Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:50

Mannen zijn dan al gauw te zwaar, maar kijkend naar de heren die paardrijden (in de sport) zie ik toch hele slanke ruiters. Ik ben vooral van mening dat overgewicht of heel letterlijk vet de boosdoener is. Dat belemerd de ruiter gewoon en is slecht voor het paard.

Waarom denken er zoveel mensen dat paarden dat allemaal wel kunnen hebben? Omdat paarden niet kunnen zeggen dat hun ruiter te dik is om te dragen? Ik zie wel eens mensen met overgewicht opstijgen, zo lekker lang aan een beugel hangen en zichzelf dan optrekken aan dat zadel.. Nou dat vind ik echt geen pretje voor het paard, die dan meteen alle zeilen bij moet zetten om in balans te blijven.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:58

De meeste mensen zijn het hier wel eens dat als je over 100 kilo weegt het wel wat zwaar is voor het paard. (voor de ene meer dan voor de andere) Maar wat vinden jullie dan van voltige? Dan zitten er drie mensen op 1 paard, wat dus veel meer is dan 100 kilo. En er zijn niet alleen hele slanke mensne die voltige rijden. zo ken ik iemand die voltige rijd maar die rond de honder kilo weegt + dan nog twee op een paard...

Ik zou niet willen dat er op mijn paard voltige werd gereden. Zeker niet omdat met voltige de ruiters in mijn ogen niet echt goed mee kunnen bewegen omdat ze juist allemaal kunstjes aan het doen zijn en meestal staat of zit er wel eentje op de lendenen, waar ik ook geen fan van ben.

Wat vinden jullie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:02

Het is wel een feit dat je spieren kunt sturen en vet niet, dus idd Jessix denk ik ook dat overgewicht nadelig is en dat je daar rekening mee moet houden.

Ik heb geen overgewicht maar stap ook al op via een krukje, behalve op wedstrijd en dat ziet er niet zo soepel en prettig uit :o (heb momenteel al even geen wedstrijd meer gereden :z )

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:10

Ik heb afgelopen zomer regelmatig gezien hoe iemand met ruim 120 kg op een barebackpad moest komen te zitten.
Dan werd er een krukje bijgezet, het paard ernaast geparkeerd en dan met een afzet op de paardenrug landen.
Dan heb ik over een type rijpaard van 1.68m.
Terwijl deze persoon op de rug neer kwam zag je het paard door zijn knietjes zakken en met een kreun weer terug veren.
Meestal schoot het dier dan enkele passen naar voren terwijl de vetmassa zich probeerde te redden, stomp erover en puf puf, men zat.
En ga dit maar niet verdedigen of veroordelen.
Dit gebeurd gewoon.
En dit is geen incident, ik ken meerdere mensen met overgewicht die geen krukje gebruiken of wel een krukje en dan alsnog in het zadel ploffen.
Spieren veren mee, vetmassa's komen achter de beweging aan.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:24

superwoman schreef:
Anne. schreef:
Ik vind het lijstje van p1 onzin. Een (nog relatief grote) IJslander die maar 70 KG mag dragen? Het grootste deel van de IJslanders op deze wereld wordt volgens mij toch echt bereden door heren.

Daarnaast is het niet alleen onwaar, maar ook nog beledigend voor de mensen die dit allemaal lezen. Ik voel me overigens niet aangesproken. Als jij meer van 75KG weegt mag jij eigenlijk geen paard meer rijden want dat zou zielig zijn.Komop zeg, we hebben het over paarden, die kunnen echt wel wat hebben.

Ik vind dat als jij zelf meer dan 90KG weegt, je moet op gaan passen op welke paarden je stapt.

Maar heb jij het totale verslag wel gelezen?

En wat ik me ook afvraag is het dikgedrukte - Dat is een mening neem ik aan of niet ?

Ik heb niet heel het verslag gelezen.
Natuurlijk is dat een mening, het dikgedrukte. Ik zeg dan ook niet dat iedereen van 85KG op ieder paard kan klimmen, maar tot 70/75 zit je op geen enkel paard (mits het gezond is) met een probleem, vind ik dan.
Paarden zijn geen fragiele popjes wat dat betreft.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:02

Moggsy schreef:
Ik heb afgelopen zomer regelmatig gezien hoe iemand met ruim 120 kg op een barebackpad moest komen te zitten.
Dan werd er een krukje bijgezet, het paard ernaast geparkeerd en dan met een afzet op de paardenrug landen.
Dan heb ik over een type rijpaard van 1.68m.
Terwijl deze persoon op de rug neer kwam zag je het paard door zijn knietjes zakken en met een kreun weer terug veren.
Meestal schoot het dier dan enkele passen naar voren terwijl de vetmassa zich probeerde te redden, stomp erover en puf puf, men zat.
En ga dit maar niet verdedigen of veroordelen.
Dit gebeurd gewoon.
En dit is geen incident, ik ken meerdere mensen met overgewicht die geen krukje gebruiken of wel een krukje en dan alsnog in het zadel ploffen.
Spieren veren mee, vetmassa's komen achter de beweging aan.

Ik vind dat we met dit soort voorbeelden een beetje afdwalen van de intentie van het topic. We hebben het hier echt over het rijden en dragen van ruiter en paard. Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat (eigenlijk hoe zwaar je ook bent) gewoon rustig en op een gecontroleerde manier moet opstappen. Ik zie ook wel eens meiden van 60 kilo ontzettend lomp opstappen en hangen waarbij het paard ook zich schrap moet zetten. Overigens stap ik altijd voorzichtig op met krukje. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:09

Anne. schreef:
Ik heb niet heel het verslag gelezen.
Natuurlijk is dat een mening, het dikgedrukte. Ik zeg dan ook niet dat iedereen van 85KG op ieder paard kan klimmen, maar tot 70/75 zit je op geen enkel paard (mits het gezond is) met een probleem, vind ik dan.
Paarden zijn geen fragiele popjes wat dat betreft.

Misschien is het dan toch handig om eens dat verslag door te lezen.
Ook in dat verslag staat dat het af hangt van de bouw van het paard en erfelijkheid, en de "kwaltieiten" van de ruiter en de duur van het rijden. Daarbij gaat het om een risico, niet dat het paard het niet zou kunnen dragen wat daar boven zit....
Het lijstje is gebaseerd op echte paarden en niet op alle paarden van dar bepaalde ras. Meeste paarden zijn met de hoogte van de KWP-er ook zwaarder, dus geeft aan dat dit een rank paard was.

Zoals je het nu hebt omschreven, denk ik dat je het er best mee eens zou kunnen zijn...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:31

Gelukkig heb ik niets over het verslag gezegd, maar het lijstje. Ik zal hem vanavond wel eventjes doorlezen ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:34

mijn voorstel zou bijv zijn paarden vanaf 1.50m tot 100kg.
pony's tussen de 1.30m en de 1.50 tot 80kg.
pony's tussen de 1.10m en de 1.30 tot 60kg.
en pony's tot 1.10m tot 40kg.
dit zou inclusief tuig en kleding zijn, en natuurlijk heb je paarden en pony's die deze gewichten niet halen maar dan zou je je gezonde verstand moeten gebruiken vind ik en de gewichten lager houden.
100kg incl vind ik wel het absolute maxiem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:22

barbar schreef:
dit zou inclusief tuig en kleding zijn, en natuurlijk heb je paarden en pony's die deze gewichten niet halen maar dan zou je je gezonde verstand moeten gebruiken vind ik en de gewichten lager houden.

Vind je dat niet dat bijvoorbeeld een draver van 1.58 met een meid erop van 100 kilo en 1.70 lang niet zielig?? Want dan zit er in de 100 kilo veel lichaamsvet..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:48

Jessix schreef:
barbar schreef:

Vind je dat niet dat bijvoorbeeld een draver van 1.58 met een meid erop van 100 kilo en 1.70 lang niet zielig?? Want dan zit er in de 100 kilo veel lichaamsvet..

Ja daarom vind ik ook dat je een BMI grens moet stellen. Want iemand van 1.60 die 80 kilo weegt kan misschien best op een paard, maar ik geloof niet dat je dan zelf goed genoeg in staat bent om de bewegingen goed te volgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:53

Trouwens grappig al dat commentaar dat mannen dan niet meer zouden kunnen rijden, Ik ben een man , 1.85 lang en 74 kg...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:57

Oei wat ben ik dan sterng voor mezelf en voor mijn bijrijder. Ik wil niet iemand die zwaarder is dan 60 kg lichaamsgewicht dat er op mijn pony hebben. Voor mijn paard stel ik het maximale op 70 kg. Mijn pony is een NRPS-er van 1.52, mijn paard een kwpn-er van 1.68.

Door omstandigheden heb ik al een tijd niet kunnen rijden en ben ik dus boven die bewuste 60 kg uitgekomen, ik ga nu eerst weer zorgen dat ik daar onder kom voor ik weer op mijn pony stap. Ik vind de hierboven genoemde gewichten echt veel te hoog.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:58

Kuggur schreef:
Trouwens grappig al dat commentaar dat mannen dan niet meer zouden kunnen rijden, Ik ben een man , 1.85 lang en 74 kg...

Ik denk niet dat 74 kilo voor elke man van 1.85 is weggelegd, omdat zeker bij mannen het gewicht echt niet altijd in vet zit en als je nou breed gebouwd (brede ribbenkast bijv.) en je hebt spieren dan zit je al gauw aan 80 kilo.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:31

ik weet iemand van ruim 100 kilo en die rijd Z2

je kan met 50 kilo net zo fout bezig zijn als met 100 kilo
als je met 50 kilo loopt te bonken op je paard zijn rug
of met 100 kilo en wel gewoon met de beweging mee kunnen.
het is echt onzin om te zeggen dat iemand van 100 kilo niet kan rijden.
maar tegenwoordig is het zo dat als je niet aan de Anky formaat voldoet je
ongeschikt bent om een paard te rijden

tuurlijk iemand van 1.70 en 80 kilo zet je niet op een E pony
maar gewoon op een paard moet echt wel kunnen hoor.
mits je maar een beetje gevoel met rijden heb

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:38

caspar2007 schreef:

Maar dat is dus appels en peren vergelijken!
"Iemand met 100 kilo die loopt te bonken op het paard zijn rug" is erger dan iemand van 50 kilo die loopt te bonken op het paard zijn rug"
Dat is een juiste vergelijking!

Het is trouwens al meerdere keren geschreven dat niet alleen draait om het gewicht van de ruiter, maar ook om het niveau van rijden, wsl het vetpercentage (aangezien spieren zwaarder zijn, maar wel bestuurbaar) en het paard (ras,bouw en gebreken en erfelijkheid van gebreken)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:46

dan nog vind ik niet dat andere mensen er wat over te zeggen hebben of iemand te zwaar is voor zijn paard.
sommige mensen met maatje anorexia praten de ''dikke'' mensen hier gewoon een
schultgevoel aan en dat is niet leuk.
je mag best een mening hebben maar dat kan ook op een normale manier natuurlijk

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:58

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:01

caspar2007 schreef:
dan nog vind ik niet dat andere mensen er wat over te zeggen hebben of iemand te zwaar is voor zijn paard.

Maar mag je wel iets negatiefs zeggen over hoe sommige hun paarden verzorgen (of juist niet) en rijden?

Volgens mij is het topic niet bedoeld om mensen te kwetsen en om te zeggen wat wel en niet mag!

Imo is het bedoeld om de verschillende meningen te kunnen lezen (en misschien begrijpen én misschien wel om er een persoonlijke conclusie aan te koppelen.)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:11

iedereen doet met zijn paard wat hij/zij wil
en ik vind niet dat je daar als buitenstaander mee moet bemoeien
je kan er alleen voor kiezen om het niet zo te doen bij jou paard.

maar zoals ik de reacties hier lees moeten dus eventueel in de toekomst heel wat mensen de paardenw eg doen als blijkt dat de overheid of welke instantie dan ook besluit om een max te koppelen aan het gewicht van de ruiter.

al denk ik zelf niet dat dit haalbaar is.
want ze kunnen moeilijk elke maand iedereen met een paard gaan wegen.
en wat denk je dat er met al die paarden zou gebeuren als ze geen eigenaar meer hebben??

ik ben zelf ook niet super slank dus zou eigenlijk nu mijn 2,5 jarige moeten verkopen??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:21

caspar2007 schreef:

heb ik mazzel gehad dat ik 172cm ben met 85 kg :+ en 5 jr op een pony van 150 cm gereden heb met zadel van 14kg

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:17

griziyr schreef:
caspar2007 schreef:
sommige mensen met maatje anorexia praten de ''dikke'' mensen hier gewoon een
schultgevoel aan en dat is niet leuk.
je mag best een mening hebben maar dat kan ook op een normale manier natuurlijk

Om te beginnen denk ik dat andere mensen er in de toekomst gewoon wat van gaan zeggen als iemand te zwaar is voor zijn paard (overheid of dierenbeschermingsorganisaties). Of je het daar mee eens bent of niet, er is een heel reele kans dat er regels voor gaan komen.
Schuldgevoel aanpraten is hier nog nergens aan de orde volgens mij of ik heb erover heen gelezen.
Het gaat erom wat wel/niet goed is voor een paard.
En of het wenselijk zou zijn normen te stellen voor het ruitergewicht om risico op blessures bij het paard te verminderen of voordat het van hogerhand wordt opgelegd.
Bij gebrek aan wetenschappelijk goed onderbouwde onderzoeken worden er hier gewoon meningen gegeven.
Of iemand met een ongezond BMI zou moeten blijven doorlopen is soms inderdaad geen keus, maar soms ook wel en helaas heeft een ongezond BMI consequenties in het hele dagelijks leven. En dat geldt ook voor de anorexia mensen die dan wel mogen paardrijden misschien maar bijv. in de rensport met handicap moeten starten.

Ik zou zeggen: Voel je niet aangesproken maar denk mee in het belang van het paardenwelzijn!

Dan blijf ik bij de woorden van ons Coby van Baalen: een dressuurruiter hoort gewoon slank te zijn. Zo niet...dan heb je in ieder geval nog 5 vingers aan iedere hand de je kunnen helpen om je eten op een andere manier uit je lichaam te krijgen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:22

vinger in je keel dus? 8)7

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:53

Als we moeten afgaan op Coby en 'r hele gang wel ja...

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:11

Animo_Italia schreef:
Als we moeten afgaan op Coby en 'r hele gang wel ja...

sorry heb niet het hele topic gelezen maar mag ik weten waar jij deze woorden vandaan haalt?