Met of zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinetwank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:32

bij ons is het verplicht om met cap te rijden.
Ook al is het 30 graden..Maar dat went ook wel hoor. Cap is altijd veiliger!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:51

Ik reed nooit met een cap, behalve met springen of tijdens buitenrit.

Toen ik twee jaar geleden knalhard van mijn toenmalige paard afgelanceerd werd en boven op mijn hoofd terecht kwam, reed ik ook zonder cap.

De gevolgen?

Een hersenbloeding omdat de impact van de val dusdanig groot was dat er een bloeding ontstond, met diverse nabloedingen. Hierdoor heb ik permanente hersenbeschadiging overgehouden. Het ergste gevolg is dat ik epilepsie heb overgehouden hierdoor.

Ik verloor mijn baan, kwam in een uitkeringssituatie terecht en heb lang, heel lang niet 100% kunnen functioneren, en doe dat nog steeds niet.

Hard heb ik moeten vechten en dat doe ik nog steeds, iedere dag, om weer op mijn oude niveau te komen, van voor de val. Helemaal 100% wordt dat niet. Vier keer heb ik in het ziekenhuis gelegen, ik slik meerdere medicijnen per dag, heb dagelijks last van hetgeen mij overkomen is. Nachtmerries, schuldgevoel. Want ja, HAD ik maar met cap gereden, en had ik die arrogantie maar niet gehad dat ik er niet af zou vallen.... Ik reed toch al zo lang?

Dit verhaal heb ik al vaker verteld op bokt, maar aangezien zulke topics aan de lopende band blijven ontstaan, en er steeds meer leden komen, blijf ik het herhalen. In mijn omgeving heb ik diverse mensen kunnen overtuigen van het nut van het dragen van een cap, ieder persoon is er 1.

Al rijd je 10 jaar, of net als ik al bijna 30 jaar, vallen kun je altijd. En met verregaande gevolgen. Bescherm je hoofd, je hebt er maar 1.

sakvis

Re: Met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:10

Ik heb altijd zonder cap gereden. Maar sinds een paar jaar zet ik het ding toch op. Ik vind het niet meer zo storend. En ik rijd op een paardje waar het af en toe wel verstandig is om met cap te rijden. Dus eigenlijk altijd doe ik de cap op. Tenzij ik er in de bak even opspring zonder optoming.... maar dan nog vraag ik iemand of ze even mijn cap willen halen.....

En met dit warme weer moet ik wegens zonne-allergie een petje op. Dus onder het rijden verandert dat in een cap.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:01

weer of geen weer, cappie op mijn kop hoor.
Heb er 1x opgezeten zonder cap, toen ik naar een gala ging(Zie profiel), maar verder nooit!

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:04

altijd met cap! veilligheid staat voorop! :Y)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:07

Rij op manage dus verplicht cap te dragen, maar zou er niet eens aan moeten denken om zonder te rijden! Vind het niet meer dan normaal dat je een cap draagt als je aan het rijden bent. je weet tenslotte maar nooit.....

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:12

Ik rij (haast) altijd met cap. :)

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:23

ik rij in de piste altijd zonder cap.
als je op je rug valt gaat een cap er ook niets aan doen.
en wist je als je cap 1 keer is gevallen kan je hem niet meer gebruiken.
Zonder cap is natuurlijk wel gevaarlijker.
een vriendin van mij is dood door van haar paard te vallen en ze had een cap op!
Op buiterit doe ik altijd mijn cap op omdat het moet.
ps: ik ken mijn paard door en door. mag wel hé.. na 5 jaar :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:27

Ik rij vrijwel nooit met cap. Springen op stal gewoon omdat het leuk is rij ik ook niet met cap, de springles wel want dan is het verplicht. Als het regent dan wil ik wel eens een cap op mijn hoofd doen maar verder niet..

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:31

Ligt eraan op welk paard. Met een paard waar ik nog nooit op heb gereden (hoe vaak ik hem ook heb gezien onder het zadel) altijd met cap. Mijn verzorgpaard nu rij ik nu altijd zonder.
Met mijn hafje ben ik na een paar weken inrijden ook gestopt met cap, heeft echt nog nooit een bok gegeven. Met buitenrit en springen overigens wel een cap. Als Dior onder het zadel gaat idem dito al heb ik zo'n vermoedden dat ik die nog wel eens heel lang met cap blijf rijden :=

Het hangt er dus maar net vanaf hoe goed ik het paard ken :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:35

Het ligt er eigenlijk aan wat ik precies ga doen. Maar met dit warme weer heb ik de neiging om hem gewoon lekker af te laten :o

Ligt er ook aan in hoe zo'n bui 't paard is :+

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:02

Ik rij meestal alleen mijn eigen paard zonder cap, hoewel ik hem met een buitenrit wel opzet en tijdens de les ivm verzekeringen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:18

Ik rij zelf altijd met een cap ook al weet ik dat ze niet bokt of steigerd gewoon voor de veiligheid het is en blijft een vluchtdier mocht ze schrikken dan kan het wel eens anders gaan.
Mijn bijrijdsters verplicht ik een cap te dragen dit omdat de verzekering mij dit verplicht heeft ik ben ter aller tijden verantwoordelijk voor wat mijn paarden doen.
Als er geen cap gedragen word ben ik niet verzekerd.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:26

Bij ons op stal is het ook veplicht om een cap te dragen :j .
Ik mag sowieso niet zonder cap rijden van mijn ouders. Vind het zelf ook niet fijn om zonder te rijden. Mocht dan wel de allerlaatste keer zonder cap op mn verzorgpony voor foto's, maar dan zit ik niet echt zeker :n .

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:51

Natalie1993 schreef:
pernill schreef:
ik rij altijd zonder cap en ja heel veel mensen vinden het gevaarlijk maar ik rij niet echt op een groot paard ofzo gewoon een ponytje van 1.25 dus en ik val ook haast nooit maar enkele keren en dan moet ik er altijd zelf om lachen en het is me nog nooit gelukt om op mijn hoofd te vallen... en ik rij al vanaf me 2e ofzoiets in die richting

Van een groot paard val je even hard als van een shetlander ;).
Cap altijd op dus, als je anders een ongeluk krijgt is het eigen schuld, dikke bult, mensen die zo eigenwijs zijn, zijn in mijn ogen gewoon ongelofelijk DOM :Y) .

dan vind je me maar dom maar het ging hierom wat iedereen deed en ik zeg eerlijk wat ik doe en dat was toch de bedoeling ..
en nou als ik een ongeluk krijg is het me eigenschuld ja nou en dt is het ook al draag je wel een cap en je breekt je been dan is het ook je eigenschuld al val je van de trap een gat in je hoofd ook aan alles zit een risico en ik vind als je zo gaat kijken moet je op een stoel gaan zitten voor je hele leven en niks doen dan weet je haast zeker dat je niet zou vallen en dat zou pas dom zijn :Y)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:11

Ik rij numet Cap.

Maar het ligt gewoon aan hoe jij zelf wilt rijden namelijk met of aonder de extra veiligheid dat's aan de persoon.

Daarnaast tieners onder de 18 jaar moeten wel de alle tijd een cap dragen na 18jaar mag je zelf beslissen.

Maja dan moet je niet gaan zuren als je verkeerd van het paard afvalt en je draagt net geen cap. Dat's je eige stukje verantwoordelijkheid.

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:27

Als ik op een paard rijd die ik (nog niet) goed genoeg ken, rijd ik altijd met cap.
Voor de rest rijd ik op mijn verzorgpaard binnen zonder cap, en met dat hele warme weer buiten ook wel eens, maar normaal buiten altijd gewoon met.
Andere verzorgpaard altijd met cap, omdat ik die dus nog niet goed genoeg ken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:44

Ik heb het al eerder geplaatst maar als je een verzorgpaard heb en je rijd zonder cap en er gebeurd iets betaald de verzekering niets uit dus houd dat in gedachten als je er op stap.
Verder moet iedereen het natuurlijk voor zich weten.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:46

Ik rijd altijd met cap, ook als het niet verplicht is.
Het moet mij niet gebeuren dat ik ernstig letsel oploop,
alleen maar omdat ik mijn cap niet heb opgedaan.
:\

Karin_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:08

Toch hoor je veel mensen hier zeggen "ik ken dat paard/pony al zo lang".
Een paard kan blijven schrikken, maar dat niet alleen kan ook struikelen! Het is uiteraard ieder voor zijn/haar keuze...

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:12

Nou het is verplicht waar ik rij. Maar bij de verzorgpaarden doe ik ook een cap op, en al is het niet verplicht.. Ik ben het inmiddels zo erg gewend dat het niet eens meer in me op komt om zonder cap te rijden.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:15

Karin_82 schreef:
Toch hoor je veel mensen hier zeggen "ik ken dat paard/pony al zo lang".
Een paard kan blijven schrikken, maar dat niet alleen kan ook struikelen! Het is uiteraard ieder voor zijn/haar keuze...

Ja idd, of misschien is er wel nog een ander paard in de bak dat wel heel erg schrikachtig is en het paard meeneemt met zijn schrikreactie. En struikelen ook, had ook een keer met een manegepaard dat het struikelde, gelukkig kwamen we beide niet erg ongelukkig terecht (gleed alleen wel op mn als een glijbaan van zn hals af :S ) maar het had ook anders gekund. En je zal dan maar net liggen en het paard opstaan en met zn hoef tegen je hoofd aankomen.

snoezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:31

In januari ben ik (weer eens) behoorlijk van mijn paard gevallen. Pas geleden kwam ik erachter dat er een grote scheur zit in mijn cap, veroorzaakt door die val. Al die tijd toch ermee gereden. Daar ben ik wel van geschrokken. Direct een nieuwe cap gekocht. Dochter van 25 jaar draagt op mijn (dringende) verzoek een cap, die ik voor haar gekocht heb, maar met dit warme weer..... soms smokkelt ze. Ik ben het daar niet mee eens. Heb gezien wat het kan doen, zo'n val.....

Aardbeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:41

Ik rijd altijd met cap. :)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:43

Ik reed op de manege altijd met cap, maar op mijn vp niet ... was een x me cap vergeten en toen ging ik maar zonder, en ik vond het zo lekker luchtig dat ik nu altijd zonder rijd, slecht ik weet het... ik rij altijd buiten niet in de bak.