Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:37

maar toch.. belachelijke prijzen of niet. Ben vele mensen toch dankbaar dat ze eerlijk vertelden dat ze niets hadden voor een ruiter zoals ik. Ze hadden me ook wat aan kunnen smeren (bwv..want tuurlijk verdiep je je erin etc).. maar voordat ze wat lieten zien, gaven meerdere profs.. bij Zandigo te kijken. Gewoon de concurent. Dat vind ik wel klasse! Dan maar iets meer betalen. Ga niet elk jaar van paard wisselen omdat ik het niveau niet aankan ofzo.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:37

DDW1190 schreef:
ik denk dat je gewoon moet zoeken,
een 2e totilas kom je denk ik toch niet tegen en al is die er wel dan is hij voor de meesten van ons niet eens haalbaar, qua geld en ook qua niveau!

wij hebben vaak zat leuke paardjes gekocht voor echt weinig geld en het zijn toch hele leuke paardjes geworden.

Wat versta jij dan onder "hele leuke paardjes"?

Anomien

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:42

en wanneer je een paard koopt ónder het motto van: 'is niet duur, we maken er wel wat van'. komen veel mensen bedrogen uit. Dat hun dromen niet past bij de capaciteiten van een paard. En dan maar weer van paard wisselen. Weer in de verkoop.

Zoveel spullen weer van de hand omdat het nieuwe paard het niet zou passen en weer een keuring. Tja..

Zoals ik zei.. die van mij vond ik eigenlijk aan de prijzige kant wat betreft ervaring etc. Maar wel goedgekeurd en mooie bewegingen. En het belangrijkste.. hij PAST bij mij. Ik als recreatieruiter en hopelijk dresuurruiter in spe.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:45

WowAmigo schreef:
DDW1190 schreef:
ik denk dat je gewoon moet zoeken,
een 2e totilas kom je denk ik toch niet tegen en al is die er wel dan is hij voor de meesten van ons niet eens haalbaar, qua geld en ook qua niveau!

wij hebben vaak zat leuke paardjes gekocht voor echt weinig geld en het zijn toch hele leuke paardjes geworden.

Wat versta jij dan onder "hele leuke paardjes"?

dat ligt eraan wat je ambities zijn, mijne zijn niet zo heel groot, ik wil gewoon een leuk proefje neer kunnen zetten en zo rustig aan steeds een stapje hoger te komen, maar dat is bij mij een jaren plan en geen jaarplan, want ik ben niet van plan om ieder weekend van het jaar op wedstrijden te gaan.
een paard wat super talentvol is past niet bij mij omdat ik dat zelf niet ben! in ieder geval nog niet laten we het zo zeggen.

knert: dat motto van jou kennen wij ook :D maar bij ons gaat het meestal altijd goed.. op een paar gevalletjes na :+

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:50

@bulck: ik ken het, ik ben ook met een 'gewone' begonnen, daarna nog een en verdorie daarna nog eentje, toen had ik drie matige die net zo duur in onderhoud zijn als drie goede, ik heb die drie toen opgeruimd, een betere voor gekocht en daar ben ik nog iedere dag blij om. Die drie matige zijn alledrie super terecht gekomen. Iedereen blij dus!

och, en dat taxatietopic, het is een vermakelijk iets. Ik zou de mijne er niet eens opzetten en ik denk dat jouw merrie-met-Verden-tickets-in-haar-buik, bulck, er ook op niet meer dan eens 5-10.000 zou worden getaxeerd, want het is 'toch maar' een fokmerrie.....

@listiglistje: tuurlijk, het is ook hoe je erop past en hoeveel geluk je hebt dat je een deal kan maken met een professional zoals ik heb kunnen doen, maar aan de andere kant: ik rij er toch een belangrijk deel van de tijd zelf mee en ik blijf een amateur, dus zoek ik én kwaliteit, én een leerpaard én iets wat voor een amateur na te rijden is.

@ddw: dat ben ik dus met je oneens: ik ben echt een ontzettende amateur met (geen valse bescheidenheid) heel weinig coordinatie in mijn lijf en dus weinig aanleg voor paardrijden. Ik moet het echt hebben van oefenen, trainen, goede begeleiding etcetera. Maar dan gaat t toch nog altijd fijner met een paard met veel kwaliteit dan met een paard dat net zo'n coordinatieve sukkel is als ikzelf! En met een goed paard hoef je niet ieder weekend weg om toch vooruit te komen, ook qua winstpunten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:51

Knert dat is ook het belangrijkste, dat het paard je past, je ermee overweg kan en er plezier aan hebt...dan mag het imo ook best wat kosten!
Het is immers hobby en zo ga je elke dag met plezier naar je paard!

Hoeveel ruiters zijn er niet die een jong/groen paard kopen, en zelf de capaciteiten/handigheid niet hebben om een paard op te leiden en het paard uiteindelijk verkloot wordt?
Ik zie hier vaak genoeg problemen voorbij komen op Bokt, of een verkoopadvertentie met "de klik is er niet" ;)

Voor zo'n mensen adviseer ik een braaf, doorgereden, fijn na te rijden paard, hoeft echt geen topper in spé te zijn,
maar een fijn gebruikerspaard waar men plezier aan heeft!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 16-04-10 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:52

Afgelopen zomer ging ik op zoek naar een leuk paard om mee te dressuren. Niets bijzonders, moest wel gezond zijn en cool in het hoofd. Ik had mezelf een budget van 8000 euro voorgenomen afhankelijk van niveau en mogelijkheden. Heb er heel wat gezien en het viel me op dat mn hier in Brabant de prijzen veel hoger liggen en dat de paarden me keer op keer tegen vielen. Dit waren allemaal particulieren. Ik ben door een aantal verkopers na twee weken gebeld of ik nog intresse had als het paard 2000 euro goedkoper werd... Ook bleken de paarden boven de 6000 euro allemaal bemerkingen te hebben op het rontgen rapport. Uiteindelijk ben ik in het noorden van nederland beland en heb een springpaard gekocht (waar ik dressuur potentie in zie) en meteen nog een paard gekocht voor een klant van mij bij een handelaar. Beide 4000 euro, kerngezond en braaf. Ook allbei een goed papier, dat is leuk meegenomen natuurlijk. 1 van 7 jaar, ruin , 1.71m L springen en 1 van 11 jaar M niveau plaatje om te zien, 1.64m.
Veel mensen proberen in eerste instantie de hoofdprijs te vangen en dat begrijp ik ook wel, maar ik merk ook dat als ze in jou een geschikte baas zien ze nog wel eens spontaan willen zakken. Dat begint vaak al aan de telefoon. Als ik een te hoge vraagprijs hoor zeg ik meteen dat het geen zin heeft te komen kijken en dan worden ze binnen 2 sec inneens aantrekkelijker qua prijs.....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:53

FloortjeM schreef:
@bulck: ik ken het, ik ben ook met een 'gewone' begonnen, daarna nog een en verdorie daarna nog eentje, toen had ik drie matige die net zo duur in onderhoud zijn als drie goede, ik heb die drie toen opgeruimd, een betere voor gekocht en daar ben ik nog iedere dag blij om. Die drie matige zijn alledrie super terecht gekomen. Iedereen blij dus!

och, en dat taxatietopic, het is een vermakelijk iets. Ik zou de mijne er niet eens opzetten en ik denk dat jouw merrie-met-Verden-tickets-in-haar-buik, bulck, er ook op niet meer dan eens 5-10.000 zou worden getaxeerd, want het is 'toch maar' een fokmerrie.....

@listiglistje: tuurlijk, het is ook hoe je erop past en hoeveel geluk je hebt dat je een deal kan maken met een professional zoals ik heb kunnen doen, maar aan de andere kant: ik rij er toch een belangrijk deel van de tijd zelf mee en ik blijf een amateur, dus zoek ik én kwaliteit, én een leerpaard én iets wat voor een amateur na te rijden is.

@ddw: dat ben ik dus met je oneens: ik ben echt een ontzettende amateur met (geen valse bescheidenheid) heel weinig coordinatie in mijn lijf en dus weinig aanleg voor paardrijden. Ik moet het echt hebben van oefenen, trainen, goede begeleiding etcetera. Maar dan gaat t toch nog altijd fijner met een paard met veel kwaliteit dan met een paard dat net zo'n coordinatieve sukkel is als ikzelf! En met een goed paard hoef je niet ieder weekend weg om toch vooruit te komen, ook qua winstpunten.

maar wie zegt dat ik het heb ober een coordinatieve sukkel dan? :D
tuurlijk moet je wel een beetje een paard met ietwat talent voor het dressuur, maar je kan je eigen paard zo goed maken en ook zo slecht maken als je zelf wilt..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:57

DDW1190 schreef:
dat ligt eraan wat je ambities zijn, mijne zijn niet zo heel groot, ik wil gewoon een leuk proefje neer kunnen zetten en zo rustig aan steeds een stapje hoger te komen, maar dat is bij mij een jaren plan en geen jaarplan, want ik ben niet van plan om ieder weekend van het jaar op wedstrijden te gaan.
een paard wat super talentvol is past niet bij mij omdat ik dat zelf niet ben! in ieder geval nog niet laten we het zo zeggen.

knert: dat motto van jou kennen wij ook :D maar bij ons gaat het meestal altijd goed.. op een paar gevalletjes na :+

Kijk, daar heb je het al, jij vindt wel paarden die bij je ambities passen omdat je ambities niet zo hoog zijn en bent misschien zelfs bereid je ambities aan te passen aan het paard. Niks mis mee, maar als je dus wel een bepaalde kwaliteit wilt dan ben je voor jouw bedragen imo dus niet klaar.

Ik heb trouwens zelf mijn merrie voor 2750 kunnen kopen, rondom goedgekeurd, mooi gefokt, destijds 5 jaar maar onbeleerd. Goed genoeg springen en correct lopen, maar zat wel wat werk aan. Heb ik veel plezier van gehad en heeft uiteindelijk in relatief korte tijd het Z1 gehaald, meer zat er ws ook niet in. Springen kan ik helaas niet, paard wel.

Voor dat geld heb ik haar op het papier en de keuring gekocht en ben ik er bijzonder tevreden mee. Fokt nog leuk ook en blijkt uit een stam met veel sport te komen.

Maar als ik een paard had gezocht dat bij mijn ambities moest passen was ik waarschijnlijk niet bij haar uitgekomen :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:00

DDW1190 schreef:
tuurlijk moet je wel een beetje een paard met ietwat talent voor het dressuur, maar je kan je eigen paard zo goed maken en ook zo slecht maken als je zelf wilt..

En dat geldt dus niet voor alle paarden

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:02

haha maar tussen het talentvolle totilasje en het coordinatieve sukkeltje zit nog een hele grote wereld he!

nee dat is waar, maar wie zegt dat de meeste paarden zo slecht zijn, er zit een heel verschil in omdat er meestal ook een slechte ruiter op rijd!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:06

Is wel waar, rijden en trainen doet echt heel veel, maar je ziet ze er ook wel eens tussenkrabbelen, waar je best nog wat aan kunt verbeteren maar die het dan toch nog niet makkelijk hebben in de ring. Maar goed, als je dan een braaf buitenpaard zoekt heb je misschien alsnog je topper. ;-)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:07

hoe bedoel je dat? wowamigo

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:14

deflin schreef:
ik vindt tot 2000,- voor een paard dat onbeleerd is tot 5 jaar een redelijk bedrag en daarboven niet meer als 4000,- ligt er natuurlijk ook weer een beetje aan wat voor niveau dat het heeft.

Van sommige hengsten is het dekgeld al 2.500,- euro... als het veulen dan ook nog uit een predikaatrijke merrielijn komt, kom je echt niet weg met bovenstaande prijzen. Indexen ed zeggen wel degelijk wat over aanleg, karakter etc. Het is maar net wat je zoekt...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:19

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:20

RPA---> PP

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:23

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:24

@ Embe, ik heb het over bedragen en paarden waar ik het voor over heb, geef mij maar zo'n lombe knol, daar ben ik net zo tevreden mee als een topknol en dan hoeft het bedrag voor mij ook niet zo hoog.
de meeste gewone particulieren zoals kopen niet direct een veulen van zoveel geld. en zoals je zegt het is maar net wat je zoekt. nou en ik hoef niet een topknol als ik maar lol heb

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:26

WowAmigo schreef:
Is wel waar, rijden en trainen doet echt heel veel, maar je ziet ze er ook wel eens tussenkrabbelen, waar je best nog wat aan kunt verbeteren maar die het dan toch nog niet makkelijk hebben in de ring. Maar goed, als je dan een braaf buitenpaard zoekt heb je misschien alsnog je topper. ;-)

Dat sommige paarden gewoon echt het talent niet hebben, daar kan je met veel en goed training best nog wat aan verbeteren, maar ehm, even voorbeeldje, mijn merrie heeft een groot, lang lijf, niet al te elastisch en een ietwat recht achterbeen. Loopt correct en ruim, maar daar is het mee gezegd wat mij betreft. Daar heb ik heel veel basiswerk aan moeten doen, maar toen liep ze ook makkelijk Z1. Maar dat heeft dus echt veel werk gekost. Haar had ik waarschijnlijk geen plezier gedaan met Z2 starten, daar hield het gewoon op. Terwijl je ook paarden hebt die gewoon makkelijk het werk aankunnen, die van zichzelf goed schakelen bijvoorbeeld.

Maar dat paard dat het in de dressuur niet makkelijk heeft kan wel heel braaf zijn op buitenritten, en als dat is wat je wil dan heb je toch je topper, zo bedoelde ik dat. (moet je alleen niet mijn merrie hebben :D )

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:27

Embe schreef:
DDW1190 schreef:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=535961

wat zou je hier voor willen geven dan?

Kan je dat niet beter op het taxatietopic neerzetten?

nee het ging me meer om onderstaande
Citaat:
Van sommige hengsten is het dekgeld al 2.500,- euro... als het veulen dan ook nog uit een predikaatrijke merrielijn komt, kom je echt niet weg met bovenstaande prijzen. Indexen ed zeggen wel degelijk wat over aanleg, karakter etc. Het is maar net wat je zoekt...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:30

Snap de connectie niet helemaal :o?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:33

Ze bedoelt ws dat haar paard uit een predikaatrijke merriestam komt en wat je er zo op papier voor zou geven (omdat je zelf aangaf dat je met die prijzen niet wegkomt als 't paard uit een predikaatrijke stam komt)

Heel eerlijk gezegd ging ik op 't papier niet eens kijken maar dat is ook omdat het lijntje mij niet zo aanspreekt :o

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:38

Oh zo, nou zo werkt het niet voor mij... ALS een paard een goed papier heeft EN aanleg heeft EN goedgekeurd is dan kom je dus niet weg met die prijzen, dat bedoel ik dus. Puur op papier valt er niet veel van te zeggen. Hij kan wel 'mislukt' zijn := (bouw, krabbelaar, aanmerkingen bij keuring etc.) maar dan nog wel heel goed bruikbaar als bv recreatiepaard. Dat zal dan wel de prijs drukken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:39

WowAmigo schreef:
Heel eerlijk gezegd ging ik op 't papier niet eens kijken maar dat is ook omdat het lijntje mij niet zo aanspreekt :o

Hahaha, daarom snapte ik het ook al niet... :o

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:43

Naar mijn mening is een goed, gezond en betrouwbaar, niet te oud recreatiepaard trouwens ook best wat waard, ligt aan de verwachtinging en kundigheid van de koper... Het is maar net wat je zoekt en wat je er voor over hebt.