Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:17

Ik vind geld hierin ook niet de doorslaggevende factor. Op het moment heb ik geen paard meer, mijn financiën waren te beperkt, waardoor ik wel het onderhoud kon betalen, maar als er iets zou gebeuren, meteen problemen zou hebben. Hij heeft dus een ander baasje, die dat wel kan betalen.

Maar toen ik hem nog wel had, had ik niet geaarzeld om hem te laten opereren, zolang er aan enkele voorwaarden wordt voldaan. Het slagingspercentage moet reeël zijn en hij moet pijnvrij kunnen leven na de revalidatieperiode. Daarnaast moet het geen hel worden van operatie na operatie en maanden en maanden van 'ophokken'. Ik denk dat dat eerlijke verwachtingen zijn. Dan wil ik best ver gaan met de ziektekosten van mijn paard. Nu was mijn haf ook verzekerd, en daar heb ik soms wel gebruik van gemaakt.

En dat brengt mij op het volgende. Ik hoor hier veel verschillende meningen, die uiteraard allemaal prima zijn, tenslotte mag een ieder zijn mening hebben en er voor uit komen. Maar ik hoor hier bedragen waar ik wel van schrik. Iemand die niet verder gaat dan 400 euro (dacht ik te lezen) of 800 euro, dan ben je snel uitgedokterd, denk ik zo. Of als je helemaal geen geld voor de ziektekosten hebt...
Mijn haflinger werd een keer ziek, waardoor de dierenarts een week lang iedere dag op stal kwam om hem te controleren en een spuit te geven. Twee keer daarvan was spoed (zondag en maandagavond), dus dat was extra duur. In totaal was ik die week 600 euro kwijt. Nu heb ik hiervan toen nog geen 200 euro zelf hoeven betalen, maar was ik niet verzekerd geweest, had ik het precies zo gedaan.
Op het moment dat je naar een kliniek moet voor een operatie of uitgebreide onderzoeken mag toch wel minimaal 3 nullen tellen...

Ik wil niet zeggen dat je eindeloos moet door dokteren, ik kan niet in andermans portemonnee kijken, en 5000 euro is héél veel geld, maar als je werkelijk helemaal geen geld beschikbaar hebt (of bijna niets) voor ziektekosten, is het dan wel eerlijk om een paard te houden, vraag ik mij af... Ik vind zelf eigenlijk van niet, en daarom heb ik toen de beslissing genomen een ander baasje voor mijn paard te zoeken. Overigens heb ik het hier niet over enorme bedragen zoals 3000, 5000 of zelfs 10000 euro's, maar meer over bedragen tot 1000 euro, je zit er zo snel aan...

dromertje2

Re: Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:15

IK heb een bijna 25 jarige merrie die sukkelt met peesblessure, heb foto's en echo's laten maken, na 2 maanden terug een echo ter controle, momenteel zit ik ong op 600 à 700 euro, ik hou heel veel van mijn paardje en het gaat er bij mijn niet over of ik het geld heb, maar ik ben wel realistisch, ze krijgt ook nog een supplement dat 30 euro per maande kost, ze wordt al 25, het moet geen straatje zonder eind worden.

Je kan immers voor 2000 euro's een ander recreatie paardje kopen, dit zegt wel mijn verstand, zonder dat mijn gevoelens en emotie's een rol spelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:47

op 25 zou ik het bij de supplementen laten en met de onderzoeken stoppen........

bij een 25 jarige kan je overal wel wat vinden.......... heeft geen zin :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:40

Dat is exact wat ik bedoel, ben allang blij dat ik terug gezellig een buitenrit kan maken en ik zie wel hoe het verder gaat in de toekomst

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:22

Ik heb een pony van 20 jaar als die echt iets serieus krijgt ga ik hem niet op laten lappen voor duizende euro's. Maaf is 15,maar als die iets krijgt en er is dan kans dat de operatie zou slagen hij (na revalidatie) pijn vrij verder kan leven,maakt het me niet uit wat het kost. De paarden die voor de verkoop zijn is het anders.Die worden zowiezo niet aan koliek geopereerd of aan andere gecompliceerde dingen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:41

het is natuurlijk ook hoe je het bekijkt, bij oudere paarden vind ik dat je sowieso goed moet kijken naar de kwaliteit van het leven.
Ik zou geen 5000 euro voorr een aandoening uitgeven, maar ik denk dat ik er verdeeld over het leven van mijn paard wel aan zou komen. En dan is het natuurlijk iets anders...
En, je moet inderdaad geen paard gaan houden als je geen geld hebt om een keer de DA te bellen, of de hoefsmid etc. Maar 5000 is heel veel geld en dan is de aandoening ook anders (wat je vooraf niet kan inschatten)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:55

Ik laat mijn paard niet voor duizenden euro's opereren. Daar heb ik het geld niet voor. Wij hebben ook min of meer de afspraak dat we ze niet op laten nemen in een kliniek.
Als het nodig is komt de veearts uiteraard, en dat kost de ene keer meer als de andere keer. Ik zou ook niet tot het oneindige doorgaan met een behandeling als de prognose twijfelachtig is.
Maar goed, dit zeg ik nu met twee gezonde dieren in de wei.... Ik denk dat ik pas echt kan zeggen wat ik dan doe als ik ervoor kom te staan. Maar duizenden euro's heb ik in ieder geval niet achter de hand.

Ponybeest mag hier blijven ook als ze niet meer bruikbaar is. Maar als ze pijn krijgt dan is het klaar, ik ga haar leven niet rekken met pijnstillers.

Mijn eigen paard gaat weg mocht ze niet meer bruikbaar zijn/worden.

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:05

Mijn ex-merrie, had last van achterbeen, een operatie eraan kostte 3400,- euro.
Gelukkig hadden mijn ouders een potje klaar, en besloten we om het te doen.
Ze kon hierna niet meer springen voor de rest was ze super.
Ze is nu verkocht omdat ik te groot werd. Maar loopt nu super samen
met mijn nichtje! Die dressuur helemaal prima vindt!

xxx

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:25

Je kunt je voor een deel van de kosten in iedergeval je paard laten verzekeren met uitgebreidde ziektekostenverzekering.
Wat je dan per maand betaald aan premie is je eigen keuze afhankelijk van de leeftijd en het verzekert bedrag waar je voor kiest.
Zelf betaal ik per maand 49.50 en dan is mn paard verzekert voor de dood door brand of koliek e.d, of niet meer kunnen gebruiken voor de sport bij een ongeval,diefstal,incl uitgebreidde ziektekosten verzekering voor een bedrag vanaf 45,=euro aan DA kosten alles gedekt voor 100% t/m het 10de levensjaar daarna voor 80%.
Zo merk je het ook niet zo wanneer dit maandelijks afgeschreven wordt en is je financiële kostenplaatje toch gedekt mocht dit nodig zijn om je paard te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:44

Ik heb een lening van dik 15.000 euro afgesloten voor de operatie van mijn paard. Ze had een ongeluk gehad, iets in de voet, peessschede geraakt. En dit kon ik doen, ik had het tegenover mezelf nooit kunnen verantwoorden dat ze dood zou gaan omdat ik geen geld had. Ze is volledig hersteld en nu drachtig. Van het geld heb ik geen spijt, ook al moet ik er nog jaren voor bloeden. Het is wel zo, dat mocht zoiets nog een keer gebeuren ik er niet meer voor kan lenen, dus dan heb ik geen keus...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:32

doorgaan tot ik weet dat zij aangeeft dat het niet meer nodig is, dat ze het niet meer aankan, vroeger niet!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:44

PERENBOOMPIE schreef:
Je kunt je voor een deel van de kosten in iedergeval je paard laten verzekeren met uitgebreidde ziektekostenverzekering.
Wat je dan per maand betaald aan premie is je eigen keuze afhankelijk van de leeftijd en het verzekert bedrag waar je voor kiest.
Zelf betaal ik per maand 49.50 en dan is mn paard verzekert voor de dood door brand of koliek e.d, of niet meer kunnen gebruiken voor de sport bij een ongeval,diefstal,incl uitgebreidde ziektekosten verzekering voor een bedrag vanaf 45,=euro aan DA kosten alles gedekt voor 100% t/m het 10de levensjaar daarna voor 80%.
Zo merk je het ook niet zo wanneer dit maandelijks afgeschreven wordt en is je financiële kostenplaatje toch gedekt mocht dit nodig zijn om je paard te helpen.

Wil je iets meer uitleg geven over die ziektekostenverzekering? Mijn paard is 12, dus ik zou dan voor die 50 euro per maand (waarvan 45 euro ziektekostenverzekering) voor DA kosten verzekerd zijn, waarvan 20% eigen risico is voor mij? Wat is dan de maximale waarde die ze uitkeren?

Klinkt opzich wel goed, maar aan de andere kant: er zijn gelukkig erg weinig paarden die voor 600 per jaar aan DA kosten verbruiken (en dat jarenlang)... het blijft lastig :j

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:19

Yessy schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Wil je iets meer uitleg geven over die ziektekostenverzekering? Mijn paard is 12, dus ik zou dan voor die 50 euro per maand (waarvan 45 euro ziektekostenverzekering) voor DA kosten verzekerd zijn, waarvan 20% eigen risico is voor mij? Wat is dan de maximale waarde die ze uitkeren?

Klinkt opzich wel goed, maar aan de andere kant: er zijn gelukkig erg weinig paarden die voor 600 per jaar aan DA kosten verbruiken (en dat jarenlang)... het blijft lastig :j

Je hebt het niet begrepen maar die 50euro premie die ik betaal is een uitgebreide verzekering incl de premie voor de uitgebreide ziektekosten verzekering.
Ziektekosten kun je declareren bij een bedrag vanaf 45euro dus daaronder niet,maar je kunt beter even kijken op de site van Hippozorg.nl daar heb ik haar bij verzekert en is nogal beetje veel om dit hier even op een pagina te gooien,zo kun je ook voor jezelf de keuze maken voor welk bedrag en wat voor jou en je paard de beste optie zou kunnen zijn,en de voorwaarde lezen.

En zoals het bij alle verzekeringen is:Je verzekert iets of iemand ergens voor maar wil niet altijd zeggen dat je er gebruik van hoeft te maken,maar mocht er zich iets opdoen dan ben je in iedergeval wel verzekert of voor een deel verzekert zodat je niet ineens voor een onoverzienbaar bedrag komt te staan,of geld moet gaan lenen zoals iemand hierboven heeft gedaan.

Die 600,=euro per jaar is ook niet alleen voor de ziektekosten maar ook wanneer je je paard verliest voor het geen waartegen je ze verzekert (bv dood door een ziekte of brand en dergelijke)hebt je toch een verzekert bedrag uitbetaald krijgt of een deel ervan.Ook zit er een WA bij zodat wanneer ze bv de wei uitbreekt en over een auto loopt,dat de schade aan derde dan ook gedekt is en mn zadel tegen diefstal.
En wanneer je paard een operatie moet ondergaan die in de 1000de euro's kan gaan lopen bijvoorbeeld of dure medicijnen moet hebben enz.

Je moet het zien als bij jezelf dat je ook WA-verzekert bent en een ziektekosten verzekering bij bv het CZ hebt,want wanneer je in het ziekenhuis opgenomen moet worden om 1 of andere rede dan is het fijn dat dit gedekt is of gedeeltelijk zodat je niet ineens 1000de euro's moet betalen,wil ook niet zeggen dat je er gebruik van maakt wanneer je dus niks mankeert maar voor het geval dat er iets zou gebeuren met je je toch geholpen kunt worden zonder naderhand met een vervelende financiële nasleep te zitten.

Kom je erzelf niet uit dan kun je altijd met hun contact opnemen en kijken welke inspecteur in de buurt woont en daar een afspraak mee maken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:38

Ik ga er morgen eens goed naar kijken, en ook naar wat ik nu precies heb (alleen dood/ongevallen/diefstal geloof ik). Toendertijd was het namelijk 750 euro per jaar incl wat jij noemt maar dan stopte de vergoeding boven de 7500 euro (toenmalige waarde van het paard).

Maar idd je verzekert het paard voor DA kosten die je zelf niet zomaar kunt opbrengen, gemiddeld zal je dus meer aan premie betalen (ze moeten ergens geld aan verdienen) maar het is het een prima alternatieve buffer.

Dat er WA voor het paard bijzit vind ik trouwens echt doelloos, mijn paard valt onder de huisdieren dus is al tot tig miljoen verzekerd onder m'n eigen WA :) diefstal van het zadel is wel weer handig!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:32

mijn paard is een paar jaar geleden heel ziek geweest. ik kreeg toen een rekening van 7000!!!!! men ik werd echt par, maar na veel gedoe bij de verzekering kreeg ik 80% vergoed! dat was echt mijn redding. dus een goede verzekering met alles er op en er aan is nooit weg! ik betaal per jaar 300. en dan is bijna alles gedekt!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:40

Hier iemand die in maart 2008 wel duizende euro's armer is geworden doordat pony naar de kliniek moest.
Hij had een ernstige koliek die ook nog eens zeldzaam was met ongeveer 12% slagingskans

Tel daar bij op de dat de pony toen 25 was en dus niet verzekerd (ik verzeker nooit :D )
Ik moest kiezen een operatie of zonder..ik koos gevoelsmatig voor operatie maar het was niet eerlijk omdat er minimaal 2 operaties moesten plaats vinden.

We hebben het anders gedaan en nu leeft hij nog steeds :)) duizende euro's armer maar wat kan mij dat nou rotten, daar spaar je toch voor (is ook al lang aangevuld :D )

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:26

tita schreef:
Hier iemand die in maart 2008 wel duizende euro's armer is geworden doordat pony naar de kliniek moest.
Hij had een ernstige koliek die ook nog eens zeldzaam was met ongeveer 12% slagingskans

Tel daar bij op de dat de pony toen 25 was en dus niet verzekerd (ik verzeker nooit :D )
Ik moest kiezen een operatie of zonder..ik koos gevoelsmatig voor operatie maar het was niet eerlijk omdat er minimaal 2 operaties moesten plaats vinden.

We hebben het anders gedaan en nu leeft hij nog steeds :)) duizende euro's armer maar wat kan mij dat nou rotten, daar spaar je toch voor (is ook al lang aangevuld :D )

Nou nee ik verzeker me er tegen en spaar liever voor leukere doeleinden,want wat als je een halfjaartje aan het sparen bent voor die kosten en er gebeurt al iets voortijdig met je paard en je niet genoeg of veelste weinig gespaart hebt omdat de dierenartskosten toch echt hard oplopen(voorrijkosten betaal je al ongeveer 70,=euro en dan is hij alleen nog maar de dam op komen rijden om te komen kijken wat er eventueel aan de hand is en wat er eventueel zou kunnen zijn,dan afspraakje kliniek onderzoekje,fotootje hier fotootje daar,nou dan ben je ondertussen alweer een hondertje of 2 lichter en is alleen nog maar vooronderzoek wat een langslepend proces en nazorg kan hebben bij eventuele constatering van b.v. een ocd-tje ik noem maar wat he ,je wasmachine begeeft het en je auto krijgt ook nog eens onkosten,nou dat is niet zo maar effe weggewerkt en de rest gaat ook gewoon door.

Als ik dan toch weer eens opsom wat ik de afgelopen 3jaar bij ons op stal bij andere paardeneigenaren weer aan peesblessures,ontstekingen,rugklachten,voorhoofdholtontsteking,atroses en hoefkatrols ,koliek en hoefproblemen,laad en los ongelukjes voorbij heb zien komen en wat ze daar weer aan kwijt waren betreffende dierenartskosten klop ik het hier even af en ben blij mn paard verzekert te hebben en dan heb ik het er nog niet over dat ze hun paard hierdoor wel of niet hebben kunnen behouden of uiteindelijke hebben moeten laten inslapen,wat ook weer kosten met zich meebrengt gezien spuitjes en het afvoeren en uiteindelijk lege bankrekening(of lening afgesloten)en geen paard meer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:38

Ik ben met eigen geld voordeliger uit dan een verzekering.
Elke maand betalen en jaren niks innen das ook niet leuk en dat was dus in mijn geval geweest.
Heb de pony 16 jaar en nog nooit wat gehad...tel uit je winst

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:55

tita schreef:
Ik ben met eigen geld voordeliger uit dan een verzekering.
Elke maand betalen en jaren niks innen das ook niet leuk en dat was dus in mijn geval geweest.
Heb de pony 16 jaar en nog nooit wat gehad...tel uit je winst

Nou dan "in" ik liever niks en betaal ik maar voor niks aan de verzekering dan dat mn paard wat krijgt,en wat betreft de winst,die maak ik er toch niet meer op maar daar heb ik ook geen paard voor om winst op te maken dan was ik wel handelaar geworden,en geen hobbiest.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:58

Als de kans klein is dat het paard er goed bovenop komt. Vind ik het genoeg en hoeft het beestje niet meer 'ellende' onder te gaan.
Verder zou ik een operatie wel doen, mits ik het kan betalen. Ben maar 15, mijn ouders helpen me wel met zoiets. Maar zij hebben ook een 'grens'. Want 5000 vinden ze denk ik net te duur. Maar als het in 'beetjes' komt dan weer niet denk ik. Beetje raar uitgelegd van mij :P. Maar bijv. Hij moet elke maand medicijnen een jaar lang en uiteindelijk ben je de kosten per maand totaal op 5000. Dit doen ze eerder dan een operatie die in een keer 5000 kost zeg maar.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:13

Als ik het geld heb en er een grote kans is dat het paard er goed door heen komt zou ik het denk ik wel overwegen
Ligt er denk ik ook aan hoe oud het paard is, een paard op leeftijd zou ik het niet meer aan willen doen
Mijn hond heb ik vorig jaar ook moeten laten opereren aan zijn pootje (gebroken sesambeentje)
Heeft ook € 800,- gekost
Daar heb ik ook geen moment aan getwijfeld of ik het wel of niet moest doen
Diertje had pijn en met de operatie kwam hij er helemaal vanaf
Is ook weer helemaal goed gekomen hij loopt weer als een kiviet en doe weer volop behendigheid met hem
Dus ligt er echt aan wat de kans van slagen is en leeftijd etc etc

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:09

Hangt in elk geval van de kans van slagen af. :j Geld krijg ik wel bij elkaar op welke, eerlijke vooral, manier ook. Het moet natuurlijk ook voor het dier goed zijn en niet alleen voor mijn eigen belang gebeuren.