Bitloos rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:51

SecretLIN schreef:
Twiggy2008 schreef:
Nou SecretLIN, sterkte ermee, want ik (en mijn paard) vond(en) het rampzalige optomingen. ;)

Proberen kan altijd he :D is het niets ga ik op zoek naar iets anders
Elk paard en elke ruiter reageerd er anders op misschien is het wel super voor ons

Ik ben erg blij met mijn kruislingse hoofstel hoor, en mijn beide paardjes ook.
Dus ieder paard reageerd er anders op. Ik heb een zeer pittige draver en een iets minder pittig paardje.
Dus voor ons werkt het super, en de release is ook goed.
Ik rij trouwens alleen maar buiten met ze.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:53

Twiggy2008 schreef:
Johanna59 schreef:
Om een paard te laten luisteren moet je inwerken.
Lees net in enkele reacties, dat sommige paarden, dus nu ze niet geregeld buiten komen, niet goed te rijden zijn met een bitloos hoofdstel.
Wat doen jullie dan als hij er vandoor gaat? HO roepen?Met je zit inwerken?
Wel eens op een paard gezeten dat er vandoor gaat überhaupt?
Als het echt zo goed werkte, waarom is dan het bit uitgevonden en rijden er zo weinig mensen bitloos nu ten dage?
Ook met bitloos moet je met je handen inwerken. Dat kan niet anders, anders kon je net zo goed zonder hoofdstel rijden.
Zonder inwerking aan de voorkant hebt je gewoon niets te zeggen.
Ik vind het trouwens zielig om in te werken op die zachte neus van ze!

Als mijn paard er vandoor wil, gaat hij toch wel, met of zonder bit. ;)
Geloof jij dat mijn paard zich door een bit laat afremmen? Meet my horse en dan praat je wel anders, hoor. :D

Er rijden heden ten dage steeds meer mensen bitloos. Overigens reed ik in de jaren 70 al regelmatig bitloos, maar dat terzijde. :+
Jij bent een ruiter die blijkbaar rijdt onder het mom 'je moet controle over je paard hebben', terwijl veel bitloze ruiters het meer zoeken in samenwerking, denk ik (ik wel, althans). Dat is toch een iets andere benadering. Jij neigt in mijn ogen meer naar het traditionele. Moet je helemaal zelf weten, maar ik weet dat er qua 'controle' echt niet zoveel verschil zit in bit of bitloos. Heb jij wel eens echt bitloos gereden eigenlijk?

En wat bedoel je precies met 'inwerking' eigenlijk? Ik denk dat elke ruiter er naar moet streven om zijn/haar paard op zit te kunnen rijden, zonder al te veel de teugels te hoeven gebruiken. Denk je ook niet? Of streef jij daar niet naar?

Ik geloof niet dat ik deze discussie met je moet aangaan, gezien de vragen die je me stelt.
Als je niet weet wat inwerking betekend en denkt dat alles met je zit is te controleren, heeft uitleggen geen zin.
Jij bent een recreant ik niet. Bitloos rijden is voor the fun.
Natuurlijk wordt de doelgroep hiervoor steeds groter. Allemaal mensen met paarden. Geen paardenmensen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:56

Johanna als je paard ervan door wil? dan doe je de one rain stop. Dat moet je wel eerst aangeleerd hebben natuurlijk. Werkt goed voor zover ik weet. En een bit is ook geen rem, want dan moet je het om zijn benen binden. :D

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:56

"Natuurlijk wordt de doelgroep hiervoor steeds groter. Allemaal mensen met paarden. Geen paardenmensen"

Leg je eens uit geen paardenmensen

Silence

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:12

Als je wilt weten of iets werkt zal het vaak toch een kwestie van proberen zijn.
Zelf heb ik ook de nodige hoofdstellen getest en ook weer moeten verkopen omdat het niet werkte.
Vooral de kruislinge systemen roepen de nodige paniek op.
Toen eens een keer met een normaal halster gereden en dat ging super.
Uiteindelijk bleek een sidepull het dus te zijn voor ons en zijn dan ook heel blij met ons exemplaartje, de marylot sidepull.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:16

@silence daarvoor heb je tegenwoordig een passervice bij bitloos rijden ;) scheelt in de kosten.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:31

Bedankt voor de links! Natuurlijk kan ik zelf wel youtube gaan doorscannen, maar was juist benieuwd naar wat mensen die zelf bitloos rijden, goede filmpjes vonden :) Die eerste (met de halsring) vind ik zelf wat gespannen overkomen, paard kantelt ook niet in het bekken, loopt gewoon niet door het lijf. Tweede die Brainless stuurde vind ik mooi om te zien. Wat doorklikken op youtube zorgde vervolgens voor minder mooie bitloze-beelden... net zoals die er uiteraard in overvloede van aanwezig zijn MET bit, ik zal het nog maar eens beamen voor de oogkleppers hier ;)

Arno, ja ik heb zeer, zeer regelmatig paardenschedels in handen wanneer ik botonderzoek verricht (archeologie). Ik heb eens wat gezocht op dr. Cook en die komt op mij over als een zéér bevooroordeeld wetenschapper met bovendien een commerciele insteek. Lekker betrouwbaar dus ;) En ik blijf trouwens bij mijn mening dat een touwhalster zeer scherp kan inwerken, of je dat nou leuk vindt om te horen of niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:37

Johanna59 schreef:
Ik geloof niet dat ik deze discussie met je moet aangaan, gezien de vragen die je me stelt.
Als je niet weet wat inwerking betekend en denkt dat alles met je zit is te controleren, heeft uitleggen geen zin.
Natuurlijk wordt de doelgroep hiervoor steeds groter. Allemaal mensen met paarden. Geen paardenmensen.

Mag ik je vragen wat je in dit topic uberhaupt komt doen, als je zelf niet bitloos rijdt? Je komt je zegje doen met zaken die totaal niets toevoegen aan de vragen van TS. Daarbij heb ik het zware vermoeden dat je totaal geen relevante ervaring hebt met bitloos rijden. Inwerking, ach, natuurlijk weet ik wat dat is ;) . Ik denk persoonlijk dat rijden een combinatie van diverse factoren is zelfs en je hoort niet alleen maar te rijden met 'inwerking'. Helaas is dat wel wat ik heel veel om me heen zie, maar het is mijn streven niet, eerlijk gezegd. Verder nog de vraag, die anderen ook al stellen aan je. Wat bedoel je met je opmerking over 'mensen met paarden' en 'paardenmensen'? :?

En maakt het echt heel veel uit of je als recreant rijdt of als wedstrijdruiter? Verdien jij er je brood mee dan? Of rij je recreatief wedstrijden? Hoe dan ook, ik denk dat het feitelijk niet zoveel uitmaakt, wat je doet, recreatief of niet. Het gaat om de communicatie met je paard en dat je er voor dient te zorgen dat je paard op de juiste manier gereden wordt. Of niet? Of maakt het bij recreatief rijden ineens niets uit hoe je rijdt dan, volgens jou? Nou, daar denk ik dan heel anders over in elk geval. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:43

Zeeuwtje68 schreef:
Ik ben erg blij met mijn kruislingse hoofstel hoor, en mijn beide paardjes ook.
Dus ieder paard reageerd er anders op. Ik heb een zeer pittige draver en een iets minder pittig paardje.
Dus voor ons werkt het super, en de release is ook goed.
Ik rij trouwens alleen maar buiten met ze.

Jij bent inderdaad iemand die wel goede ervaringen met dit soort bitloze hoofdstellen heeft, dus net wat ik zei, die zijn er gelukkig ook :) . Maar mijn Sammy vond het echt helemaal niets en ik kon niet goed met hem communiceren met deze hoofdstellen door een slechte release van de neusriem en ik heb er toch echt een aantal geprobeerd (Voest/Cook/ruitersportshop/Barefoot). Ben nu echt blij met de Marylot. :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:52

Twiggy2008 schreef:
Johanna59 schreef:

Mag ik je vragen wat je in dit topic uberhaupt komt doen, als je zelf niet bitloos rijdt? Je komt je zegje doen met zaken die totaal niets toevoegen aan de vragen van TS. Daarbij heb ik het zware vermoeden dat je totaal geen relevante ervaring hebt met bitloos rijden. Inwerking, ach, natuurlijk weet ik wat dat is ;) . Ik denk persoonlijk dat rijden een combinatie van diverse factoren is zelfs en je hoort niet alleen maar te rijden met 'inwerking'. Helaas is dat wel wat ik heel veel om me heen zie, maar het is mijn streven niet, eerlijk gezegd. Verder nog de vraag, die anderen ook al stellen aan je. Wat bedoel je met je opmerking over 'mensen met paarden' en 'paardenmensen'? :?

En maakt het echt heel veel uit of je als recreant rijdt of als wedstrijdruiter? Verdien jij er je brood mee dan? Of rij je recreatief wedstrijden? Hoe dan ook, ik denk dat het feitelijk niet zoveel uitmaakt, wat je doet, recreatief of niet. Het gaat om de communicatie met je paard en dat je er voor dient te zorgen dat je paard op de juiste manier gereden wordt. Of niet? Of maakt het bij recreatief rijden ineens niets uit hoe je rijdt dan, volgens jou? Nou, daar denk ik dan heel anders over in elk geval. :)

Heel, heel vroeger toen men net met paarden begon, was er nog geen bit. Iedereen gebruikte zijn paard bitloos.
Later, werd een "bit" uitgevonden. Waarom?
Nou niet komen met, vroeger kenden ze geen dierenliefde, want dat is natuurlijk onzin.
Waarom moet een hond aangelijnd, als hij net zo goed luistert zonder? Misschien, omdat hij er onder bepaalde omstandigheden toch wel eens vandoor kan gaan?
Bitloos rijden is leuk. Iemand die dat leuk vindt, moet dat zeker doen.
Maar, dat het beter is als met bit, dat is klinkklare onzin.
Als iemand niet goed overweg kan met een bit ( het is nagenoeg altijd de ruiter die de storende factor is) dan kan bitloos rijden
een goede oplossing zijn. Het paard heeft dan minder last van zijn berijder.
Maar je kan gewoon niet ieder paard bitloos rijden. Ze zijn er niet allemaal geschikt voor.
Gelukkig hebben veel mensen met paarden, paarden die er wel geschikt voor zijn.
Dus helemaal geen boze bedoelingen van mijn kant hiermee, maar bitloos is anders, niet beter dan rijden met bit.

Toen ik klein was, deed ik het ook altijd. Op een halster rijden.
Maar je komt er gauw genoeg achter, dat als je iets meer wilt, dan lekker rond tuffen,
een bit wel erg handig is. :)) :)) :))

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:33

Johanna59
Vind je beweringen een beetje vaag, dus je wilt zeggen dat mensen die bitloos rijden of willen gaan rijden niet echt kunnen rijden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:39

Je geeft totaal geen antwoord op mijn vragen en daarbij vind ik het jammer dat je bitloos rijden als alleen maar 'rondtuffen' ziet. Maar goed, dat zegt wat meer over jou, denk ik dan maar. ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:41

:j daar kwam ik dus pas later achter :+
Maarja, gelukkig heb ik ook kunnen lenen dus niet alles nieuw hoeven kopen ;)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:45

johanna,
ik kan mijn paard wel degelijk "rijden" met mijn gluksrad.
en niet alleen maar rond tuffen.
ik heb een ijslander en die moet je in verzameling rijden om te tölten met een beetje tuffen krijg je er geen stap uit.

JumpertjeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:16

Ik rij niet bitloos maar lijkt me leuk om is te proberen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:23

Johanna59 schreef:
Heel, heel vroeger toen men net met paarden begon, was er nog geen bit. Iedereen gebruikte zijn paard bitloos.
Later, werd een "bit" uitgevonden. Waarom?
Nou niet komen met, vroeger kenden ze geen dierenliefde, want dat is natuurlijk onzin.
Waarom moet een hond aangelijnd, als hij net zo goed luistert zonder? Misschien, omdat hij er onder bepaalde omstandigheden toch wel eens vandoor kan gaan?
Bitloos rijden is leuk. Iemand die dat leuk vindt, moet dat zeker doen.
Maar, dat het beter is als met bit, dat is klinkklare onzin.
Als iemand niet goed overweg kan met een bit ( het is nagenoeg altijd de ruiter die de storende factor is) dan kan bitloos rijden
een goede oplossing zijn. Het paard heeft dan minder last van zijn berijder.
Maar je kan gewoon niet ieder paard bitloos rijden. Ze zijn er niet allemaal geschikt voor.
Dus helemaal geen boze bedoelingen van mijn kant hiermee, maar bitloos is anders, niet beter dan rijden met bit.

Maar je komt er gauw genoeg achter, dat als je iets meer wilt, dan lekker rond tuffen,

Conclusie: je hebt nauwelijks ervaring opgedaan met bitloos rijden, want je ontwijkt vragen daarover en geeft nu schoorvoetend toe dat je vroeger weleens met stalhalster hebt gereden.

Dan vind ik het een erg vreemde denkwijze om te zeggen: ooit is besloten met bit te gaan rijden, dat besluit was nieuw, dus hoeven we zelf niet meer na te denken en moeten we tot in de oneindigheid met bit blijven rijden.

Ook is ooit ergens besloten om vrouwen een burqa op te doen, dat besluit was nieuw, dus moeten vrouwen dan ook maar tot in de oneindigheid met een gordijn over het hoofd blijven lopen? Of moeten we open blijven staan voor nieuwe ontwikkelingen?

Met jouw denkwijze komen we als mensheid niet erg ver, vrees ik.

Ook vind ik je opstelling erg arrogant: bitloos rijden, dat is maar voor amateurtjes, de o zo knappe Jolanda rijdt met bit want dat is pas voor echte ruiters. Maar ondertussen dus zelf geen ervaring hebben met bitloze hoofdstellen.

En wat is dat 'echte' rijden volgens jou? Ik heb heel wat mensen gezien die zichzelf 'echte' professionals vonden, maar met hun opgefokte paard geen stap buiten de veilig omheinde rijbak durfden te zetten 'omdat hij er dan vandoor gaat'. In hun eigen veilige wereldje wordt er wel naar ze opgekeken, maar eigenlijk is zoiets lachwekkend en doet het denken aan het verhaal van de kleren van de keizer.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:17

peer2005 schreef:
Arno, ja ik heb zeer, zeer regelmatig paardenschedels in handen wanneer ik botonderzoek verricht (archeologie). Ik heb eens wat gezocht op dr. Cook en die komt op mij over als een zéér bevooroordeeld wetenschapper met bovendien een commerciele insteek. Lekker betrouwbaar dus ;) En ik blijf trouwens bij mijn mening dat een touwhalster zeer scherp kan inwerken, of je dat nou leuk vindt om te horen of niet.

Poepoepoe wat een commercieel belang zeg. Hij doet al tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek hiernaar en dat was allemaal een complot om uiteindelijk tien jaar geleden met een bitloos hoofdstel te komen. Beetje vreemde manier om geld te verdienen voor een man van bijna 80. Denk je ook niet?

Krabbel je nu trouwens terug? Net beweerde je nog dat een touwhalster brandwonden kan veroorzaken, nu 'blijf je erbij' dat een touwhalster 'scherp kan inwerken'. Daar zit nogal een verschil tussen, vind je ook niet? Of blijf je erbij dat een touwhalster brandwonden kan veroorzaken?

Als je zoveel schedels in handen hebt, raad ik aan eens te voelen op de lagen, ik kan niet anders concluderen dan dat je dat nog niet hebt gedaan.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:05

Johanna59 schreef:

Ik snap nu dat het voor jou kan overkomen alsof ruiter die bitloos rijden denken 'bitloos is beter, omdat het natuurlijk is'. Nouja iedereen zijn mening daarin toch. ;)
Je hebt een aantal argumenten, zoals stoorfactor ruiter, die wel kloppen.
Nu vraag ik mij af of je deze bewering kan onderbouwen. ''Maar je kan gewoon niet ieder paard bitloos rijden. Ze zijn er niet allemaal geschikt voor.'' Ik ben benieuwd naar je onderbouwing, niet om je aan te vallen o.i.d. :)

Ik heb zelf gehoord dat ruiters die met stang en trens rijden, de stang vooral voor de extra verfijning gebruiken. Correct me if I'm wrong.
Nu vind ik het persoonlijk juist de kunst om deze verfijning, verzameling, het paard kunnen laten ontspannen vanuit de aanspanning en het algehele gymnastiseren bitloos te bereiken. Ieder zijn eigen ambitie, maar ik ben toch wel stiekem een dressuurnerd hoor. -:)
Ik vind dat als je een paard dressuurmatig (dan wel andere takken) correct rijdt, je het bit eigenlijk niet nodig hoort te hebben. Mijn mening. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:13

Johanna59 schreef:

Uiteraard is bitloos rijden fun.. , erg jammer voor jou en je paard dat rijden dat bij jullie niet is :P
Echte paardenmensen doen zo'n kortzichtige uitspraken niet, en hebben geleerd dat paardrijden alleen zin heeft als het lol is voor ruiter én paard.
Weg met al dat moeten.. daar kan ik kort over zijn.
Neem jezelf wat minder serieus zeg.. en ga misschien eens wat lezen en proberen.
Ik wed voor een bitloos hoofdstel dat jij ook maar voor de hobby wedstrijdjes (jawel, recreatie met een duurder etiketje) rijdt :D
Laatst bijgewerkt door Ruga op 15-02-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:33

Ik schrok ff hier stond ineens Jolanda, maar daar bedoelden jullie mij niet mee ;) ik rij namelijk wel bitloos hahaha.
Volgens mij weet johanna59 niet eens waar ze het over heeft precies zo met "paardenmensen" volgens mij zijn dat mensen die meedenken met hun paard en niet hun wil op willen leggen of dit nu zonder of met bit is.
Iedereen heeft hier zijn/haar mening in, maar als ik dan van die mensen zie met aangesnoerde monden en dubbele bitten erin gaan mij nekharen toch overeind staan.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:01

Hoi Arno mannetjes van 80 zijn niet automatisch onschuldige lieve besjes die helemaaaal geen belang bij centen hebben hoor ;) Ik heb gewoon meer vertrouwen in onafhankelijk onderzoek persoonlijk, en liefst ook van meerdere bronnen. En 'terugkrabbelen', uhm, het is voor mij geen spelletje wat neerkomt op gelijk krijgen hoor... Misschien voor jou wel? ;) Je schiet steeds zo in de verdediging valt me op. Ik heb geen enkel probleem met het toegeven van fouten of miskleunen qua verwoordingen. Jij aast zo op mijn 'brandwonden', ik ging er toen even over nadenken waar ik dat op baseerde. En dat was eigenlijk op mezelf, ik geleidde een paard aan een touwhalster, het geleidetouw was van hetzelfde materiaal gemaakt, hij schrok ergens van en probeerde zich los te trekken, resultaat bij mij: fikse brandwond. Toen kwam ik er dus achter dat het materiaal fel kan inwerken, ja, bij mij weliswaar. Ik heb het nog nooit bij een paard meegemaakt. Ik rijd zelf regelmatig met touwhalster trouwens, in combinatie met een bit om mijn jonge paarden bitwijs te maken. Voor een fijne inwerking alleen vind ik het niks, het is te grof.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:20

vogens mij was dit de bedoeling, en niet de eindeloze discussies...

ANOUKIEE schreef:
Waarom rijden jullie bitloos?
Vinden jullie het gevaarlijker om bitloos buiten te rijden dan met bit?

barst los :)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:23

Ik rij bitloos omdat ik eens wat anders wou proberen. Het geeft mij ontzettend veel voldoening als ik mijn paardje kan laten wijken e.d door alleen mijn lichaam te gebruiken. Ik merk dat mijn paardje er erg veel plezier in heeft en nu ook echt begint te ontspannen. Daarom rij ik dus bitloos.

Zolang je paard verkeersmak is en goed naar jou luisterd zie ik geen probleem om zonder bit buiten te rijden.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:51

Ik rij bitloos omdat ik het nut van een bit niet inzag, ze is western aangereden dus je rijdt met een losse teugel en op je zit/stem.
Ik ben gelijk met haar buiten gaan rijden zonder bit, ik vertrouw haar en zij mij ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:30

Ik hoop dat die van mij vandaag aankomt dan kan ik jullie vertellen hoe het gegaan is mijn eerste officiële bitloosbuitenrit :D