Berijden kan niet meer. Wat doe je dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miepmiep1

Re: Berijden kan niet meer. Wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:12

mijn paardje staat ook met pension kan al een tijd niet meer rijden en dat gaat ook niet meer gebeuren.
heb er geen problemen mee er zijn zat leuke dingen die we wel kunnen doen.
en ach de liefde die je terug krijgt vind ik het alle belangrijste.

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:19

Het is zeker zo bij de meeste als het geld gaat kosten waar je niks voor terug krijgt, daar bedoel ik mee rijden enz, dan is het kosten plaatje een duur verhaal. Als je paard niet meer fiets kan je hem beter verlossen ervan en bv naar de slager :9 brengen en dan weer sparen voor een nieuw paard.
Klikt hard maar wel rieel voor beide.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:28

Hangt er van af.

Kunnen ze zich pijnvrij op het land nog nuttig maken als fokdier (daarom heb ik enkel merries en hengstjes, en worden hengsten die niet goed genoeg zijn geruint en verkocht) mogen ze lekker blijven.
Kan dat niet houd het op, dat vind ik niet eerlijk voor mijn pony's.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:47

Liljebo: wat een moeilijk verhaal. Misschien lees ik erover heen, maar gaat dit over je nieuwste merrie (draver)? Ik moet zeggen dat ik jouw gedachtengang begrijp, al zou het nooit de mijne kunnen zijn. Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn paard te verkopen. Ook al heb ik haar zeker gekocht met het doel om heerlijk veel buiten te rijden, is ze nu gewoon zo'n groot deel van mijn leven en van mijn hart dat ze altijd mag blijven. Ik zal met alle liefde voor haar blijven zorgen wát ze ook mankeert, zelfs al kan ik alleen nog maar naar haar kijken ;). Maarja, dat is best persoonlijk.

Veel succes en sterkte met je beslissing!

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:49

Als ik mijn paard(en) niet meer kan rijden, dan kun je nog genoeg andere dingen doen,poetsen lekker wandelen,mocht dat ook niet meer gaan,gaan ze als grasmaaier verder!
Mits dit natuurlijk pijnloos gaat,zo niet krijgen ze een spuitje en nooit de slacht.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:52

Ligt aan je paard zijn toestand..
Kan hij nog lopen zonder pijn? (dus niet rijden maar nog gewoon lopen)
Of moet je er elke dag een aantal pijnstillers inproppen? Zoja, dan zou ik me paard in laten slapen. Wel zo eerlijk tegenover 't paard.
Kan hij nog gewoon de wei in.. Nou, dan word 't een grasmaaier, samen met andere paardjes in een groep. Of eventueel naar een paardenbejaardentehuis.
Kan je paard nog wel wandelen? Dan zou ik wandelingetjes maken..
Is je paard nog goed maar kan hij echt niet meer bereden worden dan VD en grondwerk..
:D

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:53

Als ze pijnvrij door het leven gaan, eventueel met operatie in het verschiet of weet ik wat, mogen ze blijven.
Weggeven is voor mij geen optie, er zijn best mensen die graag een 'grasmaaiertje willen'maar de kans dat je een of andere oplichter tegen het lijf loopt is voor mij te groot.

Dus houden tot het echt tijd wordt om afscheid te nemen.
Voor mij makkelijk praten natuurlijk, heb de ruimte om veel paarden te houden, dus kan me voorstellen als je paard op een manege of dure pensionstal staat dat je er anders over denkt.

Ieder moet voor zich zelf de goede beslissing nemen maar hopelijk wel rekening houden met het welzijn van het paard, dat is wel het minste wat je voor hem of haar kunt doen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:53

Ik heb bijna alleen maar beesten waar ik niets meer mee kan, maar dat maakt het plezier er mee niet minder om. Als ik dan zo nodig eens moet rijden pak ik wel het paard van een stalgenootje.
Vooralsnog breng ik meestal meer uren op stal door met uitmesten, binnen zetten, buiten zetten en alles er om heen dan mensen met 1 paard waar ze op rijden. En moet zeggen, ben zielsgelukkig.
Maar wel.. ooit komt er nog wel weer een paardje om mee te rijden, maar daar hoeft de rest echt niet voor te wijken.

Zafiro3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:05

Als het mij zou overkomen, dan zou ik mn paardje lekker laten pensioneren!
zodat ze toch nog kan genieten.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:09

Ik ben het eens met de stellingen van hierboven. Een paard heb je voor het leven (als het goed is), dus ook als hij oud is en niet meer voor je kan lopen.
Als zijn gezondheid het toe zou laten, zou ik op zoek gaan naar een fijne plek, waar hij lekker met andere oudjes in de wei kan lopen. Fijn van een verdiende oude dag genieten. Als die plek dan ook nog een beetje betaalbaar is, is dat natuurlijk wel mooi meegenomen.
Als hij in gezondheid zo achteruit gaat dat hij pijn heeft, dan zou ik de lastige beslissing nemen om hem toch te laten inslapen. Hoe moeilijk ook....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:09

Mijn shetlander wordt eigenlijk niet meer bereden gezien hij voor mij te klein is. Verkopen wil ik niet, ik heb 'm ondertussen 11 jaar namelijk. Hij staat gewoon 24/7 met m'n haflinger in de wei en er wordt nog gewoon met hem gewandelt, gepoetst, geknuffelt etc. hij houd van aandacht en dat krijgt hij ook ruim voldoende :j

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:15

Als ik mijn paard niet meer zou kunnen/mogen berijden dan gaat hij lekker met pension, mits hij verder een pijnvrij leven kan lijden. Ik zou iig wel gewoon zelf eigenaar willen blijven en hem ook het liefst bij mij in de buurt willen houden. Maarja dat is voorlopig nog niet aan de orde en zie ik tegen die tijd wel weer :D

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:16

Ik zou mijn pony echt niet zomaar verkopen. Ik heb haar echt voor het leven :j
Eventueel zou ik haar verder weg stallen, waar ze in een kudde kan en het hele jaar door naar buiten of als gezelsschapspony aanbieden.
Maar echt niet zomaar verkopen of in laten slapen (zolang ze pijnloos door kan leven..)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:20

Hmhm, ik verbaas me erover dat hier opeens zoveel mensen zijn die hun paard zouden houden, terwijl er een ander topic loopt over wat je zou doen als je 1 miljoen euro op je paard geboden kreeg... Dán lijkt niemand het opeens meer erg te vinden om zijn/haar paard weg te doen :+.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:24

Dani62 schreef:
Hmhm, ik verbaas me erover dat hier opeens zoveel mensen zijn die hun paard zouden houden, terwijl er een ander topic loopt over wat je zou doen als je 1 miljoen euro op je paard geboden kreeg... Dán lijkt niemand het opeens meer erg te vinden om zijn/haar paard weg te doen :+.

Zoek mijn bijdrage in dat topic maar eens op. ;)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:29

En ik heb geen bijdragen in dat topic geleverd :P

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:23

:D ik heb ook niet in dat topic gereageerd, maar als iemand een miljoen voor een paard met peesblessure willen geven, mogen jullie raden...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:26

Als ze nog gewoon pijnvrij in de wei kan hobbelen dan zou ik haar wel willen houden en haar dan een zo goed mogelijk leven gunnen :j

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:30

ik zou hem wel gewoon houden, alleen als hij veel pijn heeft dan zou ik hem gewoon laten inslapen
vond er nog een mooi gedicht over:

Als twee lieve bruine ogen vragen
Help me, ik voel me niet fijn
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder hem naar huis toe moet
Met zijn riem in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoïstisch zijn

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoïstisch geweest...
Laatst bijgewerkt door Annnn op 24-09-09 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:31

mooi gedicht zeg!

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:32

ging wel over een hond, maar past ook prima bij een paard
op die riem na dan, maar maak er dan een halster van ;]

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:35

Ik houd haar en zet haar met pensioen. Tot een grens.

Als ze continu pijn heeft en zo dus niet meer lekker op de wei kan staan zonder pijn laat ik haar inslapen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:35

Het ligt eraan waarom het paard niet meer bereden kan worden. Vaak is het kreupelheid en in geval van kreupelheid heeft het paard pijn. Ik zou nooit mijn paard standaard aan de pijnstillers zetten, dan zou ik dus voor inslapen kiezen.. Is het meer de ouderdom waarom die niet meer gereden kan worden, dan kies ik voor een heerlijk pensioen met veel weidegang.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:56

Dani62 schreef:

een paard wat niet meer gezond is heeft zowiezo geen goede kansen als hij in de handel komt.
dat maakt het voor mij een stuk zwaarder om een paard weg te doen.
ook ik heb overigens niet in dat topic gereageerd.

paar weken geleden heb ik mijn mini verkocht.
waarom? ondanks strookbegrazing en ander aangepast voer groeide het ponytje uit haar voegen.
ik was erg bang dat als het zo doorging ze bevangen zou worden.
of ik moest haar appart in een paddockje zetten [alleen] of ik kon haar aan iemand verkopen waar ze het [hopelijk] beter gaat hebben.
ik heb gegokt op verkopen.
ook heb ik een paard staan die niet 100% meer is.
als die in de handel zou komen word het een erg zware en pijnlijke tijd voor hem,hij word gegarandeerd! kapot gereden.
hij gaat hier dus niet levend weg.
weidemaatje bij een ander?
ook niet.
heb ik ooit eens gedaan met een pony,3 dagen later ben ik haar gillend terug gaan halen.
vertrouw nooit op de blauwe ogen van......

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:57

Mijn pony heeft een chronische peesblessure.
Zij is verkocht aan mensen waar ze samen met een andere pony lekker kon grasmaaien.
Ze heeft het daar super, ik heb er geluk mee gehad dat ik deze mensen tegenkwam.