ezel kopen en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:54

Ik zou het persoonlijk gewoon bij paarden houden.

yesrno

Re: ezel kopen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:58

Zou het eigenlijk ook niet weten waar je een merrie ezel zou kunnen kopen, misschien ergens op internet iets zoeken ?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:00

RT-->PP.

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:05

Nou, dan doe ik ook even met jullie mee. Ik heb sinds februari een ezel. Het was een hengstje, hij is nu gecastreerd. Het is een heel lief, aanhankelijk en slim dier. Ik moet er wel bij vertellen dat het mijn paard een jaar van zijn leven heeft gekost, deze aankoop. We kwamen aangelopen, dus de paardjes gingen hinniken naar hem om hem te begroeten, dus Donkey dacht ik zeg even hallo terug. Mijn paard heeft echt waar een week zijn stal niet in gedurfd, zo is hij geschrokken! Pony trok zich er niet veel van aan. Hij balkt dag en nacht, dat is iets minder, aangezien hij een geluid produceert!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:21

Mijn tinker heeft ook jaren samen gestaan met het ezeltje van mijn zusje, ze waren echt gek op elkaar.
En longworm kan je prima bestrijden met ivermectine. (hartworm zoals ik ergens las ik geloof 1e pagina, bij ezels heb ik nog nooit van gehoord)
Ezels zijn echt heeel leuk en ontzettend lief. Als ik een rotdag had gehad en ik kwam op stal, kwam mijn tinker ook wel bij me, maar meer op zoek naar eten, maar de ezel kwam echt voor MIJ.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:27

SuperSvala schreef:
voordat je ze kan rijden moeten ze geloof ik minstens vier jaar oud zijn.
wij hebben ook een ezel, maar ik moet zeggen dat er weinig over te vinden is.
de oudste loopt wel voor de wagen en bij een shetten tekort onder het zadel mee.
echter wij hebben grote shetten (1.05m.)
maar er zijn altijd mensen die gaan zeggen hoe zielig het wel niet is.
nu zou je je daar theoretisch gezien niets van aan moeten trekken.
echter als je het elke rit hoort gaat het echt vervelend worden en dat haalt de lol eraf.
we hebben het hier over meiden van een jaar of dertien en ong 1.60 lang.
dus of je een ezel van 110 zou kunnen rijden... ja waarschijnlijk wel.
maar moet je het willen...

daarbij kom ik dan op de vraag.
wij leggen een zadel op de ezel en rijden maar.
maar waarom rijden ze in het buitenland achterop de ezel...?
anatomisch gezien (en qua karakter ook) erg verschillend van een paard.
maar is dat een reden om vlak voor de heupen te gaan zitten?

Ergens klinkt het wel logisch om boven een "steun" (de benen) te zitten in plaats van wat wij doen (gewoon op 't midden), maar of het goed is zou ik niet weten. Het lijkt me extra belastend. ;) Sowieso hebben ezeltjes in arme landen het vaak niet al te fijn, ze moeten veel te veel dragen en vaak ook al op jonge leeftijd. Ezels zijn pas echt volwassen met 5 jaar. Ezels in arme landen worden vaak ook niet echt oud. ;)

marinkapet schreef:
Hallo
Ik heb het kleinere ezeltje afgezegd: maar nu blijken ( merrie) ezels van zo'n 1.30 m niet te koop in Nederland en ook in Belgie en Frankrijk heb ik nog niets gevonden! Heeft iemand een tip/ zo'n ezel te koop?
Groetjes
Marinka Pet

Heb je al eens geïnformeerd bij een ezelopvang? Verder zou je op internet rond kunnen kijken naar fokkers.

fanboy schreef:
Ik zou het persoonlijk gewoon bij paarden houden.

Waarom?

MireilleSmit schreef:
Nou, dan doe ik ook even met jullie mee. Ik heb sinds februari een ezel. Het was een hengstje, hij is nu gecastreerd. Het is een heel lief, aanhankelijk en slim dier. Ik moet er wel bij vertellen dat het mijn paard een jaar van zijn leven heeft gekost, deze aankoop. We kwamen aangelopen, dus de paardjes gingen hinniken naar hem om hem te begroeten, dus Donkey dacht ik zeg even hallo terug. Mijn paard heeft echt waar een week zijn stal niet in gedurfd, zo is hij geschrokken! Pony trok zich er niet veel van aan. Hij balkt dag en nacht, dat is iets minder, aangezien hij een geluid produceert!

Is je ezeltje niet gewoon eenzaam? Als hij zoveel balkt... wil hij misschien wel gewoon een vriendje om mee te spelen. ;)
Bij ons was het juist andersom, we kregen een ezel erbij (hadden er al twee en een pony) en de nieuwe ezel had nog nooit een pony gezien. Hij schrok zich een ongeluk. :D

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:43

Is je ezeltje niet gewoon eenzaam? Als hij zoveel balkt... wil hij misschien wel gewoon een vriendje om mee te spelen. ;)
Bij ons was het juist andersom, we kregen een ezel erbij (hadden er al twee en een pony) en de nieuwe ezel had nog nooit een pony gezien. Hij schrok zich een ongeluk. :D[/quote]

Nee hoor, dat denk ik niet. Hij staat direct naast de paarden in de wei en in de stal en heeft twee geiten als vriendjes die er de hele dag en nacht bij lopen. Hij moet nog even wachten en dan mag hij echt bij de paarden staan. Overdags balkt hij het meest naar ons, als hij de deur open hoort gaan of ons ziet lopen en ook als de paarden zich verplaatsen, let wel 2 meter! En 's nachts, dat weet ik natuurlijk niet zo goed, maar ik denk als de paarden door de stal lopen, dat hij dan begint. Nee, hij is gewoon erg enthousiast.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:47

Dat klinkt inderdaad als een eenzaam ezeltje. Geiten erbij? :n Dat zijn geen volwaardige vriendjes. Logisch dat het beestje dag en nacht staat te balken!
Een ezel hoort te kunnen spelen met vriendjes, en dat zijn andere ezels. Het zijn hele intelligente dieren en die vervelen zich veel sneller dan bijv. paarden.
Ik denk dat als hij eenmaal bij de paarden staat het gebalk een stuk minder wordt. ;) Het beste blijft een ezel als vriendje, maar met paarden kunnen ze het meestal ook wel goed vinden. Geiten en kleine dieren zijn echt niet volwaardig. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:46

Bij ons verderop in de polder staan twee ezels waar ook op gereden wordt. Niet elke dag, maar in ieder geval 1 à 2 keer per week. Degenen die erop rijden zijn beide grote volwassen mensen, dus ik denk dat je met 65 kilo er makkelijk op kunt! ;)

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:31

Hoe groot zijn die ezels ongeveer? ( die 2 in dat weiland waarop gereden wordt)
Groet
Marinka

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:42

Hallo, Ik ben erg fan van shires, en kijk dan ook vaak op de website van http://www.robinhoodstables.nl/
Ik weet dat ze hier ook (mini)ezels en muildieren hebben. Wellicht het proberen waard :)

Succes! Ezels zijn trouwens echt wel leuk! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:07

Ik denk alleen dat de TS weinig aan mini-ezels heeft als ze juist de grotere maat zoekt. :P

TS, ik zou als ik jou was even informeren bij een opvang en verder op zoek gaan naar fokkers... en rondkijken op internet.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:10

@ fiffill, ik weet dat ze vaker ook grotere ezels verkopen. Ook muildieren, die gekruist zijn met een shire, dus die hebben wel wat hoogte ;)

Ze hebben ook meer dan op de website staat! De man is vriendelijk, en reageert goed op mail!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:41

Zag op marktplaats ook nog een grote ezel te koop staan (zonder foto).

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:22

dank robin Hood heeft misschien iets ( al is dat misschien weer te groot, wat bestaat er allemaal niet!)
groet

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:50

Jasper schreef:
Dat zijn mijn ezels inderdaad :D
Je kunt heel goed op een ezel rijden maar zelf hou ik de richtlijn aan dat een ezel maximaal 20% van zijn eigen lichaamsgewicht mag dragen. Zelf ben ik ook 65 kilo en dus heb ik een ezel nodig van 325 kilo minimaal. (Christoffel is 430 kilo en Lodewijk 370 kilo).
Daarnaast is het verstandig om te wachten tot zijn 5e jaar want dan pas is de rug helemaal volgroeid.
Mijn ezels zijn 1.45 en 1.48 hoog. Toen ze anderhalf waren, waren ze rond de 1.30 hoog. Dus of jouw ezel het goede gewicht/de goede grootte gaat halen, weet ik niet.
Er zijn wel grote ezels te koop in België bij Marie Tack (http://www.asineriedupaysdescollines.be ... zels/12/13). Ze is niet goedkoop en niet alle ezels zijn van goede kwaliteit maar er lopen ook helemaal mooie exemplaren tussen.
Of je kunt, net als wij hebben gedaan, in Frankrijk gaan kijken wat daar te koop is.

dankje handig om te weten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:04

Misschien nog een goede tip: ezel x shire??
Ik heb niet je hele topic doorgelezen dus misschien ken je het al/
Bij ons in Brabant is een Shire fokker die zo af en toe voor de lol kruist met ezels. Dat zijn waaaanzinnig gave dieren en heerlijk groot! Je kan daar dus met gemak op.

http://www.robinhoodstables.nl/DaviWB/Pagina11.html

Ze hebben daar Shire x Catalaanse ezel.
Nog succes met zoeken :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:05

Haha zie net dat iemand me voor was ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:42

marinkapet schreef:
Hoe groot zijn die ezels ongeveer? ( die 2 in dat weiland waarop gereden wordt)
Groet
Marinka

Oei, precies weet ik niet, maar het zijn geen kleintjes in ieder geval! Het zijn flink grote ezels, bijna net zo groot als mijn pony (1.42). Als ik ze weer eens tegenkom, kan ik het wel voor je vragen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:03

Bij Vierhaus, net over de grens in Duitsland verkopen ze ook wel eens muildieren en mss ook wel ezels. Ze hebben nu alleen paarden te koop zie ik, maar je kan ze natuurlijk een mailtje sturen (in het engels of duits)
http://www.gangpferde-vierhaus.de/?q=verkaufspferde

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:43

Graag als je wilt vragen.. Kun je dan evt ook vragen waar ze de ezels gekocht hebben?

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:22

Fiffill schreef:
Dat klinkt inderdaad als een eenzaam ezeltje. Geiten erbij? :n Dat zijn geen volwaardige vriendjes. Logisch dat het beestje dag en nacht staat te balken!
Een ezel hoort te kunnen spelen met vriendjes, en dat zijn andere ezels. Het zijn hele intelligente dieren en die vervelen zich veel sneller dan bijv. paarden.
Ik denk dat als hij eenmaal bij de paarden staat het gebalk een stuk minder wordt. ;) Het beste blijft een ezel als vriendje, maar met paarden kunnen ze het meestal ook wel goed vinden. Geiten en kleine dieren zijn echt niet volwaardig. :)

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel niet dat hij zoveel balkt, ik zeg: hij balkt dag en nacht, daar bedoel ik alleen mee dat hij ook 's nacht balkt. Hij balkt niet heel veel, alleen als je aankomt en als de paarden zich verplaatsen. Hij staat pal naast de paarden, met alleen een stroomdraadje ertussen omdat hij nog niet bij de paarden mag omdat hij nog niet zo lang geleden gecastreerd is. Over een paar weken mag hij erbij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:23

Ik dacht idd dat het beest de hele dag door stond te schreeuwen. :+ Al zal hij wel blij zijn als hij bij de paarden mag denk ik. :)

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:37

Ja, hij heeft al 3 keer bij mijn ruin gestaan en dat gaat aardig. Ik hoop dat er nog eens een vriendje voor hem bij komt!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:39

Zou leuk zijn, twee ezeltjes is dubbel plezier natuurlijk. :D Meestal gaat 't wel goed met paarden hoor. Al moeten ze wel even wennen, vooral de paarden vaak. :+ Als we hier een paard tegenkomen buiten dan snappen ze er soms helemaal niks van. :')