verkeer en paard... hoe maak je dat veiliger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: verkeer en paard... hoe maak je dat veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:13

Haha ja, dat inderdaad vooral! Als ik een auto hoor/zie aankomen wacht ik even op een veilig punt zodat hij fatsoenlijk kan passeren :)

En ja, 'dat doet hij anders nooooit' is denk ik wel 1 van de meest én minst populaire uitspraken in de paardenwereld :P

En schelden is altijd zo zinloos... Daarmee creëer je alleen maar een fout beeld bij weggebruikers... Hoewel ik 1 keer wel heb gescholden, maar werd toen willens en wetens opgejaagd door de hoefsmid, vond het toen wel geoorloofd eigenlijk :P

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:15

zap schreef:
Brilletje schreef:
Voor automobilisten en andere weg gebruikers, verplicht een groter onderdeel in het examen over hoe om te gaan met paarden in het verkeer. En voor de ruiters allemaal verplicht het ruiterrijbewijs.

Waarom onze hobby opdringen aan andere mensen?? En daarbij nog, wat wordt de norm? Wie bepaald dat en zijn alle ruiters het daar mee eens...wat nu als jij het ene wilt en ik het andere? Mensen met paarden zijn qua gedrag verschrikkelijk, de ene wilt het zus en de andere wilt het zo en iedereen weet het allemaal veel beter :D.

En hoe zit het dan met grote groepen hardlopers? Peloton fietsers op de weg? Lange rij motoren op de weg? Zullen we voor dat ook maar een groot deel van het examen gaan eisen......

Feit is dat iedereen die aan het verkeer deelneemt met iedereen rekening moet houden dus ook: automobilisten, ruiters, brommers, hardlopers, menners, peleton fietsers enz. Daarvoor zijn er regels nodig om in ieder geval te proberen het verkeer zo veilig mogelijk te houden. Bepaalde factoren van manier van reageren door mens en paard, blijft altijd een onzekere factor.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:23

Citaat:
Feit is dat iedereen die aan het verkeer deelneemt met iedereen rekening moet houden dus ook: automobilisten, ruiters, brommers, hardlopers, menners, peleton fietsers enz. Daarvoor zijn er regels nodig om in ieder geval te proberen het verkeer zo veilig mogelijk te houden. Bepaalde factoren van manier van reageren door mens en paard, blijft altijd een onzekere factor.

en daar zit juist het probleem
we zitten in een IK-maatschappij :Y)
tegenwoordig houdt niemand, of toch bijna niemand, nog rekening met een ander...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:26

Wirobelgje schreef:
Citaat:

en daar zit juist het probleem
we zitten in een IK-maatschappij :Y)
tegenwoordig houdt niemand, of toch bijna niemand, nog rekening met een ander...

En dát is inderdaad het hele eiereneten...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:26

Er blijven altijd een paar rot jochies die met hun golfjes hard scheurend en toeterend je voorbij racen. Ist och leuk om te zien? Zo'n paard dat helemaal op hol slaat! En dat die meid dat beest lekker niet meer aankan.. :n

Tja, op school hoor ik dat vaak genoeg als ze weer een ruiter tegen zijn gekomen (sommige komen uit de stad en moeten nog wel stukken door t buitengebied, de boeren uit onze klas zijn uitermate vriendelijk naar ruiters en gaan er ook altijd goed tegen in :D ) Let wel, ik wil geen streep trekken, en er zijn uitzonderingen (ook bij ons op school!) maar dit valt toch wel op :)

M'n vader heeft het een keer gehad, hij brengt de post rond en komt veel in het buitengebied. Was ook een keer iemand moeder en dochter ofzo, die van stal naar de wei liepen moesten ze een stukje over de weg. M'n vader gaat er eigenlijk altijd rustig, met een gepast tempo langs en houd de paarden daarbij ook in de gaten. Hij blijft er niet dicht achter plakken o.i.d. Nu was dat veulen al een beetje dribbelig, en schrok van de postauto. M'n vader is toen snel uitgestapt, en heeft paardlief tegen gehouden en met z'n armen lopen zwaaien zodat t veulen weer richting moeders en eigenaren ging.. Hij is niet zo'n held dat ie zelf gaat vangen :P Maar zo heeft ie toch een ongeluk voorkomen.. Was een weg waar je 80 mag, en komt best wat verkeer langs....

Die vrouw en die meid waren hem ook ontzettend dankbaar, dat vind ik dan wel goed om te horen.. Jammer dat er niet meer mensen zijn die op zo'n manier (en niks met paarden hebben!) er toch respect voor hebben, en toch helpen. M'n vader heeft overigens wel een hart voor dieren, en kan altijd redelijk goed inschatten hoe zo'n dier reageert in veel situaties (angstig of juist totaal niet bv. )

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:40

Een extra hek zal niet helpen. Vind het een beetje raar eigenlijk zoals het er staat. Ik heb mijn paard achter draad staan. Als hij daar doorheen gaat zit hij gelijk op de weg... Tja hoeveel omheiningen moet je anders zetten? Wat ik wel beter zou vinden is als je met een paard rijd om ervoor te zorgen dat hij niet weg kan als je eraf valt. Mits je in de wei/bak rijd dan. Met andere woorden mijn paard kan niet op het erf komen zonder door de omheining te gaan.

Buiten zou ik idd wel een idee vinden om paarden die nog wat bangig zijn wat duidelijker aan te kunnen geven. Velletje papier op je rug werkt wat moeilijker, denk dat de meeste mensen het niet snel gelezen hebben.

Omgaan zoals automobilisten ook doen met een fietser. Nee nou liever niet.. Soms rijden ze zelfs als ik op de fiets zit nog dichter langs me af dan met een paard. Als je zou zeggen zoals ze rekening houden met een heel klein nog erg slingerend kind op de fiets daar kan ik me wel in vinden.

Meer voorlichting door de overheid vind ik een goed idee. Daarbij ben ik wel van mening als ik bij ons in het dorp kijk dat het voor ruiters niet veiliger wordt, ook niet voor fietsers.... Fietspad zit nu op de weg ipv ernaast (daardoor moeten auto's vaart minderen). Als je fietspad echt los van de weg is heb je tenminste nog wat ruimte. Laatst zag ik langs een weg waar veel mensen met de hond lopen een mooi hekwerk geplaatst SUPER! honden kunnen nu niet op de weg en zo voorkomen ze ongelukken.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:57

Dit kan je echt niet voorkomen..
Tja, ik hou ook wel van een buitenritje, en doe dat soms ook met jonge pony's, vind het echt dood eng. En dan komt er weer zo'n idioot aan die kei hard ff dr langs gaat met zijn auto en hoog optrekt. Idioten.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:50

Mistie schreef:
Ik vind inderdaad ook dat er meer aandacht aan besteed moet worden. Soms remmen auto's met aanhangers idd af voor me als ik langs de weg rijd, maar dan begint de aanhanger te hobbelen, daar schrikt Misty alleen maar van :+
Of vrachtwagens e.d. die ineens tssssssssssjj doen als ze remmen......

dat tsssssssjj geluid wat jij omschrijft tijdens het remmen van een vrachtwagen.. daar kan een vrachtwagenchauffeur dus echt niets aan doen! Dan heeft te maken met de drukafvoer tijdens het terugschakelen (een vrachtwagen heeft namelijk veel meer versnelling dan een auto), daarbij hebben ze een grotere en zwaardere motor om goederen (de opleggers) te kunnen trekken.

Hier in de omgeving houden (ja ook vrachtwagens) vindt ik wel goed rekening met je. Ze gaan of voor je stilstaan of rijden heel rustig en houden je goed in de gaten. (je woont ook in Eibergen vandaar ;) )

Nee ik heb alleen problemen met de stal aan de molenweg.. Die rijden zomers met een knalblauwe bmw cabrio.. nadat ze de eerste keer langs me heen kwamen ging ik eerst op de weg rijden, en ze reden heel rustig langs.
Vervolgens hadden ze ergens gedraaid en ze kwamen me toch met een noodgang langsrijden :oo En dat soort mensen hebben dan een stal met zo'n 25 paarden staan :+

Ben teruggereden en heb gevraagd of ze de volgende keer een zweep op de vooruit willen hebben.. stelletje aso's :Y)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 02:17

Ik denk dat meer aandacht voor ruiters in het verkeer zeker een plaats verdient in de theorie voor motorvoertuigen. Er komen steeds meer ruiters, en de kans dat een bestuurder er eentje tegen komt word gewoon met de dag groter.

Maar om dat te laten werken, nu wil iedere ruiter dat een auto/ motor/ brommer op een andere manier passeert. Van mij en mijn paard mogen ze gewoon "normaal" voorbij komen, beetje remmen maar wel snel voorbij (eventueel, als ze van achteren komen, even een lichtsignaal geven dat ze er zijn als ik ze nog niet heb opgemerkt). Vriendin waarmee ik vaak rij en haar paard hebben het liefst dat motorvoertuigen vooral langzaam en rustig passeren, dat werkt voor hen het beste. Conclusie hieruit: Ruiters zijn het onderling ook vooral vaak niet eens over de manier waarop ze het liefste ingehaald worden, dan word theorie daarop aanpassen dus erg lastig.

Hoewel in de theorieboeken van mij best nadrukkelijk vermeld mag worden dat het passeren van een paard vooral voorzichtig moet gebeuren. Wat niet het zelfde is als langzaam.

Daarnaast, er zijn altijd mensen die hun theorie spontaan vergeten zijn zodra ze dat roze papiertje eenmaal binnen hebben. Als ruiter moet je dus altijd bedacht zijn op verkeer en onvoorziene situaties. Als ruiter zijnde zit je in de lastigste positie: Jouw voertuig (paard) heeft immers nog een eigen agenda, wat je van een auto, brommer, scooter, trekker of vrachtwagen moeilijk kan zeggen. Als ruiter zijnde moet je dus ook altijd bedacht zijn op moeilijke situaties, situaties waarin men geen rekening met je houdt, ronduit misselijke acties van snertjochies die het gaaf vinden als je paard er vandoor gaat en wat al niet mogelijk is in het verkeer. Als je als ruiter geen zin hebt om constant achterom te kijken, een paard hebt dat op alles reageert of wat dan ook hoor je ook niet op de weg thuis.

Wat betreft de beveiliging van het eigen erf: Is praktisch ondoenlijk. Een paard in paniek kan rare sprongen maken. De ponyclub waar ik vroeger reed hadden een hek van 1.50 hoog, een pony van 1.30 nogwat sprong eroverheen, werd geschept, dood. Hek was dicht en voldoende hoog en ook stevig genoeg om een paard dat er tegenaan valt of beukt met het volle gewicht te houden. Niemand verwacht dat een pony van hooguit 1.30nogwat over een hek van 1.50 heen springt. (tenzij het een zeer goeie springpony is).

Als je wil voorkomen dat paarden uitbreken moet je het hele terrein omheinen met een gietijzeren hek van 2,5 tot 3 meter hoog met flink prik erop. Is dat realistisch? Nee. Is nogal kostbaar, erg lelijk en op veel plaatsen niet eens toegestaan (max. hoogte is standaard 1.80. Een flink paard komt daar als ie echt wil wel overheen).

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 02:46

Ik las in de eerst pagina's over mensen die met een hesje met een grote L willen rijden.
Doe het niet!!!
Hoe duidelijker jij maakt dat je paardje het spannend vind hoe harder de aso's zullen toeteren en hoe dichter ze langs je heen scheuren! (eigen ervaring)
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je goed zichtbaar bent.
Ook heb ik geleerd dat je niet zomaar voor alles aan de kant moet gaan. (ik heb het nu niet over een 80 km weg) Als jij eerder aan de kant gaat zullen de mensen ook minder moetje doen om vaart te minderen en zullen rustig langs je heen scheuren. Al je duidelijk op de weg blijft rijden moeten ze wel vaart minderen.

Dit zijn mijn ervaringen! Ik rij elke week 2x 20 min naar les en moet hier voor oversteken bij een 80 km en rijden over een 50 km met al het verkeerd wat je mogelijk acht.
Heb je een andere ervaring dan hoor ik het graag. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 03:03

Of als je midden op de weg blijft rijden tijdens een wegversmalling dat je paard plotseling een auto in z'n staart heeft... Reken maar dat er weinig paarden zijn die dat waarderen!

Je kan het feitelijk als ruiter zijnde nooit goed doen. Wat er ook gebeurt, er zullen altijd mensen zijn met commentaar en mensen die het beter weten, al is het maar omdat hun paard anders reageert. En de buitenwacht (alle niet-ruiters) zien je op z'n gunstigst als een bezienswaardige (en bejoelenswaardige) attractie, op z'n slechtst als renbaanpaard dat ze willen zien racen. En ruiters onderling lopen elkaar ondersteboven om zo hard mogelijk te roepen dat het onderwerp alles hopeloos fout heeft gedaan, voor steun hoef je bij mede-ruiters vooral niet aan te kloppen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 03:51

mick75 schreef:
Of als je midden op de weg blijft rijden tijdens een wegversmalling dat je paard plotseling een auto in z'n staart heeft... Reken maar dat er weinig paarden zijn die dat waarderen!

Das dan ook weer zo :P
Gelukkig geen wegversmalling bij mij in de buurt en genoeg berm mocht er iets niet aan de kant gaan.

Wat doen jullie trouwens met die verschrikkelijke (sorry mensen die ze zelf hebben) ligfietsen. -:(-
En ik bedoel dan de variant in het hippe gele omhulsel.
Mijn paard is er nog steeds van overtuigt dat het toch echt een sabeltandtijger in vermomming is.

Niet leuk als je op een fietspad rijd met een de ene kant een sloot en de andere kant een 80 km weg.

Het meest beroerde is nog wel dat paard lief voor de weg kiest ipv even stil staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:19

S_zanne schreef:
Niet leuk als je op een fietspad rijd met een de ene kant een sloot en de andere kant een 80 km weg.

.

Inderdaad niet leuk voor de betreffende (lig- of gewone) fietsers die een asociale ruiter tegenkomen die illegaal van hun fietspad gebruik maakt.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:30

Wij wonen in een echt paardendorp, waar eigenlijk maar heel weinig (goede) ruiterpaden zijn.

afgezien van dat ik vind dat de gemeente daar iets aan moet doen, denk ik ook dat het een oplossing zou zijn als mensen rustigere en minder hete paarden kopen. wat je tegenwoordig op wedstrijden ziet lopen zijn eigenlijk allemaal paarden waarvan ik denk: daar zou ik de weg niet mee opwillen! maar die zijn wel super voor de sport.

soms zie je mensen of kleine kinderen buitenrijden en denk je: het is echt wachten op een ongeluk. zonder cap, geen overwicht, slechte spullen en veel te hete pony's of paarden die niet verkeersmak zijn.

ik denk dat er betere voorlichting moet komen voor mensen die een paard willen kopen, zodat mensen goed nadenken over het doel.. als je wilt buitenrijden (of als je genoodzaakt bent buiten te rijden) en maar af en toe een wedstrijdje rijdt, gewoon voor de lol, koop dan gewoon een lief, rustig en wat ouder paard. dan mag het wel niet die mega-beweger zijn of dat paard met die enorme uitstraling, maar wel een veilig en lief paard waar je alles mee kan. ik vind ook dat handelaren hierop bewust moeten zijn.

ik sta nu even bij een nieuwe stal, omdat bij mij niet te rijden is vanwege harde bak, maar het verbaasde me eigenlijk weer hoe weinig mensen maar rijden, en hoeveel van de redenen daarvan zijn dat ze eigenlijk een paard hebben gekocht wat niet bij hen past en waar ze eigenlijk bang van zijn geworden.

we willen misschien een initiatief gaan nemen om een buitenbak te laten aanleggen in de gemeente met ponyclublessen, menlessen en andere groepslessen, zodat ook de kennis van paarden in het dorp beter wordt.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:58

Kuggur schreef:
S_zanne schreef:

.

Inderdaad niet leuk voor de betreffende (lig- of gewone) fietsers die een asociale ruiter tegenkomen die illegaal van hun fietspad gebruik maakt.

En waar zou ik dan moeten rijden? Op de weg?
Ik moet toch op dat fietspad om op mijn manege of in het bos te komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:20

S_zanne schreef:

Oh ja sorry, was ik even vergeten dat ruiters alle verkeersregels aan hun laars mogen lappen als die hun even niet goed uitkomen...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:29

Kuggur schreef:
S_zanne schreef:

Oh ja sorry, was ik even vergeten dat ruiters alle verkeersregels aan hun laars mogen lappen als die hun even niet goed uitkomen...

Ik vraag waar ik dan zou moeten rijden.
Mijn stal ligt aan een 80km weg met aan elke kant een fietspad met mini berm.
Moet ik me dan maar omver laten rijden door alle auto's vrachtwagens en trekkers die er voorbij komen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:21

S_zanne schreef:
Ik vraag waar ik dan zou moeten rijden.
Mijn stal ligt aan een 80km weg met aan elke kant een fietspad met mini berm.
Moet ik me dan maar omver laten rijden door alle auto's vrachtwagens en trekkers die er voorbij komen?

Hoezo, jij kunt toch rijden waar je wil, je zelfs opwinden over die vervelende ligfietsen die zo brutaal zijn zich op het fietspad te begeven waar jouw gevoelige paardje zich aan ze zou kunnen storen?
Mij wordt steeds duidelijker dat nederlandse ruiters boven de wet staan en dat andere weggebruikers met een grote boog om ze heen moet gaan, of liever nog stoppen en stilletjes wachten tot de ruiters met hun "onvoorspelbare vluchtdieren "aan de horizon zijn verdwenen....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:31

Ehm Kuggur, bij ons heb je geen fietspaden, wel smalle dorpswegen die voor alle verkeer gebruikt worden. Ruiters, (lig)fietsers, auto's, vrachtwagens en bedenk het maar. Je hoeft niet perse op het fietspad te rijden om dergelijke "rare" voertuigen tegen te komen en dat is op heel veel plaatsen het geval.

Als ruiter moet je gewoon heel goed kijken, voortdurend achterom kijken, het gebied waarin je rijd goed in je opnemen en steeds bedacht zijn op onverwachte situaties. Steeds kijken waar je veilig kan uitwijken en vooral heel goed letten op ander verkeer. Of het nou om voetgangers of vrachtwagens gaat.

Op deze manier kom ik zelden in de problemen. Verder gewoon iedereen die je tegen komt netjes groeten, soms een praatje maken doet allemaal wonderen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:17

Mijn post was dan ook gericht aan S-zanne die zich beklaagt over de ligfietsen die ze op het fietspad tegenkomt, een deel van de weg waar ze zelf notabene illegaal onderweg is.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:29

Kuggur schreef:
Mijn post was dan ook gericht aan S-zanne die zich beklaagt over de ligfietsen die ze op het fietspad tegenkomt, een deel van de weg waar ze zelf notabene illegaal onderweg is.

Jammer dat je mijn vraag zo opvat.
Het was meer als grappige opmerking bedoelt, maar ik snap je wel. :)

malibu1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:08

ik rij ook vaak buiten met mijn verzorgpony omdat ik verder niet kan rijden vanwege de bevroren bodem. ik rij dan in een brede berm van een doodlopende weg waar een stuk of 6 huizen staan waar ze geregeld het gas open gooien, zodra ik zie of hoor dat er een auto aan komt dan draai ik mijn pony om en probeer dan op de weg terug te rijden. de meeste auto's remmen daardoor wel af en ik groet ze altijd heel netjes en zodra ik ze gepasseerd ben dan ga ik weer de berm in. laatst stopte er een man en die deed compleet zijn motor uit en vroeg of de pony het nog wat eng vond, en deed de motor pas weer aan toen ik al een stuk verder was. vond dat echt zo super. ik zeg niet dat ze zich moeten aanpassen aan mij maar ze mogen wel rekening houden met. en dat is soms lastig. (en ja de pony is nog niet volledig verkeersmak maar ze staat alleen bij mensen van 82 jaar oud, dus moet en doe alles daar alleen.)

groetjes marloes

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:15

Ik woon aan een drukkere weg. Het eerste stuk loop ik naast mijn paard. Bij de vorgende straat (een rustige) stap ik op.

Mijn grootse probleem zijn de auto's die zo voorzichtig willen rijden en dan er half achter blijven.

Gelukkig zijn er hier nog mensen die stil gaan staan, hun motor uitzetten, en als je erlangs bent nog heel even wachten en vervolgens weer wegrijden.

Bij grootverkeer zoek ik nog wel eens een plek met veel ruimte waar ik dan wacht tot erg epasseerd is.

Is dit niet mogelijk en ik vertrouw het niet stap ik af.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:43

Ik zou zelf niet zo snel afstappen. Of het moet echt levens gevaarlijk zijn.
Gelukkig is mijn paardje 100% bom proof maar alles kan

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 10:06

Als ik het niet vertrouwde stapte ik altijd even af :) Zo reed ik een tijdje een paardje bij dat helemaal verkeersmak was, maar met als uitzondering trekkers... Aangezien ik haar nog niet zo goed kende stapte ik dan maar af als er een trekker aan kwam, neem liever het zekere voor het onzekere...

Met grootverkeer ed zoek ik sowieso altijd even een plekje waar ik aan de kant kan en de ruimte heb, gelukkig hoor je ze ver van tevoren aankomen dus heb ik er alle tijd voor :P