Vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weet jij hoe je moet vallen?

Ja
102 (44%)
Nee
116 (50%)
Eerst wel
11 (4%)

Totaal aantal stemmen: 229

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:58

Ik denk dat je bij een val niet echt meer nadenkt over hoe je moet vallen, maar het gebeurt je dan.
Als het paard op je drijgt te vallen, zo snel mogelijk rollen. Dit is me wel een keer voorgekomen en kon nog net op tijd weg rollen, anders lag het paard boven op me.

hlidar

Re: Vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:51

als ik val denk ik niet na, het is echt een soort black out en dan ineens lig ik op de grond, en dan denk ik wel weer :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:25

ehm ik denk op de grond :o?
nee eerlijk gezegt geen idee

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:33

Ik heb ooit een valtraining gedaan op de manege hier, maar dat heeft niet geholpen..
Een tijdje daarna viel ik van een paard en vervolgens kwam ik onder zijn hoeven terecht..

In die twee sec dat je moet nadenken lig je sneller op de grond dan je kunt ingrijpen hoor ;)

En net als hlidar krijg ik ook een soort black out :=

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:19

Ik heb 10 jaar op een vechtsport gezeten dus fatsoenlijk vallen zit in mijn bloed...... op de mat....
Toen ik werd gelanceerd van een manegepony (na de 4e bok) ben ik heel raar terechtgekomen. Vrij veel last van mijn nek door jawel.. de cap.. :S
Dus ik denk dat je nog wel zoveel ervaring kunt hebben, als je goed hard eraf word gegooid, dan maakt t niet uit hoeveel valtraining je hebt gehad.
Ik kende een meisje die sprong er dan gewoon af en rolde zo door, das pas slim! ;)

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:17

Ik val eigelijk altijd op mn hoofd/rug :P
Mijn paard doet namelijk als ze me eraf gooit altijd hetzelfde en dat gaat zo vreselijk snel dat ik altijd op dezelfde manier terecht kom.
Gelukkig is er nog nooit iets ergs gebeurd!
Maar ik denk eigelijk niet dat zo'n valcursus echt zou helpen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:19

Ik weet het wel, maar ik heb er afgelopen woensdag geen zak aan gehad...Je moet er ook maar net 'goed' voor vallen als je begrijpt wat ik bedoel ;)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:57

Ik weet hoe het zóu moeten, maar ja, dat zegt natuurlijk helemaal niks. :P
Ten eerste heb ik een vreselijk slechte motoriek en enorm veel moeite met koprollen en dergelijke, doorrollen gaat bij dan ook niet automatisch, jammer genoeg. Ten tweede kan ik niet nadenken als ik merk dat ik ga vallen. Het enige wat ik dan denk is: oliebol, ik ga vallen. Ja, daar heb je dus niks aan. :P Soms zie ik het gewoon niet aankomen en dan lig ik op de grond en denk ik: huh, ben ik er nou afgevallen?
De laatste keer dat ik er afviel (gelukkig al weer een paar jaar geleden), zei men naderhand ook dat ik heel raar viel, plat op mijn rug. Ja, dat had ik ook wel gemerkt, maar niet op het moment dat ik aan het vallen was. :=

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:34

Ja ik weet ook hoe het moet. Lekker zon judo-rol achtig iets van je paard af. Lukt soms ook maar de laatste keren viel ik gewoon op mijn kont...

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:55

ik val gelukkig niet zo vaak haha maar als ik val maak ik me meestal zo klein mogelijk!

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:41

ja Ik heb het even opgezocht en in mijn boek staat dat je zo ontspannen mogelijk moet vallen en je moet je zelf vooral niet schrap zetten want dan span je alles aan.
Hmm het is mij nog nooit gelukt om eens lekker relaxt te vallen maar misschien heeft iemand iets aan me tip.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:17

Ik pak de hals zo snel mogelijk en laat me dan glijden, werkt tot nu toe redelijk :Y)

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:18

Je moet zo ontspannen mogelijk vallen, dan heb je de minste schade aan jezelf:P

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:36

Je kan wel een valcursus doen, en als een paard er dan vandoor gaat weet je hoe je je eraf kan laten vallen. Maar als jij er onverwachts af valt (en vallen is meestal niet geplant :+ ) heb je geen tijd om te bedenken hoe je gaat vallen, dat gaat zó snel..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:10

Als ik val dan is het meer 'oliebol de grond komt dichtbij' dan 'oh ik weet al hoe ik moet vallen :)*' Ik hoop gewoon op een goede afloop. Heb dus ook nee ingevuld.

Gelukkig maar dat ik de grond de afgelopen maanden praktisch niet van dichtbij heb gezien tijdens het rijden :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:13

50 keer gevallen, nog geen kneuzing gehad.. Geen idee hoe ik het doe :+

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:19

Ten tijde van crisis ben ik op mijn best (heb helaas niet veel crisissen).
Ik blijf altijd heel rustig nadenken over wat ik nu moet gaan doen, vervolgens schat ik mijn kansen in, na dit alles en wanneer ik tot de conclusie ben gekomen dat de enige optie is om het edele rijdier te verlaten, kies ik de juiste manier om zo goed mogelijk terecht te komen.
Toen ging mijn paard op het laatste moment de andere kant op en lande ik op mijn enkel die natuurlijk bezweek onder de druk en knak zei!

Mijn paard moet dus ook de juiste manier vinden om mij eraf te gooien zonder dat het mij pijn doet, hetgeen ingewikkelder ligt natuurlijk.

Marjolein.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:24

Haha, leuk dit :)

Ik heb jarenlang op turnen gezeten, dan leer je ook wel hoe je moet vallen. En daar heb ik heel vaak wat aan gehad, tot de laatste keer dat ik er af viel (jaar terug denk ik ongeveer).
Paard aan een lang teugeltje uitstappen, ineens schrok hij en schoot echt onder me vandaan.
Ik bleef achter-hem-in-de-lucht-hangen (a la tekenfilm zeg maar) en viel erg hard op m'n rug... 2 maanden last van gehad, dat was wel erg jammer ;).

Voor de rest kan ik me bij een hoop anderen aansluiten: niet geforceerd vast gaan houden, maar wel even wachten tot je op een tactische plek bent (ver van hekken en hindernissen, 1x op een hindernisstaander gevallen... au!).
En als het lukt: zelf er af springen. Ben al heel vaak alternatief 'afgestapt' waarbij er, behalve onder m'n schoenzolen, geen zandkorrel op m'n lijf te vinden was.
Maar ook het omgekeerde: heel banketstaaf er af vallen, maar het er per ongeluk heel dramatisch uit laten zien door door te rollen.
Iedereen: 'woooow, gaat het?' En ik geen centje pijn, maar wel stoffig :)

JuliaSandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:37

Ik heb wel eens gehoord hoe je moet vallen maar ik vergeet het altijd weer. Ik ben iig al heel lang niet meer gevallen -afkloppen-.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:31

Ik weet wel hoe ik moet vallen, maar goed, het gaat niet altijd goed. Ben voor drie maanden terug een paar keer flink gevallen, maar ik rol altijd door en de laatste keer heb ik me uit veiligheid laten vallen, want het ging echt even niet goed. Zo ben ik in ieder geval niet op de bakrand terecht gekomen, die in die bak nogal laag is.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:00

Ik zou het heel graag willen leren, maar tot nu toe dender ik altijd als een zoutzak gewoon naar beneden..

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:59

Ik val echt als een baksteen uit de lucht, denk er dan ook niet bij na, ik lig veel te snel al weer op de grond. :+

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:30

Ik zou wel graag willen leren vallen, mijn verzorgpony heeft er echt een handje van, als ze mij er af wil hebben blijft ze ook net zolang door gaan tot ik lig. Ik denk heel vaak owjeej achterover zitten maar dan hang ik al in de lucht en kwak als een baksteen op de grond. De enige keer dat ik er wel aan dacht om door te rolles was het een koprol waarbij mn cap zover over mn hoofd schoof dat mn vel helemaal van neus geschaafd was ook niet zo succes dus.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:52

Ik heb eigenlijk geluk gehad dat ik vroeger op allerlei verschillende niet altijd even makkelijke pony's heb gereden. Ik heb wel een keer een gebroken arm gehad, terwijl ik goed gevallen was en ook een stukje van de pony af was gerold draafde ze over mijn arme heen. :+

Bij sommige vallen kun je niets meer doen, maar als je zo langzaam steeds meer uit balans raakt en niet meer terug kunt dan 'kies' ik een moment dat ik mezelf laat vallen, dan kun je jezelf goed erop instellen en de juiste bewegingen maken. Ik rol trouwens niet door zoals ze bij judo doen, maar dan een beetje half met mijn rug/schouder en niet helemaal. Waarschijnlijk heb ik ook goed geleerd te ontspannen, want anders zou ik veel vaker ergens last van hebben gehad (en dat heb ik eigenlijk helemaal nooit gehad op een gebroken arm na).

De naarste val was trouwens met body protector, toen viel ik op mijn rug maar dat ding ontspant niet mee dus de klap was veel harder dan normaal. Bovendien rolde ik niet door omdat een bp niet zo soepel beweegt als je dat zelf kunt.

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:10

ik weet hoe je normaal gezien moet vallen.
maar het moment zelf gaat zodanig rap en voor je het weet lig je op de grond.
dus tijd voor nadenken is er niet