Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bit-en Boomloos op maneges voor paardvriendelijkheid?

Mee eens, dit verdient een punt van aandacht! Maar hoe?
23 (22%)
Oneens, wat een overdreven gedoe, het ging toch altijd al zo?
16 (15%)
Mee eens, maar maneges gaan hier vast niet in mee!
20 (19%)
Mee eens, ik zou wel willen meehelpen om dit te bewerkstelligen!
9 (8%)
Oneens, bitloos is gevaarlijk voor niet ervaren ruiters!
24 (23%)
Oneens, boomloos zou ik niet op willen leren rijden!
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 104

Alane

Re: Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:35

Als je aan de teugels trekt leer je dat niet zomaar af als je bitloos gaat rijden...
De oorzaak moet weggenomen worden, en dat doe je niet door een ander hoofdstel te gebruiken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:46

rosanne94 schreef:
oke dus tegenwoordig heeft iedereen maar een bit nodig?
zodat ze lekker kunnen trekken in de mond en zeker weten dat ze stil komen te staan?

Waarom zou een ruiter wel leren trekken met bit, en niet met bitloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:47

Ik denk dat goede instructie een beetje word verheerlijkt door sommige in dit topic.
Natuurlijk heb je nul komma niks aan een iemand die alleen maar blert 'drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraf', maar je kan niet verwachten dat iemand binnen no-time (iemand anders) leert hoe en wat. Lichtrijden moet je leren, paarden moet je leren aanvoelen, signalen moet je leren herkennen, een heleboel dingen moet je leren. Daar gaan hele mensen levens overheen zitten. De ene heeft na een aantal lesjes het lichtrijden al te pakken, andere die klappen nog op het zadel na een half jaar. Dat heeft niks met instructie te maken, maar meer met gevoel. Je kan wel Sjef of weet ik wie een kind elke dag een half uur privéles gaan geven, er zullen nog steeds fouten worden gemaakt. Fouten die je trouwens altijd blijft houden.

Moontje1991

Re: Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:21

asyaa natuurlijk fouten blijf je altijd houden.
Maar zoals gezegd wat ik teminste ken van maneges zijn instructeurs die in een hoekje zitten en zeggen draf, stap, van hand veranderen van dinges naar danges enz en verder niet letten op hoe er wordt gereden als dat paard maar van had verandert hoe dat gebeurt zal een worst wezen.
Ik zeg niet dat dat op alle maneges gebeurt maar wel op de maneges die ik ken.
EN op dat punt zou betere instructie die niet alleen maar van een blaadje afleest maar bezig is met hoe de kinderen met het paard omgaan al een hoop schelen.

(oja dinges en danges zeggen ze natuurlijk niet echt maar ik heb geen idee welke letter waar zit daar wordt met western geen gebruik van gemaakt)