Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:47

Net als iedereen hoop ik natuurlijk op een natuurlijke dood voor mijn paardjes, maar als ik ze moet helpen dan laat ik de da komen om ze te laten inslapen. Ik ken de verhalen van wat er mis kan gaan bij inslapen, maar ik ken ook de verhalen van wat er mis kan gaan bij de slager. Mijn gevoel zegt dat in slapen thuis beter is voor mij en mijn dieren. Het liefst zou ik ze ook thuis begraven. Wat ik doe met het lichaam beslis ik dan wel.

Bloem24

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:48

Nou volgens mij is het ten strengste verboden je paard te begraven.. en ik dénk dat je dan ook niet zelf mag beslissen...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:50

Mijn paard mag gewoon door de Rendac opgehaald worden. Het maakt me niet zoveel uit wat er mee gebeurt als ze dood is (ik bedoel dus of ze opgehaald wordt of gecremeerd of wat ook). Wat er daarvoor, dus als ze in leven is, met haar gebeurt vind ik veel belangrijker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:51

JoycexLynn12 schreef:
Nou volgens mij is het ten strengste verboden je paard te begraven.. en ik dénk dat je dan ook niet zelf mag beslissen...

Goed lezen! Er staat het liefst zou ik willen..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:54

Oh :P Zou je dat écht willen? Je paard begraven?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:56

Jessix schreef:
JoycexLynn12 schreef:

Goed lezen! Er staat het liefst zou ik willen..

Je hebt speciaale dieren begraafplaatsen hoor.
DUs je kunt je paard prima laten begraven als je dat wilt al wil je je muis op de begraafplaatst laten begraven en een steen geven kan dat nog als je maar betaald.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:57

Haha je muis.. Hmm dat wist ik niet. Ik dacht dat honden en dergelijke wel mochten maar paarden niet..
Vooral omdat een paard heel veel ruimte inneemt.

Waar zit zo'n dierenbegraafplaats?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:59

JoycexLynn12 schreef:
Haha je muis.. Hmm dat wist ik niet. Ik dacht dat honden en dergelijke wel mochten maar paarden niet..
Vooral omdat een paard heel veel ruimte inneemt.

Waar zit zo'n dierenbegraafplaats?

Volgens mij zit er in wijk aan zee een.
De naam weet ik niet uhm duinrust ofzo dacht ik of was dat het pension.
Nouja iniedergeval in wijk aan zee en ver zullen er wel meer zijn maar dat weet ik niet uit men hoofd. (google wel)
Paard mag wel het kost alleen meer hoe groter het graf hoe groter de prijs.

Edit ze zijn er ook in:
Rotterdam
Amsterdam
zevenhoven
Best
groenedijk
Prinsenbeek
Emmen

(en meer weet ik er niet)
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 20-12-09 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:01

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:01

Mijn paard is ook opgehaald door de rendac. Ik heb er eigenlijk geen goed gevoel over maar cremeren was me te duur. De ziekte had al zoveel gekost dat mijn spaarrekening het niet toeliet anders had ik het zeker gedaan.
Toen die auto van de rendac het erf op kwam om haar op te halen werd ik echt niet goed. Ben er ook niet bijgebleven maar hoorde haar wel in die bak vallen ;( . vond het echt een vreselijk moment. Maar ja, het kon niet anders.
Het liefst had ik haar hier op het erf begraven maar ja, dat mag helaas niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:02

JoycexLynn12 schreef:

Ja echt! :j Ik woon op een groot landgoed wat al drie generaties in mijn familie is. Het liefst zou ik ze daar begraven. En dan hoef ik geen graf met een steen of wat dan ook. Maar gewoon op het plekje waar ik gelukkig ben. Ik zou daar zelf ook het liefst uitgestrooid willen worden als ik overleden ben, maar ook dat mag niet. :n

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:04

Jessix schreef:
JoycexLynn12 schreef:

Ja echt! :j Ik woon op een groot landgoed wat al drie generaties in mijn familie is. Het liefst zou ik ze daar begraven. En dan hoef ik geen graf met een steen of wat dan ook. Maar gewoon op het plekje waar ik gelukkig ben. Ik zou daar zelf ook het liefst uitgestrooid willen worden als ik overleden ben, maar ook dat mag niet. :n

Ja, nu kan ik me een beetje inleven.. Als ik zoveel hectare grond had en mijn paarden daar bijv iedere lag liepen zouden ze daar ook begraven mogen worden.. ik stelde me eigenlijk een beetje voor : paard begraven in je achtertuin.. sorry :P

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:05

aisie schreef:
Toen die auto van de rendac het erf op kwam om haar op te halen werd ik echt niet goed. Ben er ook niet bijgebleven maar hoorde haar wel in die bak vallen ;( . vond het echt een vreselijk moment. Maar ja, het kon niet anders.
\.

Ja dat is het ook.. maar zoals je al zegt, je kan haar natuurlijk niet optillen en haar voorzicht neerleggen.. Dat zou nog geen eens met een shetlander kunnen.. die beesten wegen zo veel!
Gelukkig is het nog een 'hoopje' lichaam wat er ligt en voelen ze die klap niet meer..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:08

Daantjee12 schreef:
Zoals al vaker is gezeht. J krijgt je paard er niet meet terug.
Ik heb haar op laten halen door Rendac. Ze deden het erg netjes, en voorzichtig met in de bak leggen.
En als ik haar as op me kamer zou hebben staan, zou ik nooit van me verdriet afkomen.
Ik heb het geld, wat anders voor cremate zou zijn, voor me nieuwe paard gebruikt, scheelt veel verdriet :j

En dat bedoel ik dus. Je wilt het niet vanwege het geld begrijp ik? Dat beestje wat jaren lang alles voor je gedaan heeft en dan meteen denken aan je volgende paard omdat het jouw verdriet scheeld. Ik snap dat absoluut niet en zou dat ook nooit kúnnen gaan snappen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:09

Nee, uiteindelijk doe je het laatste stukje puur voor je eigen gevoel. Je paard is er al lang niet meer. Toch blijft het gevoelsmatig moeilijk vind ik.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:11

Ons veulentje hebben we laatst ook in moeten laten slapen. Het liefste doe je zoiets als bij mensen (cremeren of begraven) maar alles gaat dan zo snel. Hij is ook gewoon opgehaald... Wilde er ook absoluut niet bij zijn als ze hem kwamen halen....

Het enigste wat ik raar vond (voor je gevoel dan) is dat je paardje gewoon een nacht langs de weg ligt (of op je erf). Een hamster, konijn of iets kun je gelijk begraven en een overleden familielid word ook gelijk opgehaald (mits deze niet opgebaard word thuis) en jou paardje ligt dan gewoon langs de weg... Dat vond ik het aller ergste gedachte ;( ... Was ook blij dat die nacht achter de rug was....

Maar voor mijn merrie zou ik het niet weten......

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:12

xxmayleexx schreef:
Ons veulentje hebben we laatst ook in moeten laten slapen. Het liefste doe je zoiets als bij mensen (cremeren of begraven) maar alles gaat dan zo snel. Hij is ook gewoon opgehaald... Wilde er ook absoluut niet bij zijn als ze hem kwamen halen....

Het enigste wat ik raar vond (voor je gevoel dan) is dat je paardje gewoon een nacht langs de weg ligt (of op je erf). Een hamster, konijn of iets kun je gelijk begraven en een overleden familielid word ook gelijk opgehaald (mits deze niet opgebaard word thuis) en jou paardje ligt dan gewoon langs de weg... Dat vond ik het aller ergste gedachte ;( ... Was ook blij dat die nacht achter de rug was....

Maar voor mijn merrie zou ik het niet weten......

Had ik ook.. gelukkig werd mijn merrie zaterdag ingeslapen, zondag in haar stal gelegen en maandag ochtend heel vroeg naar de weg kant gebracht waar ze 2 uurtjes lag en werd opgehaald..
Bah, en toen ging het nog regenen ook.. dat vond ik toen wel héél erg..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:14

@S-L Nounou, waarom zou je dat geld niet steken in een paard dat nog wél leeft en ook een onderdak nodig heeft? Lijkt me een nuttiger besteding van het geld dan een crematie voor een dier dat al niet meer onder de levenden is.

Besef wel dat er al teveel paarden zijn in Nederland en er dagelijks paarden geslacht worden die nog prima gezond zijn, simpelweg omdat er geen vraag naar is.

Een crematie vind ik voor mijn persoonlijke situatie ook te ver gaan. Dat geld steek ik liever in een paard dat een nieuwe eigenaar nodig heeft.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:15

Jessix schreef:
Nee, uiteindelijk doe je het laatste stukje puur voor je eigen gevoel. Je paard is er al lang niet meer. Toch blijft het gevoelsmatig moeilijk vind ik.

Dat is het ook. Ik bedoel er dus ook mee te zeggen hoe je dan al aan je volgende paard kan denken.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:17

gewoon op laten halen

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:17

BBreedveld schreef:
Een crematie vind ik voor mijn persoonlijke situatie ook te ver gaan. Dat geld steek ik liever in een paard dat een nieuwe eigenaar nodig heeft.

Ik was juist blij dat ik na 1,5 week een nieuw paard had.. anders was ik nu nog aan het janken dagenlang.. lynn heeft me er toen doorheen gesleept..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:18

S__L schreef:
Jessix schreef:

Dat is het ook. Ik bedoel er dus ook mee te zeggen hoe je dan al aan je volgende paard kan denken.

Ik vind een lege stal luguberder dan een nieuw paard. Ik was blij dat ik Mier had toen Valiant de pijp uitging

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:19

helpt je toch een beetje aan wat anders te denken..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:20

Ik krijg hier echt het gevoel dat de mensen die hier zeggen dat was me te duur daar heb ik een nieuwe van gekocht.
Dacht oo volgende week wordt me paard ingeslapen ik ga vast effe een nieuwe uitzoeken dan heb ik daarnaa gelijk weer vervanging.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:21

Ja Moontje, zo was het precies. :D