laten mensen zich gek maken????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: laten mensen zich gek maken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:38

precies......... in negatieve vorm............ positief moet kennelijk mogen.......... negatief niet :D :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:38

Precies gekvanfleur. Ik ben ook van een beetje van dit en een beetje van dat. Pas gelukkig ook niet in zo'n hokje. Maar daar gaat het dus wel om: als iemand in zo'n hokje zit (sommigen, gelukkig maar een heel klein gedeelte) dan vallen ze echt alles en iedereen aan op het moment, dat ze het op een andere manier doen. Zitten toch wel een paar voorbeelden hier op bokt...en ik denk dat die het dus af en toe ook lukt om inderdaad de nog zoekende, misschien wat onnozele mens zover te krijgen om dan alles zo te doen als diegene dat dan voorhoudt. En dan kan het weleens echt goed mis gaan...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:41

Ik krijg een beetje een raar gevoel bij dit topic kiwiko. Het paard vermenselijken? Lees dan je start nog eens en vraag je dan af wie vermenselijkt hier het paard?

En een uit de kleuterdoos, wat je zegt ben je zelf!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:42

Zammie schreef:
Ha, dit bedoel ik dus... Dus jij vind de poespas beter als het normale leren van omgaan/verzorgen van een paard? Ik echt niet... Juist die poespas zorgt er ook in veel gevallen voor dat een paard het juist slechter heeft/krijgt als bij het recht toe/ recht aan van vroeger. Juist dat mieregene*k van tegenwoordig zorgt voor zeer veel miscommunicatie en dat paarden als "zeer moeilijk paard" in de handel komen. Er is 1 ding wat erg belangrijk is voor een paard.... Duidelijkheid!

Dus jij vind, dat mensen beter helemaal niemand erbij kunnen halen, dan poespas? Dat het beter is bewust niets te doen, dan onbewust misschien een foute keuze te maken maar er wel mee bezig te zijn?

Overigens geloof ik er niet in, dat iemand een 'paardenfluisteraar' (en dan bedoel ik niet een die gewoon grondwerkt en het paard afleest, want dat is imo gewoon basis, maar zweverig iets afleiden van een foto) inhuurt maar verder geen enkele aanspraak doet op dingen zoals een hoefsmid.

Als je al geld gaat steken in poespas, kan ik me niet voorstellen dat je de rest voorbij schiet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:42

KiWiKo schreef:
l@gekvanfleur..........

ik snap niks van wat je zegt :)

hengsten voor de lol houden vind ik dierenmishandeling

ik snap het, ik weet nooit hoe ik wat moet typen. ;)
maar even kort gezegd: ik vroeg me dus af na aanleiding van jouw beginpost hoeveel mensen hier nu ecth onder vallen.
ik kan mijn paar zonder ijzers zetten en 24 uur per dag buiten, maar kan nog vreselijk verschillen van hoe mijn buurvrouw het doet terwijl die het op die punten gelijk doet.
wat is het doel van je beginpost? dat mesnen harder tegen hun pard worden. de mesnen met verstand geven leiderschap en die zonder leren het volgens mij nooit.
stel dat dit mijn topic was geweest maar dan zo:
zij zetten hun paard 24/7 op stal
ze dragen bitten en geen boomloze zadels.
enz.
dan was jij daar ook niet onder gevallen want jouw paard staat ook 24/7 buiten, maar je valt ook niet onder je beginpost.
en dat bedoel ik, je zit op die uiterste mensen. :)
betje duidelijker? ;) (ga nu echt even naar pony, want bokt houdt me weer bezig.)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:43

KiWiKo schreef:

Serieus? misschien moet je hier maar eens komen kijken dan :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:43

jolin schreef:
Ik krijg een beetje een raar gevoel bij dit topic kiwiko. Het paard vermenselijken? Lees dan je start nog eens en vraag je dan af wie vermenselijkt hier het paard?

dus een paard vermenselijken in de positieve zin is goed, en een paard vermenselijken in de negatieve zin (zoals ik nu doe) is niet goed.........

dat kan....... mensen zijn heel goed in het meten met twee maten, daarom gaat het ook weleens verkeerd tussen het wezen mens en het wezen paard :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:44

Zammie schreef:
Precies gekvanfleur. Ik ben ook van een beetje van dit en een beetje van dat. Pas gelukkig ook niet in zo'n hokje. Maar daar gaat het dus wel om: als iemand in zo'n hokje zit (sommigen, gelukkig maar een heel klein gedeelte) dan vallen ze echt alles en iedereen aan op het moment, dat ze het op een andere manier doen. Zitten toch wel een paar voorbeelden hier op bokt...en ik denk dat die het dus af en toe ook lukt om inderdaad de nog zoekende, misschien wat onnozele mens zover te krijgen om dan alles zo te doen als diegene dat dan voorhoudt. En dan kan het weleens echt goed mis gaan...

klopt ze zijn er jammergenoeg, en willen heel de wereld hun geode mening verkondigen.
maar zoals kiwiko het neer zet, komt het voor een hoop mensen die een betje half om half zitten vaag over.
ik vind het maar een apart stukje dat een hoop mensen een beetje wel en een beetje niet raakt.
en vraag daarom naar het doel :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:44

Ik vind dat je als paardeneigenaar zo veel mogelijk tegemoet moet komen in de basisbehoeften van een paard.

De basisbehoeften zijn:
voldoende drinkwater
voldoende goede voeding
weidegang (paard is van oorsprong een dier dat grote afstanden per dag af legt en daarbij ook graast)
soortgeno(o)t(en)
behandeling van een arts bij ziekte
hoefverzorging

Verder heeft een paard een evenwichtige duidelijke behandeling nodig. Een schop onder zijn gat kan geen kwaad als dit direct na zeer ongewest gedrag wordt toegepast. Oorzaak en gevolg kennen ze best.
Het heeft geen zin om helemaal uit je plaat te gaan maar een consequente straf na stout gedrag (mits dit niet veroorzaakt wordt door pijn of ziekte) kan echt geen kwaad.
Mijn draak van een merrie weet heel goed dat als we deken opgooien zij niet in mij mag bijten. Ze vind het niet leuk, prima........mag ze laten merken......maar dan bijt ze maar lekker in de tralies of zo.

Zij heeft ook wel eens een pak voor haar broek gehad en het heeft wel geholpen. Ik heb er nooit bij geschreeuwd of iets dergelijks. Gewoon HUP en KLAAR. Bijten in het baasje is een schop onder je achterste. En het was er echt snel af en ze vindt me nog steeds aardig.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 05-06-09 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:45

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Serieus? misschien moet je hier maar eens komen kijken dan :D

hahahaha ik weet dat jij een uitzondering bent op de regeld :D :D :D

maar laten we eerlijk zijn, hoeveel hengsten leven zoals jouw hengsten hier in Nederland :) :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:45

KiWiKo schreef:
jolin schreef:

dus een paard vermenselijken in de positieve zin is goed, en een paard vermenselijken in de negatieve zin (zoals ik nu doe) is niet goed.........

dat kan....... mensen zijn heel goed in het meten met twee maten, daarom gaat het ook weleens verkeerd tussen het wezen mens en het wezen paard :)

ik vermenselijk mijn paarden omdat ik wil dat ze het geod hebben, en al het negatieve doe ik dus niet.
ik ga niet mijn paard slaan omdat mijn vader mij slaat. want daar kotm het dan op neer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:47

@ HB visser.............. schreeuwen is zo onnozel :D :D

een brul kan.......... absoluut........... maar tieren tegen een paard, dat begrijpt zo een dier toch niet :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:48

gekvanfleur schreef:

Ik heb het niet over positief of negatief, wel over vermenselijken. Of kunnen wij daar met ons mensen verstand al niet meer bij, dat dieren dieren zijn met eigen eigen'aardigheden'?
Laatst bijgewerkt door jolin op 05-06-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:49

gekvanfleur schreef:
ik vermenselijk mijn paarden omdat ik wil dat ze het geod hebben, en al het negatieve doe ik dus niet.
ik ga niet mijn paard slaan omdat mijn vader mij slaat. want daar kotm het dan op neer.

i rest my case

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:50

jolin schreef:
gekvanfleur schreef:

Ik heb het niet over positief of negatief, wel over vermenselijken. Of kunnen wij daar met ons mensen verstand al niet meer bij, dat dieren dieren zijn met eigen eigenaardigheden?

maar waarom word het vermenselijken in positieve aard dan wel aan alle kanten geabsorbeerd................

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:50

KiWiKo schreef:
hahahaha ik weet dat jij een uitzondering bent op de regeld :D :D :D

maar laten we eerlijk zijn, hoeveel hengsten leven zoals jouw hengsten hier in Nederland :) :)

Dat weet ik dan weer niet, maar er moeten in Nederland toch ook wel plekken zijn met genoeg ruimte (hoewel, betaalbaar?). Mits je kan zorgen dat ze hun energie goed kwijt kunnen -dag en nacht-, in een groep kunnen leven, en genoeg in de hand zijn kan het eigenlijk overal.

TE5

KiWiKo schreef:
dat is :) :)

paarden kunnen ook zeker wel getraumatiseerd raken maar dat is van stelselmatig verkeerd straffen........

dat is OOK conditionering.

en natuurlijk probeer je altijd narigheid te voorkomen.......... maar helaas het komt wel eens voor..........

Kijk, dat bedoel ik nou *\o/*

Zammie

kinuh schreef:
Zammie schreef:
Haha, aanvallerig?!? kom op zeg... Geef alleen aan dat ze het niet goed leest.
Tja, laat ik nu ook altijd een merrie ik mijn kudde (hebben) gehad. Je kunt dan voor ieder ding, wat je met je paard doet wel een tegenstelling vinden. Wees eens eerlijk... hoeveel hengsten worden er hier in nederland gewoon voor de lol gehouden?

Er worden veel hengsten voor de lol gehouden ja, maar is dat ook niet zo bij ruinen en merries? Vind dit niet zo'n sterk voorbeeld moet ik zeggen := Ik ken meer ruinen/merries die voor jan l*l in de wei rond banjeren dat hengsten..

Het ging om de pijn die je soms (en een paard soms ook) moet doorstaan... en niet over het wel of geen hengst kunnen houden...Zou erg leuk worden als er geen hengst meer gecastreerd wordt hier in nederland.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:51

kiwiko in een zin: jij zegt dus letterlijk in je beginpost: een paard moet opgroeien met pro en cons want zo is het leven.
dat vind ik dus onzin.
het leven zit soms mee en tegen, maar je gaat dan toch niet op zeoek naar de tegens omdat dat er nu eenmaal bij hoort?
je zorgt toch dat je leven zo aangenaam mogelijk is? dus ook voor je paard, je gaat toch geen problemen zoeken

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:51

KiWiKo schreef:
jolin schreef:

Ik heb het niet over positief of negatief, wel over vermenselijken. Of kunnen wij daar met ons mensen verstand al niet meer bij, dat dieren dieren zijn met eigen eigenaardigheden?

maar waarom word het vermenselijken in positieve aard dan wel aan alle kanten geabsorbeerd................

wat is vermenselijken in positieve aard dan precies? :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:52

KiWiKo schreef:
gekvanfleur schreef:

i rest my case

die snap ik niet? wat betkeent dat? (ben niet blond)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:52

voor mij is een paard een paard en geen mens. Zolang mijn pony's de basisbehoefte kunnen krijgen, ben ik tevreden. basisbehoefte zijn in mijn ogen veel kleine beetjes voer(hooi, weidegang), samen staan met soortgenoten en daar ook contact mee kunnen hebben, veeel frisse lucht met veeel beweging. Daarnaast vind ik dat er van beide kanten(paard en verzorger/eigenaar) respect moet zijn. Paarden liegen niet, houden ons niet voor de gek en proberen op hun manier dingen duidelijk te maken.

Menig mens die zijn/haar paard goed kent, ziet of merkt als er iets is. IK ben ook van mening dat een dierenarts ook echt niet alles ziet en weet. Er wordt ook zo vaak gezegd: laat je da er naar kijken. En dan? Een fototje sus, fototje zo, spuitje hier, prikje daar.......Uiteindelijk wordt er zo veel gedaan in korte tijd, dat het paard zelf de kans niet krijgt om een oplossing te vinden.

Meeste paarden worden geboren zonder gebreken, met losse spieren en weinig lichamelijke problemen. Ik vind dan ook niet dat wij er altijd schuld van zijn dat paarden wat krijgen, maar meestal is dit wel het geval (bedenk o.a. vastzittende spieren, omdat wij het paard "rechtrichten"). Maar natuurlijk is het niet zo dat wij dan helemaal niets meer met het paard moeten doen. Iedereen doet het op zijn/haar manier en er is dan ook geen goeds of slechts aan. Iedereen wilt het beste voor zijn dier en heeft er het beste mee voor.

Een paard is een sterk, intelligent dier waar ik heeel veeel respect voor heb. Ze zijn zeeer geduldig en laten een heleboel over zich heen komen. Sommige helaas te veel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:53

iedereen vermenselijkt zijn paard.
jij hebt je paard toch buiten staan omdat je dat een fijn idee vindt en niet omdat je dat eiegenlijk niets vindt.
je doet met je paard wat in jouw ogen geod is: vermenselijken dus

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:55

Bubsj schreef:
Zammie schreef:
Ha, dit bedoel ik dus... Dus jij vind de poespas beter als het normale leren van omgaan/verzorgen van een paard? Ik echt niet... Juist die poespas zorgt er ook in veel gevallen voor dat een paard het juist slechter heeft/krijgt als bij het recht toe/ recht aan van vroeger. Juist dat mieregene*k van tegenwoordig zorgt voor zeer veel miscommunicatie en dat paarden als "zeer moeilijk paard" in de handel komen. Er is 1 ding wat erg belangrijk is voor een paard.... Duidelijkheid!

Dus jij vind, dat mensen beter helemaal niemand erbij kunnen halen, dan poespas? Dat het beter is bewust niets te doen, dan onbewust misschien een foute keuze te maken maar er wel mee bezig te zijn?

Overigens geloof ik er niet in, dat iemand een 'paardenfluisteraar' (en dan bedoel ik niet een die gewoon grondwerkt en het paard afleest, want dat is imo gewoon basis, maar zweverig iets afleiden van een foto) inhuurt maar verder geen enkele aanspraak doet op dingen zoals een hoefsmid.

Als je al geld gaat steken in poespas, kan ik me niet voorstellen dat je de rest voorbij schiet.

Nee, dat lees je verkeerd... Ik heb het erover, dat mensen zich soms echt in het wezen paard verkijken... En dan kan het nogal eens verkeerd gaan. Heel veel dingen die de goeroes doen, komen voort uit ervaringen die die mensen door de jaren heen hebben opgedaan. Monty Roberts is daar een duidelijk voorbeeld van. Die kan met zijn lichaam paardentaal "spreken", maar helaas kan men ook de verkeerde dingen zoals een join up bij hem leren van de cd's en dan kan het wel heel erg mis gaan...De 'paardentaal" heb ik ook puur door ervaring opgedaan. Niet meer en niet minder...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:57

KiWiKo schreef:
maar waarom word het vermenselijken in positieve aard dan wel aan alle kanten geabsorbeerd

Dat heeft toch alles met ons mensen te maken , blijkbaar merken wij in de omgang met paarden dat onze agressieve kant een negatief effect heeft op dit soort. Of praat ik nou onzin, maar een rustige leider die zeker is van z,n zaak en zorgt voor z'n medespelers(paard in dit geval) heeft het beste clubje.