Argumenten over paardrijden is een sport.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Argumenten over paardrijden is een sport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:33

Dus ook niet alle tennis is sport?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:37

Wie weet? Misschien is niet alle tennis sport, ik heb me nooit erg verdiept in tennis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:40

Als je redeneert volgens jou is niets op recreatief gebied sport dus ook tennis en voetbal niet :+

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:56

Tis maar net hoe je het bekijkt maar als ik op een lastig paard zit waarbij het zweet over mijn rug loopt (en dan niet van angst) en ik de volgende dag behoorlijk spierpijn heb dan heb ik wel het gevoel dat ik heb gesport. Maar is het niet zo dat je bij de meeste sporten je je zo druk kan maken als je wil. Ik kan ook naar de sportschool gaan en de gewichtjes op 5 kg zetten in plaats van op 50 kg. Heb ik toch ook gesport?? Terwijl er geen druppel zweet is vrijgekomen hoor... Dan kan ik zeggen dat ik op fitniss zit, is dan sporten al vraagt niemand naar de intensiteit. Ik zie sporten als een combinatie van bewegen en ontspanning (anders is het werken) maar paardrijden is natuurlijk niet zo goed te definieeren als de andere sporten.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:01

Bij paardrijden gebruik je elke spier in je lichaam :P

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:10

Ja Waratje kan het in elke vorm proberen te buigen die ze maar kan bedenken maar ze noemt het toch echt zelf een sport. Een sport kan je nou eenmaal hobbymatig en competitief uitvoeren. Tennis kan je bijv ook alleen doen omdat je het leuk vind en je kan ook wedstrijden tennissen. Het blijft een sport. Dus of je paardrijden niet competitief doen of wel het is en blijft een sport. Alleen snapt ze dat zelf nog niet helemaal.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:15

Ik zeg altijd '' waarom zweet ik me dan altijd kapot al ik rij?'' Of ''Als je een half uur op en neer achterelkaar van je stoel af komt en weer gaat zitten weet je wat paardtijden is ;) "

Alles met paarden is gewoon sport! Paard inrijden, aansingelen, uitmesten, springen, lichtrijden enz :D

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:24

TS heb je je gymleraar al kunnen overtuigen???:P

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:32

Madeliefjes schreef:
Tis maar net hoe je het bekijkt maar als ik op een lastig paard zit waarbij het zweet over mijn rug loopt (en dan niet van angst) en ik de volgende dag behoorlijk spierpijn heb dan heb ik wel het gevoel dat ik heb gesport. Maar is het niet zo dat je bij de meeste sporten je je zo druk kan maken als je wil. Ik kan ook naar de sportschool gaan en de gewichtjes op 5 kg zetten in plaats van op 50 kg. Heb ik toch ook gesport?? Terwijl er geen druppel zweet is vrijgekomen hoor... Dan kan ik zeggen dat ik op fitniss zit, is dan sporten al vraagt niemand naar de intensiteit. Ik zie sporten als een combinatie van bewegen en ontspanning (anders is het werken) maar paardrijden is natuurlijk niet zo goed te definieeren als de andere sporten.

Paardrijden zou net zo goed te definiëren zijn als er meer sporten in die stijl waren. Alleen zijn veel van de andere sporten heel duidelijk in hun doelstellingen en zijn er daar ook veel van. Kijk maar naar alle balsporten. Vrijwel altijd hetzelfde 'doel' en het doel is bijna altijd op dezelfde manier te bereiken.
Of paardrijden een sport is of niet zou in principe geen discussie mogen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:16

pharagirlke schreef:
Waarom jij dat ziet? Omdat je kennelijk niet buiten je eigen kadertje kan treden, omdat je niet wil rondkijken. Het enige dat je hier doet is je frustraties uitspugen. Ik weet ook nog wel wat GP paarden staan en daar mag hij echt een keer op gaan rijden... Hemelse dieren die je laten voelen wat écht paardrijden is. Weet je wat het probleem is met paardenmensen?
99% er van is zo overtuigd van zichzelf dat ze enkel "goedkeuren" wat zij zelf doen. En bovendien zijn ze nog eens heerlijk gefrustreerd waardoor ze enkel nog naar het negatieve kunnen kijken. Maar dat paardenmensen zich niet over zichzelf kunnen zetten betekent niet dat paardrijden geen sport is.

Dat die regels bestaan, weet ik best. Het valt echter op dat de regels en de praktijk mijlenver uit elkaar liggen, waarmee het nut ervan op z'n minst twijfelachtig wordt.
Dat paarden naar de kl*te worden gereden is simpel aan te tonen, we vinden het heel normaal om een paard met 15 - 16 jaar op pensioen te zetten! Er wordt hier op Bokt glashard af geraden om een 15-jarig paard te kopen, terwijl men geen flauw idee heeft over wat voor paard het gaat!

Ik behoor tot die 1% die kijkt naar wat er gebeurt en dat weergeeft. Wat ik als registratie weergeef en hoe ik zelf daarmee omga, zijn verschillende zaken. Jij bent blijkbaar niet in staat om feiten als in regels te scheiden van de feiten uit de praktijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:30

We? Spreek voor jezelf wil je. ;) Die van mij gaat echt niet op pensioen met haar 15. Ik zou overigens ook geen 15 jarige kopen simpelweg omdat gedrag dat er al 15 jaar in zit dat je niet aan staat er vaak niet meer of iig niet meer simpel uit gaat ;)

WB de regels die al dan niet gevolgd worden is subjectief. :+ Bij jumping worden ze wel gevolgd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:41

pharagirlke schreef:
We? Spreek voor jezelf wil je. ;) Die van mij gaat echt niet op pensioen met haar 15. Ik zou overigens ook geen 15 jarige kopen simpelweg omdat gedrag dat er al 15 jaar in zit dat je niet aan staat er vaak niet meer of iig niet meer simpel uit gaat ;)

Ik spreek niet voor mezelf, ik geef weer wat o.a. hier op Bokt als "algemeen aanvaard" wordt beschouwd.
Enne opvoeding gaat door tot de laatste dag, ook gedrag wat je niet aanstaat. Kwestie van enige tijd in steken. Been there, done that.
pharagirlke schreef:
WB de regels die al dan niet gevolgd worden is subjectief. :+ Bij jumping worden ze wel gevolgd.

Zolang het om het tellen van afgevallen balken gaat, worden de regels wel gevolgd, daarvoor en daarna ligt het allemaal wat lastiger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:45

Neen ikke, je geeft aan wat jij zíet. Dat zijn geen feiten maar meningen. ;) En ja, ben er ook geweest, en het is me gelukt, maar achteraf bekeken had ik haar liever een heel stuk jonger gekregen. ;) Dus ik weet waar ik over spreek.

Daarvoor en daarna? :+ Jeetje ik vraag me af wat jij nog in de paardenwereld doet met deze visie := Als ik zo gefrustreerd zou zijn over alles dan was ik gaan bloemschikken ofzo... (mits je er niets tegen hebt om planten te vermoorden.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:03

pharagirlke schreef:
Neen ikke, je geeft aan wat jij zíet. Dat zijn geen feiten maar meningen. ;) En ja, ben er ook geweest, en het is me gelukt, maar achteraf bekeken had ik haar liever een heel stuk jonger gekregen. ;) Dus ik weet waar ik over spreek.

Daarvoor en daarna? :+ Jeetje ik vraag me af wat jij nog in de paardenwereld doet met deze visie := Als ik zo gefrustreerd zou zijn over alles dan was ik gaan bloemschikken ofzo... (mits je er niets tegen hebt om planten te vermoorden.)

Wat ik zie is wat er gebeurt. Wat gebeurt is een feit.
Ik geef de feiten dus weer als in de gebeurtenissen. Dat dat afwijkt van wat er in de regels staat, doet daar niks aan af. De feiten van de regels en de feiten van de werkelijkheid zijn twee verschillende zaken. Wanneer jij niet in staat bent om de feiten van de regels en de feiten van de werkelijkheid van elkaar te scheiden, dan heb je ergens de boot gemist. Maakt niet uit, het gros heeft die boot gemist en krijgt er nog geld voor van sponsors ook!

Als jij hieruit meent te moeten lezen dat ik gefrustreerd ben, doe dat dan vooral; ga ik in de tussentijd lekker in de vierde dimensie door het bos rijden. Of dat dan wel of geen sport is, zal me worst wezen, IK vind het leuk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:05

nee hoor, wat jij ziet gebeuren is slechts een heel heel heel klein deel van de totale paardensport. En dat moet in dat kopje. :) Bennekom zal vast niet de hele wereld zijn en zelfs Nederland is niet de hele wereld. :(:) Maar dat krijg ik er kennelijk met geen mogelijkheid in dus msischien is deze gehele discussie wel nutteloos. Zolang jij er van uit gaat dat enkel Nederland paardensport bedrijft valt er weinig te zeggen. :+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 02:00

Dat men zich niet aan de regels van de SPORT houd doet er verder niet aan af dat het géén sport zou zijn Ikke.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 02:20

Bovendien is het zich er al dan niet aan houden subjectief in dit geval.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 07:28

Ik vind paardrijden om eerlijk te zijn ook niet echt een sport. Toegegeven, iets als endurance komt dichtbij (omdat dat ook daadwerkelijk iets van je lichaam vergt) maar t is eigenlijk meer een sport voor het paard.

Ik snap dat mensen het een sport willen noemen, maar ik zal nooit zeggen; ik ga ff sporten :P ofzo als ik ga paardrijden.
Het spijt me heel erg, maar hoe vaak ik ook ging paardrijden, hoe lang, wat ik ook deed, erg veel voor je conditie doet het niet, houdt het hooguit een beetje op peil. :P

Iig, wat ik wil zeggen is dat het eraan ligt hoe je sporten opvat, als het competitiegericht iets ramdoms doen met een paard is, ja sure. Maar sporten als in fysiek trainen, um nee. Tenzij je het combineert met stalwerk ofzo. :D

Als ik ga sporten doe ik iig iets waarbij ik mijn lichaam ook echt aan het werk zet, waarbij ik dat ook echt voel en waarvan ik ook echt moe wordt en een betere conditie krijg/meer spieren. Ik vindt het dus een sport voor het paard, niet voor de gene die er met zn reet op gaat zitten, die is meer de begeleider ofzo. :P (wat opzich natuurlijk ook een kunst is)

Ohja het kan me dus verder ook niks schelen hoe mensen mijn bezigheid noemen. 8-)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 08:55

het ligt er vooral of je op je paard hobbelt of je paard ook echt traint.

en het is echt wel een sport hoor omdat je hard moet werken om je paard lekker ontspannen te laten lopen enzo. en dan bedoel ik niet lopen zagen in z'n mond!

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:16

@ lepeltje
Als ik van mijn paardje kom, ben ik dikwijls bekaf.
De volgende dagen vaak spierpijn.
Wat je zegt over je conditie: als paardrijden geen enkele vorm van sport was, zou je conditie er op achteruit gaan. Dat gaat het (iig bij mij) niet.
Gewoonweg omdat ik af en toe behoorlijk ruzie met paardje heb.
Sporten gaat niet alleen om conditie maar ook om de opbouw van spieren en verbranden van (laten we het zo zeggen) vet.
Het lijkt mij dat als je zweet en spierinspanning doet dat je vrij veel 'vet' verbrand.

Ik ben dus wel degelijk van mening dat paardrijden een sport is.

Ik voer de discussie op school ook, helaas wil er nooit iemand mee 'want ze stinken' :Y)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:21

Ben wel benieuwd of deze leraar autosport of motorsport ook geen sport vindt, want daarbij zit je toch ook alleen maar op je gat? En toch wordt het 'sport' genoemd en in de sportbijlage van de krant worden er vaak meerdere pagina's over volgepend. Wat mij betreft levert dat dezelfde discussie op als met paardrijden en paardensport. En, zoals eerder al genoemd, schaken wordt toch ook gezien als sport?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:31

Ik vind paardrijden absoluut een sport ( en mijn sportleraar gelukkig ook).

Mocht het lichamelijk al niet als sport "erkend" worden,wat raar is als je naar de "mogelijke uitrusten" kijkt bijv: een sportbeha level 4, dat is ook niet omdat het lichamelijk helemaal niet belastend is...
dan is het geestelijk IMO nog steeds een sport.

TS: zou je aan je leraar niet kunnen vragen wat zijn defitinitie van sport is?

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:00

Voordat mijn vader met paardrijden begon heeft hij altijd heel intensief gesport (wielrennen, hardlopen, triathlon), ook op wedstrijdniveau. Paardrijden dacht hij er wel even bij te doen.
Dat viel hem dus vies tegen. Hij voelde spieren die hij nog nooit gevoeld had en de kunst met jouw spieren 500 kg massa goed in beweging te krijgen was ook geen makkie. Fanatiek als hij is (ook door het sporten) heeft hij het wel aardig onder de knie gekregen.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:10

Ik zou doodleuk zeggen: Als gymleraar had ik u toch wel met wat meer kennis ingeschat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:29

pharagirlke schreef:
nee hoor, wat jij ziet gebeuren is slechts een heel heel heel klein deel van de totale paardensport. En dat moet in dat kopje. :) Bennekom zal vast niet de hele wereld zijn en zelfs Nederland is niet de hele wereld. :(:) Maar dat krijg ik er kennelijk met geen mogelijkheid in dus msischien is deze gehele discussie wel nutteloos. Zolang jij er van uit gaat dat enkel Nederland paardensport bedrijft valt er weinig te zeggen. :+

Bennekom is inderdaad niet de hele wereld. Sterker nog, ik kom er niet eens vandaan.
Waar er in de wereld allemaal paard wordt gereden, is me bekend, been there, done that, ook in België.

pharagirlke schreef:
Bovendien is het zich er al dan niet aan houden subjectief in dit geval.

Leg dat nou eens uit.
Waarom is het "overtreden" van regels subjectief?? Regels zijn immers objectief; zeg je zelf.
friendly schreef:
Dat men zich niet aan de regels van de SPORT houd doet er verder niet aan af dat het géén sport zou zijn Ikke.

Waar zeg ik dat paardrijden geen sport is?
Maar voor degenen die doodmoe en bekaf van hun paard storten; die moeten zich toch eens afvragen waar ze in godsnaam mee bezig zijn.