Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Uppojono schreef:Nee, ik vind het absoluut geen goed idee om jnge pony's in de lessen mee te laten lopen. Allereerst omdat deze pony's vaak zelf nog veel moeten leren en dat in een manegeles vaak niet goed gebeurd. Zijn uitzonderingen natuurlijk. Een manegepony loopt vaak meerder uren per dag, dat vind ik niet goed voor de ontwikkeling van zo een jong dier. Ook vind ik dat wanneer een pony op 3 -jarige leeftijd in de lessen komt, hij vrijwel zijn hele leven daarin zou blijven. Vind dat eigenlijk geen ideaal leven voor een pony.

Pikeur schreef:Bij ons op de manege rijden er ook diverse jonge ponys en paarden in de les
Zelf rijd ik ook op een jonger paard en oh wat ben ik daar blij mee
Er rijden op de manege echt wel wat mensjes die netjes en rustig kunnen rijden, die gaan op de wat jongere en voor de mensen die er nog niet helemaal klaar voor zijn staan er ook genoeg oudere paarden
Vind het zelf geweldig, is ook de reden dat ik voor deze manege heb gekozen.
Ik heb zelf nu een eigen pony die met pensioen is, en als ik later een jong paard koop is het toch wel handig dat het niet helemaal nieuw is
xPenny schreef:Borahlover schreef:Wij hebben nu een nieuw paard van 4,5 jaar. Loopt braver dan menig andere manegepony's en geeft totaal nergens om. Ze schrikt van niks en doet alles wat je vraagt, uitstekend paard dus.
Een ruin van 4 jaar toen die kwam (2 jaar geleden) loopt nu nog steeds mee. Heeft periodes gehad dat hij bokte en andere periodes dat die super braaf was. Voor de gevorderde ruiters super goed pony. En in zijn rustige periodes voor de beginners ook een super pony.
6 jarige merrie die een half jaar geleden is gekomen, toen nog 5 jaar was. Ook super braaf. Kon nog niet super recht lopen maar kan nu zonder probleem een L proefje lopen. Erg goed paard voor de gevorderde en beginnende ruiter omdat ze nooit wat zal doen. Ze gaat eerder langzaam dan hard.
En een nieuw paard die laatst is gekomen van 7 jaar. Al iets ouder maar voor de gevorderde ruiters geweldig. Iets meer pit dan de meeste paarden maar makkelijk te rijden. Geweldig paard voor gevorderde ruiters om van te leren.
Jagoed,
Dit topic had ik opgestart voor het aantal uren dat ze liepen,
3a 4 uur per dag voor een 3 jarige?

Dewii schreef:Bij ons op de manege loopt ook een, volgens mij 4 of 5-jarige, mee in de lessen. Toen we hem hier kregen was hij nog niet zadelmak en dergelijke, maar dit is door 1 persoon gedaan met goede begeleiding erbij. Pas toen dat eigenlijk heel goed ging en de pony met die ruiter ook al vaker had gereden in de lessen mochten er anderen op gaan rijden. Alleen gevorderden en de instructrice lette ook wel op hun manier van rijden. Hij loopt 1 uur per dag, zelden 2 en volgens mij ook niet alle dagen. Omdat hij in de gevorderdenlessen meerijdt, loopt hij ook niet de hele tijd achter anderen aan want je moet voor jezelf rijden. Dingen als schouderbuitenwaarts of wijken voor het been hoeft hij echt nog niet te doen, maar de basisdingen als voltes, gebroken lijnen, stap/draf/galop wel.
)Miepie1980 schreef:Phormicola: wat doe je dan op zo'n manege.
Met alle respect maar dat snap ik dan niet.
Ik rijdt zelf ook nog steeds op een manege naast het beleren van mijn eigen pony thuis. Gewoon om mezelf scherp te houden en bij te schaven.
Maar dan wel op een manege waar goed en qua niveau prima les wordt gegeven. Waar ook een L of M ruiter nog wat kan leren enz.
En ja bij ons lopen ook jonge pony's mee. Maar die worden zadelmak gemaakt door 1 ervaren persoon onder begeleiding, het stuur er op, alle gangen er op qua hulpen en dan max 3x per week een uurtje in de les als ze daar klaar voor zijn.
Dit wordt dan langzaam opgebouwd.
Deze paarden/pony's worden ook alleen gereden door ruiters met een stille zit en een stille hand die weten wat ze doen.
Want ja ook die mensen rijden er op een manege!
En de discussie dat het een goed papier is en dus een goede sportpony kan worden vind ik echt belachelijk.
A: je rijdt op een paard niet op een papier.
B: goede papieren zijn niet altijd goede paarden
C: mag dan alleen een papierloos paard de les in?
Waar willen we onze toekomstige ruitertjes met eigen pony op leren rijden, hoe moeten ze ervaring op doen als ze alleen maar ontiegelijk brave pony's kunnen rijden.
En wat blijft er dan nog te rijden voor de gevorderde manegeruiter?
Naar mijn mening moet het gewoon kunnen, jonge paarden op een manege. Mits dit met beleid gebeurd en langzaam qua belastingsniveau wordt opgebouwd.