Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Re: Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:14

Van mijn eigen paard met vallen en opstaan en veel met mijn neus tussen de boeken (raar maar waar, heeft me heel veel geleerd)

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:03

Na mijn 2 jaar manegehobbelen kreeg ik mijn eerste, hardstikke eigenwijze, verzorgpony. En daar heb ik het allermeest van geleerd. Van die pony leerde ik hoe je echt met paarden om moest gaan. :)

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:48

Veel lezen, observeren en tijd doorbrengen met en tussen de paarden.
Paardengedrag leer je niet in de manege denk ik, ik toch niet.

verado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:05

Op de manege en van mijn paard

en boeken , internet.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:37

toen ik ong.6 was kreeg ik mijn eigen pony, toen kon ik nog niet super goed rijden. mijn vader heeft mij geholpen met teugels, benen, opzadelen enz. maar hij liet mij ook gewoon gaan. ik was toen nog beginner en hij zei niet steeds, voeten naar binnen enz. ik heb de basis dus gewoon van mijn vader geleerd. ik ben ook lang lid geweest van de penny, en daar heb ik ook veel van geleerd :o ik ben dat allemaal zelf gaan toepassen. dat ging super goed, ik krijg best veel complimenten met rijden :o :D

zo heb ik het geleerd *D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:47

Vooral van de oudere paarden die ik heb gehad en mij ontzettend veel leerde over sociale codes tussen paarden. Met name van mijn laatste paardje, een zelfverzekerd dominant, maar evengoed vriendelijk, paard met humor, kuddeleider in hart en nieren.

Van een paar zeer goede paardemensen die ik in mijn leven tegenkwam, al dringen sommige lessen nu pas, na tig jaar, volledig tot mij door.

Van het kijken naar paarden, buiten, in kuddeverband.

Van de blunders die ik heb gemaakt

Van parelli, waar ik de laatste twee jaar mee bezig ben geweest en waarbij ik veel antwoorden kreeg op vragen die ik had en waarbij ik de kans kreeg en nog steeds krijg om de parellies en studenten op de enorme hoeveelheid dvd materiaal, filmpjes op de clubs enz enz... met enorm veel paarden te zien werken, de manier waarop het werk steeds weer wordt aangepast aan ieder paard en de uitleg die je erbij krijgt over het hoe en wat

Van de clinics die ik heb bekeken van goede paardenmensen

En van stommiteiten die ik zie... het maken van een sport van het lezen van paarden bij een evenement en gedrag/problemen te voorspellen en kijken of het klopt.

en er is nog zoveel te leren.....

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:57

Ik liep toen ik begon met rijden al snel iedere zaterdag op de manege rond, ookal had ik les op vrijdagavond. Ik was er van s'morgens vroeg tot laat in de middag. Na een tijdje mocht ik van de instructrice ook helpen met opzadelen, en soms werdt er aan me gevraagt of ik naast een paard wilde lopen als er een beginnertje opzat. Ik poetste de manegepaarden en kon uren naar ze kijken. Ook heb ik heel veel gelezen, en vraag ik vaak dingen.
Een jaar of 4/5 geleden kreeg ik een eigen paard, en dáár leer je pas veel van.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:01

Lezen en veel doen op de manege.
Ik weet het eigenlijk niet precies :+
het is een soort van geleidelijk gegaan..
En van mijn eigen paardje heb ik natuurlijk ook al heel wat bijgeleerd.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:02

De basis heb ik vroeger geleerd bij m'n verzorgpaarden, maar toch verreweg het meeste heb ik geleerd tijdens mijn werk als groom en op verschillende handelsstallen als jonge-paarden-ruiter.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:42

ik heb het meeste geleerd in stal de mierden op de weeldsedyck van liesbeth russel :p

ze is stalmanager van anky van grunsven :) en ze gaat binnenkort mee men paard keuren!!

over het algemeen gezegd.. manges in NL zijn vele beter dan in belgie!

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:10

door schade en schande wordt men wijs ;)
op de manege leer je alle basisdingen, maar nu onze paardjes thuis staan moet je alles zelf doen en beslissingen nemen.
ik leer iedere dag van onze eigen paarden door hun lichaamstaal en reacties.
veel kijken luisteren en observeren hoe anderen het doen.
en veel lezen in allerlei boeken en bladen en bokt natuurlijk :D

oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:12

Ik leer vooral erg veel op de manege: je krijgt goede begeleiding, zowel bij het rijden, als bij de verzorging

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:48

ik denk bij mijn 2de manege en nu bij mijn verzorgpaardje waar ik bijna elke keer wel weer wat leer

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:50

Ik heb het meest geleerd op de instructeursopleiding, ze gaven daar echt enorm goed les (klassiek gericht).
Daarna van een clinic van Emiel Voest, onwijs interessant was dat, heb ik ademloos zitten kijken.
En tot slot heb ik heel veel geleerd van mijn eigen paardjes, vooral over het hebben van een paard en wat échte liefde is :D

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:36

Van mijn eigen pony's en paarden. Informatie over mogelijke ziektes en blessures heb ik van mijn mama (dierenartse). Grenzen van paarden in verband met trainen heb ik van mijn trainers geleerd enzovoort. Hetgene jij nuttig vindt onthou je meestal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:39

Op de manege en bokt tot nu toe. Meekijken bij de hoefsmid, kritische vragen stellen aan eigenaren, meekijken bij de tandarts. Werken met manegepaarden ook als andere het niet durven. (Paard met angst pakken, terwijl ze probeert je de stal door te slaan, etc.), voelen wat er het beste werkt. Ik heb geen eigen paard, mijn verzorgpaard is een manegepaard (rijd eens in de week, raar verhaal). Maar ik leer er wel heel veel van.

Peche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:06

bij mijn verzorgshetjes.

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:29

Lezen, luisteren, zien en doen.. En niet bang zijn om het vekeerd te doen!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:33

Heb het meeste toch wel geleerd van mijn eigen pony.. :)

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:11

Me zus heeft me veel geleerd en verder het denken en doen begrijpen van paarden heb ik geleerd door er gewoon veel mee bezig te zijn...maar dat was bij mijn eigen paarden en niet op de manege. Als je iets nieuws probeerd en je weet hoe een paard reageert dan weet je dat voor de volgende keer als je het bij een ander paard probeerd. Ik denk dat het begrijpen van paarden komt hoe meer je in de paardenwereld zit, dus ervaring.

Wat klinkt dat bekakt eigenlijk :=

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:13

De eigenaar van Imago, en op de manege over het algemeen heb ik ook een hoop opgepikt.

Maar ik heb ook een hoop geleert in de loop der jaren

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:17

Op de manege van mijn lesgeefster.
En van mijn eigenpaard

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:20

door urrrreeen en uren en uren en uren naar paarden te gaan zitten kijken. voornamelijk die van mezelf. heb echt veel uur daar doorgebracht.

Caroo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:08

Naar andere mensen/paarden kijken, of boeken lezen van bijv. Monty Roberts. Ook uit de penny heb ik toch wel veel standaard dingen geleerd. En meestal probeer ik die dan ook uit in de praktijk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:12

Toch wel van mijn eerste pony. Ik was 10 toen ik haar kreeg en had toen 4 jaar manege ervaring plus wat verzorgpony's gehad. Ik heb heel veel gevraagd aan mensen uit de paarden wereld over verzorgen, want een eigen paard is toch weer heel anders dan een verzorgpony. En daarna heb ik haar onder begeleiding zelf ingereden. Erg leerzaam.