Waarom wordt een barok paard niet graag in de dres

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:07

De fokkerij van Lippizaners bestaat al sinds de 18e eeuw, de Lippizaners zijn afgeleid van o.a. de Spaanse paarden, die waren er toen dus al.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:08

Daar hadden die dag wel meer mensen last van, regien. Die juryleden zaten totaal niet op 1 lijn op de bovenste 2 na.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:10

Fitzroy schreef:
Nee, maar goed 53 % in de ZZ-licht vind ik niet echt 'presteren in de dressuur' waarvan regien spreekt.
Iedereen die 10 wp (nu 15 wp) in de Z2 heeft kan ZZ-licht starten.

Moet iedereen niet vanaf het begin beginnen? Of word er verwacht dat een Lipizzaner gelijk hoog moet scoren, hij moet zich toch al zo bewijzen Verward Bovendien is het bekend dat deze combinatie een jury had die nogal een uiteenlopende gedachte had............... vind het verschil bizar groot, of was je dat niet helemaal opgevallen?

regien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:12

Nouja wat ik al zei, zowel Eugenie als Angelique zijn pas net gestart en ik denk dat als ze een paar keer zo'n wedstrijd hebben gereden het best goed komt met ze! Reed jij in je eerste proef gelijk de sterren van de hemel? Ik zat in mijn eerste B proef niet eens boven de 150 punten, nou en? Daar is het de eerste proef voor! Er rijden 2 Lipizzaners in de ZZ-licht, dat is gewoon een feit, de winstpunten komen heus wel weer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:13

Nee, ik werd alleen in mijn vooroordeel bevestigd dat Lipi's en dressuur geen goed combi is Haha!
Maar het is gewoon mijn type paard niet, sorry. En dan valt mij idd op dat zo iemand als laatste eindigt. Kan er niets aan doen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:13

Is niet 1 van de Lipizzaners uitgenodigd voor een bepaalde clinic, hoorde laatst zoiets............ ?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:14

We spreken hier niet meer over B,
je mag van een Z ruiter wel verwachten dat hij pas overgaat wanneer hij winstpuntwaardig kan scoren.

regien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:14

In de ene proef als laatste idd, maar in de andere proef dus niet, of was je dat niet opgevallen?! En ik neem het je zeer kwalijk dat je Lipi's en dressuur geen combi vind! Hoeveel Lipizzaners heb je gereden?!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:16

Geen gereden maar genoeg gezien! Maar waar maken jullie je druk om, jullie vinden mijn Westfaler waarschijnlijk 3 x niets .... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:17

Lipizzaners zijn wel degelijk geschikt voor dressuur, maar niet zoals die in de ring gevraagd wordt tegenwoordig. Zoals eerder al beschreven voldoet het type paard niet aan het gevraagde, ze kunnen het eenvoudigweg niet uitvoeren zoals het verlangd wordt, dat is niet eens een vooroordeel meer,maar een constatering denk ik. Daar kan het ras niks aan doen, Lipizzaners blinken weer ergens anders in uit. De basis zouden ze wel door moeten komen, zonder problemen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:21

Sjuimpje schreef:
We spreken hier niet meer over B,
je mag van een Z ruiter wel verwachten dat hij pas overgaat wanneer hij winstpuntwaardig kan scoren.

Maar wat ik me dan afvraag is; hoe kom je in godsnaam in de ZZ-licht als je niet winstpuntwaardig kan scoren, dat geld toch ook voor de wedstrijden voor je eindelijk ZZ-licht mag starten? Helemaal gezien dat een Lipizzaner nog al wat vooroordelen tegen zich heeft is het dus eigenlijk nog knapper dat je in het ZZ-licht mag starten................. Ga mij niet vertellen dat je steeds door de mazen van het net bent geslipt.

Vind het trouwens erg flauwe reactie, dat je vooroordelen zijn bevestigd als je zo'n uitslag ziet. Ik hou daarom ook eigenlijk helemaal niet van dat soort wedstrijden, de haat, nijd en afgunst, nee is eigenlijk niets voor mij Vind dat je trouwen spas echt kan oordelen als je ook daadwerkelijk op een Lipizzaner hebt gereden................

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:28

Wat heeft rijden met het gezicht te maken, Napoleon?
Tuurlijk kan zo'n dier superfijn aanvoelen maar daarom kan hij wel niet zo mooi tonen in de dressuurring?
Net als dat het andersom ook kan: je paard voelt waardeloos aan en je scoort toch lekker hoog
Dus ik zie niet in wat rijden op een Lipizzaner zou veranderen aan mijn mening over de uitstraling in de dressuurring.

Ik vind Lov haar laatste post wel een mooie eindconclusie voor vannacht Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:30

Winstpuntwaardig in het ZZ licht natuurlijk, het spreekt voor zich dat de punten in de Z2 dan binnen zijn.
Dat wil nog niet zeggen dat je dan ook maar klaar bent voor nationaal.

Ik heb dus wel Barokke paarden gereden, en uit verschillende stamboeken, maar ik rijd graag dressuur en daarvoor staat het exterieur en karakter van een warmbloed (in dit geval KWPN) mij veel meer aan.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:36

regien schreef:
En ik neem het je zeer kwalijk dat je Lipi's en dressuur geen combi vind! Hoeveel Lipizzaners heb je gereden?!

Fitz is jury Regine, ze zit er om te beoordelen wat ze ziet. Of je dan zelf op zo'n paard hebt gereden maakt niet uit. Dat mag zelfs niks uitmaken!

Als een Lippi zijn oefeningen in de dressuurring netjes uitvoert zal hij zeker dikke voldoendes en dus winstpunten kunnen scoren. Maar de lossigheid en ruimte die b.v. KWPNers e.d. paarden hebben, waarmee ze 8en en 9ens scoren, hebben de meeste (uitzonderingen bevestigen de regel) lippi's niet. Verzamelde oefeningen als piaffe en passage, waar goede lippizaners sterk in zijn, worden helaas pas in de GP of daaromtrent gevraagd, maar daar heb je in de lagere klassen dus niks aan Haha!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 12-04-03 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:37

Fitzroy schreef:
Wat heeft rijden met het gezicht te maken, Napoleon?
Tuurlijk kan zo'n dier superfijn aanvoelen maar daarom kan hij wel niet zo mooi tonen in de dressuurring?
Net als dat het andersom ook kan: je paard voelt waardeloos aan en je scoort toch lekker hoog
Dus ik zie niet in wat rijden op een Lipizzaner zou veranderen aan mijn mening over de uitstraling in de dressuurring.

Aha, dus al je uitspraken zijn gebasseerd op de uitstraling en niet om zijn kunnen? Ik had begrepen dat we het eigenlijk hadden over de prestaties en niet over hoe een paard eruit ziet Verward Tja, dat is dan heel persoonlijk, want jij vind kennelijk dat een Dressuurgefokt paard zoals o.a. KWPN meer toont, terwijl ik ze allemaal op elkaar vind lijken en me het dus over het algemeen minder aanspreekt.

Rijden veranderd dan idd niets aan je mening over de uitstraling, over de capaciteiten kan je pas echt praten als je ze daadwerkelijk eens hebt gereden, daar ben ik van overtuigd Er word niet voor niets gezegd: Als je een KWPNer niet kan rijden moet je al helemaal niet aan een Lipizzaner beginnen................ en menigeen is er al achter gekomen na een ritje op mijn Lip }>

Overigens ben ik het ook niet echt eens met Sjuimpje en haar filosofie over het karakter, juist binnen het KWPN word er gefokt op prestatie en niet op karakter. De Lipizzanerfokkers zijn juist heel erg bezig met het perfectioneren van zowel sportievecappaciteiten als met de karakters van Lipizzaners. Heel eerlijk gezegd ben ik nog geen Lipizzaner tegen gekomen van de ongeveer 200 die Nederland rijk is (heb ze uiteraard niet allemaal ontmoet....) die geen goed karakter heeft en dan heb ik het niet alleen over het karakter in de omgang maar ook over een goed karakter om te werken. Ze bieden juist heel snel dingen aan tijdens het werk en zijn over het algemeen bijzonder werklustig.
Laatst bijgewerkt door napoleon op 12-04-03 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:37

Lovely schreef:
*Gevonden -IDS van 7 november 2002 - "Dressuur vertelt zichzelf nog veel te weinig de 'waarheid'"*

Het kwam ter sprake op het Global Dressage Forum. Een van de vragen was wat te doen met de 'kortbenige, gestopte, weinig elastische en matig bewegende paarden waarmee drie van de vier Spanjaarden brons haalden?

Er is dus wel degelijk discussie over en er is min of meer geconstateerd dat de Spaanse paarden te kort kwamen in gangwerk en buigzaamheid en dat dat ten opzichte van de andere paarden wel duidelijk was. In wezen is het meer een kwestie van fokkerij en dat de fokkerij zoals wij die in Nederland kennen meer gericht is op de langelijndheid en langbenigheid waarmee zogezegd meer geschiktheid voor de (zware) sport al in de fokkerij verankerd ligt.

Dit is in het kort wat ik uit het artikel heb gehaald, ik heb geprobeerd het duidelijk weer te geven.

Als er geconstateerd is (door experts!) dat de spaanse (barokke) paarden in Jerez duidelijk tekort kwamen voor deze topdressuur. Dan lijkt me dat ook voor de rest van het ras gelden (geen uitzonderingen daargelaten) Ik mag toch aannemen dat wat de spanjaarden naar Jerez stuurden de beste paarden waren die ze hebben!!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:49

Samsam schreef:
Als er geconstateerd is (door experts!) dat de spaanse (barokke) paarden in Jerez duidelijk tekort kwamen voor deze topdressuur. Dan lijkt me dat ook voor de rest van het ras gelden (geen uitzonderingen daargelaten) Ik mag toch aannemen dat wat de spanjaarden naar Jerez stuurden de beste paarden waren die ze hebben!!

Oef, wat ontzettend kort door de bocht zeg! Vind dat je de plank helemaal mis slaat. Heb ook een bericht gelezen in in de strengen en de Bit waar er schande over werd gesproken dat er zulke recenties zijn uitgegeven....... Als iemand ze voor me op zou willen zoeken zou ik er erg blij mee zijn

Overigens telt ook hier weer: hoe kan het dan dat deze mensen zo ver zijn gekomen met hun paarden? Moet er toch wel iets helemaal mis zijn met bepaalde juryleden om zich zo te vergissen in deze ruiters........ welke juryleden hebben deze ruiters en hun paarden zo ver geholpen met hun punten dat ze in Jerez uit mogen komen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:52

Napoleon, ik denk dat de leden van het nationale team van Spanje binnen hun eigen land best goed gepresteerd hebben en dat dit inderdaad de besten van Spanje waren. Er werd trouwens nadrukkelijk gesproken over 3 paarden in het team, ik denk dat Beauvalais buiten deze hele discussie valt, die heeft ook in het wereldbekercircuit buiten de landsgrenzen van Spanje ook goed gepresteerd.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:58

Lovely schreef:
Er werd trouwens nadrukkelijk gesproken over 3 paarden in het team, ik denk dat Beauvalais buiten deze hele discussie valt, die heeft ook in het wereldbekercircuit buiten de landsgrenzen van Spanje ook goed gepresteerd.

Daarom vind ik zo's uitspraak van Samsam zo ongenuanceerd, ik citeer:

Dan lijkt me dat ook voor de rest van het ras gelden (geen uitzonderingen daar gelaten)

Beetje rare opmerking en voor mijn gevoel klinklare onzin.

Zou leuk worden als een expert zich negatief uitlaat over een KWPNer die hoog in de sport loopt: Dan lijkt me dat dat voor de rest van de KWPNers ook geld....... slaat natuurlijk nergens op

Moet wel even zeggen dat die Spanjaarden wel lef hebben om uit te komen in een dicipline waar de vooroordelen zo groot zijn jegens dit type paard, petje af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 01:02

Maar Napoleon, de discussie na Jerez dreigde er bijna een over fokkerij te worden omdat het misschien wel de bepaalde rastypische kenmerken van die Spaanse paarden verband houden met hun tekortkomingen?? Dat was wel de kern van de discussie denk ik en dat generaliseert wel, maar niet elke generalisatie is ten onrechte.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 01:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 01:13

Daar staat precies wat hier bedoeld wordt, de Spaanse paarden komen te kort in beweging (de souplesse laten we maar even) en de fokkerij moet een omslag gaan maken van het fokken van showpaarden naar het fokken van sportpaarden. Dat is heel mooi dat dat gaat gebeuren, maar er gaan dus nog wel even wat jaartjes overheen voordat we daar de resultaten van gaan zien.

Een tweede interessant gegeven is het verschil in opleiding van een showpaard en een sportpaard, de Spanjaarden zullen er aan moeten wennen om kwaliteit te trainen en dat je daar langer over doet dan dat ze nu gewend zijn.

Interessant artikel!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 01:18

Napoleon: Fitz hoef niet net zo gecharmeert te zijn van deze paarden als wij, de vraag was dan WAAROM niet en onderbouw dat.
Ik vind ook enkle opmerkingen kort door de bocht en erg generaliserend overkomen, ik ben het daar dus absoluut niet mee eens. Maar als dat tot nu toe haar ervaringen zijn met deze paarden, kunnen wij haar moeilijk onze mening op gaan dringen.
Het zou leuk zijn als er in dit topic bepaalde VOOROORDELEN kunnen worden weggenomen maar de rasgebonden tekortkomingen zijn een feit. Hoewel ze zeker niet voor elk paard van een betreffend ras opgaan, zijn ze er wel. Dat ruiters/amazones dan alsnog ver komen met zo'n paard vind ik erg leuk om te zien, en ben ik dan best trots omdat het "mijn type" paard is. Ze kunnen het zeker wel!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 01:20

Interessant artikel, ik ga nu eerst slapen Knipoog maar morgen zal ik het zeker even goed doorlezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 01:32

Dinkey, ik heb er net weer eens een boek bijgepakt over de Spaanse Rijschool en het is absoluut waar dat de SR een bastion is voor hoe de klassieke rijkunst ooit bedoeld was. Er wordt daar afgericht zoals de oude meesters het al hadden verzonnen. Het is alleen zo dat de sport inmiddels veel verder ontwikkeld is en dat dat een wisselwerking is geweest met de ontwikkeling van het West-Europese paard (oke oke, de Trakhener deed ook nog mee). Je hoeft niet eens eeuwen terug in de tijd, een half eeuwtje is al genoeg om te kunnen constateren dat er heden ten dage toch iets anders verwacht wordt in de ring dan toen. Misschien is het toch een fokkerij kwestie dat de Spaanse paarden en de zeer verwante Lipizzaner niet mee-ontwikkeld is Verward. Ik gooi maar een balletje op hoor Lachen, ik vind het allemaal prachtig namelijk.