Volg jij de regeltjes wel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:05

Ik kan links en rechts opstijgen en afstijgen. Pony's kunnen links en rechts van mij lopen. Erg handig als je ze beide meeneemt :+
Als ik op de heide ben dan spring ik van mn fjord af, hij loopt dan even los, ik gooi de beugels over het zadel heen, doe de singel losser en inmiddels zijn we al stappend bij het hek aangekomen en pak ik mn fjord weer bij de teugels. Ene keer doe ik de teugels over zn hoofd, andere keer laat ik ze om zn nek heen hangen en sleur hem zo mee.
Poetsen alleen het hoognodige, hij staat 24/7 buiten dus rossen is niet nodig, verder is hij eigenlijk altijd schoon, dus een harde of een zachte is genoeg.
Teurgkomst op stal, loopt hij los over het erf terwijl ik de sleutel van de deur pak. Hij blijft braaf voor de deur staan wachten of gaat gras eten.

Ik neem mn shet wel eens mee de heide op. Dan laat ik hem af en toe eventjes los.

Zadel gooi ik op mn fjord zn rug zoals hij staat en ik aan kom gelopen. Staat hij binnen dan zadel ik via de rechterkant, staat hij buiten dan nader ik hem van links :+
Ik rij zonder zweep dus die hoef ik niet te wisselen.

En ik zal ongetwijfeld nog wel meer dingen 'fout' doen :P

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:08

Dom regeltjes volgen doe ik niet. Routine/gewoonte en gezond verstand juist weer wel. Dus ik stap daar op waar ik mijn mede ruiters het minst tot last ben. Aansingelen doe ik geleidelijk aan. Opstappen doe ik links ( omdat ik vanaf rechts niet kan. Stap wel op met krukje: ben een iets te zware ruiter... ;( ) . Maar er is voor mij dus verschil tussen "regeltjes" en verantwoord omgaan met je paard.
Poesten doe ik altijd grondig (Voorkomt drukkingen, schuurplekjes en andere ellende. Poetsen is mi een plicht naar je paard doe, net zoals gewoon de hoeven uitkrabben voor en na het rijden). Losstappen, uitstappen neem ik ook de tijd voor ( is gewoon een warming up/ cooling down. Gewoon gezond omgaan met de spieren van je paard dus). Beugels zijn opgestoken als ik mijn paard meenneem naar de bak; dit minimaliseert immers de kans dat de vrij hangende beugels ergens achter blijven haken ( en dat was toch het doel/de reden van deze "regel"). Cap heb ik op. Ik kijk goed voordat ik de binnenbak in ga. Keihard "deur vrij " roepen vind ik niet zinnig, ik kijk gewoon wanneer ik er zonder anderen te storen in kan. Zweep wisselen doe ik dan wel / dan niet. Als ik veel figuren achter elkaar rijdt niet, als ik wat langer op 1 hand rijdt, dan weer wel ( vind idd tegen de bakrand tikken van de zweep irritant..)

Onali

Re: Volg jij de regeltjes wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:15

Ik zet mijn fjord en shet niet vast met paardenknoop. Fjord trekt zich los, ja ook met die extra slag. Voor hem heb ik een lang touw (toevallig is dat een hondenriem) die sla ik door de tralies van een stal en weer terug naar 1 van de ringen. Zo staat hij vast. Mn shet zet ik de ene keer vast met paardenknoop, andere keer ongeveer hetzelfde als mn fjord, heeft wel een gewoon halstertouw.
Mn shet zou wel los blijven staan, mn fjord die gaat vreten zoeken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:01

Ik houd me best goed aan de regeltjes :')

Ik stap links op, al doe ik heel soms ook wel rechts.
Ik rijd zonder zweep, dus wisselen hoeft niet.
Borstels gebruik ik in goede volgorde, al sla ik soms ook een borstel over :j
Paard kan links en rechts lopen. Makkelijk omdat ik vaak 2 paarden tegelijk meeneem.
Als ze iets eng vind gaat ze altijd links van me lopen, en dat vind ik prima!

Vastzetten doe ik niet. Ze staat of los, of het touw hangt gewoon los. Vaak poets ik zonder halster. Ze blijft toch wel staan :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 14:30

Laat wel duidelijk zijn dat ik dit topic niet heb gemaakt met het idee dat die 'regeltjes' ook daadwerkelijk "bestaan" ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:32

Ik houd me ook niet meer aan de tradities van de manege.

Pol zet ik nooit vast met poetsen of opzadelen. Ik heb een stukje van de wei afgezet, zodat we wel rustig zonder andere paarden kunnen poetsen en opzadelen. Nu hij verhaart, gebruik ik een roskam en verder een borstel met lange haren voor de ergste modderplekken. Ik zadel meestal vanaf de rechterkant op, vind ik handig met de singel. Als hij andersom staat, vanaf links. En de ene keer eerst het halster en dan weer het zadel (wat er het dichste bij me ligt).
Na het rijden of lopen check ik of er geen steentjes zitten in de witte lijn. de rest laat ik zitten. Ik loop aan de kant waar het het fijnste lopen is voor mij (geen plassen, modder of mul zand :P).
Ik stap meestal vanaf een paaltje in het bos op, links of rechts, maakt niet zo veel uit. Ik heb geen zweepje, dus hoef ook niet te wisselen.
Ik maak het mezelf gewoon makkelijk blijkbaar :)

Verder houd ik me wel aan de verkeers- en veiligheidsregels. Als het druk is op straat loop ik vaak wel tussen Pol en het verkeer in. Ik passeer iedereen in stap en schop paardenpoep in de berm als het op een vervelende plek valt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:34

Ik poets trouwens bijna nooit, alleen de plek van het zadel en de singel gaan echt regelmatig.
Loop mijn pony wel vaak na op wondjes, verdikkingen, enz.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:39

Ik stap links op rechts af, en andersom. Dit omdat dat de rug van mijn paard niet eenzijdig belast.

Poetsen doe ik als ze aan het ruien is in de "goede" volgorde, is ze uit de rui dan gaat er een harde borstel overheen en klaar.

Ik loop zowel links als rechts van haar, en zij van mij.

Zweepje heb ik altijd links zitten, ik ben linkshandig en rechts zit dat ding puur alleen in de weg. :D

Ik zet haar wel vast, liefst eigenlijk in beton want ze gaat altijd op zoek naar iets eetbaars, en dat ligt uiteraaaaard altijd nét effe verder dan haar touw lang is :P .

Aan de verkeersregels houd ik me wel, tenzij er een kudde wielrenners vlakaf langs zoeft, dan wil het wel eens gebeuren dat haar achterbenen even net iets anders doen dan in de planning staat O:) ...tja, kan gebeuren, even roepen vooraf en wat ruimer passeren doet wonderen *D .

Zadelen doe ik wel vanaf links, eens geprobeerd vanaf rechts en dat leverde een lachstuip op bij me, zat mezelf totaal in de weg.

Meelopen in en uit de wei aan een slap touwtje, netjes achter me blijven en verder geen discussies.

Eeeeehhmmmm... verder schiet me zo even niets meer te binnen...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:20

Dit is niet iets rijtechnisch.
Dus daarom van RT-->PP.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:58

Ik doe de meeste dingen wel netjes.
Alleen heb ik altijd geleerd dat je moet afwisselen met opstappen, zodat je paard er aan went.
Goed voor het paard zijn stabiliteit als je het afwisselt.

Ik rijd bijna nooit met zweep, en als ik het doe wissel ik hem netjes om.

Ik heb geen volgorde om te poetsen, pak gewoon de borstel waar ik op dat moment het meeste aan heb ..

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:32

Ik stap wel altijd links op ja, en ze loopt ook eigenlijk altijd aan de linkerkant van me, op 1 of andere manier is dat raar als het andersom is opzadelen trouwens ook :P
Wissel niet altijd mn zweep en doe ook niet altijd dezelfde volgorde van poetsen ofzo

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:49

Ik stap links op, maar heb ook wel eens een verzorgpaard met een trauma gehad, waarbij je aan rechts op moest stappen. Ik stap wel vaak aan rechts af, als dat beter uitkomt.

Ik zadel niet per definitie aan links op, ligt er maar net aan hoe het paard vaststaat. Als ik geen ruimte heb om er aan de linkerkant bij te kunnen, heb ik zo iets van "Doei!" en leg ik het er gewoon aan rechts op hoor. Ik heb mijn dekje en singel altijd compleet los van het zadel en aansingelen doe ik ook tegendraads. Ik maak eerst de singel aan rechts vast op het eerste gaatje, loop naar de andere kant en doe hem daar op het eerste gaatje en ga daarmee door tot hij aan rechts op 3 zit en aan links ook. Dan doe ik het hoofdstel aan en vast en loop ik naar buiten, waar ik nog een gaatje aansingel aan links. Ik stap meestal buiten de bak op en ga lekker lang instappen, waarna ik afstap en een laatste gaatje bijsingel voor we echt aan het werk gaan.

De algemene volgorde voor poetsen zal me om eerlijk te zijn worst wezen, als het paard maar schoon wordt. Mijn zweep wissel ik niet van kant. We hebben geen bakrand, dus het is gewoon niet nodig. Ik zadel ook verkeerd om af, ik laat haar los staan met het hoofdstel aan en haal eerst het zadel eraf... Kwestie van gemakszucht: dan kan ik haar daarna aan haar hoofdstel naar haar box brengen en dat daar af doen, waarna ik langs de kraan kom als ik het terug ga hangen. Zo min mogelijk loopwerk dus :P

chantie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:59

Ik stap altijd links op, singel altijd links aan, doe ook eerst het zadel en dan pas het hoofstel,
de zweep wissel ik wel (op de manege, maar op m'n verzorgspony vaak niet :o ) , stap netje op op de a-c lijn, behalve bij verzorgspony, doe netjes in de volgorde borstelen. roep nooit 'baan vrij'.

Hebben jullie altijd keurig netjes je cap op ? rijlaarzen of chaps aan ?

Ik niet hoor... op de manege wel natuurlijk ;) bij m'n verzorgspony heb ik vaak m'n cap niet op, alleen tijdens buitenrit en op het land achter de wei, mocht ik gaan rijden en er is veel wind, dan heb ik ook een cap op. Alleen in de zomer rij ik met gympen voor de rest heb ik wel gewoon rijlaarzen aan.

nog een regeltje... heb je altijd een bodyprotector tijdens het springen aan ? ( op sommige manege's/ruitersportcentra's is dit verplicht)

chantie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:06

ik stap altijd links op, singel altijd links aan, borstel in de volgorde, loop aan de linkerkant van het paard, wissel van zweep ( alleen bij mijn verzorgspony af en toe ) leg altijd eerst het zadel erop en dan pas het hoofstel.

nog een paar regeltjes :
Hebben jullie altijd een cap op ? Dragen jullie altijd chaps of rijlaarzen ? Heb je altijd een bodyprotector aan als je gaat springen ?

Ik niet hoor, alleen op de manege heb ik altijd rijlaarzen en een cap op, bij mijn verzorgspony's rijd ik in de zomer meestal alleen met gympen, heb ik zelden een cap op, alleen tijdens buitenrit, mocht er veel wind zijn, en heel af en toe als ik ga rijden in het land, achter de wei. als we gaan springen ( dat komt heeeel zelden voor ) heb ik geen bodyprotector aan, dat is weggegooid geld :o hihi