Jen Greve in Bit: Paard beter 24 uur in stal dan er even uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:58

Het gaat er naar mijn idee niet om of het nu wel of niet uit verband getrokken is, maar puur om de zin zoals hij er staat.
Zoals de zin er staat, kan ik me heel goed voorstellen dat het voor een paard (wat om wat voor rede dan ook) de hele dag binnen staat niet leuk is om even 5 minuten mee naar buiten te mogen en dan toch weer in zn stal gezet word. Paard raakt daardoor van streek omdat hij wel naar buiten wil. Dus elke keer dat hij er even 'uit' mag is een nieuwe stress situatie voor het beest omdat hij ook weer naar binnen moet. In dat opzich kan ik me voorstellen dat het beter is om hem dan te laten staan..
Wil niet zeggen dat ik het op die manier zou doen , maar snap het wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:06

Prisca schreef:
is dan geen 24 uur maar 48 uur als je hem laat staan.....

Tja die van mij staat op stal en komt er 1 a 2x per dag eruit. Tja mijn keuze helaas zijn de andere opties niet handig voor mij en paard.

Gaan we die discussie nu weer aan?. Denk echt dat je mensen zoals ik niet mee gaat veranderen ga alleen maar meer een hekel krijgen aan die wereld verbeteraars.

Het gaat er hier om of je je paard beter op stal kunt laten staan als je een dag geen of weinig tijd hebt, dan 5 minuten op een dag loslaten...

Ik heb deze uitspraak van hem ook al gequote in een ander topic omdat ik het zo'n vreemde uitspraak vond.
Ik snap de redenatie wel, en herken het ook wel van boeren die hun paard gewoon een hele winter de box niet uit laten en dat die paarden daar rustig in staan, tot ze weer buiten komen en als een idioot te keer gaan omdat ze weer licht en frisse lucht krijgen. Die paarden leggen zich er gewoon op een gegeven moment bij neer.

Maar dat hij zo'n uitspraak in zo'n blad zet, vind ik zeer onnadenkend en dieronvriendelijk.
Hij had beter kunnen schrijven dat wanneer je te weinig tijd hebt voor je paard je moet zorgen dat ze overdag gewoon een aantal uur buiten lopen in paddock, bak of weiland, of geen paarden moet houden...

Ik heb ook wel gehad dat mijn pony er in de winter minder uit kwam. Dat ik hem zelf een half uurtje tot een uurtje los kon laten lopen in de bak/ongeercirkel of met wat mazzel in de wei, en dan nog even longeren of rijden en poetsen. Maar dat ging dan al snel om 2 uur per dag of langer en daar had mijn pony wel meer vrede mee dan helemaal niet er uit komen.
5 minuten luchten en losgooien heb ik zelf nooit gedaan, maar heb wel gereden bij stallen waar de paarden er niet elke dag uitkwamen en ook niet elke dag gereden werden en de paarden dus gewoon 2 of 3 dagen achterelkaar op stal stonden.
Ik had dan altijd het idee dat iets beter was dan niets...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:12

Wat zou jij fijner vinden;
De hele dag en nacht in je kamer opgesloten zitten, Of er soms even 5 minuten uit?
Ik zou toch dat laatste het fijnste vinden ;)