Stel dat je krijgt te horen dat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:00

zolang het beestje een leuk leven in de wei kan hebben ,. zonder pijn , dan zeg ik , lat maar lekker op de wei lopen
zodra er niet meer pijn vrij van de wei genoten kan worden, dan is het einde verhaal
kwaliteit van leven gaat boven kwantiteit
niet kunnen rijden, of veel beprkter kunnen rijden dat is wat mij betreft geen reden om een dier aan zijn eind te helpen als hij/zij verder nog prima pijnvrij door het leven kan

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:03

Ik heb net te horen gekregen dat mijn merrie van 16 een peesblessure heeft aan het check ligament. Ik vermoedde het al en deed al rustig aan. Ik stop nu helemaal en zet haar stil.
Gelukkig heb ik nog een andere om op te rijden en nog een twenter voor de toekomst.
Ik wil best alles aanhouden en verkopen staat niet in mijn woordenboek maar ik wil toch op minstens eentje zo nu en dan een buitenritje maken! :o
Ze gaan trouwens naar een rusthuis als ze aan de beurt zijn(wachtlijst). Zo schuift het mooi door. Slachten of verkopen, daar kan ik niet mee leven. Alleen inslapen bij erge pijn en geen kans op herstel in een redelijke tijd.
Als de merrie drachtig raakt ga ik over anderhalf jaar nog eens scannen of de blessure al eens weg is, anders ga ik over 10 maanden naar de kliniek. Tot die tijd krijgt ze rust (weiland) Ik heb haar 16 jaar, heb veel mooie ritten met haar gemaakt en ze altijd zo lief geweest. Ik gun haar deze 'vakantie' :(:)

Joepjordy

Re: Stel dat je krijgt te horen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:56

Als het een merrie is houden en wellicht als er goed papier bij zit kan je er nog mee fokken

Als het een ruin is of een merrie met minder goede papieren verkopen voor een recreatiefe ruiter..

Is het zo slecht dat er zelfs niet meer op bereden mag worden en paard gaat meer achteruit dan komt er wel een moeilijke beslissing maar ga ik toch voor een oplossing bij de DA/DAP

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:57

Ik zou hem gewoon houden. Ik kan het denk ik niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:02

Ik weet dat het 1 deze jaartjes ophoudt voor mijn paard. (zet niet open en bloot hier op Bokt neer waarom)
Maar ze blijft van mij, heb namelijk nu al bijna 9 jaar van haar genoten. En rijden is voor mij niet zo zeer belangrijk.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:05

Pfft moeilijk hoor, het probleem is dat ik ook maar op een pensionstal sta en dus geen eigen plekje heb. Skotti zou nooit maar ook nooit weg gaan, wij hebben een begrazingsproject hier op stal dus zou Skotti nog daar kunnen staan. Maar of hem er een plezier mee doe?? Hij is gemaakt op te werken, zich helemaal te geven. En als hij stil moet staan (zoals nu) word hij behoorlijk niet gezellig.
Heb sinds een aantal maanden nog een jong paard erbij, daar heb ik nog niet echt een band mee, hij heeft een goede heofzweer gehad voordat ik hem kocht. En was de vraag of dat ooit nog wel goed zou komen, toch gekocht. Maar na intensief contact van de hoefsmid is dit probleem verholpen en nu over 3 jaar maar kijken hoe ij het gaat doen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:04

als ze ooit bij mij weggaat dan is dat als frikandel :j
kan ik er niet meer op rijden dan mag ze babytjes gaan krijgen
en als dat ook niet meer kan blijft ze als kijkpaard

en als een 2e paard niet mogelijk zou zijn
dan zou ik weer manegepaard gaan hobbelen of gaan sparen :Y)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:12

Mijn paard Latoy is nu al 3 1/2 jaar met pensioen en woont 3 minuten bij mij vandaan!
Ze staat niet meer op een pensionstal maar 24/7 buiten met land, paddock en schuilstal en onbeperkt ruwvoer en water!
Volgens mij is zo nog nooit zo happy geweest!
Ze stond eerst in een bejaardentehuis voor paarden in Lopik, daar was ze minder happy!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:50

Ik heb mijn pony gekregen, omdat hij met pensioen mocht op de manege. Hij is nog topfit voor buitenritten, maar inmiddels wel 22. Niemand op de huidige stal die hem dat geeft overigens.
Hij is nu 3 weken hier en hij is echt superfit, geniet van zijn leventje in de wei en is met rijden super enthousiast.
Hij is dus van stalpony naar weidepony omgetoverd in niet het meest makkelijke seizoen, maar hij doet het super.
Maar ja, hij is de jongste niet meer en er komt een dag dat dat niet meer zal kunnen. Dan is dat pech voor mij, maar Jip hoeft echt niet meer weg, tenzij zijn lijden te erg zou worden.
Maar als ik niet meer kan rijden, maar hij nog prima als grasmaaier door kan, mag hij dat blijven doen zolang hij dat kan.

Nic_Urani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:03

Ik heb dit probleem gehad met mijn vorige paard. Ik heb hem 6 jaar gehad en het was mijn allerbeste maatje! Op een gegeven moment kreeg ik echter te horen dat hij zoveel mankementen had, waardoor hij beter afgemaakt kon worden of op pensioen kon gaan. Maar aangezien ik op een manege sta met mijn paard, waar weinig weide gang is, was dit laatste bij mij geen optie. En aangezien mijn paard nog wel vrolijk was en rond dartelde zolang je er niet op zat, heb ik besloten om voor hem een goed te huis te vinden. Ik heb regelmatig contact gehad met de mensen waar hij heen is gegaan! En een regeling getroffen, dat mocht hij daar ooit weg gaan, ik als eerste geïnformeerd zou worden. Dit is gebeurd. Het was voor mij het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan! Maar voor het paard beter en voor mijzelf misschien ook wel, omdat ik wel graag wil rijden als ik zoveel geld aan stalling betaal.

carla_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:08

ik zit waarscijnlijk ik deze situatie ze heb een blessure aan dr si gewrichten en we weten nog niet hoe erg het is.
mijne gaat er zeker neit uit! het is me kindje alleen als ze alleen nog maar op dewei kan staan zet ik er
ergens neer waar ze ook altijd de wei opkan... dus ze zou wel verder weg gaan staan waarschijnlijk.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:08

Met dat idee heb ik maandenlang moeten leven.. mijn merrie had een blessure en het was de vraag of het ooit goed zal komen..

Gelukkig gaat het nu gewoon top en we doen het goed op wedstrijd..

Mocht ze weer een blessure krijgen en het is einde verhaal met rijden zou ik echt niet weten wat ik moet doen.. Mijn paard is echt alles voor me, zou geen dag zonder haar kunnen maar mijn ambitie is toch wel echt om hogerop te komen in de sport..

Ik denk dat ik haar op een weiland zou zetten.. misschien een nieuw baasje maar alleen als ik weet dat ze daar blijft en op een weiland staat..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:35

Ik heb 2 jaar geleden een 16 jarige fjordenmerrie gekocht nu dus 18 jaar ze is nog lang niet af en versleten maar mocht het wel gebeuren dat ze niet meer te rijden is zou ik haar echt nooit wegdoen

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:15

Mijn zou het niks uit maken ;)
Ik zou lekkere rustige wandelingen maken
De eene keer er op en de andere keer er naast
en de liefde voor elkaar nog steeds hebben :+:
op Rocky kan ik ook niet rijden
die verzorg en doe ik ook al bijna 2,5 jaartjes
nog altijd met plezier :D

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:18

Van de 4,5 jaar dat ik mijn paardje heb, heb ik denk ik maar 1,5 jaar gereden.
Iedere keer is er wel iets aan de hand :P
Vind het niet erg. Ik heb ook plezier van hem als ik niet kan rijden.
Ik ga wandelen, poetsen, longeren etc.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:21

ik heb myn paardje al 5 jaartjes nu & ze staat nu al 2 jaar lekker op het land als fokmerrie!
met onbeperkte seks, want de hengst staat bij haar in de wei!
wie wil der nou niet zo'n leventje?
hihi ik gun der het allerbeste en ze mag nu lekker blij rondspartelen met veulentjes op de wei!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:32

Ik zou hem niet weg doen.

Ben sowiezo veel met parelli bezig en als ik rij is dat ontspannen met touwhalstertje en vaak ook stukjes buiten.
Misschien zou ik wel met de tijd een paardje erbij zoeken die ik wel goed kan berijden als ik het ga missen.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:33

Hij gaat niet weg zolang hij pijn vrij kan leven. Ik blijf er mee doen wat er mee gedaan kan worden, en als dat alleen nog maar lekker wat wandelen en op de wei staan is, prima.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:47

ik kreeg het 5 jaar geleden te horen, long slijtage, heb er een veulen uit gefokt om daar op te rijden, maar die heb ik vorige week helaas moeten verkopen om financiele redenen, en ze was ook wat aan de kleine kant om intensief door mij bereden te worden.
maar mn oude merrie heb ik dus nog, ze is inmiddels 24 en hoeft niks meer te doen behalve hooi eten, en regelmatig worteltjes eten of andere lekkere hapjes :D

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:03

Mijn paard heeft van de zomer 8 weken op stalrust gestaan met een peesblessure aan het achterbeen (ze was hier al bijn 3/4 jaar kreupel op voordat er een peesblessure geconstateerd werd).
Doordat ze die 8 weken stil gestaan is is ze ook nog eens hoefbevangen geraakt en ik had zelf het idee dat het nooit meer over zou gaan.

Ik heb uit ervaring geleerd dat als ik haar te intensief ga rijden dat de "bobbel" op haar pees weer terug komt en ze weer gaat kreupelen. Maar nu zag ik laatst dat de "bobbel" helemaal weg is dus dat is een goed ding ;)

Ik heb altijd gezegd dat ik haar gewoon voor het leven aanschaf, ik heb ook geen wedstrijdambities of iets..., maar zou haar echt nooit weg kunnen doen, omdat ik gewoon een hele goede band met haar heb. :(:)

Ik heb nu een tijd niet kunnen rijden/longeren ivm slechte buitenbak en vroeg donker, maar als het weer het weer toelaat wil ik haar nog maar 1 x in de week longeren en 1 x in het weekend rijden, maar dan ook echt niet te intensief en maximaal een half uutje.....
Nu ga ik er alleen maar heen om haar te poetsen en de rest word eigenlijk gedaan (buitenzetten/voeren/uitmesten....) :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:33

ik heb de luxe dat ik ruimte aan huis heb, dus paard en ony hoeven niet weg. Ik zou waarschijnlijk weer een bijrijdpaard zoeken of een paard bij mij thuis in bruikleen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:35

ligt eraan

als het me paard echt alleen reacreatief bereden mag worden.Zoch ik een plek voor hem waar die lekker veel naar buiten kan (ook in de winter). En dan avantoe rijden. Als ik fincancieel een ander paard bij kan nemen doe ik dat. Zo niet prima ben ik tevreden met hem, Maar weg doen dat nooit (ook al zeg nooit nooit)

verder als het dier pijn heeft, wordt het gewoon ingeslapen. Omdat ik vind dat het dier niet mag lijden..

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:11

ik zou de mijne zeker houden.
Die staat nu samen met twee pre- pensioen'ers en als ik zie hoeveel plezier je nog met je paard kan hebben.
Ik kan trouwens nu ook niet rijden (te jong) en ik geniet al elke dag.
Daarnaast is het echt mijn maatje en zou ik geen dag meer zonder haar kunnen. Ik heb haar gekocht om over 30 jaar een grijs, bejaard paard in de wei te vinden, en dat lijkt me fantastisch.
(met een wortel in de rollator, door de modder naar de wei :z )

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:25

Wat dat betreft heb ik geluk, stallen en wei voldoende hier aan huis. Natuurlijk betaal je wel voor een paard waar je dan niet meer op kan.. Maar ik kan ook heel goed lol hebben van mijn paard zonder te rijden, dus hij blijft zeker hier.. :j
Ik weet trouwens ook niet of ik een 2de (heb eigenlijk al 3 paarden maar rijd er maar 1) rijpaard zou kopen, ik heb een hoop werk aan mijn paarden nu, en het rijden is leuk, maar zodra dat niet meer kan zou ik niet direct een andere aanschaffen.. :n

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:03

Ik was eerst ook fanatieke dressuurruiter, had hele plannen met der. Om te springen en te crossen en dan nog veel wedstrijden in de dressuur. Ben er toen (god zij dank) achter gekomen dat ze een behoorlijke rug blessure had waar zij doorheen liep. Dat was drie jaar geleden, ik heb zo vaak moeten opbouwen afbouwen. En nu ben ik recreatieruiter. :j Ik mis het stiekem, al weet ik nu dat het goed is met haar rug ik ben zo bang het toch niet door te hebben al heb ze wel last. Binnenkort komt er nog één iemand naar kijken en krijg misschien wel wee groenlicht om wedstrijden te rijden. Ook al zou ik haar nooit meer kunnen rijden, had ik haar gehouden. Dan verzin ik wel wat om samen te doen, en anders heb ze een lekker weide leven. :j Zou haar nooit kwijt kunnen.