Metalab/Pessoa bitten:Vernieuwend of mishandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:46

Tsja ach wat zal ik er van zeggen.....
Ik zeg maar niks... Lips are sealed
Viv

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:54

irish_lady schreef:
In de westernwereld zijn die bitjes doodnormaal!

Pardon Verward
In jouw westernwereld misschien, niet in de mijne
Ik heb ook het idee dat er mensen zijn die het stoer vinden om er een flink bit in te hangen. Maar dat kan verbeelding zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:57

Mara00 schreef:
Ik heb eens iemand hiermee zien rijden
Afbeelding
Het zijn gewoon twee ijzerdraadjes om elkaar heen gedraaid! Wie verzint toch zoiets Huilen

deze heb ik van de week bij drunens ruiterhuis in mijn handen gehad. Heb er vol verbazing naar staan kijken.
Hij hing trouwens in de westernhoek.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:59

Ik zag hier laatst een jongetje van een jaar of 8 rijden op een heel pittig ponytje met een liverpoolstang, inclusief kinketting. Zit er ook wel iets goed fout bij de ouders denk ik dan!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:31

Ik heb nog steeds geen plausibele verklaring gehoord voor de stang-en-trens-met-bonus-kinketting? En die ijzerwinkel waar tuigpaarden vaak mee rondsjouwen? Verward En de hackamore waar je zo fijn het neusje van je paard mee kunt breken?

Novelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:39

o wat verschrikkelijk al die bitten zeg,

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:45

De stangen waar tuigpaarden mee gereden worden zijn van normale dikte, en de meeste menners, ik denk 95% rijden met de gladde kant van de stang. (mijn stang heeft nl een gladde en een geribbelde kant.)
Verder heb je voor de kar alleen je leidsels en je zweep om een hulp mee te geven, en kun je niet je gewicht gebruiken als een paard aan de kletter gaan. Voor dat soort situaties is een iets scherper inwerkend bit wel prettig.
Voor de bitten in dit topic heb ik geen goed woord over, het zijn stuk voor stuk martelwerktuigen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:52

Ik kan daar echt niet bij hoor, waarom zijn al die martelwerktuigen nodig? Omdat je het zelf niet meer in de hand hebt?

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:56

Ik loop er ook niet zo warm voor
Sevin zou me er gelijk afgooien als zoiets in z'n bekkie zou hangen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:13

Elles schreef:
Ik heb nog steeds geen plausibele verklaring gehoord voor de stang-en-trens-met-bonus-kinketting? En die ijzerwinkel waar tuigpaarden vaak mee rondsjouwen? Verward En de hackamore waar je zo fijn het neusje van je paard mee kunt breken?

Stang en trens is gelukkig pas vanaf Z toegestaan.
Hackamore in de dressuur niet, bij het springen ook pas in het Z

Dit is gedaan zodat niet elke klungelaar er mee mag rijden.

Wat mensen er thuis allemaal in pleuren kun je helaas niet tegen gaan.
Maar vragen op bokt over scherpe bitten, vecht ik om die reden ook altijd meteen aan.

En ook met stang en trens geld ook dat je die kinketting niet loeistrak moet zetten, net als met de neusriem.
Vele rijden ook met een bescherming eromheen, zodat het minder hard inwerkt.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:16

runningkawa"]
[quote="Elles schreef:

Stang en trens is gelukkig pas vanaf Z toegestaan.
Hackamore in de dressuur niet, bij het springen ook pas in het Z

Dit is gedaan zodat niet elke klungelaar er mee mag rijden.

Wat mensen er thuis allemaal in pleuren kun je helaas niet tegen gaan.
Maar vragen op bokt over scherpe bitten, vecht ik om die reden ook altijd meteen aan.

En ook met stang en trens geld ook dat je die kinketting niet loeistrak moet zetten, net als met de neusriem.
Vele rijden ook met een bescherming eromheen, zodat het minder hard inwerkt.
[/quote]

De toegestane stangen die op dressuurwedstrijden toegestaan zijn zijn niet te vergelijken met wat hier allemaal afgebeeld staat. En voor de onderlegtrens is een minimale dikte verplicht. Joh, je ziet zelf toch ook wel dat er een heel verschil zit tussen die bitten en die hier afgebeeld staan? Verward

Verder ben ik het met RK eens.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:20

Verschrikkelijk, dat doe je je paard toch niet aan? Zoiets stop je toch niet in je paard zijn mond? Gats, dat is hetzelfde ongeveer als 100 punaises in je schoenen en dan moet je 10 km hardlopen. Ik kan hier met mijn pet niet bij…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:26

Dat spoortje met die karteltjes aan de binnenkant heb ik wel eens gebruikt zien worden, ook in Nederland.

In de middeleeuwen wist men ook wel raad met de martelwerktuigen hoor, er is inderdaad weinig veranderd en wat we hier zien is gewoon wat doorontwikkeld, maar toentertijd bedacht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:30

laukjelover schreef:
maar bij het mennen heb je ook een liverpoolstang of hoe zo iets mag heten en daar zitten ook van die gaatjes in en doen ze hem vaak op het laatste gaatje,

Dat heb je fout. Het bit wordt zo sterk ingesteld als het paard nodig heeft. Ik heb een 2-gats liverpoolstang, die vrijwel altijd op het hoogste gat is ingesteld. Het is geloof ik 2x gebeurd in die 10 jaar dat ik hem laag heb ingesteld omdat hij haast niet te houden was. Dan nog begin ik op het hoogste gat, en laat ik hem pas later vergespen als blijkt dat het nodig is.
Als je een bit te scherp zet, zal het paard alleen maar tegen de hand gaan lopen, en daardoor onbestuurbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de kinketting. Die is gewoon netjes ingesteld dat het bit een hoek van 45 graden met de mondspleet maakt voor hij inwerkt, want een te sterk inwerkende kinketting zorgt ook voor verzet van het paard.

*edit* typo Bloos
Laatst bijgewerkt door Billy op 08-05-03 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:33

ik geloof dat ik maar verstandig me mond dicht houd, je bent toch echt een debiel als je met zulke bitten gaat rijden, dat komt erbij echt niet in hoor, ik snap zulke mensen gewoon niet *erg sneu*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:36

Van die sporen met karteltjes aan de binnenkant heb ik. Ik gebruik ze op het moment niet, maar er is niks mis mee. Net even iets meer dan alleen een laars, maar minder dan gewone sporen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 10:52

Elles schreef:

Ik heb een beetje het idee dat hier (weer) een western contra engels discussie afgedwongen wordt.
Nergens voor nodig aangezien de door mij in eerste instantie geplaatste martelwerktuigen voor de Engelse sport ontwikkeld zijn.
Vervolgens komen we op een pagina waar ook zulke ellendelingen voor de westernsport worden aangeboden. Niets mis mee toch?
Wil niet zeggen dat ik me kan vinden in een uitspraak die hier door een Bokker over Western gemaakt werd, maar het slaat natuurlijk als een tang op een varken om een Engelse stang en trens te vergelijken met een stang met een wired monddeel of eentje met een niet normale tongboog.
Verder is een tongboog niet zachter, in tegendeel.
Een (normale) tongboog bied ruimte aan de tond zodat de druk op de lagen wordt gelegd, kortom, een scherpere inwerking dus.
Een extreem hoge tongboog werkt ook nog eens in op het gehemelte.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 08-05-03 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:58

En ook de tuigers krijgen een flinke sneer mee. Daar bestaan jammer genoeg ook nog heel wat vooroordelen over. Onbekend maakt onbemind blijkbaar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:00

Sjuimpje schreef:
Verder is een tongboog niet zachter, in tegendeel.
Een (normale) tongboog bied ruimte aan de tond zodat de druk op de lagen wordt gelegd, kortom, een scherpere inwerking dus.
Een extreem hoge tongboog werkt ook nog eens in op het gehemelte.

Je hebt inderdaad tongbogen, en je hebt TONGBOGEN ... Ik denk dat het ook veel met je paard te maken heeft vwb druk op bepaalde delen van de mond. De 1 zal beter reageren op tongdruk, de ander op druk op de lagen. Daarom zeg ik ook dat een trensje niet PER DEFINITIE vriendelijker is (zie ook discussie over dunne vs dikke trensjes). Ik denk dat geeneen paard lekker reageert op een militaire opslagplaats in zijn mond ... zeker niet op langere termijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:09

Billy schreef:
En ook de tuigers krijgen een flinke sneer mee. Daar bestaan jammer genoeg ook nog heel wat vooroordelen over. Onbekend maakt onbemind blijkbaar.

kijkt uit dat je ze niet allemaal over een kam scheert.

Bij ons rijdt bijna iedereen met een zeemlap om het bit. En ook de bitten zijn absoluut niet scherp. Bij de dressuur en springruiters wordt meer troep ingehangen dan bij de tuigers.

Vaak hoor ik dat tuigers in de training mishandeld worden enz.. ik zou zeggen loop een dag mee op een trainingsstal dan kan je zien hoe ze het hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:27

Lovely schreef:
In de middeleeuwen wist men ook wel raad met de martelwerktuigen hoor, er is inderdaad weinig veranderd en wat we hier zien is gewoon wat doorontwikkeld, maar toentertijd bedacht.

Hier een echt middeleeuws bit, het hangt in de Tower in London, precies waar het thuis hoort in een museum!!!!!
Afbeelding
Zou de fam. Pessoa op vakantie naar London zijn geweest Verward

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:59

Deze bitten zijn ook niet mijn stijl, maar bij een heel sterk of stug paard rijd ik toch liever met een iets scherper bit (maar dan wel het minst scherpe dat mogelijk is!!). Het lijkt mij fijner voor een paard een scherper bit in te hebben en daarmee een ruiter die met zachte hand rijd, dan een zacht bit en iemand die continu in z'n mond trekt/ stoort/ hoe je het noemen wilt. Ik heb zelf een springer gehad die in het parcours op een normaal trensje met geen mogelijkheid was te rijden. Een beetje zeggenschap is toch wel fijn en bij het ene paard is daar iets meer voor nodig dan bij het andere.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:03

iiiih! Die is pas echt eng!! Getver! Hopelijk zijn die niet te koop!