Discussie; paarden worden teveel betutteld ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:15

Ik vraag me altijd af hoe het dan met een heleboel topsportpaarden zit die of alleen of niet op het land gaan.
Als hun geestelijk welzijn niet in orde zou zijn, zouden ze ook niet op dat niveau kunnen presteren.
Maar deze discussie is al -tig keer gevoerd, dus voor mij is het einde verhaal nu. Slapen Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:31

Ja, ik ben tot op zekere hoogte een tut met mijn paard want: bij het rijden, losgooien of longeren krijgt hij beschermers om, simpelweg omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat er wel iets gebeurt en ik dan zit met de gedachte 'had ik maar'. Beschermertjes omdoen kost nauwelijks moeite en je kunt er veel mee voorkomen. Een tijd geleden heeft ie stilgestaan wegens een balbetrapping en dus krijgt hij nu met losgooien en longeren ook springschoenen om, dat deed ik vroeger al en nu dus weer.
Als ik hem zelf in het weiland zet, dan krijgt hij zijn beschermertjes ook om, want je weet maar nooit. Hij staat niet meer in een grote groep buiten, dat heeft mij altijd alleen maar problemen, wonden en dierenartsrekeningen opgelevert, dat doe ik dus niet meer. Deze zomer gaat hij misschien met een ander paard op de wei, maar niet met meer.

Verder heb ik een gewone stalapotheek, maar ik smeer niet allerlei pennytroep op mijn paard, sterker nog, het wordt hoog tijd dat ik zijn staart weer eens was Haha!.

Aan supplementen krijgt hij alleen datgene wat de veearts mij adviseert en verder niks.

Volgens mij ben ik een medium-tut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:50

Hahaha, ja Lovely ik denk dat ook ik tot de mediumtutten behoor *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:53

Citaat:
Aan supplementen krijgt hij alleen datgene wat de veearts mij adviseert en verder niks

dit vind ik geen betuttelen, maar dan gewoon noodzakelijk.

Het is pas betuttelen om bij een gezond paard uit jezelf 1001 dingen te gaan geven.
En als je pech hebt houd hij er nog wat aan over ook nog.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:18

ik vind dat je best een 'tut' mag zijn en best 'ruw' om het ook maar even net zo lakoniek uit te drukken, als je het maar verantwoord doet. iedereen heeft zijn eigen manier van verzorgen. maar wat is goed??

mijn paard staat elke dag minimaal 2 uur op de wei en ik rijd hem 6 dagen in de week. maar toch ben ik voorzichtig met hem. hij krijgt bescherming om en als ik iets voel of zie wat niet thuis hoort kijk ik toch even en vraag als ik het niet weet of het kwaad kan, ten eerste omdat hij echt nou ja haast alles voor me betekend en ten 2e hij is wel een wedstrijdpaard waar ik nog lang mee op concours hoop te gaan en ik kan dus ook echt gee kreupelheid ofzo gebruiken. ik kan urenlang met mijn paard 'spelen' en knuffelen maar je merkt wel dat hij er plezier in heeft.

ik vind alleen niet dat wij het recht hebben om te bepalen wanneer iemand anders zijn/haar paard betutteld of te ruw mee omgaat, het is maar hoe je het opvat wanneer het tutten, veiligheid of het een ruwe omgang is....

ik zeg niet dat mijn manier DE manier is om met een paard om te gaan. maar wel één manier, die bij mij past en bij mij baat heeft.

nogmaals: wanneer doe je het goed?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:42

Waar is de rest van dit topic gebleven?

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:45

Is er wat weg dan? Verward

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:22

ooh ik heb alleen met junta peesbeschermers om als we gaan springen.. en bij sharir nooit... had gehoord dat ze daar alleen maar zwakke benen van krijgen... dus als je altijd met bescherming rijd en ineens niet dat dan de kans op kreupel 50 % groter is... maar jah als een paard zich zelf open loopt met rijden is het natuurlijk geen overbodige luxe... maar je paard zou toch gewoon elke dag even met zijn vriendjes moeten ravotten...junta en sharir staan ook gewoon 24/7 buiten in de wei weer of geen weer.. ze hebben dan wel een stal om in te schuilen maar dat is dan alles.. ook krijgen ze echt geen deken op. dan maar 10 min langer uitstappen.. wintervacht is toch echt de beste warm houder en weet je zeker dat ze het niet koud hebben.. wnat je ziet zo vaak dat ze 3 dekens op hebben omdat de eigenaar denkt dat ie het koud heeft.. en ook met die vitamine spuiten.. als je ze goed voer geeft en gras en af en toe iets lekkers komen ze ook wel aan hun vitaminen... ik zou het echt alleen geven als het echt nodig is op DA voorschrift en niet omdat het winter is... Gaaaap halleeluujaa aan alle mensen die hun paard gewoon als paard behandelen het maakt me ook niet uit hoor als je ze wel beschermers aan doet(met maakt niet uit wat).. maar ik vind het zielig als een paard 24 op stal staat en effe 1 uurtje er uit omdat ie moet rennen..

groetjes

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:43

sharir schreef:
ooh ik heb alleen met junta peesbeschermers om als we gaan springen.. en bij sharir nooit... had gehoord dat ze daar alleen maar zwakke benen van krijgen... dus als je altijd met bescherming rijd en ineens niet dat dan de kans op kreupel 50 % groter is... maar jah als een paard zich zelf open loopt met rijden is het natuurlijk geen overbodige luxe... maar je paard zou toch gewoon elke dag even met zijn vriendjes moeten ravotten...junta en sharir staan ook gewoon 24/7 buiten in de wei weer of geen weer.. ze hebben dan wel een stal om in te schuilen maar dat is dan alles.. ook krijgen ze echt geen deken op. dan maar 10 min langer uitstappen.. wintervacht is toch echt de beste warm houder en weet je zeker dat ze het niet koud hebben.. wnat je ziet zo vaak dat ze 3 dekens op hebben omdat de eigenaar denkt dat ie het koud heeft.. en ook met die vitamine spuiten.. als je ze goed voer geeft en gras en af en toe iets lekkers komen ze ook wel aan hun vitaminen... ik zou het echt alleen geven als het echt nodig is op DA voorschrift en niet omdat het winter is... Gaaaap halleeluujaa aan alle mensen die hun paard gewoon als paard behandelen het maakt me ook niet uit hoor als je ze wel beschermers aan doet(met maakt niet uit wat).. maar ik vind het zielig als een paard 24 op stal staat en effe 1 uurtje er uit omdat ie moet rennen..

groetjes

Van peesbeschermers loopt je paard niets op, je verward ze met bandages denk ik.
Geen overbodige luxe als je paard z'n benen open loopt? Hopelijk bedoel je dit anders.. Haha!
Dus jij zegt dat als ik 3 dekens op m'n paard gooi, ik een mishandelaar ben? Ho ho.. een geschoren paard gooi je niet onder een 150 grams als het vriest. Tenminste ik niet.. Ik weet echt wel wat goed is voor m'n paard, daar hoef je mij niet op te wijzen. Want als ik je verhaaltje goed lees zie ik dat je nog heel wat te leren hebt! En natuurlijk zijn er mensen die 3 dekens zonder na te denken erop gooien en natuurlijk zijn er mensen die hun paarden overbodige (en dan zelfs op den duur schadelijke) supplementen, maar dát wil niet zeggen dat iedereen dat voor de lol doet, ik ga echt niet voor de leut m'n paard doodvoeren aan glim middeltjes, potten vol kruiden en dat soort dingen, ik doe het namelijk wel met mate en zeker niet voor het leuke en stoere ofzo!

En dat je denkt dat ieder sport/'betutteld" paard elke dag op stal staat te kloten, dan heb je het mooi mis.
Zoals hier voor al werd gezegd, paarden die in de topsport lopen zullen echt niet voor alleen het trainen uit hun stal komen!

Jammer dat er zo negaftief wordt gedacht over mensen die ook bv 3 dekens op doen. Er wordt gelijk gedacht dat het beest stikt.. Ja en het is niet natuurlijk bla bla. Ja dat jij je paard in een wei met een hek eromheen hebt staan, is ook niet natuurlijk. Rijden? Dat was ook niet natuurlijk dacht ik zo..

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:21

nee joh als een paard zichzelf open loopt.. heb je geen andere keus om hem bescherming om te doen. Tong uitsteken

en ik vind het echt jammer dat JIJ je zo aangevallen voelt

en ik vind het niet zielig als een paard een deken om heeft.. maar als je zonder na te denken gelijk 3 denkens op je paard gooit.. dan denk ik ook aachh Ach gut

en als laatste.. wat is nou natuurlijker een grote wei of een stal van 4x4.... Gaaaap

maar jah zo denk ik erover.. en het kan me niet schelen als iemand anders zijn paard met alles staat te betuttelen..er werd gevraagt wat ik ervan vond..

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:29

Okkie1 schreef:
.
nogmaals: wanneer doe je het goed?

Juist, wanneer doe je het goed? Er zijn zoveel verschillende manieren van paard verzorgen. De ene vind dat je je paard te veel betutteld, de andere vind dat je te grof bent. Dan krijg je ook te horen dat je je paard mishandeld hoor.
Als ik soms mensen hoor praten over jonge paarden die zo zielig zijn dat ze met weer en wind buiten staan.... Of dat ik als mishandelaar uit de bus kom omdat ik mijn paard op stand heb staan of geen peesbeschermers laat dragen....

Sja... Het is gewoon een discussie zonder eind, omdat je altijd denkt dat je het goed doet.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 18:05

jantina je neemt de woorden uit me mond.. ieder zijn eigen manier..Haha!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 18:06

Mijn paard heeft tot zijn achtste jaar in een kudde gelopen. Toen zijn we van stal verhuisd en hier is maar 1 merrie waar hij bij kan, maar dat is helaas een fokmerrie, dus kan hij niet samen met haar op het land. De kans dat hij het veulen beschadigd is gewoon te groot.
Hij staat dus alleen in het land. Wel met aan 3 kanten andere paarden, maar toch.
De eerste 2 a 3 dagen krijgt hij bescherming om in het land, daarna is het gekke er voor het grootste deel uit en is het een kwestie van ogen dicht doen en duimen als hij als een gek tekeer gaat. Scheve mond Te lang bescherming in de zomer is volgens mij slechter dan geen bescherming, omdat de pezen te warm worden, en de benen wat op kunnen zetten door de hitte en de beschermers meer kwaad dan goed doen. Vandaar dat ik ze na een paar dagen niet meer om doe.
's Winters krijgt hij geen beschermers om als ik hem gewoon even losgooi (waar ik dan weer spijt van heb als hij toch uit zijn dak gaat), maar als ik hem even lekker uit laat dollen doe ik wel peesjes om.
Hij staat ook onder dek, omdat een paard met lang haar in de sport niet praktisch is.
Supplementen krijgt hij eigenlijk nooit, hij doet het super op dit voer (iets te super zelfs Knipoog ) dus is niet nodig.
Maar ik kan Jola wel goed begrijpen hoor. Jesper heeft ook een peesblessure gehad (van het buiten spelen en gek doen) en ik heb toen een jaar ernaast gestapt, 2x daags en nog een jaar bezig geweest met weer opbouwen. En je wilt niet weten hoe ik in de rats zat toen hij voor het eerst (volledig ingepakt) weer los mocht. Doodeng!!! Volgens de DA moest ik het risico ook niet nemen, maar hij gaf ook toe dat het een pech blessure was, dus heb ik besloten dat hij niet de rest van zijn leven in stal hoefde te slijten. Maar het heeft heel lang geduurd voor ik hem zonder bescherming naar buiten durfde te gooien.
Wondjes doe ik weinig aan.
En volgens mijn stalgenoten ben ik een bruut omdat ik zijn staart en benen met koud water was, er zal toch eens watt koud water op zijn staartwortel komen, tja dat is dan even koud, dacht je dat mijn handen niet koud werden? Ik ben nou eenmaal niet zo van het warme water. En het is gratis bij ons, dus daar hoef ik het niet om te laten, ik vind het alleen onzin.
Als ik hem zomers helemaal afspuit doe ik dat wel met lauw water, gelukkig toch nog een beetje een dressuurmuts. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:09

runningkawa schreef:
Citaat:
Aan supplementen krijgt hij alleen datgene wat de veearts mij adviseert en verder niks

dit vind ik geen betuttelen, maar dan gewoon noodzakelijk.

Het is pas betuttelen om bij een gezond paard uit jezelf 1001 dingen te gaan geven.
En als je pech hebt houd hij er nog wat aan over ook nog.

Het is niet eens noodzakelijk, meer iets om te proberen of het werkt, biotine namelijk. Verder krijgt hij een beetje zeewier of olie voor het vachtje en verder helemaal niks. Geen kruidentuintje door zijn voer en geen vage druppels meer. Dat heb ik 1 keer gedaan en het effect was 0,0. Niet zo heel erg lang geleden mijn paard laten masseren, toegevoegde waarde: 0,0. Hij was ontspannen, maar dat kan ik zelf ook en dat kost tenminste geen 75 euro. De olie door zijn voer trouwens maar 75 cent per liter Haha!.
Als ik iets kan doen om mijn paard ergens mee te helpen dan zal ik het niet laten.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:17

sharir schreef:
nee joh als een paard zichzelf open loopt.. heb je geen andere keus om hem bescherming om te doen. Tong uitsteken

en ik vind het echt jammer dat JIJ je zo aangevallen voelt

en ik vind het niet zielig als een paard een deken om heeft.. maar als je zonder na te denken gelijk 3 denkens op je paard gooit.. dan denk ik ook aachh Ach gut

en als laatste.. wat is nou natuurlijker een grote wei of een stal van 4x4.... Gaaaap

maar jah zo denk ik erover.. en het kan me niet schelen als iemand anders zijn paard met alles staat te betuttelen..er werd gevraagt wat ik ervan vond..

Nee tuurlijk mag je je mening geven, maar er zijn ook mensen die er dus bv. 3 dekens op gooien en wel een goede reden daarvoor hebben, daar ging het mij om. Dat je het zo verwoord (weet niet of het zo bedoel is natuurlijk maar zo komt het bij mij over) dat ik het dus ook fout zou doen.

Maargoed, ieder natuurlijk zijn eigen mening hoor! no offence Lachen

Mijn paard staat lekker vaak buiten hoor Lachen , 12 tot ongeveer 6 uur ( heb ik in dit topic al eerder neergezet). En straks wat langer, als het echt goed weer wordt misschien s'-nachts ook op de wei. Hij staat dus nu nog alleen, naast andere in een wei. Dit komt omdat hij hier pas staat. Binnekort proberen we ze samen te doen. Ze lijken elkaar nogal aardig te vinden, dus dat zit wel goed!