal zonder problemen en toch zijn ze onder tussen al heel wat sterker (hier is het natuurlijk de bedoeling dat ze als manegepaard gaan dienen wat natuurlijk zwaardere belasting is dan 3 keer per week bv. 20 min. rijden)

Dit is bij ons op stal niet mogelijk. In de winter komen de paarden op stal.

Is het dan ook niet goed om te kijken naar een andere plek voor hem? Het is een jong paard, zo'n dier heeft veel beweging en sociale interactie nodig.
Hij wordt sterker wanneer hij de gehele dag gedoseerd kan bewegen, dan wanneer hij 23 uur pd stil staat en dan 1 uur per dag iets met jou doet. Overigens vind ik dat je op deze leeftijd maximaal 3x pw met hem moet werken.
Los daarvan sluit ik me aan bij de mensen die zeggen dat hij nog te jong is om mee te beginnen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:08

Als er een andere plek was waar hij wel in de winter buiten kon hadden we daar ook wel heen gegaan, maar die is hier niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:12

KimENlinda schreef:
Het maakt het mij juist zo moeilijk dat de meningen heel erg verdeeld zijn. De een zegt wel rustig beginnen, de ander zegt nog een jaar niet inrijden..

Ik heb de indruk dat meeste volwassenen en mensen met veel ervaring zeggen dat je moet wachten.
Op zich lijkt het mij dan makkelijker om te beslissen wat je moet doen.

Waarom zou je ook niet wachten eigenlijk? Hij is er net 14 dagen, waarom zoveel haast? Leer hem kennen, laat hem wennen (daar heeft een paard zomaar 6 maanden voor nodig), ga dingen samen doen, wandelen, poetsen, contact maken... Braafheid kan ook 'in zichzelf' gekeerd zijn omdat ze overdonderd zijn, dat had mijn merrie ook.
Wanneer je nu wat geduld hebt, heb je er uiteindelijk langer plezier van.... een paard gaat uiteraard langer mee wanneer hij verder uitgegroeid is voordat hij moet werken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:20

KimENlinda schreef:
Als er een andere plek was waar hij wel in de winter buiten kon hadden we daar ook wel heen gegaan, maar die is hier niet.

Natuurlijk is dat er wel. Ik kom van oorsprong ook uit Friesland en heb kennissen die in jouw omgeving hun paarden altijd buiten hebben lopen.
De volgorde zou ook moeten zijn: Kan ik 'paardwaardige' plek bieden met voldoende weidegang/ paddock het gehele jaar rond? Daarna kun je pas gaan kijken naar een paard... dat lijkt mij tenminste een logische volgorde.

Ik heb gekeken op Marktplaats en al wat adressen gezien waar je je licht zou kunnen opsteken. Ook kun je, net al een meisje al heeft gedaan zo te zien, een advertentie zetten en zelf aangeven wat je zoekt.
Voor zo'n mooi paard geen moeite teveel toch? Je gaat je niet happy voelen wanneer je deze winter maar 3x pw met hem kunt werken (vaker is niet verstandig op deze leeftijd) en hij verder maar staat te verpieteren binnen. Dan voel je je schuldig dat hij zich staat te vervelen terwijl jij er niet bent, dat is een klotegevoel natuurlijk.
http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... earch=Zoek

Succes!!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:24

Lowara schreef:
mm beetje aparte achterliggende gedachte vind ik dit :=
dus zolang een paard overbouwd is,moet je er maar niet op rijden omdat ze wat meer op de voorhand vallen?
dan vraag ik mij sterk af hoe je dit gaat doen met bv een volgrioede merrie die overbouwd is? de mijne is 13 jaar, moet ik die dan maar nooit rijden?

overbouwd zijn is geen reden om niet te beginnen.
op de voorhand vallen doen ze in principe bijna allemaal, het is maar net wat je daar als ruiter aan begeleiding geeft om het in goede banen te laten.

rest van je verhaal sta ik trouwens wel geheel achter :j

Maar jouw merrie is volwassen. Als een jong paard overbouwd is dan is dat meestal een teken dat ie dus nog niet volgroeid is.
Ik zou met dit paard rustig wachten tot ie wat meer body heeft. Je kan hem nu zadelmak maken (dus wennen aan zadel, lange lijnen werken, basiscommando´s erin). Maar echt erop zitten en rijden zou ik een jaartje mee wachten. Je hebt er op de lange duur veel meer plezier van als je het paard nu niet stoort in zijn groei.

Volgens mij zeggen 9 van de 10 mensen dat hier dus als je de mening van bokt wil dan is het advies: even geduld hebben :Y)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:10

Ninx schreef:
KimENlinda schreef:

Natuurlijk is dat er wel. Ik kom van oorsprong ook uit Friesland en heb kennissen die in jouw omgeving hun paarden altijd buiten hebben lopen.
De volgorde zou ook moeten zijn: Kan ik 'paardwaardige' plek bieden met voldoende weidegang/ paddock het gehele jaar rond? Daarna kun je pas gaan kijken naar een paard... dat lijkt mij tenminste een logische volgorde.

Ik heb gekeken op Marktplaats en al wat adressen gezien waar je je licht zou kunnen opsteken. Ook kun je, net al een meisje al heeft gedaan zo te zien, een advertentie zetten en zelf aangeven wat je zoekt.
Voor zo'n mooi paard geen moeite teveel toch? Je gaat je niet happy voelen wanneer je deze winter maar 3x pw met hem kunt werken (vaker is niet verstandig op deze leeftijd) en hij verder maar staat te verpieteren binnen. Dan voel je je schuldig dat hij zich staat te vervelen terwijl jij er niet bent, dat is een klotegevoel natuurlijk.
http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... earch=Zoek

Succes!!!

Mijn vorige pony heeft ook 4 jaar op deze pensionstal gestaan en er verder geen last van gehad.
Er is vast wel een stukje land in de buurt, maar geen pensionstal. Ik heb hem liever niet bij particulieren staan. Daar hebben ze waarschijnlijk ook geen binnenbak en kan ik nog niets. Daarbij zeg je wel dat er in Friesland wel plek is. Maar het moet natuurlijk ook nog te doen zijn voor mij. Ik heb geen rijbewijs of auto dus moet het wel op de fiets doen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:26

wel jammer dat ze op de pensionstal nog steeds geen buitenbk of paddock hebben K&L.

want dan zou t ideaal zijn, kunnen ze eens frisse neus halen...ipv altijd in binnenbak...