Slofteugel of bijzets!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:16

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:
sorry maar nu quote je 1 stukje.
want eerst zei ik dat het goed voor haar rug is!
en ja, ik ben een manege ruiter, je kunt mij er niet op aanspreken dat mijn ouders geen geld er voor over hebben om een eigen paard voor mij te kopen...
en het is toch ook mooi?
dat neemt neit weg dat het daar niet voor is, maar mooi meegenomen toch?

erg raar, want nu lijkt het alsof ik het alleen voor de mooi doe en dat is echt niet waar!

Het is alleen goed voor de rug. Wanneer nageeflijkheid op de juiste manier is verkregen. En dat krijg je niet met een bijzet teugel, slofteugel, Gezaag en getrek. Dit komt vanuit het achterbeen.

Dus goed rijden word vanzelf beloond met nageeflijkheid. En is dus eigenlijk een kadotje!

En daarbij is "aan de teugel" geen doel in het rijden. En mag ook nooit een doel zijn..

oke,
maar de manege zal er niet zomaar bijzets aan hangen....
maar ik snap het, alleen wil wel even zeggen: ik zaag niet, ik trek niet, ik ben zacht in mijn hand.
dat hoor ik heel vaak en krijg ik complimenten over...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:18

@ TS: zelfs als de manege een strengere hulpteugel dan een eenvoudige martingaal verplicht voor één paard/pony en niet open staat voor overleg en de wil om eraan te werken zodat deze niet langer nodig is, vind ik dat een jammere zaak, waar jij niet veel kan aan doen. Dit is mijn mening erover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:20

xXEviIXx schreef:
Anoniem schreef:
Het is alleen goed voor de rug. Wanneer nageeflijkheid op de juiste manier is verkregen. En dat krijg je niet met een bijzet teugel, slofteugel, Gezaag en getrek. Dit komt vanuit het achterbeen.

Dus goed rijden word vanzelf beloond met nageeflijkheid. En is dus eigenlijk een kadotje!

En daarbij is "aan de teugel" geen doel in het rijden. En mag ook nooit een doel zijn..

oke,
maar de manege zal er niet zomaar bijzets aan hangen....
maar ik snap het, alleen wil wel even zeggen: ik zaag niet, ik trek niet, ik ben zacht in mijn hand.
dat hoor ik heel vaak en krijg ik complimenten over...

De rede van de bijzets is vast omdat hij er zonder er uit naait. Niet fijn rijd zonder. Zoiets maar "voor de rug" is de grootste onzin die je kunt bedenken.

En je kunt wel zacht in je hand zijn. Maar dan nog wil je haar wel met een hulpteugel naar beneden trekken.

9 maanden is niet erg lang hoor als je 1 keer per week rijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:22

petitparis schreef:
@ TS: zelfs als de manege een strengere hulpteugel dan een eenvoudige martingaal verplicht voor één paard/pony en niet open staat voor overleg en de wil om eraan te werken zodat deze niet langer nodig is, vind ik dat een jammere zaak, waar jij niet veel kan aan doen. Dit is mijn mening erover

Maar ze heeft al een keer met een matingaal gereden. Maar daarmee kreeg ze hem niet aan de teugel. Dus wil ze een slof,bijzet of thiedeman gebruiken. Dus ze mag het wel maar wil het niet

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:23

dat van dat het grote onzin is mag je dan tegen de eigenaar van mijn manege zegge, dat heb ik niet bedacht!
9 maanden 2 a 3 keer per week vind ik wel lang...
waarom zeg je 1x per week terwijjl je het niet eens weet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:24

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:
sorry maar nu quote je 1 stukje.
want eerst zei ik dat het goed voor haar rug is!
en ja, ik ben een manege ruiter, je kunt mij er niet op aanspreken dat mijn ouders geen geld er voor over hebben om een eigen paard voor mij te kopen...
en het is toch ook mooi?
dat neemt neit weg dat het daar niet voor is, maar mooi meegenomen toch?

erg raar, want nu lijkt het alsof ik het alleen voor de mooi doe en dat is echt niet waar!

Nini-Roosje gaat door voor de koelkast.... want zij heeft helemaal gelijk.
Probeer uit de bieb anders eens wat boeken te lezen over rijden, en hoe dat nu eigenlijk precies werkt met nageeflijkheid.
Ook kun je eens kijken op de Bokt wiki.
Iedereen heeft het moeten leren, dus we hebben allemaal dezelfde weg afgelegd als jij nu doet.
Het enige verschil is dat de meeste mensen het leren zonder hulpteugels omdat deze op de lange duur er niet voor zorgen dat jij beter gaat rijden, en erger nog: ervoor gaan zorgen dat je paard onder spanning in een houding gaat lopen waar hij nog niet aan toe is.
Echt goed leren rijden zou je idd het best op een VZ pony kunnen doen en dan priveles nemen. Ik denk dat je dan echt veel goedkoper uit bent....
Wanneer je met deze pony verder wil hoop ik dat de mensen waar je hem van least ervoor open staan dat je het echt goed wil aanleren.
Als je het nu fout aanleert met hulpteugels, heb je er straks niets aan wanneer het zonder hulpteugels moet....

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:26

Anoniem schreef:
petitparis schreef:

Maar ze heeft al een keer met een matingaal gereden. Maar daarmee kreeg ze hem niet aan de teugel. Dus wil ze een slof,bijzet of thiedeman gebruiken. Dus ze mag het wel maar wil het niet

ik heb een paar keer met martingaal gereden tijden een carrouselwedstrijd.
ik moet een bijzet of andere hulpteugel erom doen voor haar rug (is mij verteld door een instructeur!)
en de martingaal werkte niet, omdat ze al zo laag loopt dat het geen invloed heeft, als je begrijpt wat je bedoelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:27

xXEviIXx schreef:
dat van dat het grote onzin is mag je dan tegen de eigenaar van mijn manege zegge, dat heb ik niet bedacht!
9 maanden 2 a 3 keer per week vind ik wel lang...
waarom zeg je 1x per week terwijjl je het niet eens weet?

oke goed 2 a 3 keer. Maar dan is dat nog niet lang.. Het ene paard heeft er aanleg voor en het andere niet. Zo kun je er jaren mee bezig zijn hoor.. En al helemaal als zij eerder slecht gereden is door andere eigenaren.

Dus geduld is het toverwoord. Zonder geduld zul je nooit leren paardrijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:28

@ niniroosje: ik maakte uit de OP op dat ze verplicht werd een slof of bijzet te gebruiken zodat de pony z'n rug zou gebruiken...
dan heb ik dit verkeerd opgevat. en je hebt volledig gelijk dat zonder goed achterhand gebruik je 100x het hoofd vooraan in de krul mag trekken, ruggebruik verkrijg je er niet mee

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:29

Ninx schreef:
Anoniem schreef:

Nini-Roosje gaat door voor de koelkast.... want zij heeft helemaal gelijk.
Probeer uit de bieb anders eens wat boeken te lezen over rijden, en hoe dat nu eigenlijk precies werkt met nageeflijkheid.
Ook kun je eens kijken op de Bokt wiki.
Iedereen heeft het moeten leren, dus we hebben allemaal dezelfde weg afgelegd als jij nu doet.
Het enige verschil is dat de meeste mensen het leren zonder hulpteugels omdat deze op de lange duur er niet voor zorgen dat jij beter gaat rijden, en erger nog: ervoor gaan zorgen dat je paard onder spanning in een houding gaat lopen waar hij nog niet aan toe is.
Echt goed leren rijden zou je idd het best op een VZ pony kunnen doen en dan priveles nemen. Ik denk dat je dan echt veel goedkoper uit bent....
Wanneer je met deze pony verder wil hoop ik dat de mensen waar je hem van least ervoor open staan dat je het echt goed wil aanleren.
Als je het nu fout aanleert met hulpteugels, heb je er straks niets aan wanneer het zonder hulpteugels moet....

daarom ook een slofteugel, die kan ik steeds losser doen zodat is steeds minder onafhankelijk ben en uiteindelijk hem niet meer gebruik

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:30

petitparis schreef:
@ niniroosje: ik maakte uit de OP op dat ze verplicht werd een slof of bijzet te gebruiken zodat de pony z'n rug zou gebruiken...
dan heb ik dit verkeerd opgevat. en je hebt volledig gelijk dat zonder goed achterhand gebruik je 100x het hoofd vooraan in de krul mag trekken, ruggebruik verkrijg je er niet mee

en hoe zorg je dan dat ze der rug goed gaat gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:31

xXEviIXx schreef:
Anoniem schreef:

ik moet een bijzet of andere hulpteugel erom doen voor haar rug (is mij verteld door een instructeur!)
en de martingaal werkte niet, omdat ze al zo laag loopt dat het geen invloed heeft, als je begrijpt wat je bedoelt...

Zolang het paard met zijn oren niet ver boven de schoft uit komt is het niet slecht voor de rug. Je traint misschien de rug niet. Maar slecht is het ook niet. Sterren kijken is wel slecht. Maar dat doet ze niet. Dus dan zie ik het nut niet van een hulp teugel.

Als je het achterbeen traint door SB en travers. Zal het paard vanzelf op het achterbeen komen. Waardoor het aan de voorkant "omhoog" komt en daarbij een perfecte nageeflijkheid krijgt. Nogmaals nageeflijkheid krijg je vanzelf als beloning. Daar heb je geen teugels voor nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:32

xXEviIXx schreef:
petitparis schreef:

en hoe zorg je dan dat ze der rug goed gaat gebruiken?

Door het achterbeen te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:32

petitparis schreef:

In de manege lessen was het idd verplicht. Maar nu gaat ze leasen en dan mocht ze wel wat anders gebruiken. Altans dat dacht ik..

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:33

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:

Zolang het paard met zijn oren niet ver boven de schoft uit komt is het niet slecht voor de rug. Je traint misschien de rug niet. Maar slecht is het ook niet. Sterren kijken is wel slecht. Maar dat doet ze niet. Dus dan zie ik het nut niet van een hulp teugel.

Als je het achterbeen traint door SB en travers. Zal het paard vanzelf op het achterbeen komen. Waardoor het aan de voorkant "omhoog" komt en daarbij een perfecte nageeflijkheid krijgt. Nogmaals nageeflijkheid krijg je vanzelf als beloning. Daar heb je geen teugels voor nodig

nou, bij andere loopt ze dus wel sterren te kijken...
maar
waar staat SB voor?
want travers weet ik wel...

dankje trouwens!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:34

Anoniem schreef:
petitparis schreef:

In de manege lessen was het idd verplicht. Maar nu gaat ze leasen en dan mocht ze wel wat anders gebruiken. Altans dat dacht ik..

nou dat denk ik niet,
maaar ik kan het altijd proberen voor elkaar te krijgen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:36

door actief van achter naar voren te rijden, de pony als het ware tegen je hand (bit) te laten lopen en zelf je hand te laten op zoeken. Verder de pony te leren ontspannen onder het zadel en goed rechtrichten (soepel maken).

Dit alles kost tijd,oefening en inzet. Alleen kamp jij met het bijkomende "probleem" dat je met een doorwinterde manegepony zit, die waarschijnlijk gewoon is om met weggedrukte rug rond te lopen en zonder hulpteugel ook nog eens als een sterrekijker.

petitparis

Re: Slofteugel of bijzets!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:37

SB staat voor schouderbinnenwaarts

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:37

petitparis schreef:
door actief van achter naar voren te rijden, de pony als het ware tegen je hand (bit) te laten lopen en zelf je hand te laten op zoeken. Verder de pony te leren ontspannen onder het zadel en goed rechtrichten (soepel maken).

Dit alles kost tijd,oefening en inzet. Alleen kamp jij met het bijkomende "probleem" dat je met een doorwinterde manegepony zit, die waarschijnlijk gewoon is om met weggedrukte rug rond te lopen en zonder hulpteugel ook nog eens als een sterrekijker.

En ze rijdt hem begrijp ik 3 keer per week dus de overige dagen zal hij wel voor de lessen worden gebruikt.
Of heb ik dat fout ts?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:38

Jij zegt dat het paard door de bijzet zelf al nageeflijk loopt, en dat jij niks hoeft te doen. Weet je wel wat nageeflijk is? Een paard gaat echt niet nageeflijk lopen als er een bijzet of slof aanhangt. nageeflijkheid is ontspanning. Krijg je denk je ontspanning als het paard in een houding gedwongen wordt? Met een bijzet loopt het paard een soort 'in de houding' maar zeker niet ontspannen, snap je? Die ontspanning krijg je ook niet als je er een slof aan hangt. Je zegt dat je hem met een slof zo strak als jij wil kan nemen, en dat je hem dan nageelfijk kan rijden. Nageeflijkheid komt niet vanuit de voorkant, maar vanuit de achterkant. De achterbenen zijn de motor, die motor moet aan het werk, en je pard moet lekker los worden. Dat bereik je niet aan de voorkant. Het komt vanzelf als je paard lekker loopt. Misschien duurt het lang, maar het gebeurd echt wel een keer! Met een slof of met bijzets bereik je dus geen nageeflijkheid, alleen een soort extra 'controle'.

Je zegt dat je de keus niet hebt om zonder hulpteugel te rijden. Je moet je dus eerst goed afvragen hoe jij bent met je handen. Hoe rij jij een paard nageeflijk? Als je kneed (niet doen) ben je harder met je handen dan jij denkt. Als jij je paard zo nageeflijk probeert te rijden, zou ik voor bijzet kiezen. Dat kneden lijkt onschuldig, maar het bit beweegt vele in de mond, en dat is niet zo fijn natuurlijk.

Het ligt dus echt aan jou manier van rijden wat beter is. Ik denk dat het het beste is voor de pony om met bijzet te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:38

xXEviIXx schreef:
Anoniem schreef:

nou, bij andere loopt ze dus wel sterren te kijken...
maar
waar staat SB voor?
want travers weet ik wel...

dankje trouwens!

Schouderbinnen.

En dat is ook zo jammer van manege's er word je iets geleerd (in dit geval "aan de teugel rijden") zonder dat de achterliggende gedachten worden verteld. En hoe een paard "werkt". Het zijn namelijk geen aparte oefeningen. Het is 1 geheel. Je traint het paard zijn achterhand en doet het paard recht richten. Met als doel paard en ruiter in perfecte balans. En nageeflijkheid is slechts een "prettige bijkomstigheid".

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:39

jep, als ik er niet ben word ze in de les gebruikt...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:41

dan is je enige troost, dat paarden en pony's over het algemeen slim genoeg zijn om te weten wie er op hun rug zit...

succes TS

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:42

Ergens schrijf je daar hebben mijn ouders het geld niet voor, ik vind het even niet zo snel terug. Maar wel rijdt je 2 a 3 keer per week en krijg je nu een leasepony voor een aantal jaar?

Bedenk goed wat je schrijft ;) En ik ben van mening dat als deze pony zoveel problemen met haar rug heeft (omdat je dit overal herhaald waarom de hulpteugels nodig zijn) zou ik hem / haar niet willen leasen. Als de pony echt iets heeft doe je hem / haar meer leed dan goed. ;)

Verder vind ik nog steeds dat je een klein kind bent, ofja jonge ruiter of nee ik weet ook niet hoe ik het moet zeggen maar bedoel te zeggen dat je misschien iets te jong bent om aan zo'n verantwoordelijkheid te beginnen. ;) Na mijn oren heeft dit paard een gevorderde ruiter nodig die verstand heeft van zaken. Niet afkrakend bedoelt maar na mijn mening ben je niet ervaren genoeg om met dit soort hulpteugels te rijden. En dan kun je wel een zachte hand hebben, slofteugel is slofteugel en wordt ie verkeerd gebruikt is het een onding, zachte hand of niet. ;)

ik zeg stap af van die 2 a 3 keer per week rijden aan ik gok 10 euro ? 12,50 ? en neem een goede prive instucteur. ;) Deze bestede dan alleen tijd aan jou en je paard en je zult hierbij veel baat hebben. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:43

xXEviIXx schreef:
jep, als ik er niet ben word ze in de les gebruikt...

Dat is dus heel jammer. Want andere kinderen kunnen alles in 1 uur tijd weer "verpest". En dan kom je dus eigenlijk nooit veel verder.

Daarom ook mijn opmerking dat het misschien verstandiger is om een leuk bijrijd paard te zoeken. En daar privé les mee te nemen. Je leert veel meer. En uiteindelijk kom je ook ergens. Met een bijrijd paard kun je samen groeien. En écht dingen bereiken.

Met een manege paard heb je dit veel minder snel helaas