Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:37

Wat goed dat je opzoek gaat naar een andere stalling. :)

Ik vind 2-4 uur per dag buiten te weinig ja. Ga eens na wat je paard kan
doen in de stal.. Staan.. Staan.. en Staan.. In 3 min zijn bix eten, poepen, plassen tja dat is
gewoon niet leuk voor een paard. Ik vind zelf 8-10 uur per dag buiten acceptabel.

En als je een leuke bijrijdster kunt vinden is dat natuurlijk helemaal mooi. Dan krijgt
je paard ook elke dag aandacht en gerichte beweging.

Ik kom zelf in de winter elke dag bij mijn pony, omdat ze van oktober tot april snachts
binnen staat. En ik wil perse elke dag een schone stal. Dan ga ik rijden enzo, dan staat ze
op stal van 22.00 tot 08.30, dat vind ik gewoon kunnen.

Sodeletuut

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:45

Ik heb 3 paarden. Ik probeer naar ze alle drie elke dag toe te gaan. De 2 jongsten sla ik wel eens een dagje over, maar daar voel ik me niet schuldig over omdat ze toch allebei 24/7 in de wei staan.
Mijn andere paard staat momenteel dag en nacht op stal, omdat ze een peesblessure heeft.. We moeten 2x op een dag lopen dus er komt sowieso 2x per dag iemand bij haar.. Zodra haar blessure over is, gaat ze ook weer lekker 24/7!

Goed van je dat je van gedachte veranderd bent, want 2/4 uur per dag is echt véééls te weinig..
Succes met zoeken naar een stalling!

En, als ik het goed heb komt er 5x per week iemand bij je paard?
Jij 4x en je vader 1x? En wat doe je dan? Rijden en weer weg? Of blijf je nog een tijdje knuffelen/poetsen?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:47

xxxkatyxxx schreef:
Jullie hebben gelijk :)
Ik zal eens kijken wat voorn stallen hier verder nog in de buurt liggen ;)

Weidegang is idd wel belangrijk :)

Heb je al gekeken op internet naar stalllingen? Misschien weet iemand op bokt wel een fijne stalling bij jou in de buurt :j

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:48

Ja, ik ga er elke dag naar toe. maar ik heb ze ook gewoon lekker thuis staat. dus dat is dan makkelijk! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:50

mijn veulen staat nu in de opfok hele jaar 24/7 buiten en ik ga 1x per week langs, verder heeft hij me echt niet nodig :D die is te druk met vriendjes en opgroeien.

als hj 2,5 is wil ik hem dichter bij huis hebben maar ook dan wil ik hem 24/7 buiten of hóógstens de winter s'nachts binnen. vooral voor hem, maar ook voor mijzelf. op die manier kan ik met een gerust hart 2 daagjes 'overslaan' (behalve wellicht even voeren) of als ik een dag het druk heb/geen zin heb zonder mij schuldig te voelen. als een paard altijd buiten staat met vriendjes, vind ik niet iedere dag gaan geen probleem. :)

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 13:58

als iemand van jullie een pensionstalling weet (max. 10 km van centrum apeldoorn) dan hoor ik het graag :)

nog niet veel gevonden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:00

Katy, je kunt ook een beetje gaan rondfietsen in de buurt. Als je paarden in een wei ziet staan, kan je altijd vragen of er een plekje vrij is. Of bij een boer ofzo..
Dan heb je waarschijnlijk niet de luxe van een pensionstalling. Maar dat je paard gelukkig is, is veel belangrijker. ;)

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:02

Nu is het misschien een offtopic reactie omdat ik bijrijder ben, maar mijn bijrijpaard komt dagelijks ongeveer 6 uur buiten in de wei met haar vriendin nature.

Ik ben bijrijdster omdat de eigenaresse maar 4 dagen in de week de tijd heeft.
De overige 2 a 3 dagen vang ik op.
Ik rijd niet elke keer, en longeer ook regelmatig of ga gewoon wandelen/fietsen met haar.
ik vind het persoonlijk WEL belangrijk dat een paard minimaal 6 tot 8 uur buiten loopt. Dan is het minder erg als je een dag niet kan..

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:03

ik weet zelf wel mensen met een eigen paard die elke dag gaan en dan soms is een dagje overslaan, hooguit 1 x in de week, dat vind ik nog wel kunnen, als ze verder alleen op stal staan of weinig buiten komen. maar 3 keer niet gaan is wel veel, misschien kon je dan beter na het afronden van je studie een paard kopen of hem op een andere stal zetten waar die vaker buiten komt of idd een bijrijdster zoeken ;)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:09

Laatst bijgewerkt door M_EL_ISSA op 26-10-09 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:10

In de grotere steden is de manier van paarden houden toch altijd nog net even iets anders dan als je de mogelijkheden heb om ze op het " plattenland" te houden.

Op mijn eerste stal stonden ze vanaf okt 24 uur per dag binnen en kwamen er alleen maar uit als je dat zelf deed.
Ze weten op een gegeven moment niet beter.

Nu wij in het Noorden wonen zien we ook hoe het anders kan. Die van mij komt per dag ook minimaal 4 uur in het paddock. Soms meer, soms minder... en dat is prima... Ook ik ga maar 6 dagen p/w naar hem toe, ook ik wil wel eens een dagje vrij.
Dus als reactie op je vraag ipv discussies over wel of niet hele dagen naar buiten. Ja je kan best 5 dagen per week gaan... als je die 2 dagen vrij maar niet achter elkaar in de planning zet.
Waarom niet.... er zijn paarden die het slechter hebben... en ik heb altijd geleerd.. kijk naar diegene die het minder hebben.... en dat zijn er nog heel wat.

Dus als jij het naar je zin heb daar.. geniet ervan.. hij komt toch wel buiten... ook als je er niet bent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:13

Als je paard 24/7 buiten staat (en gevoerd krijgt) vind ik het echt niet nodig om elke dag te gaan. Ik zou dan 4x per ook genoeg vinden hoor.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:15

ruth91 schreef:
ik weet zelf wel mensen met een eigen paard die elke dag gaan en dan soms is een dagje overslaan, hooguit 1 x in de week, dat vind ik nog wel kunnen, als ze verder alleen op stal staan of weinig buiten komen. maar 3 keer niet gaan is wel veel, misschien kon je dan beter na het afronden van je studie een paard kopen of hem op een andere stal zetten waar die vaker buiten komt of idd een bijrijdster zoeken ;)

Ik heb mijn paarden niet meer aan huis staan, staan nu 15 minuten per auto van huis.
Ga twee keer per dag naar mijn paarden en ben in totaal zeker 3 uur per dag daar. Staan op mijn eigen weiland ( 1 hectare) met in en uitloopstal. Doe alles zelf, voer, mest etc. Zelfs wanneer ik dagen heb dat ik dubbele diensten draai dan ga ik nog twee keer per dag daar naartoe en doe dan alleen het noodzakelijke omdat ik anders helemaal geen slaap krijg.

Maar wil dat nou zeggen dat ik iedereen die niet op zijn minst 1 keer per dag naar zijn paard gaat en niet zijn eigen stallen mest iemand is die geen eigen paard zou moeten hebben? Omdat je het niet allemaal zelf doet wil dat zeggen dat je dan niet goed genoeg bent om een eigen paard te hebben?
Er is altijd wel iemand die een betere situatie heeft dan jijzelf en jijzelf bent ook heel erg vaak een persoon die een betere situatie heeft dan een ander. Maar om dan gelijk te gaan zeggen dat zo iemand geen paard zou moeten hebben vind ik wel erg overtrokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:16

Mando, op het platteland is het soms ook best nog beperkt, daar zijn ook stallen met geen of beperkte weidegang.

TS, om even op je vraag terug te komen: ik vind het niet oke dat je niet elke dag naar je paard gaat, misschien moet je proberen om je dagen iets anders in te delen zodat je wel nog wat uurtjes creeert om je paard zijn verzorging en aandacht te geven en als dat niet lukt, kun je misschien beter een bijrijder zoeken. Ik vind het altijd een beetje jammer als mensen een paard kopen en dan vervolgens bezig zijn met uit te knobbelen hoe ze er vooral niet naartoe hoeven.

Carnuti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:20

4x in de week vind ik ook te weinig. En met het land zou ik ook wat regelen.

Tegen de rest. In de winter staan jullie paarden toch ook niet in het land? Dus staat het
paard toch ook minimaal 20 uur per dag op stal? Of zie ik dat nu verkeerd...

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:24

Carnuti schreef:

Tegen de rest. In de winter staan jullie paarden toch ook niet in het land? Dus staat het

Er staan genoeg paarden in de winter ook op het land hoor.. schrik eigenlijk hiervan dat jij dit als normaal ziet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:31

Carnuti schreef:

Het interesseert mij helemaal niks hoe lang een paard van een andere op het land staat, in tegenstelling tot de meesten hier :D.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:31

Carnuti schreef:

Mijn paarden komen het hele jaar door overdag buiten hoor...in de winter wat minder omdat er dan bijna geen gras meer staat,krijgen ze eerst een hooinetje om te knabbelen en mogen daarna lekker buiten spelen.
Alleen als het weer echt bar- en boos is slaan ze wel eens een dagje over of zijn het maar 2 of 3 uurtjes,maar dan is het wel noodweer.

Voor de TS...je kunt natuurlijk ook kijken of je voor die 2 dagen een verzorger kunt vinden die lekker even met je paardje knuffeld als jij er niet bent ;)
Op zich klinkt je stal niet verkeerd hoor,ik bedoel 2 tot 4 uur spelen is altijd nog beter dan niets...Als je een fijnere stal kunt vinden met meer speelruimte voor je paard is dit altijd fijner,maar je moet er zelf ook blij mee zijn :)

Lov... :D vind wel altijd fijn als een paardje iets meer kan doen dan de hele dag tegeltjes tellen,maar goed er zijn altijd wel paarden te vinden die het slechter hebben ;)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:34

Ik red het niet om 7 dagen per week naar mijn pony te gaan. In de zomer wel, maar in de winter niet.
Mijn pony staat op een particuliere stal waar geen bak is en ook geen licht. Als het donker is, heb ik er dus niets te zoeken. Ik werk sowieso 2 dagen per week van 8 tot 5 en in de winter kan ik die dagen dus niet naar mijn pony toe. Verder gebeurt het wel eens dat ik nog een dagje weg ben o.i.d, maar ik ga toch zeker 4 keer per week naar haar toe.
Ze staat elke dag buiten; bij slecht weer op een grote paddock en bij goed weer op de wei. De staleigenaar voert en zet haar buiten.

Af en toe laat ik mijn beste vriendin nog wel eens op mijn pony rijden, zodat ze toch net iets meer beweging krijgt. Maar opzich is het op deze manier allemaal prima. :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:36

Carnuti schreef:

Dat zie je inderdaad verkeerd.
Mijn paarden staan in de winter ook dag en nacht lekker buiten! :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:43

Succes met het zoeken van een betere stalling :j

Ik ga zelf nu 1 a 2 keer per week heen (pony staat 24/7 buiten), maaar: er is wel elke dag controle van de dieren :) Niet door mij, maar bv door de overbuurvrouw, mijn vriend, medestalgenoten etc. Elke dag komt er wel iemand langs om te zien of ze nog in de wei staan :)
In de winter (als de op de winterwei staan), komt er 2 keer per dag iemand om te voeren. Ik ga dan zelf 3 keer in de week als het goed is (rooster wordt pas gemaakt als de heren daar staan natuurlijk).
Omdat er maar 1 stal is staan ze of beide 24/7 buiten, of om de beurt buiten (de een overdag, de ander dan 's avonds). Is stal 2 vrij (staat nu vol hooi), dan zet de ochtenddienst ze buiten en de middagdienst zet te weer binnen. Ze staan dan zeker zo'n 6 uur buiten (en als mijn vriend voert zelfs 9 uur buiten).
Maar goed: zolang de wei het nog aankan, staan ze lekker 24/7 nog buiten! (zo staan ze nu al 7 maand buiten, heerlijk!)

Carnuti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:51

Sodeletuut schreef:
Carnuti schreef:

Dan hebben je paarden het goed voor elkaar. Niet iedereen heeft daar geld, en of
de ruimte voor.

Mijn paard staat niet in de winter in het land, maar zeker wel 2 uur in de bak of paddock, naast
de dagelijkse beweging. Ik doe zoveel mogelijk met mijn paard hoor.
Laatst bijgewerkt door Carnuti op 26-10-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:55

Om op je eerste post te reageren: nee ik vind het niet kunnen zoals het nu is. Maar ik las dat je op zoek bent naar een andere stalling. Ik hoop voor je paard dat je er een kan vinden waar hij meer naar buiten kan.

Mijn paard staat heerlijk 24/7 buiten, ik snap dat dat niet voor iedereen haalbaar is maar 2-4 uur per dag is echt te weinig.
Verder staat ze aan huis dus ik moet wel iedere dag naar haar toe anders ligt ze binnenkort met de beentjes in de lucht ;)

Verder las ik van iemand een reactie waarin stond dat zij haar paard best lang binnen wou laten staan omdat er altijd paarden zijn die het slechter hebben.... wat is dat nou voor een raar excuus?
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 26-10-09 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:57

Carnuti schreef:
Sodeletuut schreef:

Dan hebben je paarden het goed voor elkaar. Niet iedereen heeft daar geld, en of
de ruimte voor.

Daar ben ik heel handig in, als ik mijn paard geen paardwaardig leventje kan bieden verkoop ik haar.
Dus als je het geld of de mogelijkheden niet hebt een een paard fatsoenlijk te huisvesten moet je er gewoon niet aan beginnen. Zo simpel is dat.

En dan wil ik niet zeggen dat je paard perse 24/7 buiten moet staan. Maar toch wel minimaal een uur of 6-8 uit dat hokje van 3x3.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:58

Ik ga ook niet elke dag naar mijn paard. Die staat wel volpension, komt buiten, krijgt eten enz. Twee avonden per week ga ik niet. Ik heb ook nog een leven naast Abel.