Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
DaniBanani schreef:Ik bedenk me ineens iets.
Bij een amputatie zou er helemaal geen sprake zijn van maandenlange boxrust. Het paard kan zich immers op drie benen voortbewegen. Het zal niet ideaal zijn, maar zolang de wond niet meer open is en goed wordt beschermd lijkt mij niet dat je het paard per sé binnen moet houden. En zodra het goed is genezen kan de prothese eronder. Revalidatie zou er even goed zijn, maar een paar denkt niet 'oh jee, nu mis ik één been en moet ik weer opnieuw leren lopen!', het paard leert gewoon opnieuw zonder daar bij na te denken.
Ania schreef:http://www.thedenverchannel.com/news/18 ... etail.html
kijk vooral naar de video.
Het paard loopt er wel erg slecht op, maar is misschien een kwestie van wennen?
nog een foto:
http://lh3.ggpht.com/_RKfFr1Rr3GE/SKSYP ... C_0047.JPG
Robynn schreef:DaniBanani schreef:Ik bedenk me ineens iets.
Bij een amputatie zou er helemaal geen sprake zijn van maandenlange boxrust. Het paard kan zich immers op drie benen voortbewegen. Het zal niet ideaal zijn, maar zolang de wond niet meer open is en goed wordt beschermd lijkt mij niet dat je het paard per sé binnen moet houden. En zodra het goed is genezen kan de prothese eronder. Revalidatie zou er even goed zijn, maar een paar denkt niet 'oh jee, nu mis ik één been en moet ik weer opnieuw leren lopen!', het paard leert gewoon opnieuw zonder daar bij na te denken.
NeeWanneer je een amputatie bij een paard doet en hij schrikt, dan zal zijn vluchtinstinct het over nemen van zijn pijn... dus dan vergeet zo'n paard dat hij maar 3 benen heeft en gaat er dus op zijn "4" benen ervandoor waardoor je de kans hebt dat het andere been (of benen!) ook nog eens zal breken door de klapper die volgt als het paard dan valt...
Voorbeeldje: Trekpaarden waarbij de staart geamputeerd is, zie je toch ook nog steeds in de wei met hun staart/stompje slaan om de vliegen weg te krijgen...? Terwijl die paarden vaak al vanaf de eerste paar maanden geen staart heeft. Het is dus geen kwestie van wennen, het is gewoon een kwestie van "overleven" voor zo'n dier. Gelukkig is dit alweer een tijdje verboden! maar soms gebeurd het nog steeds....
Ook is het trouwens zo dat een paard met een geamputeerd been hele andere passen gaat maken (zie bovenstaande filmpje!) hierdoor krijgen ze een afwijking in hun gangen en binnen no-time heb je dus ook een paard met Artrose en andere nare verslijtingen... Hoe dan ook het paard verliest...en zijn einde zal gewoonweg pijnlijk zijn met een lange lijdensweg... Imo dus gewoon dierenmishandeling door en voor mensen die alleen en enkel aan zichzelf denken... en niet aan het leed van het dier.
marcia_love schreef:als het paard er verder geen last van heeft en er goed mee over weg kan, vraag ik me af waarom je het dan in zou laten slapen?
elske_ schreef:Onze vorige pony had ook z'n been gebroken en het was echt geen fijn gezicht om hem om 3 benen te zien lopen.. De breuk was zo complex dat er geeneens revalidatie mogelijk was, maar ook als het wel mogelijk was geweest hadden we 'm laten inslapen.
Amputatie zou ik niet eens over na denken. Wat moet zo'n paard nou met maar 3 benen? Daar is een paard gewoon niet op gebouwd. Bij zo'n keuze schuif je het afscheidsmoment voor jezelf alleen maar uit en ben je in mijn ogen redelijk egoistisch bezig.