Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:39

Anya schreef:
:j
en jankend van je paard komen om dat je maar 5 commando's tegelijk kon uitvoeren, terwijl er 20 naar je hoofd geroepen werden. En als je die allemaal kunt tegelijk (rechtzitten, hakken laag, ontspan je schouders, binnenbeen, buitenteugel, blijf van die binnenteugel af, rij de achterkant er eens wat bij, niet hangen denk aan je ophoudingen ;) )
----
......Dan hadden ze er twintig meer en kon je weer niks :)

Maar als je het dan wel kunt dan is het wel een openbaring.
Zat ik met me mond opengevallen te paard. :D
"Waaaat? Hij doet het gewoon opeens???? Dit werkt gewoon!!!"

Anoniem

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:41

Of de hele dag blij dansend de stallen mesten omdat het heilige 'goed zo' was gevallen :)). Een meestal vrij kort moment, maar met een een enorme impact.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:42

Ja joh!
Of "netjes". :D
Als je voorop mocht in de beginnersles, want dan dan was je gewoon opeens de beste.
En als je als voorbeeld werd genomen, voor de rest. :Y)
Mooie momenten...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-04-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, gebruik de quote knop aub niet standaard om mee te reageren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:43

ja, de paarden werden wél uitbundig beloond :)) .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:43

Ja dat is een geweldig gevoel, daar doe je het wel voor o.a. Dat feestgevoel dat de hele dag blijft hangen ken ik ook :j

En dan komt het ergste moment (tenminste bij mij). Dat is dat je zeker weet dat je nooit goed genoeg gaat worden. Geen talent bent, maar gewoon altijd hard moet blijven werken ;)

Maar goed, we dwalen af :D
En gelukkig kan ik wel goed opvoeden :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:43

En gewoon hard werken.
Mijn paard heeft een periode alleen maar op de weide gestaan in een kudde. Om beurten haalden we volgens schema poep uit de weide. Een kennisje van mij wilde graag eens mee, "want paarden zijn haar leven". Prima, kun je gelijk helpen poep ruimen want per beurt kwam dit gerust op 2,5 uur scheppen. Ik ben langer bezig geweest met het motiveren van haar dan het scheppen van die stront. Ik weet ook wel dat het onder de brandende zon niet leuk is maar kom op... drinken we daarna een heerlijke Hoegaarden met wat citroen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:44

Miss_Malfoy schreef:
Hij doet het gewoon opeens????

Sorry, ik heb altijd een beetje moeite me te verplaatsen in een hij-doet-het gevoel als het bij wat anders is dan het springen van een wissel, maar misschien ligt dat aan mij :).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:46

Dat 'hij doet het gewoon bij een wissel' heb ik pas nu ik het genot van een natuurlijke wisselaar heb. Bij Wiz ga je in de andere galop zitten en hij wisselt. Bij Lan heb ik gewanhoopt en gewanhoopt. En nog steeds moet je alles perfect voorbereiden anders wisselt ze omhoog, op de plek of overkruist. Kortom: ik ben geen talent. Maar een natuurlijke wisselaar is echt zó geweldig :j Dan voel je je even talentvol :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:47

Maar goed we dwalen inderdaad af.

Misschien dat de economische crisis hier wel zijn diensten kan bewijzen als niet meer iedere malloot een paard kan kopen.

Aan de andere kant heb ik een goede boterham aan die malloten :+
Laatst bijgewerkt door LDRD op 26-04-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:48

:j
Of die verplichte cursus voor nieuwe eigenaren waar ze het allemaal over hebben. Ik ben alleen zo ontzettend bang dat die gegeven gaat worden door de fnrs-maneges. En dan gaat het niet goedkomen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:49

Dat soort cursussen schiet meestal zijn doel behoorlijk voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:52

Laat ik er nog aan toevoegen dat ik het 'hij doet het niet'' gevoel van veel mensen niet begrijp. Het is voor mij hetzelfde als klagen als je fiets niet rijdt als je je voeten niet op de trappers zet.
Paarden-eigenaar-cursus. Tja, ik denk dat er ook wel een rolletje kan liggen bij fokkers en handelaren, er worden toch te vaak paarden aan mensen verkocht die helemaal niet passen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:58

Dat is zeker een probleem dat lang niet altijd het juiste paard de juiste eigenaar vindt.

Als ik zie dat ik serieus mensen over de vloer krijg voor een 3 jarigen KWPN hengst, waarvan de 14 jarige volledige in het zachtroze geklede (incluis bijpassend handtasje _O- ) dochter al 2 jaar gestopt was met haar manegelessen, maar het rijden nu weer wilde oppakken.....
En dan kunnen ze van mij nog een kop koffie krijgen en het erf verlaten, maar ik wil de handelaren niet de kost geven die zo'n paard gewoon meegeven hoor.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:09

Op het moment worden er (volgens mij..) binnen het KWPN veel "toppers" gefokt, inclusief karakter.. paarden voor de topsport.. helaas halen lang niet al die paarden de top, en deze gaan de reguliere handel in..
Je moet van zeer goede huize komen om zon bloedpaard goed op te voeden...

Nou heb ik zelf makkelijk praten met mijn huis tuin en keukenknol.. maar daar heb ik bewust voor gekozen.
Een consequente opvoeding van een paard is moeilijk, vind ik.. Ik heb dan ook hulp gezocht waar nodig..
Maar als ik het zelf mag zeggen gaat het me aardig af.. mijn 3 jarige is netjes opgevoed, waardoor ik hem ook
veel vrijheid kan geven..

Ik vind het gewoon heel jammer dat mensen zonder de benodigde ervaring een veulen kopen, want dat is zo schattig..
En een jaar later moet ie weer weg, omdat het een ongeleid projectiel is..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:13

Ja, dat karakter is een probleem.
Als het namelijk toch niet zo'n topper blijkt, rest er eigenlijk meestal niet meer dan een voortijdig einde, want echt geschikt voor een 2e leven als recreatiepaard zijn ze vaak niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:18

Ik word ook gewoon ENG van al die mensen die nog steeds menen dat een Fries zo'n goed beginnerspeerd is, komen ook vaak de rotste paarden en de grootste ongelukken van.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:54

of mensen die denken dat haflingers leuke kinderponies zijn.. vind ik ook altijd een beetje eng..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:21

En wat te denken van Fjorden? Die worden soms zelfs aangeprezen als het ideale gezinspaard voor wie geen enkele ervaring heeft met paarden en hooguit er eens eentje in de wei hebben zien staan... Ook "familiepaardjes" als Haflingers, Friezen en Fjorden kunnen letterlijk levensgevaarlijk worden bij verkeerde opvoeding en gebrek aan consequent gedrag van de eigenaren, ze zijn oersterk en stronteigenwijs... Maar echt het ideale gezinspaard...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:40

Zijn er uberhaupt echte beginnersrassen? Vrees van niet.
Een beginner zal toch gewoon aangewezen zijn op de bravere dieren van welk willekeurig ras dan ook.
Er zijn best brave KWPN'ners :P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:46

Denk dat voor beginners toch het beste paard een wat ouder paard is. Boven de 15, de meeste paarden kennen dan alle dingen wel, zijn niet snel bang of vervelend meer en hebben nog jaren te gaan om te rijden of wedstrijden. Maarja, op de manege is een 3jarige hengst toch veel 'stoerder'.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:57

Totdat het misgaat is het best stoer natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:07

Ja, alleen dan ligt het aan het paard :j Want de fout ligt natuurlijk nooit bij de eigenaar.

Mensen horen niet graag dat ze iets fout doen. Tuurlijk is kritiek niet vaak leuk, maar je hebt er niks aan als iemand alleen maar zegt dat je iets perfect doet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:12

Ik vraag me altijd af waarom mensen die verhalen schrijven waarbij anderen worden afgezeken de expertise halen zichzelf wél zo ontzettend goed te vinden?

Wat maakt jouw zo anders dan de anderen?

Ik zie in mijn omgeving tonnen mensen die inderdaad beter niet aan een paard waren begonnen, maar mss denken zij dat ook van mij? Weet ik veel.
Ik weet van mezelf dat ik ook niet heilig ben met paarden, en ik maak vast hopen fouten elke keer. Maar goed, hoe moet je het anders leren? Of zijn alle mensen hier in het topic van kleins af aan experts misschien?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:23

Niels schreef:
Denk dat voor beginners toch het beste paard een wat ouder paard is. Boven de 15, de meeste paarden kennen dan alle dingen wel, zijn niet snel bang of vervelend meer en hebben nog jaren te gaan om te rijden of wedstrijden. Maarja, op de manege is een 3jarige hengst toch veel 'stoerder'.

Pas op he met het beledigen van oudjes.........die van mij zag net in stenen een aantal spoken. Ik ga daar echt geen jong meisje mee laten rijden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:27

Haha, ja, genoeg oude paarden die nog weleens kunnen schrikken. Maar ik persoonlijk heb toch liever een wat ouder paard dan een jong paard. Jonge paarden gaan toch veel meer uitproberen dan een ouder paard zal doen (en dan over het algemeen).
Ook is de basis veelal goed bevestigd bij oude paarden waar niet veel meer verpest kan worden.