Paarden in de onweer buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buiten of niet?

Ja ik laat ze gewoon buiten staan.
75 (45%)
Nee ik heb ze gewoon binnen.
51 (31%)
Als ik het weet staan ze binnen, als het onverwacht is blijven ze buiten.
38 (23%)

Totaal aantal stemmen: 164

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:02

Ik wist het ook niet, dus hij stond gewoon buiten met een andere pony.
Als ik het had geweten, had hij binnen gestaan :j

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:07

ik zet mijn haflinger binnen en de KWPNer ook,, ze willen zelf geneens buiten staat,
als ze nou zelf echt niet naar binnen willen laat ik ze wel lekker staan maar hun gaan liever naar binnen ;)

iertje2valen

Re: Paarden in de onweer buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:12

Ik zet mijn paardje mooi binnen.
Was blij toe, toen ik de volgende ochtend op stal kwam. Lag er een boom in mijn weiland.
Was blij dat ze binnen stond, dadelijk was die boven op dr gevallen was ik nog verder van huis geweest!

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:22

bij ons op stal staan alle paarden 24/7 buiten. niemand die wist dat het zo tekeer zou gaan..
maar heb mijn paarden gewoon buiten staan met onweer. eng idee, heb ze liever binnen staan, maar
als tie in stal inslaat kunnen ze helemaal geen kant op.. in de wei hebben ze 1 hectare om te vluchten :+
maar de ochtend daarna stonden ze allemaal nog met 4 benen op de grond en de neusjes na beneden dus zal wel goed zijn

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:24

Mijn paarden staan snachts binnen en als het overdag gaat onweren haal ik ze ook binnen.
Ik hou niet zo van onweer en op onze stallen zit een bliksemafleider dus de keuze is heel makkelijk.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:32

mijn paardjes staan in de paddock 's nachts en kunnen de (schuil)stal zelf in en uitgaan, volgens mij hebben ze veel binnen gestaan want de stal was buitengewoon vies ;)

JolandaKne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:31

Ik vind het doodeng met onweer buiten!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:48

dia van mij stonder binnen, de stal is achter hethuis, en de redes waarom ze meestal binnenstaan met onweer:

1. de boerderij staat 10 meter bij de stallen vandaan, in de 104 jaar dat de boerderij er staat is er nog geen 1 keer ingeslagen door de bliksem, en er staat een boom naast en 2 tegenover ons huis die hoger dan onze boerderij zijn(1 zeker 1-3 meter, de andere ong. 0,5-1 meter)

2. er staat een alarmpaal(die in elke dorp/stad staat, die ook 1 keer in de maand afgaat) 20 meter of minder bij de stallen vandaan, die is ruim 3 keer zo hoog als de stallen.

3.ik vind het een veuliger idee, er is geen schuilstal/boom in het weiland dus de paarden zijn altijd het hoogst over een gebied van 1 hectare, dit risico vind ik te groot, aangezien er ook nog stroomdraad is!

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:32

tuurlijk een veiliger idee dat ze binnen staan ik doe snachts met noodweer vaak ook geen oog dicht. maar ze zijn zowieso niet het hoogste punt in de wei, onze stal ligt midden in het bos.
heb het vorig jaa zelfs meegemaakt dat het aan het storten en klappen was dat ik ze ging halen, stonden ze gewoon op der gemak te grazen :Y) en wilden ze niet eens mee naar binnen.?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:00

Het is logischer dat wijzelf graag binnen zijn met zulk onweer. Maar wij zijn mensen. En paarden zijn paarden. Er zijn ook mensen die hun paard als mens behandelen (hij zal het onweer ook wel niet leuk vinden WANT ik vind het niet leuk en ik ben liever binnen dus mijn paard VAST ook) maar waarom eigenlijk? Als ik mijn paard als mens zou behandelen, en bijvoorbeeld om hem heen zou lopen als hij in de weg staat, was er allang geen land meer mee te bezeilen geweest.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:03

mijn paardjes stonden in de paddock,, zelf kiezen waar ze staan binnen of buiten,, nou die van mij stonden lekker op stal met de koppies door de fake raampjes ( zit geen glas oid in ) :P trientjes zijn bang dat ze nat worden denk ik haha

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:15

hestejente schreef:
Het is logischer dat wijzelf graag binnen zijn met zulk onweer. Maar wij zijn mensen. En paarden zijn paarden. Er zijn ook mensen die hun paard als mens behandelen (hij zal het onweer ook wel niet leuk vinden WANT ik vind het niet leuk en ik ben liever binnen dus mijn paard VAST ook) maar waarom eigenlijk? Als ik mijn paard als mens zou behandelen, en bijvoorbeeld om hem heen zou lopen als hij in de weg staat, was er allang geen land meer mee te bezeilen geweest.

Onweer met zware regenval is voor mensen niet leuk, maar zeker ook niet voor paarden!!
Mijn paarden kunnen kiezen en met het slechte weer (een paar dagen geleden)
wisten ze niet hoe snel ze naar binnen moesten gaan.
Het leek wel of het dak eraf ging zo slecht weer was het :\

Rangorde heeft hier niets mee te maken

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:26

Tja, die van mij gaan de stal dus niet in, met regen, onweer, sneeuw of hagel. Ze blijven lekker buiten.
Ik voer ze wel in de stal, maar dat is meer om het hooi goed te houden. En anders waait het alle kanten uit.

Als ze het warm hebben gaan ze wel de stal in of als het heeeeeel koud is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:50

Unamie: ze zijn eraan gewend, wei is redelijk beschut en er is een schuilhokje. Als ze het niet leuk vinden buiten kunnen ze altijd nog kiezen om binnen te gaan staan. Wat een paard dat op stal staat niet kan, die moet binnen blijven. Op zich geen punt, alleen kies ik daar niet voor. Zou ook een beetje lastig worden, met 3 stallen op een bestand van 7 paarden (waarvan 1 hengst) :P

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:24

Kijk er zijn 2 opties;

Je paard binnen laten zodat hij niet ingeslagen kan worden door de bliksem, en droog en uit de wind staat.
Je paard buiten laten zodat hij niet binnen staat als de bliksem in slaat op de stallen en de stallen in de fik gaan en je paard er aan. Paard staat urenlang zeiknat in de regen en wind. Kans dat er ook boom omwaait. Kans, kans kans..

Ik kies voor optie 1.
Maar een risico is er altijd.
Ik vind het gewoon een fijner idee dat mn paard binnen staat. Net zoals dat ik het fijner vind om binnen te zijn.

De kansen zijn klein. Ik vind dat ieder het voor zich moet bepalen maar ik vind het wel erg als ze buiten staan met het laatste noodweer.

Als ik het van te voren weet, zet ik mijn paard binnen.
Is het onverwachts, en is het onweer al op volle gang bezig en mijn paard staat buiten, dan betekent het dat als ik mijn paard binnen moet zetten, ik met mijn scooter over een hele lange open dijk moet rijden en dat vind ik gevaarlijk.
Ik zal dan een van mijn stalgenootjes vragen of hun nog naar stal rijden om ze binnen te halen, zo niet, dan lig ik met mijn hart in mijn keel op bed vooral NIET te slapen. Ik hoop maar dat ze dan geen halster om hebben.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:05

nee das zielig, je paard met onweer buiten doen! Die beesten die worden doodsbang ( en doorweekt )

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:54

mijne stond ook gewoon buiten ( 24/7 )
vond het niet geweldig maar meestal als je gaat kijken staan ze gewoon te eten.
Hij staat toch niet op een openvlakte maar op een stuk land vlak bij huizen.

Maar ik bedoel wilde paarden worden toch ook niet binnengehaald met regen en onweer?
(teminste als hij regen wel een beetje gewends is en niet altijd binnen staat enz)

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:32

Toen ik de voorspelling hoorde, heb ik ze meteen binnen gezet.
Die week daarvoor waren al 3 koeien in het weiland dood gegaan. (op het nieuws gehoord)

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:30

mijn paard staat altijd buiten. maar met omweer vind ik altijd maar poedersuiker. Om het zo maar te zeggen. ze kunnen wel naar binnen in een loopstal gedoe. maar is het niet erg dat ze met omweer buiten staan.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:39

Mijn verzorghaffies staan s'nachts altijd binnen, maar ik denk dat het niet zo heel erg is als ze buiten staan met onweer hoor, paarden in het wild staan toch ook altijd buiten???
@jadeb, ik denk echt niet dat het zo erg is als paarden doorweekt worden hoor!! het ligt er toch maar net aan wat ze gewent zijn, als een paard altijd op stal staat zou het denk ik erger zijn dan een paard die meestal in de wei staat....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:42

lekker buiten, daar staan ze veiliger dan binnen.
de kans dat de bliksem inslaat is stukken kleiner dan de kans dat de oude boerderij instort of afbrandt.

het kan de paarden trouwens geen bliksem schelen wat voor weer het is :n kont in de wind en eten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:34

Gezien dit topic al een paar maanden stil ligt, plaats ik hier een slotje.