Oneliners verwijderd. Posts als "wij willen foto's" en "wat leuk" voegen niet echt veel toe.
SheltieRex
Geplaatst: 27-01-10 20:50
GEFELICITEERD!
Leuk voor je !
Heel veel plezier er mee !!!
PabloM
Geplaatst: 27-01-10 20:54
gefeliciteerd!! Wat ontzettend gaaf. Ik heb jaaaaaaren terug ook een Exmoor gehad!! Het was mijn eerste pony. Wat een geweldig dier was dat!! Veel plezier ermee!!
Martie
Geplaatst: 27-01-10 21:04
Is er al wat bekend of ze een pony hebben geselecteerd?
Wat ga je met haar doen? Ook rijden enzo? Heb je al 1tje op t oog, of is het meer zo van.. wij vangen en alsjeblieft?? het is maar net welke ze vangen?
crazy_funky
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-10 23:32
dat ik zolang kan wachten is omdat het niet anders kan.. deze koop je niet zo via marktplaats ofzo.. en ik wil perse dit ras dus dan zal ik wel moeten wachten..
ik wil gewoon lekker met dr spelen, een klein ruitertje die er lekker mee mag hobbelen.. en ik wil kijken of ik ook met dr kan fokken, om zo en het ras in stand te houden en te zorgen dat meerdere mensen dit ras gaan zien als een super veelzijdige pony. want als je ziet wat ze er in engeland allemaal mee doen.. het is soort van een grote shetlander!
ik heb nog niets op het oog, want ik weet niet welke pony's ze gaan vangen.. als ze een aantal pony's gevangen hebben en er zitten merries bij kom ik kijken en als er iets leuks bij zit dan neem ik die gelijk mee.. zit er niets bij wat ik leuk vind wacht ik op een volgende keer dat ze gaan vangen.
Wauw wat leuk Exmoors vind ik nou echt een prachtig ras ...
idefix4
Geplaatst: 28-01-10 23:39
Ze schijnen te lijken op een Dartmoorpony toch? Wij hebben een Dartmoortje. Die worden wel gefokt ook in Nederland, maar het ras is ook nog vrij dun gezaaid in Nederland. Ik wilde een Dartmoor, omdat ze bekend staan als ware kindervrienden en onze dochter heeft het zwaar te pakken van haar maatje! Ik vind je verhaal heel erg leuk en ben benieuwd naar verdere ervaringen!
Gefeliciteerd hoor! Je weet nog niet wat ze gaan vangen vertel je, hoe weten zij wat ze hebben? Houden ze dat op één of andere manier bij? Of bepaalt de dierenarts de leeftijd van de pony's? En willen ze merries niet liever zelf in het reservaat houden? Veel vragen, maar mijn interesse is ook groot...
Haha, je verslag leest wel als de staatsloterij.... Deze keer had je niks... maar de volgende keer... Ik ben ook niet tegen op vangen uit het wild. Diegenen die daar op tegen zijn, moeten dat boek van Monty Roberts eens lezen, ben alleen de titel even kwijt, maar ik had het uit de bieb. Die heeft ook een wild paard gedomesticeerd en uiteindelijk de keuze gegeven: Vrijheid of verzorging. Dat paard koos het laatste. Vrijheid is overleven hoor voor een paard. Een paard vind het prima om alle dagen voldoende te eten en te drinken te hebben en dat we er op mogen zitten is een gunst van hun kant. Als ze dat niet willen, dan zijn ze mans zat om je van zich af te gooien!
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 28-01-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
nee ze houden wel bij wat er elk jaar geboren word. maarja ze kunne niet van te voren zeggen welke pony's ze kunnen vangen. meestal vangen ze de veulens en jaarlingen, om zo incest te voorkomen. t wil nog wel eens voor komen dat ze 2 a 3 jarigen ook vangen voor een opfrissing zeg maar.. eens in de zoveel tijd vervangen ze ook de hengst. ze zijn nu ook met een beginnend stamboek bezig waarmee ze dus alle exmoors die hier in nederland zijn willen opnemen. zodat er als er buiten de reservaten om gefokt word er wel zo zuiver mogenlijk gefokt word. van de organisatie van het natuurreservaat zijn er ook een aantal mensen naar engeland gegaan om de pony goed te kunnen beoordelen op eventuele keuringen en/of stamboekopnames.. dat alleen de echte en goede exmoors worden opgenomen zeg maar, net als bij alle andere rassen.
dartmoors zijn er wel in meerdere kleuren, terwijl je de exmoor maar in 1 kleur hebt wat varieert in heel licht naar heel donkerbruin..
idefix4
Geplaatst: 28-01-10 23:50
Owkee! Ergens ver weg wist ik van die kleuren. Bij de Dartmoor heb ik dat ook lang gedacht, maar wij hebben een vosje. En dat is een rasechte dartmoor. Wel een goed streven om er een goed stamboek voor te maken. Dat voorkomt idd dat ze welshes met shetties gaan kruisen en dan als exmoor gaan verkopen. toen mijn schoonpa hoorde dat ik een dartmoor wilde en dat we die uiteindelijk hebben gekocht, begon ie meteen over zijn karakter. Dat zou ook zo'n kruising zijn en shetties staan bekend om hun eigen wil hè? Maar onze Prince blijkt de grootste en betrouwbaarste kindervriend van alle pony's. De andere pony's zijn welshes. Niks mis met dat ras natuurlijk, maar ja, mijn schoonpa kiest graag de felste van dat ras uit, omdat die zo mooi kunnen lopen. Een beginner is daar niet altijd bij geholpen. De Dartmoor is gewoon wat relaxter en zijn gangen zijn wat vlakker. Niet dat Prince geen eigen wil heeft, hij ontsnapt zodra hij kan en hij heeft doorlopend honger, maar hij houdt uitstekend rekening met een kind op zijn rug.