Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superwoman schreef:Anne. schreef:Ik vind het lijstje van p1 onzin. Een (nog relatief grote) IJslander die maar 70 KG mag dragen? Het grootste deel van de IJslanders op deze wereld wordt volgens mij toch echt bereden door heren.
Daarnaast is het niet alleen onwaar, maar ook nog beledigend voor de mensen die dit allemaal lezen. Ik voel me overigens niet aangesproken. Als jij meer van 75KG weegt mag jij eigenlijk geen paard meer rijden want dat zou zielig zijn.Komop zeg, we hebben het over paarden, die kunnen echt wel wat hebben.
Ik vind dat als jij zelf meer dan 90KG weegt, je moet op gaan passen op welke paarden je stapt.
Maar heb jij het totale verslag wel gelezen?
En wat ik me ook afvraag is het dikgedrukte - Dat is een mening neem ik aan of niet ?
Moggsy schreef:Ik heb afgelopen zomer regelmatig gezien hoe iemand met ruim 120 kg op een barebackpad moest komen te zitten.
Dan werd er een krukje bijgezet, het paard ernaast geparkeerd en dan met een afzet op de paardenrug landen.
Dan heb ik over een type rijpaard van 1.68m.
Terwijl deze persoon op de rug neer kwam zag je het paard door zijn knietjes zakken en met een kreun weer terug veren.
Meestal schoot het dier dan enkele passen naar voren terwijl de vetmassa zich probeerde te redden, stomp erover en puf puf, men zat.
En ga dit maar niet verdedigen of veroordelen.
Dit gebeurd gewoon.
En dit is geen incident, ik ken meerdere mensen met overgewicht die geen krukje gebruiken of wel een krukje en dan alsnog in het zadel ploffen.
Spieren veren mee, vetmassa's komen achter de beweging aan.
Anne. schreef:Ik heb niet heel het verslag gelezen.
Natuurlijk is dat een mening, het dikgedrukte. Ik zeg dan ook niet dat iedereen van 85KG op ieder paard kan klimmen, maar tot 70/75 zit je op geen enkel paard (mits het gezond is) met een probleem, vind ik dan.
Paarden zijn geen fragiele popjes wat dat betreft.
barbar schreef:mijn voorstel zou bijv zijn paarden vanaf 1.50m tot 100kg.
pony's tussen de 1.30m en de 1.50 tot 80kg.
pony's tussen de 1.10m en de 1.30 tot 60kg.
en pony's tot 1.10m tot 40kg.
dit zou inclusief tuig en kleding zijn, en natuurlijk heb je paarden en pony's die deze gewichten niet halen maar dan zou je je gezonde verstand moeten gebruiken vind ik en de gewichten lager houden.
100kg incl vind ik wel het absolute maxiem.
Jessix schreef:barbar schreef:mijn voorstel zou bijv zijn paarden vanaf 1.50m tot 100kg.
pony's tussen de 1.30m en de 1.50 tot 80kg.
pony's tussen de 1.10m en de 1.30 tot 60kg.
en pony's tot 1.10m tot 40kg.
dit zou inclusief tuig en kleding zijn, en natuurlijk heb je paarden en pony's die deze gewichten niet halen maar dan zou je je gezonde verstand moeten gebruiken vind ik en de gewichten lager houden.
100kg incl vind ik wel het absolute maxiem.
Vind je dat niet dat bijvoorbeeld een draver van 1.58 met een meid erop van 100 kilo en 1.70 lang niet zielig?? Want dan zit er in de 100 kilo veel lichaamsvet..
Kuggur schreef:Trouwens grappig al dat commentaar dat mannen dan niet meer zouden kunnen rijden, Ik ben een man , 1.85 lang en 74 kg...
caspar2007 schreef:ik weet iemand van ruim 100 kilo en die rijd Z2
je kan met 50 kilo net zo fout bezig zijn als met 100 kilo
als je met 50 kilo loopt te bonken op je paard zijn rug
of met 100 kilo en wel gewoon met de beweging mee kunnen.
het is echt onzin om te zeggen dat iemand van 100 kilo niet kan rijden.
maar tegenwoordig is het zo dat als je niet aan de Anky formaat voldoet je
ongeschikt bent om een paard te rijden
tuurlijk iemand van 1.70 en 80 kilo zet je niet op een E pony
maar gewoon op een paard moet echt wel kunnen hoor.
mits je maar een beetje gevoel met rijden heb
caspar2007 schreef:dan nog vind ik niet dat andere mensen er wat over te zeggen hebben of iemand te zwaar is voor zijn paard.
caspar2007 schreef:ik weet iemand van ruim 100 kilo en die rijd Z2
je kan met 50 kilo net zo fout bezig zijn als met 100 kilo
als je met 50 kilo loopt te bonken op je paard zijn rug
of met 100 kilo en wel gewoon met de beweging mee kunnen.
het is echt onzin om te zeggen dat iemand van 100 kilo niet kan rijden.
maar tegenwoordig is het zo dat als je niet aan de Anky formaat voldoet je
ongeschikt bent om een paard te rijden
tuurlijk iemand van 1.70 en 80 kilo zet je niet op een E pony
maar gewoon op een paard moet echt wel kunnen hoor.
mits je maar een beetje gevoel met rijden heb
griziyr schreef:caspar2007 schreef:dan nog vind ik niet dat andere mensen er wat over te zeggen hebben of iemand te zwaar is voor zijn paard.
sommige mensen met maatje anorexia praten de ''dikke'' mensen hier gewoon een
schultgevoel aan en dat is niet leuk.
je mag best een mening hebben maar dat kan ook op een normale manier natuurlijk
Om te beginnen denk ik dat andere mensen er in de toekomst gewoon wat van gaan zeggen als iemand te zwaar is voor zijn paard (overheid of dierenbeschermingsorganisaties). Of je het daar mee eens bent of niet, er is een heel reele kans dat er regels voor gaan komen.
Schuldgevoel aanpraten is hier nog nergens aan de orde volgens mij of ik heb erover heen gelezen.
Het gaat erom wat wel/niet goed is voor een paard.
En of het wenselijk zou zijn normen te stellen voor het ruitergewicht om risico op blessures bij het paard te verminderen of voordat het van hogerhand wordt opgelegd.
Bij gebrek aan wetenschappelijk goed onderbouwde onderzoeken worden er hier gewoon meningen gegeven.
Of iemand met een ongezond BMI zou moeten blijven doorlopen is soms inderdaad geen keus, maar soms ook wel en helaas heeft een ongezond BMI consequenties in het hele dagelijks leven. En dat geldt ook voor de anorexia mensen die dan wel mogen paardrijden misschien maar bijv. in de rensport met handicap moeten starten.
Ik zou zeggen: Voel je niet aangesproken maar denk mee in het belang van het paardenwelzijn!