Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:16

TS, ik kan niet anders dan het met je eens zijn! :j € 45 is nog toch geen budget voor een zadel? Volgens mij vind je zelfs nog geen zadel voor dat geld?

Puissance schreef:
Niet iedereen heeft geld voor een dikke WOW van een modaal salaris van 2 maanden.

Kijk, hier ik word ik dus naar van... Wie zegt dat alleen 'rijke' mensen een WOW hebben? Ik heb genoeg moeten laten om mijn paard dat ene zadel te kunnen geven. En denk maar niet dat dat het enige zadel is geweest dat ik voor hem heb aangeschaft. Jammer genoeg ben ik meer dan eens in zee gegaan met een zadelmaker die alleen maar mooie praatjes verkoopt en zijn eigen portemonnee probeert te vullen. Ten einde raad ben ik bij de WOW uitgekomen met heel wat minder spaarcentjes dan gehoopt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:20

Maar hopen dat het een typfout is en diegene de 0 is vergeten en het bedrag dus eigenlijk 450 moet zijn. Voor 45 euro kun je denk ik nergens een zadel krijgen, althans dat hoop ik maar.

Bij ons in de omgeving zie ik geen mensen die op materiaal bezuinigen, komt ws. doordat wij op een stal staan waar iedereen erg serieus met zijn/haar paard bezig is en daar heeft iedereen zover ik kan zien een kwaliteitszadel op zijn of haar paard liggen. Is ook logisch want zo houd je je paard langer heel.

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:58

Goh, mijn zadel koste iets in 450 euro :P
Maar je kon de boom veranderen
en verkoper is nog komen passen!

capopjekop

Re: Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:44

Een goed zadel is nog een klus om die te vinden. Ik denk dat het ook wel een beetje onwetendheid is van die mensen. Vroeger was ik me ook minder bewust van goede zadels. Als het zadel goed leek te liggen was het wel goed. Pas door de jaren heen heb ik geleerd dat er veel meer bij komt kijken. Nu heb ik een westernzadel dat gepast is met een kale boom. De zadelmaker heeft hem nog aangepast op mijn pony's rug. Een engels zadel vinden gaat me denk ik niet lukken. Ik heb er 20 gepast en er lag er maar 1 goed en die koste 900 euro. Dat vind ik toch echt te dol voor die 4x dat ik spring. Dus de zoektocht gaat verder.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:55

Ik heb een ontzettend duur Kieffer zadel en ben daar ook ontzettend blij mee. Ik rijd dan ook een tuigpaard dressuurmatig en voor mijn paard was het bijna onmogelijk een goed passend zadel te kopen voor een fatsoenlijke prijs. Dan maar een dúúr maar góed zadel waarvan mijn paard geen rugklachten krijgt :)

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:47

hallo sommigen zijn 11 en hebben ook nog ouders he
als die geen geld uit willen geven aan een goedpassend zadel wat moet je dan?
ik heb ook een poedersuiker ascot zadel van de zadelmarkt maar ik mag geen andere
maar we gaan nu naar zo'n master saddle fitter en die kan dat zadel helemaal
aanpassen naar mijn wensen en mijn pony's rug dus andere boom in enzo

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:04

Vappie_melo schreef:
ik heb ook een poedersuiker ascot zadel van de zadelmarkt maar ik mag geen andere

Ik snap dat je niet altijd geld hebt voor een goed zadel, maar het is zo belangrijk! Je pony heeft niet gevraagd om een slecht zadel, en als je het geld er niet voor hebt, moet je geen pony kopen. Of er niet op rijden zolang je geen goed passend zadel hebt. Gelukkig ga je nu naar een zadel maker, maar tot die tijd zou ik er persoonlijk niet op rijden met dat slecht passende zadel.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:23

PattyOosten schreef:
Vappie_melo schreef:

Ik snap dat je niet altijd geld hebt voor een goed zadel, maar het is zo belangrijk! Je pony heeft niet gevraagd om een slecht zadel, en als je het geld er niet voor hebt, moet je geen pony kopen. Of er niet op rijden zolang je geen goed passend zadel hebt. Gelukkig ga je nu naar een zadel maker, maar tot die tijd zou ik er persoonlijk niet op rijden met dat slecht passende zadel.

dat doe ik ook niet ik heb nu ook mijn perfect passende springzadel opliggen
maar ik wil toch graag een dressuur zadel ik ben ook gewoon in staking gegaan hoor
mijn ouders waren wel kwaad dat ik niet meer op mijn dressuurzadel reed.
Maarja pech voor hun dan als hun geen goedpassend zadel willen kopen dan rij ik er ook niet meer op.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:27

Ik snap ook wel dat niet iedereen geld heeft. Maar ik denk dat de fout eigenlijk al begint, als ouders zonder alles goed te weten (en nee dan hoeven je ouders niet al jaren in de paarden te zitten, maar dat er iemand hun gewoon heeft uit gelegd wat de kosten zijn en hoe hij een beetje verzorgd moet worden) toch een paard kopen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 12:41

Bedankt allemaal voor de reacties.
De meeste mensen begrijpen gelukkig heel goed wat ik bedoel! :)

Jammer om dat toch een paar reacties te lezen van: 'Ik heb een zadel wat goed ligt, ook op meerdere paarden'. Niet flauw bedoeld, maar ik denk niet dat er 1 zadel is wat toevallig op andere paarden bij jou op stal ook zo goed ligt.. :o

En over ouders die geen dure zadels willen kopen, mijn zadel was niet duurder dan een zadelmarktzadel hoor, maar wel stukken beter.. Goedkoop = niet altijd slecht en duur = niet altijd goed.. ;)

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:39

Ik zie heel veel niet passende zadels bij ons in de pensionstal.
Wat ik niet snap is dat mensen wel geld uit willen geven voor een paard/pony, maar vergeten dat een goed passend zadel wel het belangrijkste is. Ik heb zelf ook problemen met mijn zadel gehad, volgens de zadelpas service die ik toen had lag het zadel perfect.
Na 2 keer eraf vallen had ik er genoeg van, heb nu een zadel op maat laten maken, achter af had ik dat gewoon meteen moeten doen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:53

Wuahahah 45€ ...
Daar heb je een goede singel voor :+

Hier op stal ook een hoop slecht passende zadels, ik heb inmiddels geleerd om mn mond te houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:30

Vappie_melo schreef:
dat doe ik ook niet ik heb nu ook mijn perfect passende springzadel opliggen
maar ik wil toch graag een dressuur zadel ik ben ook gewoon in staking gegaan hoor
mijn ouders waren wel kwaad dat ik niet meer op mijn dressuurzadel reed.
Maarja pech voor hun dan als hun geen goedpassend zadel willen kopen dan rij ik er ook niet meer op.

Dan kun je toch ook beter investeren in een goed veelzijdigheidszadel dat past ipv een dressuur- en een springzadel te kopen, althans vind ik dan.

Mijn ouders hadden toentertijd ook geen verstand van zadels. Gelukkig paste dat zadel dat we kochten wel. Toen ik western ging rijden heb ik zelf alles moeten aanschaffen, maar goed ik werkte toen al. Nu heb ik een handgemaakt zadel dan dat met de boom gepast is en dat was echt een rip uit mijn lijf. Mijn pa begint nu pas het nut van een goed zadel in te zien toen hij de zadelpasser aan het werk zag met de kale boom.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:40

Vanaf morgen heb ik twee zadels. Het ene, een Euroriding Diamant, heeft jaren op mijn vorige merrie gelegen. Volgens de zadelmaker past die over een jaar of 2, als mijn huidige paard is uitgegroeid, er met wat aanpaswerk goed op. Maar voor nu, ze is nu zeker 4 cm overbouwd, past het voor geen meter. Dus eerst een aantal tweedehandszadels laten komen. Alles was scheef gereden, scheef gevuld en het ene nieuwe leren zadel wat er bij zat zelfs scheef gemaakt. Dus nu toch maar voor de Wintec 2000 gegaan, die lag het beste op haar rug (past netjes op haar ribbenkast) en ligt keurig recht omdat het verloop in haar rug naar boven (richting heupen) pas begint na de ribben. Haar bewegingen zijn met dit zadel ook ruimer dan met welk van de tweedehandsjes dan ook. Wel een grotere investering, maar ik wil graag lang van mijn paardje genieten.... ;-)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:33

Ik heb een boomloos zadel en een 2e hands veelzijdigheidszadel. Beide liggen vele malen beter dan mijn vorige vrij prijzige Kieffer dressuurzadel.

Ik denk dat het niet met prijzen te maken heeft, een zadel moet gewoon goed liggen.
Of dit dan een zadel van 300 euro of van 2000 is, maakt in mijn eigen weinig verschil.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:40

mijn paard had eerst ook een zadel die niet paste. Dekjes schoven eronder weg, zadel gleed iedere keer naar achter.
Nu was ik op marktplaats aan het kijken en kon een dressuurzadel van JC kopen voor €100,- zadel was anderhalf jaar oud en er zat nog garantiebewijs bij.
Ik heb het zadel gekocht, meegenomen en op mijn merrie gelegd, zadel lag perfect en meteen liep mijn merrie veel lekker en veel ontspannender. Ze loopt nu lekker door haar rug en het zadel blijft perfect liggen! Het is gewoon een heel mooi en goed zadel, zaten haast geen gebruikerssporen op en dat voor zo weinig geld.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:02

Ukje112 schreef:
Ik heb het zadel gekocht, meegenomen en op mijn merrie gelegd, zadel lag perfect en meteen liep mijn merrie veel lekker en veel ontspannender. Ze loopt nu lekker door haar rug en het zadel blijft perfect liggen! .

Dit vind ik ook zo mooi altijd.
Wie heeft het zadel aangemeten?
Mensen die zeggen dat ze zelf kunnen zien of het zadel goed ligt vind ik echt om te gieren gewoon.
Zelfs zadelmakers hebben er moeite mee om te zien of een zadel goed ligt, meestal passen ze namelijk eerst alleen de boom kaal.