Paard met drie benen: afmaken of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Re: Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 01:19

In laten slapen geen twijfel over mogelijk.
Een paard met 3 benen nee echt niet, dat ik die zou laten leven.
Dat klinkt misschien hard. Maar ik kies toch echt voor het paard, en niet voor mijn eigen gevoel. Al doet het nog zooooo zeer!!

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 01:37

Zolang mijn paard er geen pijn aan ondervindt en nog goed in de kudde kan functioneren zou ik geen reden kunnen bedenken waarom ik haar in zou laten slapen. Geld zou voor mij in dit geval geen rol spelen, ik zou er alles aan doen om nog met haar samen te kunnen zijn. Maar als ze er onder zou lijden zou ik niet egoistisch zijn om haar bij me te houden.. Hoeveel pijn het ook doet!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 02:09

een paard moet teveel gewicht verdelen over de benen om er 1 te kunnen missen dat gaat misschien even goed maar op de lange termijn niet een protese lost dat dan weer op maar ik denk toch niet dat je paardje daarmee nog lekker door het land kan rennen..... ik zou zover dan dus niet gaan. als mijn paardje nu een been breekt tuurlijk ik zal er alles aan toen en hem de kansen geven dat been te laten genezen maar als het niet anders kan en het been niet behouden kan blijven dan stop ik zijn lijdens weg echt...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 02:10

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 02:23

Het zou mijn keuze niet zijn... Als ik even denk aan mijn paarden, die zou ik echt geen plezier doen met die revalidatie :(:) Pret is bekwaam om in haar revalidatie nog eentje te breken... :\ Ik denk dat veel mensen over gaan tot in slapen omdat ze hun paard kennen en zich durven af vragen wat eerlijk is voor het paard...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 09:57

Ik bedenk me ineens iets.

Bij een amputatie zou er helemaal geen sprake zijn van maandenlange boxrust. Het paard kan zich immers op drie benen voortbewegen. Het zal niet ideaal zijn, maar zolang de wond niet meer open is en goed wordt beschermd lijkt mij niet dat je het paard per sé binnen moet houden. En zodra het goed is genezen kan de prothese eronder. Revalidatie zou er even goed zijn, maar een paar denkt niet 'oh jee, nu mis ik één been en moet ik weer opnieuw leren lopen!', het paard leert gewoon opnieuw zonder daar bij na te denken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:00

nee, ik zou het niet doen........ ik denk dat de weg naar een prothese te lang en te pijnlijk is...... daarnaast denk ik ook niet dat ik het geld ervoor over zou hebben :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:19

DaniBanani schreef:

Bij een amputatie zou er helemaal geen sprake zijn van maandenlange boxrust. Het paard kan zich immers op drie benen voortbewegen. Het zal niet ideaal zijn, maar zolang de wond niet meer open is en goed wordt beschermd lijkt mij niet dat je het paard per sé binnen moet houden. En zodra het goed is genezen kan de prothese eronder. Revalidatie zou er even goed zijn, maar een paar denkt niet 'oh jee, nu mis ik één been en moet ik weer opnieuw leren lopen!', het paard leert gewoon opnieuw zonder daar bij na te denken.

Nee :n Wanneer je een amputatie bij een paard doet en hij schrikt, dan zal zijn vluchtinstinct het over nemen van zijn pijn... dus dan vergeet zo'n paard dat hij maar 3 benen heeft en gaat er dus op zijn "4" benen ervandoor waardoor je de kans hebt dat het andere been (of benen!) ook nog eens zal breken door de klapper die volgt als het paard dan valt...

Voorbeeldje: Trekpaarden waarbij de staart geamputeerd is, zie je toch ook nog steeds in de wei met hun staart/stompje slaan om de vliegen weg te krijgen...? Terwijl die paarden vaak al vanaf de eerste paar maanden geen staart heeft. Het is dus geen kwestie van wennen, het is gewoon een kwestie van "overleven" voor zo'n dier. Gelukkig is dit alweer een tijdje verboden! maar soms gebeurd het nog steeds....

Ook is het trouwens zo dat een paard met een geamputeerd been hele andere passen gaat maken (zie bovenstaande filmpje!) hierdoor krijgen ze een afwijking in hun gangen en binnen no-time heb je dus ook een paard met Artrose en andere nare verslijtingen... Hoe dan ook het paard verliest... :(:) en zijn einde zal gewoonweg pijnlijk zijn met een lange lijdensweg... Imo dus gewoon dierenmishandeling door en voor mensen die alleen en enkel aan zichzelf denken... en niet aan het leed van het dier.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:07

Ania schreef:
http://www.thedenverchannel.com/news/18 ... etail.html

kijk vooral naar de video.

Het paard loopt er wel erg slecht op, maar is misschien een kwestie van wennen?

nog een foto:
http://lh3.ggpht.com/_RKfFr1Rr3GE/SKSYP ... C_0047.JPG

Ik vind het schokkend dat mensen zover gaan alleen voor hun eigen 'zovoelikmebeter' gedoe...

Dat je kijkt naar opties en mogelijkheden en niet gelijk je paard het tijdige met het eeuwige laat wisselen, ala...
Maar dit vind ik te ver gaan....

(even kort door de bocht)
paarden kun je niet vegelijken met kaaten/honden.... je vergelijkt prooidieren met jagers... Jagers komen alleen in aktie als het nodig is, om zo zo min mogelijk energie te verspillen, een hond/kat krijgt zijn eten en hoeft niet meer te jagen....
Een paard blijft altijd een prooidier dat in beweging moet blijven, alert moet blijven...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:08

Robynn schreef:
DaniBanani schreef:

Nee :n Wanneer je een amputatie bij een paard doet en hij schrikt, dan zal zijn vluchtinstinct het over nemen van zijn pijn... dus dan vergeet zo'n paard dat hij maar 3 benen heeft en gaat er dus op zijn "4" benen ervandoor waardoor je de kans hebt dat het andere been (of benen!) ook nog eens zal breken door de klapper die volgt als het paard dan valt...

Voorbeeldje: Trekpaarden waarbij de staart geamputeerd is, zie je toch ook nog steeds in de wei met hun staart/stompje slaan om de vliegen weg te krijgen...? Terwijl die paarden vaak al vanaf de eerste paar maanden geen staart heeft. Het is dus geen kwestie van wennen, het is gewoon een kwestie van "overleven" voor zo'n dier. Gelukkig is dit alweer een tijdje verboden! maar soms gebeurd het nog steeds....

Ook is het trouwens zo dat een paard met een geamputeerd been hele andere passen gaat maken (zie bovenstaande filmpje!) hierdoor krijgen ze een afwijking in hun gangen en binnen no-time heb je dus ook een paard met Artrose en andere nare verslijtingen... Hoe dan ook het paard verliest... :(:) en zijn einde zal gewoonweg pijnlijk zijn met een lange lijdensweg... Imo dus gewoon dierenmishandeling door en voor mensen die alleen en enkel aan zichzelf denken... en niet aan het leed van het dier.

Ik ben het helemaal met je eens,ik vind het egoistisch van de mens om het paard dit aan te doen!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:13

Mijn beest gaat dan gewoon naar de hemel. Artrose in de voorbenen, spat in de achterbenen, mwah, geen optie om hem op 3 benen te laten lopen.

Hij heeft een geweldig leven gehad, en ik heb liever dat hij 17 is geworden met zijn luxeleven, dan 20 waarvan de laatste 3 jaar gerevalideerd is en in klinieken heeft gestaan en een flinke sprint trekken niet meer tot zijn dagelijkse orde van de dag hoort. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:17

Inslapen...... Paard kan gewoon geen goed leven lijden op 3 benen.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:26

Op 3 benen zou voor mij ook geen optie zijn,maar een breuk zou het wel proberen.
Mijn eerste paard stond bij een boer op pension, die had ook een merrie met veulen,
toen zijn de koeien van de buren bij hem door de draad gegaan en is de pony met veulen de weg opgegaan,
het veulen is frontaal aangereden door een auto en was op slag dood, de merrie is nog aan haar achterbeen geraakt die was gebroken.
De boer heeft haar laten opereren(mede doordat hij het door de verzekering van de buren vergoed kreeg, anders was het voor hem ook niet te doen geweest zei hij) maar is echt goed geheeld ze liep iets stijfjes, maar later is ze gewoon weer mee met buitenritjes en naar de ponyclub gegaan wat prima ging.

marcia_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:32

als het paard er verder geen last van heeft en er goed mee over weg kan, vraag ik me af waarom je het dan in zou laten slapen?

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:37

Onze vorige pony had ook z'n been gebroken en het was echt geen fijn gezicht om hem om 3 benen te zien lopen.. De breuk was zo complex dat er geeneens revalidatie mogelijk was, maar ook als het wel mogelijk was geweest hadden we 'm laten inslapen.

Amputatie zou ik niet eens over na denken. Wat moet zo'n paard nou met maar 3 benen? Daar is een paard gewoon niet op gebouwd. Bij zo'n keuze schuif je het afscheidsmoment voor jezelf alleen maar uit en ben je in mijn ogen redelijk egoistisch bezig.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:22

marcia_love schreef:
als het paard er verder geen last van heeft en er goed mee over weg kan, vraag ik me af waarom je het dan in zou laten slapen?

Omdat het paard er weldegelijk last van heeft.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:41

marcia_love schreef:

Natuurlijk heeft het paard er last van,het loopt heel onnatuurlijk.
Een paard is een vluchtdier,moet zo natuurlijk mogelijk kunnen vluchten,en dat gaat echt niet met plastieken benen hoor.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:42

elske_ schreef:
Onze vorige pony had ook z'n been gebroken en het was echt geen fijn gezicht om hem om 3 benen te zien lopen.. De breuk was zo complex dat er geeneens revalidatie mogelijk was, maar ook als het wel mogelijk was geweest hadden we 'm laten inslapen.

Amputatie zou ik niet eens over na denken. Wat moet zo'n paard nou met maar 3 benen? Daar is een paard gewoon niet op gebouwd. Bij zo'n keuze schuif je het afscheidsmoment voor jezelf alleen maar uit en ben je in mijn ogen redelijk egoistisch bezig.

Helemaal mee eens!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:09

Hoe sneu het ook is. Mij lijkt het lijden voor een dier om een poot te moeten missen. Ooit had ik een echte buitenkater die een autoongeluk kreeg en ook die hebben we laten euthaniseren want met maar 1 achterpoot zoudie nooit meer buiten gekunt hebben. Dus zoudie ingeslapen worden. Hoop maar nooit mee te hoeven maken eigenlijk.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:17

Ik denk dat het heel erg afhangt van het karakter van het paard, de lengte van de revalidatie etc.Dat je dus niet zo kan zeggen dat het wel of niet een dierwaardig bestaan kan hebben met 3 benen en een prothese. Hier is trouwens nog een topic over. [LN] Paard met 3 benen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:21

Een paard is een loopdier, een hond of kat is dat niet. En daarom zou ik een dier met beenbreuk die geamputeerd zou moeten worden, laten inslapen. Zie het hele verhaal van Barbaro en de pijn die het dier tijdens zijn revalidatie heeft moeten doorstaan, tot hoefbevangenheid aan toe (en dat was nog nieteens een breuk die tot een amputatie heeft geleid).

Alle protheses die experimenteel bij paarden zijn aangemeten, wat doe je die dieren aan? Is het risico niet dat we te ver gaan, alleen omdat het kan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:51

Die laatste vraag Cassidy; is een heel belangrijke. En niet alleen op gebied van paarden...

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:55

Bijna iedereen weet, dat een mens met een amputatie nooit meer zonder pijn kan leven. Aan een mens kun je het nog uitleggen, maar aan een dier niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 22:58

Dat vind ik inderdaad een héle goede vraag, Cassidy.

Ik denk -weet wel zeker- dat het antwoord ook 'ja' is. Dieren zijn niet berekend op operaties en revalidatie en gips en rust en wat-al-niet-meer. Want in het wild gaan ze gewoon dood bij een blessure of ziekte. Dus het is nooit in het belang van het dier om een operatie te doen, want dat dier is immers toch overleden en mist het leven dus ook niet; wij missen alleen het dier in kwestie. Dus wij willen dat het blijft leven.

En dan wordt het dus: hoe ver mag je gaan? En moeten daar grenzen aan gesteld worden, of mag ieder dat voor zichzelf weten? Als je nooit in het belang van het dier handelt, waar ligt de grens tussen wat acceptabel is en wat niet?

(want ook ik vind drie benen en/of een prothese veel te ver gaan hoor, begrijp me goed.)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:01

Hoever je mag gaan, ik vind, dat je zo ver mag gaan met behandelen van ziektes er ernstige verwondingen, dat in er een normale tijd een compleet herstel kan plaatsvinden. Zonder dat een dier al te veel hoeft te lijden.