Wat betaal/vraag jij (bijrijdpaard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat betaal/vraag jij?

Niks
97 (59%)
minder dan 50
16 (9%)
tussen de 50 en 80
31 (19%)
tussen de 80 en 100
11 (6%)
tussen de 100 en 150
5 (3%)
tussen de 150 en 200
1 (0%)
meer dan 200
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 162

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:31

DiegoWendy schreef:
Naar mijn idee, omdat ze dan meebetaald, heeft ze ook meer rechten om over bepaalde dingen mee te beslissen...
kan het geloof ik niet zo goed uitleggen :o ... hahaha
Maar omdat ze dan ook natuurlijk mee draait met bepaalde kosten, kunnen er ook meer noten op de zang komen
Wederom... kan ik het geloof ik niet zo goed uitleggen :o

Dat vind ik ook hoor. Als ik voor een verzorgpaard zou moeten betalen en de eigenaar verbiedt mij dan buiten te rijden. Dan zou ik ook zoiets hebben van hallo?!
Ik vind dat je dan eigenlijk wel wat meer te zeggen hebt bij een beslissing, dan wanneer je niet betaald..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:53

Ik ben het ook helemaal met bovenstaande eens. Als een bijrijder betaalt heeft die persoon ook bepaalde rechten.

Dat is ook de reden dat ik de bijrijdster en het verzorgstertje van mijn paarden gewoon voor nop hier laat komen.
Ik wil alle beslissingen ed. zelf maken. Ook wil ik de vrijheid houden om ze af te zeggen en niet vast te zitten aan een contract waarin staat hoe vaak iemand mag komen rijden.

Wendy1978

Re: Wat betaal/vraag jij (bijrijdpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:59

pff... Ben blij dat ik toch nog beetje goed heb uit kunnen leggen... En dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Vond mezelf al weer bijna raar. Haha
Overigens zou ik zelf NOOIT centen betalen aan mijn verzorgster. Als er 1 zou komen van, mag ik je paard verzorgen, ik vraag maar 50 euro per maand... Zou ik echt hard gaan lachen volgens mij...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:41

Maar je weet als bijrijder toch waar je voor betaalt? En als buitenrijden daar niet bij hoort, so be it (misschien ben ik wel een heel soepele bijrijder hoor). Kwestie van goed van te voren afspraken maken zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

Als ik niet naar buiten zou mogen omdat paard bvb veel te heet wordt, dan ga ik echt niet zeggen "ja maar, ik betaal hoor!".

Ik mag bvb geen wedstrijden rijden met mn bijrijdpaard, ondanks dat je d'r oefeningen t/m M uit rijdt. Verandert het dan wat als ik zou betalen? Paard blijft wedstrijdterrein te gestresst vinden, of ik nu betaal of niet :)

Misschien ga ik er ook wel te veel van uit dat eigenaren allemaal het beste met hun paardje voor hebben en doen, en dat dat niet te veranderen is door een geldbedrag.

Overigens, iemand die geld vraagt voor het bijrijden van iemand's paard, vind ik geen bijrijder meer maar een trainer. En als je echt goed in je ding bent, vind ik dat je daar best geld voor mag vragen :)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:46

Ik ga 70 euro voor 2 dagen in de week betalen, moet ook mesten enzo, mischien is het wel te duur maar ik heb het er wel voor over

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:49

ik vind het erge onzin om te willen mee beslissen over je bijrijdpaard omdat je daarvoor een x bedrag betaald
je betaald om op het paard te rijden

hoe kom je op het idee zeg 8)7 dat je dan medezeggenschap over het paard wil hebben.

mijn bijrijdsters betaalden gewoon voor het rijden en verder was het gewoon mijn paard en bepaalde en besliste ik alles over mijn eigen paard.

als je op een manege een paard huurt maakt jou dat toch geen mede eigenaar van het paard?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:21

@Mirgino
De meeste mensen wordt niks aan verzorging gevraagd (behalve borstelen/opzadelen) op een manege.
Als jij een verzorger hebt die een vast aantal dagen in de week komt om jou te ontlasten (om wat voor reden dan ook), vind ik het raar om er geld voor te vragen.
Zij/hij geeft je paard aandacht (verzorging / rijden) en jij krijgt daarvoor een dagje vrij.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:27

Het is denk ik een kwestie van vraag en aanbod,
hier in Almere word er ook veel geld gevraagt... je moet gewoon echt geluk hebben als je er een gratis te pakken krijgt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:54

Brainless schreef:
@Mirgino
De meeste mensen wordt niks aan verzorging gevraagd (behalve borstelen/opzadelen) op een manege.
Als jij een verzorger hebt die een vast aantal dagen in de week komt om jou te ontlasten (om wat voor reden dan ook), vind ik het raar om er geld voor te vragen.
Zij/hij geeft je paard aandacht (verzorging / rijden) en jij krijgt daarvoor een dagje vrij.

hier kan je over blijven praten maar we hebben daar gewoon andere gedachte over ;)
misschien dat sommige echt de reden hebben van een vrije dag of geen tijd, ik deed het om het geld
en mijn bijrijdsters konden een eigen paard niet betalen en wel een vast bedrag p/m voor 3 dagen,voor ong 100 euro p/m kan je geen eigen paard houden
dus huurde ze de mijne 3 dagen in de week,en dan mochten ze net doen of ze hun was
alleen mesten en voeren hoefde niet dat werd gedaan.
dus alleen plezier van het paard met rijden en tutten,op een manege kan dat meestal niet daarom zochten hun een bijrijd `lease`paard[ is hetzelfde maar heet anders]
en hier in mijn omgeving vinden de mensen het heel normaal om mee te betalen, ze rijden toch op andermans paard.

maar ik vind het super dat er mensen zijn die hun paard gratis ter beschikking stellen,maar ik heb dat nooit gedaan [ zo`n 11 jr betalende bijrijdsters gehad ]

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:00

ik zou dat dus niet doen
voor het geld mijn paard 3 dagen verhuren...
"voor het geld" zeg maar
maar das ook wederom weer meer mijn gevoel.
Ik ben jaren lang de verzorgster geweest
en nu voor het eerst de eigenaar.

Ik heb ook nooit voor mijn verzorgpaarden hoeven te betalen
en hielp die eigenaar juist door wat dingen van hem over te nemen (beweging te geven etc.)
en nu doet mijn verzogster dat bij mij
die ontlast mij met de dingen
dus waarom zou ik er dan geld voor vragen.
En geld verdienen aan een paard
door hem 3 dagen te verhuren
zou ik zelf persoonlijk nooit doen, dan is mijn gevoel daar weer op tegen (wederom moeilijker uit te leggen dan ik dacht net) :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:07

ik heb daar geen moeite mee
misschien omdat wij vroeger een ponyclub hadden waar alles verhuurt werd :D
ik vind het geen probleem om er geld voor te vragen, alles in het leven kost geld en een paard is duur.

maar daarom iedereen is anders
gelukkig heb ik meiden getroffen die paarden houden ook duur vonden en daarom het helemaal niet raar vonden om gewoon mee te betalen aan het onderhoud ;)
of ze gingen naar de manege voor 15 euro per uur,of ze kwamen naar mijn paardje en konden blijven zolang ze wilden en rijden zolang ze wilden....voor hun was de kleuze niet moeilijk.

maar ik merk vaak dat jonge meiden alles voor niets willen, en al snel vinden dat ze de eigenaar een dienst bewijzen.
nou zo zie ik het helemaal niet,met een pech rijden ze je paard en spullen de vernieling in :+

en diegene die er zelf geld voor willen is ook prima als jij een paard verder in de sport kan brengen en de eigenaar wil dat ...super toch!

want waarom willen mensen zo graag een `verzorgpaard`?

toch eigenlijk alleen maar omdat ze geen geld hebben voor de manege om er 1 te huren?
en omdat ze dan een gratis paard willen hebben om op te rijden en dan nog met zo min mogelijk `werk`er omheen?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:15

tja, of misschien de ervaring op willen doen voor ze aan een eigen paard gaan beginnen? Zou ook kunnen natuurlijk... Tis toch anders, een eigen paard, dan een manege paard... Tenminste, dat is mijn eigen ervaring..

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:20

daarom gebruik ik het bedrag wat mijn bijrijdster betaald voor het paard en niet voor mijzelf. daar betaal ik de hoefsmid,tandarts etc van. maar daarintegen probeer ik wel alles met haar te overleggen. tuurlijk blijft het uiteindelijk mijn beslissing maar probeer haar wel overal in te betrekken en ze mag ook idd alles tot op zekere hoogte. wat heino ook zegt als er iets is wat mijn paard echt niet ten goede komt zoals bijvoorbeeld stress opzoeken dan zou het van mij ook niet mogen.
daarintegen ben ik wel zo dat vorige maand is ze wat vakert geweest omdat ik zondagen moest werken en dan zeg ik ook van maak deze maand maar de helft over om de extra benzine kosten te compenseren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:28

Eigenaren die geld vragen: hoe doen jullie het dan als je paard langdurig geblesseerd raakt en er niet meer gereden kan worden?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:29

dan hoeft er uiteraard ook niet betaald te worden. dat lijkt me niet meer dan logisch toch.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:32

Maar nogmaals vinden jullie 70 euro voor 2 dagen in de week redelijk ? Er is geen binnenbak en uitmesten doe ik dan ook.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:35

ik vind het vrij veel, als je dan ziet wat mijn bijrijdster krijgt voor 60 euro..en dan woon ik in almere dus dat is een dure omgeving.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:45

Ik woon ook in almere ! =P
Hoevaak rijd jou bijrijdster ?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:46

Heino schreef:
Eigenaren die geld vragen: hoe doen jullie het dan als je paard langdurig geblesseerd raakt en er niet meer gereden kan worden?

toen mijn draver ziek werd en er meer naast gelopen dan gereden kon worden wilde ik ook niet dat ze betaalde,maar zelf maakte ze het bedrag wel over
met de reden ,dat wanneer het haar eigen paard was ze ook alle kosten zoals stalling gewoon had moeten betalen.
en ook de bijrijdster die jaren mijn appie heeft gedaan ,is uit zichzelf door blijven betalen toen ze hoogdrachtig was en ook tijdens ziektes en met dezelfde reden

het ligt dus ook een beetje aan de persoon die jij op jouw paard laat, of ik moet gewoon super goede meiden getroffen hebben die niet zo op de centen zaten en veel om het dier gaven.
ik had er ook geen jonge meiden op rijden maar 30 en 40 + ers :7 misschien ook een verschil!

en ze hoefden niet mee te betalen aan de dokters rekeningen :+ :n

ik heb denk ik gewoon een ander slag mensen gehad, waarbij ik op hun adv van bijrijdpaard gez gereageerd heb :j
hun waren blij dat ik mijn paardje aan hun toevertrouwde en we deden alles wel in overleg,maar de eindbeslissing lag wel bij mij :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:05

mirgino schreef:
want waarom willen mensen zo graag een `verzorgpaard`?

toch eigenlijk alleen maar omdat ze geen geld hebben voor de manege om er 1 te huren?
en omdat ze dan een gratis paard willen hebben om op te rijden en dan nog met zo min mogelijk `werk`er omheen?

Ik vind deze definitie eerlijk gezegd een beetje cru. Waarom wilde ik een verzorgpaard? Omdat ik meer wilde rijden en omdat ik meer wilde leren, niet omdat ik geen geld had er op de manege één te huren, wél omdat ik dat er niet voor over had ;). En nee, dat wil niet zeggen dat ik geen geld over heb voor een paard! En ik wil al helemaal geen verzorgpaard omdat ik een gratis paard wil met zo min mogelijk werk.

Ik betaal ook niet voor een paard, zal dit ook nooit doen en zal mijn verzorgster/bijrijdster nooit om geld vragen. Als ik haar geld nodig zou hebben, dan zou ik nooit en te nimmer aan een paard begonnen zijn :).

Ik vind het veel belangrijker dat ze met mijn paard lessen dan dat ze dat geld aan mij gaan geven. Ik zie les als een investering in mijn paard (helpt je gelijk om ze jouw paard niet in de vernieling te rijden) en als een investering voor de ruiter (kortom: voor beide kanten een pluspunt).

En als laatste wil ik kwijt dat ik geen bijrijdpaard zou nemen voor de eigenaar. Ik wil(de) een bijrijdpaard om mijn kunnen op te krikken en zie een verzorgpaard/bijrijdpaard dus als een mogelijkheid om in mijzelf te investeren. En nee, dat doe ik niet door geld in het laatje te brengen van de eigenaar, maar door te lessen met een paard :)

Maar alle meningen verschillen..... maar leeftijd maakt in dit geval niks uit ;)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:11

Eva_D schreef:

mijn bijrijdster rijdt 3 keer in de week, ze rijdt ook wedstrijden en mag ook naar buiten en springen etc.
mijn paard staat op een volpensionstal dus er hoeven geen klussen omheen gedaan te worden.
ze gebruikt mijn paard ook voor haar verslagen een dergelijke voor haar opleiding paardenhouderij.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:18

mijn verzorgster geeft ook super veel om mijn paard... Dus heb ook de goede daarin getroffen... Gelukkig... Dus de leeftijd zegt idd ook niet alles...
Ik zeg altijd voor de grap tegen haar, dat ze part - time eigenaar is, en zo ziet ze het zelf gelukkig ook...

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:26

avalonnancy schreef:
Eva_D schreef:

mijn bijrijdster rijdt 3 keer in de week, ze rijdt ook wedstrijden en mag ook naar buiten en springen etc.
mijn paard staat op een volpensionstal dus er hoeven geen klussen omheen gedaan te worden.
ze gebruikt mijn paard ook voor haar verslagen een dergelijke voor haar opleiding paardenhouderij.

Ja dan in 60 euro iid niet veel !

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:41

nee dat denk ik ook niet :o ..en ik vraag het ook niet omdat ik het nodig heb maar bebruik het ook weer voor mijn ..(en ook een beetje haar) paard ;) . voor wat extra onderhoud zoals hoefsmid en dergelijk. het is zeker geen bijdrage in de stalling want daar is het veel te weinig voor..als ik dat om zou rekenen dan kom je op 120 euro uit :+ .
en dat is ook mijn opzet niet. tuurlijk ben ik hartstikke blij met haar en ze is ook echt super goed voor mijn paard, maar dat betekend nog niet dat ze helemaal geen steentje bij kunnen dragen. ik vind het een ander verhaal als ze ook nog moeten mesten en voeren enzo. maar in mijn geval zijn er alleen maar lusten dus dan vind ik het wel zo eerlijk om de lasten een klein beetje te delen.
zeker als je gaat kijken wat 60 euro is op wat de kosten totaal zijn per maand voor een eigen paard :P . want ze heeft wat dat betreft wel een eigen paard behalve dan dat op de eigendomspapieren mijn naam staat :D .

veel mensen weten ook niet dat er buiten de stalling een hele hoop bijkomt.
stalling 300 p.m
hoefsmid
veearts
tandarts
verzekering
ziektekostenverzekering
tuigage
wormenkuren

tel het maar eens op :o
dan denk ik dat voor 3 keer in de week en alle vrijheid 60 euro niet al teveel is :o

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:15

Beetje raar dat er net werd gezegt dat bijrijdpaarden voor mensen zijn die geen geld hebben.
Ik betaal nu meer dan op een manege hoor, ik betaal 20euro per uur aan les doe dat maar keer 4, nou dat betaal je aan een manege echt niet in de maand.
Verder betaal ik niks aan kosten zeg maar, maar ik koop wel ontzettend veel: nieuw hoofdstel, nieuwe peesbeschermers, snoepjes, dekjes, heb laatst zelfs nog een nieuw zadel gekocht, dus het kan ook anders...