Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SuperSvala schreef:voordat je ze kan rijden moeten ze geloof ik minstens vier jaar oud zijn.
wij hebben ook een ezel, maar ik moet zeggen dat er weinig over te vinden is.
de oudste loopt wel voor de wagen en bij een shetten tekort onder het zadel mee.
echter wij hebben grote shetten (1.05m.)
maar er zijn altijd mensen die gaan zeggen hoe zielig het wel niet is.
nu zou je je daar theoretisch gezien niets van aan moeten trekken.
echter als je het elke rit hoort gaat het echt vervelend worden en dat haalt de lol eraf.
we hebben het hier over meiden van een jaar of dertien en ong 1.60 lang.
dus of je een ezel van 110 zou kunnen rijden... ja waarschijnlijk wel.
maar moet je het willen...
daarbij kom ik dan op de vraag.
wij leggen een zadel op de ezel en rijden maar.
maar waarom rijden ze in het buitenland achterop de ezel...?
anatomisch gezien (en qua karakter ook) erg verschillend van een paard.
maar is dat een reden om vlak voor de heupen te gaan zitten?
Sowieso hebben ezeltjes in arme landen het vaak niet al te fijn, ze moeten veel te veel dragen en vaak ook al op jonge leeftijd. Ezels zijn pas echt volwassen met 5 jaar. Ezels in arme landen worden vaak ook niet echt oud. 
marinkapet schreef:Hallo
Ik heb het kleinere ezeltje afgezegd: maar nu blijken ( merrie) ezels van zo'n 1.30 m niet te koop in Nederland en ook in Belgie en Frankrijk heb ik nog niets gevonden! Heeft iemand een tip/ zo'n ezel te koop?
Groetjes
Marinka Pet
fanboy schreef:Ik zou het persoonlijk gewoon bij paarden houden.
MireilleSmit schreef:Nou, dan doe ik ook even met jullie mee. Ik heb sinds februari een ezel. Het was een hengstje, hij is nu gecastreerd. Het is een heel lief, aanhankelijk en slim dier. Ik moet er wel bij vertellen dat het mijn paard een jaar van zijn leven heeft gekost, deze aankoop. We kwamen aangelopen, dus de paardjes gingen hinniken naar hem om hem te begroeten, dus Donkey dacht ik zeg even hallo terug. Mijn paard heeft echt waar een week zijn stal niet in gedurfd, zo is hij geschrokken! Pony trok zich er niet veel van aan. Hij balkt dag en nacht, dat is iets minder, aangezien hij een geluid produceert!

[/quote]
Dat zijn geen volwaardige vriendjes. Logisch dat het beestje dag en nacht staat te balken!
Het beste blijft een ezel als vriendje, maar met paarden kunnen ze het meestal ook wel goed vinden. Geiten en kleine dieren zijn echt niet volwaardig.

Jasper schreef:Dat zijn mijn ezels inderdaad![]()
Je kunt heel goed op een ezel rijden maar zelf hou ik de richtlijn aan dat een ezel maximaal 20% van zijn eigen lichaamsgewicht mag dragen. Zelf ben ik ook 65 kilo en dus heb ik een ezel nodig van 325 kilo minimaal. (Christoffel is 430 kilo en Lodewijk 370 kilo).
Daarnaast is het verstandig om te wachten tot zijn 5e jaar want dan pas is de rug helemaal volgroeid.
Mijn ezels zijn 1.45 en 1.48 hoog. Toen ze anderhalf waren, waren ze rond de 1.30 hoog. Dus of jouw ezel het goede gewicht/de goede grootte gaat halen, weet ik niet.
Er zijn wel grote ezels te koop in België bij Marie Tack (http://www.asineriedupaysdescollines.be ... zels/12/13). Ze is niet goedkoop en niet alle ezels zijn van goede kwaliteit maar er lopen ook helemaal mooie exemplaren tussen.
Of je kunt, net als wij hebben gedaan, in Frankrijk gaan kijken wat daar te koop is.
marinkapet schreef:Hoe groot zijn die ezels ongeveer? ( die 2 in dat weiland waarop gereden wordt)
Groet
Marinka
Fiffill schreef:Dat klinkt inderdaad als een eenzaam ezeltje. Geiten erbij?Dat zijn geen volwaardige vriendjes. Logisch dat het beestje dag en nacht staat te balken!
Een ezel hoort te kunnen spelen met vriendjes, en dat zijn andere ezels. Het zijn hele intelligente dieren en die vervelen zich veel sneller dan bijv. paarden.
Ik denk dat als hij eenmaal bij de paarden staat het gebalk een stuk minder wordt.Het beste blijft een ezel als vriendje, maar met paarden kunnen ze het meestal ook wel goed vinden. Geiten en kleine dieren zijn echt niet volwaardig.
Al zal hij wel blij zijn als hij bij de paarden mag denk ik.