Als ik op de heide ben dan spring ik van mn fjord af, hij loopt dan even los, ik gooi de beugels over het zadel heen, doe de singel losser en inmiddels zijn we al stappend bij het hek aangekomen en pak ik mn fjord weer bij de teugels. Ene keer doe ik de teugels over zn hoofd, andere keer laat ik ze om zn nek heen hangen en sleur hem zo mee.
Poetsen alleen het hoognodige, hij staat 24/7 buiten dus rossen is niet nodig, verder is hij eigenlijk altijd schoon, dus een harde of een zachte is genoeg.
Teurgkomst op stal, loopt hij los over het erf terwijl ik de sleutel van de deur pak. Hij blijft braaf voor de deur staan wachten of gaat gras eten.
Ik neem mn shet wel eens mee de heide op. Dan laat ik hem af en toe eventjes los.
Zadel gooi ik op mn fjord zn rug zoals hij staat en ik aan kom gelopen. Staat hij binnen dan zadel ik via de rechterkant, staat hij buiten dan nader ik hem van links

Ik rij zonder zweep dus die hoef ik niet te wisselen.
En ik zal ongetwijfeld nog wel meer dingen 'fout' doen
) . Maar er is voor mij dus verschil tussen "regeltjes" en verantwoord omgaan met je paard.

...tja, kan gebeuren, even roepen vooraf en wat ruimer passeren doet wonderen
.
) , stap netje op op de a-c lijn, behalve bij verzorgspony, doe netjes in de volgorde borstelen. roep nooit 'baan vrij'.